Nasta- vai kitkakumit piilofarmariin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kehma, 20.10.2004.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Valitettavan moni sekoittaa oikeat kitkarenkaat M+S renkaisiin. Jotkut ovat tuoneet tietämättömyytensä tahattomasti julki aina valtakunnan suurimman lehden yleisönosastolla ("Älkää hyvät ihmiset hankkiko kitkarenkaita! Ne ei sovellu talvikäyttöön. Minä olin amerikassa ja siellä oli joka toinen auto ojassa...jnejne). Ja jotkut koijarit käyttävät ihmisten tietämättömyyttä hyväksi kaupittelemalla M+S renkaita "kitkarenkaina". Ja niinkuin joku aikaisemmin mainitsi, M+S renkaita on hyvin monenlaisilla pinnoilla: jotkut eivät pidä edes kostealla asvaltilla, toisilla pärjää jotenkin talvellakin.

    Renkaita on 5 perustyyppiä:

    Kesäpinnalla oleva rengas ("kesärengas") (maaliskuu-marraskuu)
    M+S (ympäri vuoden)
    Kitkarengas (ympäri vuoden)
    Talvipinnalla oleva rengas (ympäri vuoden)
    Nastarengas (marraskuu-pääsiäinen)

    Kaikilla muilla saa ajaa ympäri vuoden paitsi nastarenkailla saa ajaa 1.11.-pääsiäinen (tai jos keli edellyttää) ja kesäpintaisilla EI saa ajaa joulukuun-helmikuun välisenä aikana. Naurattaakin joka syksy 1.11. kun uutisissa sanotaan "Tänään saa laittaa talvirenkaat..." (pitäisi sanoa "nastarenkaat").
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se on tiukassa paikkassa ainoastaan nasta mikä pitää MUTTA jos nastarengas on yli 4-5 vuotta vanha niin tahtoo kovettua eikä kumi enää pidä. Eli jos hankit kitkat ajat niillä talven ja kesän ja ostat sit uudet niin homma toimii. Nastoilla voit ajella sellasen 3-4 talvee ja sit kannattaa ostaa uudet. Mutta jos ajattelee renkaiden hintoja ja vertaa sitä yhteenkin pamaukseen tai ojaan-ajoon niin...
     
  3. Jay

    Jay 1st gear

    Mulla on BF Goodrichin Winter Slalomit Buickissa.Tosi hyvä pito ja kivat kumit.Vaniin tulee kans ny sellaset ens viikolla.Voin vilpittömästi suositella.
     
  4. Kimi

    Kimi 1st gear

    Aikoinaan ajelin Capricella 10 talvea. Kokemusta on vain jenkkirenkaista, sekä nastattomista M+S-renkaista että yhdestä satsista uusia General-nastarenkaita( huonot, kuten muutkin jenkkirenkaat, ainakin halvat). Kaikki opettivat ennakoivaan ajotapaan. Nastattomat olivat kaupungissa jäisellä kelillä hirveät, muta kolareilta tuli vältyttyä. Tasamaalle tosin saattoi jäädä kiinni.
    Tälle talvelle laitoin Taurukseen uudet Good Year UG 500:t, testien innoittamana. Ajettavuus on hyvä, ja autossa on nyt jarrut talvellakin. Hintaa paikoilleen laitettuna oli 440€. Koko hieman piilofarkkua pienempi, 205 x15, mutta ilmeisesti hintaero 225:een ei kovin paljoa ole.
    Siis nastat Suomen talveen, ainakin keskeisessä Suomessa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saahan sitä jokainen pelleillä omalla hengellään mutta kun autohommissa pitäis ottaa muutkin huomioon. Kyllä jenkkifarmarilla voi ajella kitkoilla ja m+s renkailla mutta kyllä se pito on tosipaikassa onneton. Enkä ole vielä nähnyt yhtään heepoa joka ymmärtäis pahoilla keleillä=talvi pysyä niitten kitkojen kanssa pois tieltä. Nimittäin mikään ei vituta Nokian nastakummeilla ajavaa amerikanraudan omistajaa kun ne ylivarovaiset hitaasti kiihtyvät ja heiluvat lullat ja euroopanihmeet(+japskit) kun tietää että keli tuntuu omilla renkailla kesäkeliltä. Siellä ne sitten aamuruuhkassa tukkii tietä ja selittää palstoilla kuinka kivasti meni talvi kitkoilla. Ja kunnossa oleva farkku ei sisään rengasääniä kanna joten meteli ei pahene vaikka nastat alla onkin. Toki nastarengas on huonompi ajaa kuin kitkarengas mutta kesällä pidetään kesärengasta ja talvella nastarengasta. Kitkat voi tunkea japskimopon alle tai eurokinneriin niin päästään niistä eroon eikä harrastepeleistä.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    Muuten hyvä mutta UG 500 ei saa farkkuun sopivana kokona. Ei riitä kantavuus. Taisipa muuten tuo 205 olla levein UG 500 rengas 15 tuuman koossa tarpeeksi korkea profiilisena.
     
  7. Kimi

    Kimi 1st gear

    215/65R15
    215/65R16

    Eipä löydykään UG 500:aa full size-autoon. Yllä suurimmat koot Good Yearin sivuilta, kantavuus ei siis riitä.

    Mutta edelleen olen sitä mieltä, että Tauruksessa UG:t toimivat hyvin. Piilofarkussa olleet amerikkalaiset renkaat, mm Michelin "made in USA" ja General, olivat Suomen oloissa tosi huonoja.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Useampi vuosi mennyt amerikkalaisella Capricella ja amerikkalaisilla m+s kumeilla, alla on ollut BF-Goodrich, Generalit ja viimeksi Cooper ja pito-ongelmia löytyy lähinnä silloin, kun kuski häslää. Sitä kyllä tapahtuu toisinaan.

    Painavan jenkki-auton tarjoamat talviedut voi käyttää hyödykseen, kun opettelee autonsa ominaisuudet ja pyrkii niiden puitteissa ajamaan maltillisesti.

    Nastatkaan ei kuitenkaan paljon auta, jos pitää saada koheltaa, eikä niillä lumihangessakaan sen kummemmin pääse, kuin hyvällä jokakelin renkaalla, koska ei ne kuitenkaan proomusta maasturia tee.
     
  9. valsu67

    valsu67 1st gear

    eioo kyl farkkua,mutta valtterilla ajelen vanhoilla nasarenkailla mistä on nastat revitty pois...tuntuu pitävän paremmin mitä viime talvena,jolloin oli suunnilleen kaikki nastat tallella,mut retusivat irtaallaan...
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Vattu, koiradodgeramvanissa sama ilmiö: Nypin 3vee vanhoista Hakkapeliitoista keväällä nastat ajatuksena ostaa sitten syksyllä uudet nastarenkaat. Enpä ostanut uusia.

    Pito on yhtähyvä tai parempi kuin ennen. Oisko syynä hieman matalammat ilmanpaineet? Ennen älypäänä pumppasin kaiken, mitä renkaan kyljessä sallitiin kantavuuden nimissä. Nyttemmin pidän paineet 2,5 barissa ja hyvin kulkee ja tiellä pysyy.

    Ainoa joka ei tykkää, on vaimo (Ei hän tykännyt 10 vee sitten, kun ajettiin Transiitilla gislavedeilla ilman nastoja).
     
  11. harri60

    harri60 Gearhead

    Nastakumit, jos ei ole pelkkää parkkihallissa pyörittelyä. Jorkkerin alla noi hakkapeliitat on aiheuttaneet pientä meteliä, mutta pelastaneet jo ainakin yhdeltä peltien oikomiselta.
     
  12. kohvar

    kohvar Gearhead

    äänestän

    nastoja.. vanhatkin nastarenkaat (Ponussa 235/75/15 Firestone sahalaitakuvioiset nastarenkaat, ainakin 4 talvea ajettu..) purevat paremmin kuin uudet m+s jenkki(kesä)renkaat.

    Varsinkin liikkellelähdössä ero on merkittävä.. ja kaarteessa jarrutettaessa jäisellä tiellä.

    Luistelin yhden talven -80 Chevy pick-upilla ilman lukkoa ja alla kuluneet m+s kesärenkaat.. :oops: ainakin opin ennakoivan ajotavan, oli pakko! 8)

    Harrin ei tarttis ajaa sillä Jokkerilla talvella ollenkaan :x .. ainakaan, jos teitä on suolattu!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    pitohan paranee kun rengas on lytyssä. Noilla ylipaineilla vanimiehet yritää tasata kulumista ja saavat kaupan päälle huonot ajot...
     
  14. JR

    JR Gearhead

    Itellä ei kyllä ole piilofarmaria, mutta sanoisin että nastat. Ostin täksi talveksi tuohon Thunderbirdiini 215/65/16 Hakkapeliitta 4:set, ja eipä voi ainakaan moittia. Renkaat ei pidä kauheaa meteliäkään ja ajettavuus on jopa hyvä. Eipä ole tarvinnut pahemmin enää liukastella renkaanvaihdon jälkeen. Kaiken kaikkiaan sanoisin että parhaat talvirenkaat jotka olen omistanut. Huomattava parannus edellisiin kulahtaneisiin Good Year UG400:iin... Tosin noi oli mielestäni pirun kalliit. Mutta hei, elämä on...
     
  15. harri60

    harri60 Gearhead

    Re: äänestän

    Oon koittanut vältellä suolassa ajamista ja paskimmat kelit se seisoo tallissa. Noilla uraisilla ja lumisilla teillä se kulkee mukavammin, kuin emännän Volvo. Ja onhan se kasin ääni samettia korville.
     
  16. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Nyt puhut asiaa, Hakkapeliitta pelittää todella hyvin T-birdin alla! Onhan tuota tehoa sen verran autossa ja jalassa steel-cap kengät, nin kyllä renkaalta vaaditaankin paljon.
     
  17. Kehma

    Kehma Gearhead

    Uusilla nastoitetuilla BFG Winter Slalomeilla on nyt ajeltu tän vuoden loka-marraskuusta. Päällimmäinen havainto on renkaiden äänettömyys?

    Pidosta sen verran, että jarrutaessa pito on hyvä. Kaarreajossakaan liukkaallakaan ei ole pienintäkään ongelmaa. Lähdöissä sutii helposti.
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mulla on capricessa alla melkeen uudet Hankookin 225/75/15 nastagummit, ja ei voi kun kehua.

    Tuntuu että noilla toi nousee vaippa p**se eeltä puuhun, ja ovat hiljasemmatkin kuin kesärenkaat.
     
  19. hot rod

    hot rod 1st gear

    Kitkarenkaat ovat hyvät.Ajoin monta vuotta Kellyillä ja hyvin kulki auto.Vähän piti ottaa tosi liukkailla ennakkoa mutta muuten oli pito hyvä.Autot oli näitä jenkkifarmareita.
    Keväisin ja syksyisin jäi nämä renkaan vaihto hommat kun pystyi ajamaan samoilla kesät talvet.
    Kitkat kannattaa ostaa syksyllä sulan aikaan.Kerkeävät "karhentumaan" asfaltilla,parempi pito.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

     

Kerro tästä muillekin!