JCB 165 kuormaaja 1998 kauhan käännön tehottomuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 27.1.2018.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Mikä aiheuttaa kauhan käännön tehottomuutta rasituksessa?

    Tyhjänä liikerata on ok mutta kuormauksessa ei jaksa kääntää mielestäni riittävästi.

    Ylös/alas puomisto on vahva ja toimii hienosti.

    Korjausmanuskaa missään?
    Ite en ole löytänyt :(
     
  2. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Olisko siellä jossain kuormanlaskuventtiili mikä vuotaa
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Missähän sellaiset tollaisessa keksinnössä olisi & onko ne säädettäviä?
     
  4. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Paikkaa en tiedä , ovat yleensä säädettäviä, useinmiten tiivisteeet vuotaa läpi, jolloin kannattaa vaihtaa uusi, helppo säätää painemittarin kanssa ja sopivan "palikan" kanssa vaikka enerpakin kanssa
     
  5. ihka

    ihka 2nd gear

    Onko se joku isompi venttiilipöytä jossa paljon venttiileitä vai joku erillinen "paineenrajoitinventtiili" ?
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Onko venttiilipöytä esiohjattu sähköllä,hydrauliikalla? Tarkistaisin aluksi,että venttiilikarat liikkuvat riittävästi. Onko kuormantunnistava nopeudensäätö moottorissa? Toimiiko?
     
  7. ihka

    ihka 2nd gear

    Ei kait 1998 mitään tollasia ole
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai siinä esiohjaus on?
     
  9. ihka

    ihka 2nd gear

    Meinaatko joystick ohjaus on esiohjaus?
     
  10. rodhot

    rodhot Gearhead

    Meillä fiat hitachi 90- luvun alkupuolta, siinä alunperin jo hyd. esiohjaus+ kuormantunnistus. Helposti nyt kuitenkin näät mitä kahvanpäästä lähtee ja mihin menee .
     
  11. ihka

    ihka 2nd gear

    Mikä toi kuormantunnistin siis on ja miten se toimii?
    Entä hydraulinen esiohjaus?
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kauhan käännössä ei ole voimaa niin paljoa kuin puomissa. Voi olla ihan ominaisuus, eikä vika jos muuten toimii kunnolla. Soran kuormaamisessako voiman vähyys alkoi vaivata?
     
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Perun puheeni ,luulin puhuttavan traktori kaivurista yms. Jos käyttö samoin kuin Bob catissa ,niin menee mekaaniset tangot ohjauksessa ja puomin liikkeissä venttiilipöytään. Öljyt hyvät eikä mitään "vesipuuroa"?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voi olla roskia varoventtiilissä
    Muistelisin jonkun moista bobcatissa ihmetelleen, että puomi nousee kuten pitää mutta kauha ei jaksa kääntyä
     
  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Sylinteri(e)n tiivisteet falskaa?
     
    Saetkae tykkää tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ton ikänen jo ihan varmasti esiohjattu on. Venttiilipöydässä on säädettävät rajapaineet joka tominnolle. Säätövirhe tai roskia siellä venassa saa paineet vajaaksi.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. ihka

    ihka 2nd gear

    ^tätä just hain.
    Vielä kun tietäisi missä se venapöytä sijaitsee 165 vanhuksessa?
     
  18. mikka

    mikka 3rd gear

  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Helpolla testillä voi yrittää selvittää tehottomuutta kauhassa.
    Moottori tyhjäkäynnillä ja kauha tyhjänä nostetaan pelkästään puomi ylös.
    Tarkkaillaan moottorin käyntinopeutta noston aikana ja kun puomi on saavuttanut ylä-asennon. Seuraavaksi käännetään pelkästään kauhaa ylös ja ja ylä-asentoon tarkkaillen taas moottorin käyntinopeutta.
    Puomin nosto hieman enemmän pudottaa moottorin kierroksia, kun painoa on enemmän, mutta puomin ja kauhan nosto ja yläasentoon noston pitäisi pudottaa kierroksia lähes yhtä paljon. Silloin on täydet paineet sylintereissä ja asia kunnossa. Jos kauhan kääntö yläasentoon ei vaikuta juurikaan moottorin käyntinopeuteen on järjestelmässä vikaa ja jostainsyystä kauhan sylinteriin ei tule riittävästi painetta vaan osa öljystä ohjautuu takaisin kiertoon.

    Venttiililohko löytyy, kun seuraa vaikkapa puomin nostosylinteristä lähtevää letkua.:) Jos venttiililohkoon tulee normikokoisten hydraulikkaletkujen lisäksi pieniä kynän paksuisia letkuja tai sähköjohtoja on venttiililohko esiohjattu. Jos puomiston ohjainvivulta tulee mekaanisia vipuja venttiililohkoon on venttiililohko perinteinen mekaaninen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. ihka

    ihka 2nd gear

    ^taas voi sanoa että kiitoksia tietäjille joita tällä palstalla näyttää piisaavan.
    Täytyy tehdä testi ja infota teitä sit lisää.
    Voi tosin mennä viikko tai toinenkin kun keksintö ei omassa pihassa vaan ihan muualla varastoituna.
     

Kerro tästä muillekin!