Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    nyt astuit pimeälle puolelle kun haukuit tbi:tä.
     
    Gary Grand, rb ja wiwwe tykkäävät tästä.
  2. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    No mites tuo LS swapin käytännön kustannus.

    Kahlasin aamukahvin lomassa nettiä, about vuoden takaa löytyy ilmoitus, koneita myydään täydellisinä kotimaassa, hintaa 2900e rautalohko 5.3L:lle. Kaipa jotakin saatavuutta siis kotimaassakin on. eBay-hinnat olivat jotakuinkin vertailukelpoisia: Halvin helposti hankittavissa oleva paketti (klikkaa "buy") oli 2005 Sierran 150tml rullattu 5.3L apulaitteineen, hintaan 1750$. En tiedä koneiden rahdeista, mutta jos nyt hatusta 500e (luulisi riittävän), niin alveineen ollaan n. 2500e paketissa. Kaipa noita halvemmallakin saa, jos tietää mistä etsiä.

    Kelasin samalla vähän Craigslistiä. 1500-2000$ rahaan löytää kohtuukuntoisia LH6 4x4 Trailblazereita ja käpyisessä kunnossa olevia 2500HD Pickuppeja LQ4 tai LM7-koneilla, kun vähän kaivaa. Tuollaisen jos raahaa kotimaahan purkuautoksi, niin 4000-5000 eurorahan paikkeilla mennään ostohinta, rahti, ALV yhdistäen. Toki elimenluovuttajasta pitäisi löytyä yhtä sun toista myytävää.

    Joku viisaampi varmaan osaa sanoa, miten laatikon sopivuuden laita on, jos meinaa naittaa vaikkapa TH700R TV-kaapeleineen, täytyykö lootakin uusia, ja miten lie nelivedon tapauksessa jakolaatikon kesto - alkaako kokonainen varaosa-auto kiriä tässä vaiheessa, varsinkin jos uusimislistalle menee mittaristoa ja ties mitä.

    Pois jäävästä TBI-pannusta saanee myydessä jotakin 500 ja 1000 eurorahan väliltä. Kai tuolla kahden tonnin erotuksella saisi TBI:hin uudet kannet, rullanokan ja asiaan kuuluvat häkkyrät, jonkun chipin ja läppärungon askartelua / päivitystä, alkanee aika tiukkaa tekemään. Pakopuolta ja bensan tulopuolta en laske, kun ne menevät molemmissa vaihtoehdoissa uusiksi.

    No, piti mulkoilla vähän lisää myynti-ilmoituksia, näköjään Craigslististä 5.3L pannun voisi saada laatikoineen 1200$ rahaan (jos ei jää pelkäämään että mistä mokoma on varastettu ja toimiiko se), eli euroissa tonni käteen ja känni toteen, reilu toinen mokoma kuljetukseen ja veroihin, vanhasta koneesta ja laatikosta tonni takaisin, taitaa olla tosi ettei ole taloudellisesti järkevää uppoutua kovin syvälle TBI:n viritykseen jos ja kun swappi itsessään ei ole haastava tehdä.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suosittelen tota swappia jos on mitään kummempia tavotteita sen tehon suhteen. tbi on hyvä vaihtoehto jos sellainen jo ehjänä löytyy ja sen vakio ominaisuudet riittää.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut jos auto on 89 niin voi tohon kaasarikoneenkin laittaa. Jos haluaa halvemmalla päästä kun ls swapissa.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oli tuossa jo aiemminkin mielessä että Karpovilla se olis kaikkein kustannustehokkain ohjelmistopäivitys Tbi:hin...:D

    Ls-swappi voi olla suhteellisen helppo, mutta ensikertalaiselle kuitenkin aika työläs jos ja kun ei etukäteen osaa ottaa kaikkea huomioon.
    Joku näitä oikeasti tehnyt vois valaista asiaa muutenkin kuin heittämällä että "helppo".

    Myös sellanen kummallinen harhakäsitys on vallalla, että kaikki tonnin tai parin Ls:t olis hyväkuntoisia, sen kun heittää paikalleen ja ajaa seuraavat 10 vuotta ongelmitta.

    Viime syksynä tuli tarkistettavaksi yksi päällepäin ihan ok näköinen Ls1, ja kun otin toisen kannen ylös niin männät oli nätisti 0-dekissä, siis kaikki ja yhtäaikaa!
    Öljypohja pois, ja eihän siellä ollu loiskelevyä, imusiivilää eikä edes veivien alakansia.
    Kampiakselista pari veivinkaulaa paskana ja ruosteessa, samoin sylintereissä ruostetta.
    Kannattaa siis olla tarkkana konekaupoissakin.
     
    caprice305, RokRoland ja TimoT tykkäävät tästä.
  6. TimoT

    TimoT 3rd gear


    Näinhän se asia on ja monesti se auto ei mene purkuun syyttä jenkeissäkään, joskus voi olla kolariauto, missä tekniikka käyttökelpoinen, mutta monesti se tekniikka on poikinut ja siitä syystä laitettu purkuun, tai vaan yksinkertaisesti tunnit täynnä.
    LS:n osat myös n. 3x tavan sbc:n osiin verraten.
    Netistä luettuna se swappi on aina helppo ja halpa, varsinkin niiden kertomana, jotka ei sitä ole tehnyt tai se on jäänyt siihen, että se kone on saatu tunkattua sinne keulille ja sit meni sormi suuhun, joka moottorin remppaan/piristykseen ei ole ratkaisu LS swappi, tosin hieno konehan se on.
    Hyvänä esimerkkinä olkoon erään suuren ajattelijan sanat, sankari kysyi 4 vaihteisen askin tekoa häneltä sanoilla: mä tarviin 200r4/7004r askin, et tarvii, sä haluat sellasen, mutta sulla ei oo rahaa edes sen 350 askin peruskunnostukseen, eli se siitä...
     
  7. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    No just näin. Mikä on helppo tapa ostaa hyvä käytetty motti valtameren takaa? Helppoa ei olekaan, ja mitä helpommalla meinaa päästä, sitä kalliimmaksi tulee.
     
  8. juk1

    juk1 3rd gear

    Ja kannattaa noissa ls koneiden ostossa myös kattoa et tulee johtosarja ja ecu mukana. Myös se et onko vaijeri vai sähkönen kaasuläppä. Nii ja apulaitteet kanssa.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  9. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Yleensä se ls pata kaipaa myös boxiin jotain viilauksia, jotta toimii swap käytössä. Parisataa taitaa olla liki minimiä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tbi kamat kun myy jollekin innokkaalle ja pistää mosaan kunnon kannet + muuta mukavaa niin saa budjettihinnalla ihan kivaa?

    Tollanen tuoreempi lohkokin vois mutulla olla parempi kun se "CORVETEN 1969 350" mistä jo joku startin korvakko valusta halki ym.


    Kaasari päälle ja menoksi tai vaikka se holleyn sniper jos pakko ruisku saada :wc:

    Silti ollaan varmaan halvemmalla tiellä.
     
  11. Roc

    Roc Gearhead

    Ja OD:lta luettuna se swappi on aina ihan mahdoton tai vähintäänkin mahdottoman hintainen, varsinkin niiden kertomana jotka sitä ei ole tehnyt.
    Mulla on nyt ollut hetken aikaa kolmas LS swappi meneillään.
    Ensimmäinen, LS1+T56 omaan '87 Camaroon.
    Toinen, 5.3 LM7 kaverin '89 Camaroon. Tässä Camaron alkuperäinen TH700 jäi käyttöön.
    Ja nyt kolmas, hiukan jämähtänyt prokkis myös 5.3 LM7 '91 Firebirdiin.

    Tässä muutama syy, minkä takia LS swappi on 80-luvun pikkikseen ainoa järkevä ratkaisu, jos ajaa mieluummin noin 400hv autolla kuin noin 200hv autolla:

    - Rautalohkoiset, halvat truck "LS" koneet sopivat 80-luvun pikkiksiin sellaisinaan. Eli öljypohja, imusarja, apulaitteet sopivat ja mahtuvat olemaan. Ebaystä tai amerikkalaisesta vauhtikaupasta valmiit moottorinkiinnikkeet, niin kone on autossa kiinni. Tähän menee rahaa reilu 100e, riippuen kenen valmistajan kiinnikkeitä käyttää.
    - Alkuperäinen TH700 menee suoraan kiinni LS lohkoon, jos haluaa käyttää alkuperäistä laatikkoa. Väliin tarvitsee vain kampuran kaulalle tulevan speisserin, Jegs myy kuudella kympillä:
    http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance-Products/555/601010K/10002/-1
    - Kone on kiinni autossa ja voimansiirrossa siis muutamalla satasella. Ei ole ihan sattumaa, että näitä on tehty todella paljon. Paitsi OD:lla, koska vaikeaa ja kallista ja TBI ja kaasari on vieläkin parasta mitä amerikasta on tullut, ikinä.

    -Moottorin (ehjän) saaminen Suomeen, on helppoa. Kuka muuta väittää, ei tiedä aiheesta mitään, mutta onneksi tässä tulee nyt selkeät ohjeet. Tähän saa menemään netin kautta noin 10 minuuttia ja sitten noin 3kk kuluttua saa hakea moottorin Hämeenlinnasta. Menee näin:

    1. Kirjaudu Finn-US Logistics saitille. Saat sieltä osoitteen satamasta omalla nimelläsi.
    https://finn-us.com/fi/etusivu

    2. Laitat nettiselaimeesi Bowauton sivut. Klikkaat sieltä haluamasi moottorin ja laitat toimitusosoitteeksi Finn-US Logisticsilta saamasi osoitteen omalla nimelläsi. Bowauto on testannut koneet ja antaa niille jopa takuun. Kaikki mitä tiedän tuolta tulleen, on olleet priimaa.
    Ja sitten odotat sen noin 3kk. En tiedä mikä olis tuon helpompaa.

    https://bowautoparts.com

    LS:n johtosarja on lähes mallia stand alone jo vakiona, mutta jos sen kanssa ei halua ihmetellä, niin täältä nimimerkki Mikey tekee näiden muokkauksia. Mikey myös tekee alkuperäisen ECM:n muokkauksia, sieltä on hyvä tehdä muutamat modaukset; VATS:in, EGR:n, EVAP:n, taka-lambdojen poistot.

    Bensatankkiin tehokkaampi bensapumppu ja bensalinjaan C5 veten bensafilsu missä regulaattori mukana. Tai sitten erillinen säädettävä bensaregu.
    Sitten enää vesiletkut, yms. pientä. Mukavaa värkkäämistä mutta tottakai vaatii mielenkiintoa ja perehtymistä aiheeseen. Luettavaa on netti pullollaan tästä aiheesta.
     
    rb, Gary Grand, Anza ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Älä oo niin negatiivinen, OD:lla onnistuu mikä vaan.;)o_O
    Aika näpsät sivut oli Bowautolla, oli aika helppoa selailla konepaketteja, kunhan vain löysi sen listan, siellä niitä 5,3 oli alkaen parin tonnin luokkaa, b luokiteltuna, tosin takuuaikahan menee merillä umpeen ja raukeaa, jos kone on asennettu tai muuten koskettu, tämä lienee normaali käytäntö.
    Onko Rocilla kuvatuksia näistä swapeista, olis kiva nähdä miten sellanen istuu Camaron keulalle?
    Olispa noita ollu silloin, kun itellä oli pickup, olis ollu räyhä peli, tosin silloin vannottiin dieselin voimaan:confused:
     
    Muokattu: 9.2.2018
  13. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Joo Rocilla hieno postaus ja hyvä linkki, ite tosin löysin nipun 120tml luokan 5.3L truckkikoneita 1000$ hintaluokassa oheislaitteineen, vaikka tuosta, joten "alkaen" hinnat ovat 950$ A-luokasta, huomioida tosin pitää että luokka on suhteessa vuosimalliin.
    https://bow-auto-parts.autopartsear...2004_chevrolet_avalanche-1500/NH01-1000519696
    (potkaiskaa joku minua jos tämä ei ole LM7 ja A-luokiteltu)

    Lisäksi näyttäisi siltä, että nuo huolivat suomalaisen osoitteen (haistoi itse missä olen) ja laittoi shipping-kuluiksi 300$, halpaa jos pitää paikkansa.
    Edit: No ei tietenkään pitänyt paikkansa, sivusto kuvitteli että 00100, Helsinki, Finland on US-osoite eli se siitä.
     
    Muokattu: 9.2.2018
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä summa sitten on tulleineen suomeen tuotuna jos leikitään että itse mosa on tonnin?
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    En epäile kertomaasi.

    Pitkään mekin pähkättiin, että millä kundin pikappiin taikoisi hieman lisää menohaluja ja varmaan tohon LS swappiin olisi päädytty, ellei vastaan olisi tullut pikkasen kipeetä saanutta ZZ4 mottia sopivasti.
     
  16. Roc

    Roc Gearhead

    On kyllä kuvia, täytyypi vissiin opetella miten tänne saa kuvan näkyviin.
    Trukin moottori ei oikein istu Camaroon ilman imusarjan, apulaitteiden ja öljypohjan vaihtoa, joten tulee ihan eri tavalla kustannuksia ja työmaata laittaa trukki kone matala keulaiseen autoon. LS1 taas sitten istuu kuin nyrkki silmään, mutta on taas sitten selkeästi arvokkaampi mitä rautalohkoiset trukkimosat.

    Sanoisin, että jos mosa maksaa tuhannen taalaa, niin kaikkinensa mosa on sulla tallissa hiukan vajaalla kahella tonnilla euroja.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tossa meni 2012 vuonna LS1 TBI motin tilalle. Edelleen sitä mieltä että se oli hyvä ratkaisu.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Karpov ja Roc tykkäävät tästä.
  18. Roc

    Roc Gearhead

  19. Roc

    Roc Gearhead

  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten on halpaa! Kun joskus uusia crateja katsoin usasta niin oli kovin liki suomen hintoja kun otti kaikki kulut mukaan. Eikä nekään hirveästi yli tonnia maksaneet.
     

Kerro tästä muillekin!