Hydrolastic neste / pumppu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja Vanhamies, 5.11.2017.

  1. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Moi...minkälaista/ merkkistä nestettä kuuluu laittaa mgf nestejousitus järjestelmään ja minkälaisella pumpulla olette sen täyttäneet. Kiitos mahdollisesta tiedoista / neuvoista!
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaan MG ja Mini harrastajien foorumeilta löytyy juttua.

    Alipaineellahan se kai täytetetään...imetään järjestelmään ensin alipaine alipainepumpulla ja annetaan sitten alipaineen imeä nesteet sisään.

    Nesteenä joko alkuperäinen Hydro tai sitten Glykoli/ Aerol - seos 50/50 suhteessa...:odeek:
     
  3. lpr

    lpr 2nd gear

    Sitä nestettä löytyy ainakin Brittiosalta. Jos on vaan nesteen lisäystarve, ni pumpun pystyy tekemään vaikka rasvaprässistä. Ebayssa on tarjolla monenmoisia eri hintaan.

    Onko sulla auto vajonnut matalammalle, kun nestettä lisäiltävä? F:ssä kun on se Hydragas jousitus, eikä Hydrolastic kuten vanhemmissa, on sieltä varmaan karannut typet jousista. Typet vuotaa n. 10-15 vuodessa pois. Nestettä lisäämällä toki saa auton oikeaan korkeuteen, mutta siitä tulee jousittamaton kivireki ja ne jousielementit lopulta hajoo. Typpiventtiilejä ei niissä ole ja uusia jousia ei saa, eli vaihtoehdot on löytää Briteistä hyvät käytetyt tai korjata vanhat. Kuulemma joku paja tekee nykyään uustuotantojousia, mut ne maksaa toista tuhatta euroo/kpl, ni ei ollu mulle ainakaan vaihtoehto. Omat jouset oon korjannu, mut auto on vielä telakalla, eli en oo vielä päässyt kokeilemaan. Itseasiassa jouset on vielä paineistamatta, mut jousiremontti on muuten tehty. Kertoilen kyllä miten homma onnistuu, jos kiinnostaa. Teräsjousisarjojakin saa Briteistä, mut kuulemma ajettavuus on jotain ihan muuta kuin Hydragasilla.
     
  4. Teeäffä

    Teeäffä 1st gear

    Minulla on malli MG TF 135 joka on jo onneksi rautajousilla ja vieläpä tehtaan sport alustalla (10mm). Ei mielestäni ole kuitenkaan ylettömän kova ottaen huomion auton muun tyylin. Olen tilaillut Briteistä Rimmer Brossilta kaikki huolto- yms. osat. Tulee 3 päivässä ja on hyvät selkeät nettisivut. MGF jousi-/iskarisetti esim. tässä https://rimmerbros.com/Item--i-RP1205.
     
  5. lpr

    lpr 2nd gear

    Joo, TF onkin ihan eri vehe alustaltaan, kuin F. Jos laittaa sen jälkiasennus jousisarjan Hydragas elementtien tilalle, ni kovaks menee. Jos Äffään haluaa kunnon teräsjousialustan, pitää rakentaa coil overit, niin kun kilpureissa, tai sit tuua Briteistä mätä muutaman satasen TF purkuun ja suolistaa siitä apurungot ripustuksineen. Eikä se Hydragasin korjaaminenkaan rakettitiedettä ole.
     
  6. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Miten projekti etenee? Itse viikonloppuna purin hydragas yksiköt irti autosta. Ajatuksena oli typettää pallot uudelleen. Ja tietenkin vaihtaa nesteet uusiin. Takana kuskin puolelta pallo kuitenkin vuoti nestettä ulos, että sinne pitäisi uusi/käytetty löytää. Jälkiasennus jousikittiä koitan vältellä viimeiseen asti, koska moittivat ajoa kompelöksi sen jälkeen.
     
    lpr tykkää tästä.
  7. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Oho, on tainnut unohtua laittaa palautetta asian tiimoilta. Asia kunnossa, ostin motonetista rasvaprässin, samasta lafkasta pullon ilmajarru jäänestoa, sekä pullon sinistä jäähdytinnestettä. Sekoitus suhde 50/50, rasvaprässin pään modasin niin, että siihen laitoin paineletkua n.50cm ja letkun päähän venttiilin joka sopi autossa olevaan vastakappaleeseen, eli tavallinen ilmaventtiili. Sitten vain sekoittamaan nesteet ja ravistamaan ilmat veks ja prässiin, ei muuta kuin prässäämään ja mittaamaan navasta oikea korkeus lokarin reunaan. Tapauksesta jo jonkin verran aikaa ja auto liikenteessä, tosin en ole käynyt mittaamassa mikä korkeus nyt on, auto on tyttären käytössä ja asuu muualla.
     
  8. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Onko minkäikäinen auto? Alkaa typet ajansaatossa karkaamaan ja voi rikkoa sisältä kumin, jos ei ajoissa typetä uudelleen. Nestettä lisäämällä saa korkeuden oikeaksi, mutta ei pelasta rikkoontumiselta. Itselle on tainut juurikin näin käydä.
     
    lpr tykkää tästä.
  9. Vanhamies

    Vanhamies 1st gear

    Mg-f on vm -97 ja jos Typettää pitää, niin siinä menee sormi minulla suuhun. Ja siihen tarvitsen sitten ammattiapua.
     
  10. Mg-f

    Mg-f 1st gear

    Loppujen lopuksi aika simppeli purkaa pois, ahdasta toki välillä on ja nestettä vähän jokapaikassa..;)
    Vaatiihan se toki sitten porailua ja hitsaamista, että saa venttiilin kiinni niihin.
    Typpeähän saa rengasliikkeistä tai metallipajoilta.
     
  11. lpr

    lpr 2nd gear

    Typen paine on 16 - 18 bar 20° lämpötilassa, eli ei rengasliikkeessä vissiin onnistu. Kylmäkonemiehillä on puhasta typpeä ilmalämpöpumpun järjestelmän testaukseen/ puhistamiseen ja iskarihuoltajilla iskareihin. Kaveri tekee noita kelkan iskareita, en vaan oo saanu aikaseks käyä täyttää, kun on pari muutakin projektia kesken. Ehkä ens viikonlopun jälkeen ois aikaa taas perehtyä, kun tuo Vaakunaralli on ohi.
     

Kerro tästä muillekin!