Kierrejousen madallus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ganada, 20.2.2018.

  1. ganada

    ganada Gearhead

    Perinteinen "kierros pois" ei nyt onnistu jousen mallin takia, ohenee ylä ja alapuolella aika rajusti.
    Onko jollain kokemusta lämmittämisestä? Mitä se tekee jouselle? Pehmeneekö pilalle? Ja jos onnistuu niin mistä kohdin kannattaa lämmittää vai tasaisesti mahdollisimman laajalta alueelta? Tietysti valmiit madallusjousetkin kiinnostaa mutta en ole oikeen löytänyt tuohon omaan -72 Rancheroon.
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Haluutko myös jäykkyyttä lisää samalla??
    Nopeesti aateltuna, nii junttaat jollain puristimella kasaan ja uuniin, lämpimään villojen väliin jäähtymään, mut kuka sanoo et niistä silti tulee saman pituiset?? Ja tällä et saa jäykkyyttä lisää!
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Yhen moottoripyörän keulaa madalsin lämmittämällä jousia, jousi sorviin kiinni, pillillä lämpöö ja kärkipylkällä painaen ja lopuks villaan jäähtymään...

    Tiiä sit onko lopunviimein kovin järkevä tyyli ja mitä tekee ominaisuuksille...
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    jorkkeri72 tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    [​IMG]
     
    Saetkae, micow, Bukero ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onnistuu näinkin ja halpaa...:D
     
  8. ganada

    ganada Gearhead

    Jäykkyyttä ei tarvi lisää ja madallustakin maltilliset 30-40mm riittäis hyvin.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Kuumennuksessa jousiteräksen karkaisu päästyy tai ainakin muuttuu. Ei toimi enään jousen lailla.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. ganada

    ganada Gearhead

    Varmaan jonkin verran. Senkin takia lähdin kyselemään että muuttuuko kuinka paljon? Jos jollain olisi käytännön tietoa.
     
  11. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Lähetä Vallilan takomoon. Painaavat läjään halutun määrän ja jousen ominaisuudet ei muutu. Teetin aikoinaan Caminoon tuolla tavalla, hintaa en muista mutta tuskin paha kun olen raaskinut teetättää.
     
    mikkis83, KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mitäs jos vertais saako sinne istumaan perus leppäjeepin tms. Jousen joka ois tasapaksu ni ois helppo lyhennellä mieleiseks ja ei taatusti maksais kun murto-osan vallilaan verrattuna o_O
     
  13. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Noihin ulkomaalais puljuihin ota kantaa, mut ois varmaan paras vaihtoehto, virallisesti teettää? 200€? Ei ehkä kovin kallis sioitus kuitenkaan?


    Voiko jousen kiinnitys kohtia lautasia sorvilla (jos tuttu, vähän edullisemmin) nii rälläkkä hommia kuitenkin? Sit kyllä jo jäykkenee taas joustot!?
    Arvuuttelua ja ehdotuksia!?
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Menisikö tuonne joku Aerostarin jousi tms. Jousen lämmittäminen lyhennystarkoituksissa on riski.

    VähäOoTee, mutta menihän Datsun B310aan taakse jotkut Mercedeksen jouset rälläkällä säädettynä.

    Käyttämäni madalluspaja suosii juurikin rälläkkää, ei lämmityksiä.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    En lähtis itse lämmittelee jousia. Ominaisuudet muuttuu niinkuin sanottu, ja kaikki 4 erilaisia ni hyvä tulee. Ammattilaiset tekee ja antaa varmasti myös jonkinmoisen takuun. Saattaa harmittaa kun jouset jää pohjaan ekassa montussa.
     
  17. speedy

    speedy Double Gearhead

    Pallilan takomo pilas mun auton etukierrejouset, tai toisen, ja velimiehen autosta toisen lehtijousen.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Löytyskö jostain toisen auton jousta, joka olis matalampi. Jotkut purkaamot varastoi jousiakin.
    Paksumpi lanka, niin jäykistyy. Vähemmän kierroksia (joustavia kierroksia), niin jäykistyy. Pienempi keskihalkaisija, niin jäykistyy. Pelkkä pituus ei muuta jäykkyyttä, jos kaikki muut asiat on samat. Jos on pitkä jousi, niin nippuun paineltuna kuoleentuu helpommin, ja katkee, kun jännitysvaihtelu on suurempi.
    Jos jousta lämmittää, niin se pehmenee, ja murtuu siittä lämmitys rajasta helposti. Kestää aikansa.
    Jos ihan päästä lämmittää, ja saa sen kiinni toiseen kierokseen niin, että lämmitetty kohta ei jousta käytössä, niin saattaa kestääkkin?
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

Kerro tästä muillekin!