Millaisia maalausvälineitä..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja RikuK, 1.2.2018.

Tags:
  1. Anza

    Anza Gearhead

    Unohtu mainita. Sain just jostain terassin säteilylämmittimen. Sillä on hyvä lämmitellä pohjamaaleja. Tallissa yleensä n. 8 astetta. Maalaukaen ajaksi höökit täysille ja säteilyllä kohdelämpöä lisäksi.
     
    DX tykkää tästä.
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Halppis kamoilla mennään. Paineensäädin/vedenerotin/filtteri ja vain maalauskäyttöön tarkoitettu letku tuli hankittua maalausta varten. Noissa tallin lattialla lojuvissa letkuissa saattaa olla öljyä ja vettä mistä tulee maalipintaan virheitä.
    Autonosturi on ylellisyyttä maalauksessa, eipä tarvi maalata makuu-asennossa auton helmoja ja voi maalata pidempiä liikkeitä, kuin käsivarren mitta.
    Maalausjäljestä tuli parempi, kun otin käyttöön maalin viskositeettimittakupin, (vain amatöörit käyttää sellaista ):D
    Yleensä tuli lähdettyä maalaamaan liian paksuilla maaleilla.
     
  3. 401

    401 2nd gear

    Aika suuntaa antavia on ne ohennus ohjeet.maalin lämpötilakii näkyy melko paljo vaikuttava siihen viskositeettiin.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jokuhan kehu innoissaan et purkin kyljessä on se ohje mitä pitää käyttää ja viskokupit voi nakella pusikkoon


    Tosin nyt tuli jama;n alakannulla
    [​IMG]
    kärryyn roiskittua maalia jota ensin kaivettiin lastalla purkin pohjalta et onko enää alustamassan tapastakaan vai muistuttaako jo kuivunutta kittiä
    Kun kerran oli alustamassan tapasta liivatetta, litra tinneriä ja sekoitellen ensin laastisekoittimella ja sit maalikannurekin sekoitin propelilla, siitä sit sopivasti ohentaen ja kärryn kylkeen

    Wanha kompura tekee painetta, sit clemco;n patruuna suodatin jossa virtausta rajoittamaton paineen säädin ja erikseen putsarista ruiskulle puhdas letku

    Tollanen suodatin, mutta voi olla et harrastelijalle pikkasen kallis, tollanen tuli hiekkapuhallus laitteissa mukana
    [​IMG]
     
  5. aircool

    aircool 3rd gear

    Mulla on duunissa seinällä sekuntikello ja DIN4 viskokuppi.Työharjoittelujannuilta olen aina kysynyt tietääkö ne mitä niillä tehdään.Ei niillä ole mitään käryä viskositeetin mittauksesta.Mitähän ne siellä amiksessa opettaa?Joskus olen kokeillut mitata tikulla mitatun maalin viskoa.Aikamoinen heitto valmistajan ilmoittamaan arvoon.Lämpötilalla tosiaan on paljonkin väliä.
     
  6. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Mulla on kertynyt tuota maalausvälineistöä vuosien saatossa vaihtelevasti: 90-luvun alusta hankittu vedenerotin/paineenalennin, 90-luvun lopulla käteen jäi käytetty SataJetin ruisku, kompuroita on tullut/hajonnut/varastettu vuosien varrella muutamia ja epäkeskot ovat olleet halpis malleja joita sitten on saanut joka kolmas vuosi vaihdella. Nyt uusin ja koko laitteiston arvokkain vekotin on uuden karhea Mirka CEROS CV 650-epäkesko. Seuraavana listalla on yhden käyteyn/käytöstä poistetun lamellikompressorin entistäminen, säiliön ja kunnon suodattimen hankkiminen ja jonkinlaisen p-ilma verkoston rakentaminen. Letkut on Ragnon polyuretaani letkuja, taipuisia ja keveitä.
     
  7. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Olen kanssasi samoilla linjoilla kun vetäset ensin 15 euron Bilteman ruiskulla ja sitten SATA jetillä niin et vedä senkoomin halvalla ruiskulla.Käytän tuota 15 euron ruiskua työkoneidn maalaamiseen ja hiontavärin ruiskutukseen 2mm suuttimella
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ot, sori siitä!
    En muista minkä metalli alan puolen koulun käynyt, kolmannella luokalla, näyttönä teki työharjottelussa savustuspöntön, ite mankeloimalla levystä! Neuvvottiin, et särmärillä taivuta päät oikeeseen säteeseen, tee sapluuna! Ei, silmämäräisesti lähti polkee muotoon! No ei sinne päinkään! No oli siinä kaikkee muuta kivaa välissä, mut huippu oli, kun mestari pyyti pokkaa alumiinilevystä jonkyn hyllyn ja leikkaa tuet valmiiks, hää hitsaa sit ite kiinni!
    No poika teki työtä käskettynä, mut into kohdallaan, hitsas vielä lankakoneella kiinni! Tosin 1mm umpilangalla, ja oli saanut vielä ne kiinni!:eek:
    Tosin kuten arvata saattoi, lähti ne irti!
    Et mitä ne siellä ammattikoulussa opettaa???:confused:
     
  9. miguelo

    miguelo Gearhead

    Viimeksi kun auton maalaushommissa olin, niin kokeilumielessä vetäisin vanhan 1.9 TD farkkugolfin hieman siistimpään kuosiin.

    Koska tuolloin käytössäni oleva autotalli oli lähinnä varastointikäytössä, niin maalaustekniikaksi muodostui olosuhteiden pakosta telalla maalaaminen, samalla vältyttiin maalisumun leviämiseltä, eikä ylimääräisiä suojauksia tarvinnut tehdä maalauspaikan osalta, toki itse maalauskohde vaati suojauksia telahommissakin.

    Asianmukaiset pohjatyöt tuli tehtyä ulkona, kun kesäaikaan se kävi kätevästi.

    Kriittisimmät kohdat käsittelin Mastonin happopohjamaalilla.

    Pintojen puhdistus tinnerirätillä ennen maalausta, maalit vedin pintaan kahteen kertaan laadukkailla vaahtomuoviteloilla, ahtaammat paikat pensselillä.

    Väriksi valikoitui ikimuodikas ja suosittu RAL 6014, oliivinvihreä.

    Hieman myöhemmin maalaustyön valmistumisen jälkeen, otin maalista turhan kiillon pois, mattaamalla sitä lisää bilteman karhunkielellä, mikä myös tasoitti lopullista valmista pintaa. Lopputulos oli kerrassaan erinomainen, valumiltakin vältyttiin.

    On se vaan kumma, kuinka myöhemmin autoa myydessä kysyntä oli valtava, samalla ilmoituksella olisi kyllä myynyt nuorille kundeille vastaavia oitis toistakymmentä, siihen malliin puhelin alkoi ruuhkautua.:odcool:

    Mutta onhan tuo jo aiemmin nähty puolustusvoimien huutokaupoissa Kalkun kuljetusvarikolla - eli maalaa kamppeet armyvihreäksi, niin ihmiset maksavat vanhoista romuistakin ylihintaa...
     
    Muokattu: 6.2.2018
    Rotten ja AnttiK tykkäävät tästä.
  10. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Sitten vielä kun käyttää sitä Teknoksen höttömaalia, millä panssarivaunuja paikkamaalattiin intissä, niin myynti-ilmon muihin tietoihin voi laittaa maininnan häiveominaisuuksista!
     
    miguelo tykkää tästä.
  11. miguelo

    miguelo Gearhead

    Erään kaverini isäukko, nyttemmin tosin jo edesmennyt nuuka ja tarkka varatuomari, hän oli aikoinaan ostanut omavalmisteisen peräkärryn, johon noin kymmenen vuotta sitten vaihdoin hänen poikansa pyynnöstä uuden akselin.

    Äijä oli takavuosina jollain korjaamolla käydessään kysäissyt heiltä, jotta sattuisiko olemaan "jotain maalia", kun hän haluaisi maalata vanhan peräkärrynsä, kun se alkaa olla niin ruman näköinen.

    Tuo kyseinen korjaamo suoritti myös puolustusvoimien ajoneuvoihin jotain laiteasennuksia, joiden yhteydessä kalustoa jouduttiin maalaamaankin.

    He olivat varaston perukoilta kaivelleet vajaan maalipöntön, jossa kuitenkin oli vielä riittävästi maalia pienehkön peräkärryn ylimaalaukseen.
    Ukon kysäistessä mitä moinen pytty mahtaa maksaa, niin hänelle oli sanottu jotta oleppas hyvä vain, koska puolustusvoimien taholta korjaamoa oli kielletty ehdottomasti myymästä tuota armeijanvihreää maalia kenellekään ulkopuoliselle taholle.

    Tämäkös sitten oli saanutkin nuukan ukon suun messingille, kun hän sai maalipöntön jämät ilmaiseksi.:odcool:
    (no, eivätköhän kuitenkin ottaneet jatkossa asiakkaaltaan sen verran hyvän hinnan, kun ukko kävi huollattamassa säännöllisesti omaa 1973 mallin MB 280-autoaan)

    Ukko oli kesämökillään sitten pensselöinyt peräkärrynsä intin vihreällä, muistaakseni tuossa hänen saamassaan maalissa oli juurikin tuo "stealth"-ominaisuus.

    Pitäisikin pyytää kaveriani nappaamaan lumien lähdettyä valokuva tuosta kärrystä, kun se on yhä heillä satunnaisessa hyötykäytössä kevyitä kaatopaikkakuormia varten.

    Puolustusvoimien suosimaa maalilaatua taitaa nykyisin olla mm. tämä:
    https://www.teknos.com/fi-FI/website/lithuania/lithuania-industrial/inerta-70-camouflage-paint/
     
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Olen töissä maalaamossa jossa useampi maalari. Satan ruiskuilla mennään ja 3M muovinen ruisku hiomaväreille. Satan ruiskuissa 1,3mm suuttimet ja 3m vissiin 2mm.

    Paineilmassa kuivain, suodattimet ym. härpäkkeet.

    Kovettimet ja ohentimet pinta-alan ja lämpötilan ja oman mieltymyksen mukaan. Isoille pinnoille hitaammat kovettimet ja ohentimet ja pikkuosat kiihdyttimen kanssa. Kesäkuumalla kans hitaammilla aineilla. Jokaisella maalarilla vähän eri mieltymykset.. Sekoitussuhde pysyy aina samana.

    En ole koskaan nähnyt kenenkään mittaavan viskositeettiä enkä kyllä keksi miksi sitä pitäisi mitata. Kun maalit ja lakat sekottaa valmistajan ohjeen mukaan niin ei siinä mitään tarvitse mittailla.

    Monesti olen netissä nähnyt kysyttävän että millä ohennetaan mitäkin. Katsokaa maalin valmistajan sivuilta.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos maalit ei ehdi seisoa hyllyissä, niin varmaan valmistajan ohjeilla pärjää.
    Mutta harrastajalla saattaa maaleista haihtua ohentimia pois, joten hyvä tarkastaa viskokupilla. Ei ole iso vaiva, eikä tule kalliiksikaan.
     
    DX ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  14. aircool

    aircool 3rd gear

    Joo,en minäkään niitä viskoja mittaile.mutta onpahan kuppi ja kello olemassa.Amisharjoittelijoilta kyselen vain sen vuoksi kun nämä on kuitenkin perusjuttuja osata.Kyllä teollisuudessa missä käytetään esim.alkydivärejä mittaillaan viskoja.Omassa duunissa väribaarissa jotkut punaiset ja oranssit joissa on hidas kierto,niin menee akryylit melko piimäksi siellä purkissa.Silloin ei valmistajan sekoitus-suhde pidäkään paikkaansa,niin joutuu vähän ohentaa lisää.
     
    DX tykkää tästä.
  15. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Devilbiss FLG-5 ruisku johon 1.4 ja 1.8 suuttimet. Devilbiss StartingLine 1.3mm ja joku kiinan kannu 3mm suuttimella. Alustan osat ja paljon muutakin osaa tuli maalattua tuolla StartingLine ruiskulla, ja se sopii aika kivasti pienemmällä paineella maalailuun. Isoja pintoja FLG-5 ruiskulla. Siis pohjamaalit/hiontamaalit isommalla ja viimeinen pinta pienemmällä suuttimella. 3mm kannulla ruiskuuttanut kiveniskumassoja jne.

    Omaan suojaukseen kertakäyttökäsineet ja 3M puolimaski. Isommissa jutuissa valkoisia haalareitakin tulee pidettyä.

    Viskositeettejä en ole mittaillut. Maalit olen sekoittanut ohjeen ja mittamukin viivojen mukaan. Tarvikkeita kotimaan nettikaupoista, mutta myös pitkin maailmaa. Saksasta tyhjiä ja täysiä maalipurkkeja, kiinasta sihtejä ja mittamukeja. Värisihdit tulee kiinasta 6cent kipale. Tyhjiä maalipurkkeja en ole kotosuomesta järkihintaan löytänyt. Saksasta tilattunakin tyhjät purkit maksaa kuluineen noin euron kappale.

    Painetta tuottaa IKH kompura 5,5 kW / 400 V / 200L. Pienet veden erottimet linjassa on, eikä ongelmia sen suhteen ole ilmennyt. Maalauskammiota ei ole, joten pölyä on. Noissa olosuhteissa uskaltaa vain yksikerrosvärin kanssa touhuilla.

    Vesihionnan ja myllytyksen jälkeen saa pinnan, jossa mikään ei erityisesti kiinnitä huomiota. Ei mitään show -maalausta, mutta riittävän hyvää.
     
    miguelo tykkää tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Vesihionnasta. Minkä merkkinen paperi olisi hyvää tuohon hommaan?
    Olen hakenut paikallisesta automaalikaupasta vesihiomapaperia 2000 karkeudella, liottanut niitä ja välttänyt taittamasta, silti tulee naarmuja jotka ei lähde karheallakkaan myllytyksellä pois. Mitähän teen väärin?
     
  17. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    ...samaan törmäsin, kun menin liian tuoreesta maalista vesihionnalla roskia poistamaan. Omasta projektista olen hionut akryylistä roskat ja appelsiinit 3M vesihionta Trizact lapuilla epäkeskolla. Lyhyt hetki ajoa ja pinnan puhtaaksi pyyhkiminen ja hiontalapun pesu suihkepullolla. Varovainen saa todellakin olla ja nurkkiin ja kantteihin ei sitten kannata mennä lähellekään.

    Jotain olen hionut 1200 3M paperilla käsin kumimatosta leikatun tallan kanssa. Riski on minusta suurempi naarmuihin tuossa käsityössä. Ainakin omalla kohdalla.

    Jostain nimettömistä vesihiontapapereista on vain huonoja kokemuksia, naarmuja ja kaikkea karmeaa. Liian vähän vettä ja pesua pahentaa asiaa. ...ja vahinko tapahtuu nopeasti...

    Myllytystä helpottamaan olen ajellut lisäksi Mirkan Abralon vesihiontalapuilla 2-3-4000 epäkeskolla vesissä. Noillakaan ei ole tarpeen pitkään hankailla. Pinnan pesu/pyyhintä rätillä joka välissä. Melkein parimetrisen lokasuojan vaaleassa värissä tekee siistiksi myllytyksineen parissa kolmessa tunnissa.

    En osaa neuvoa/ota vastuuta kommenteista, kun juuri omaan projektiin toimii nuo, ja en uskaltais mennä, enkä mene koskemaan kenenkään toisen maalipintaan mistään hinnasta! Omassa projektissa vaalea väri helpottaa todennäköisesti paljon lisää.

    ....se tunne kun saa uuden maalipinnan syville naarmuille tai puhki :eek: ...jotain kohtia on joutunut pariinkin kertaan paikkamaalaamaan :(
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Viikon tai pari oon antanut kovettua ennen hiontaa. Itsekin hommasin noita Abraloneja, mutta tuntuu, että yhdellä lapulla saa tosi pienen alueen käsiteltyä, niistä menee teho. Mutta epäkeskoa en uskaltanut käyttää vaan käsipelillä.
    Mullakin on pitänyt paikkamaalata kohtia uudestaan. Pitää lisätä tuota veden käyttöä, vaikka Abralonin ohjeessa on, että hiukan kostealla.
    Ja tehdä enemmän tuota väli pyyhintää ja abralonin huuhtelua. Oli se tosiaan jännä tunne kun huomasi naarmut...
     
  19. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Abralon on pehmeä, ja 3M Trizact -lappu 1500 karkeudella on ohut ja kova. Kovan tallan kanssa 3M lappu tekee nopeasti ihmeitä, kuin niitä vahinkojakin, mutta sillä tasoittelee roskat ja appelsiinipinnan nopeasti, ja ei syö pohjia mukaillen kuten nuo pehmeät laikat. Riski että menee esim. valuman vierestä puhki on pienempi kuin pehmeillä laikoilla.

    Valumat tosin olen tasoitellut valuman pintaa kuluttamalla käsipelillä kovan tallan kanssa ja koittanut varoa että hioo pintaa valuman vierestä. Lopuksi sitten tasoitus tuolla 3M laikalla. 1500 3M -lapun voi tosiaan "pestä" suihkepullolla koneessa paikallaan ja Abralonit sitten vesihanan alla. Kokemusta vain näistä, mutta täältä löytyy varmaan porukkaa, jotka vois vähän laajentaa tajuntaa. Pesukinnas.commissa on myös paljon hyvää keskustelua aiheesta.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitääkin hommata noita 3M Trizacteja.
    Valumat olen höylännyt katkoveitsen terällä jossa teipit päissä.
    Sopivasti taivuttamalla saa aika hyvin valumat ja roskat pois. Teipit päissä pitää terän hiukan irti tasaisesta pinnasta.
     

Kerro tästä muillekin!