Buick 47-48 2 door taksina suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja electra1, 21.2.2018.

  1. electra1

    electra1 Gearhead

    Olen tässä selvitellyt kotiseutuni ajoneuvohistoriaa, ja törmäsin tällaiseen buickiin jo muutama vuosi sitten. Nyt ajattelin että selvitän mitä autolle myöhemmin on tapahtunut, ilmeisesti aika erikoinen nelipyöräinen kuitenkin suomessa on kyseessä.
    Auto haettiin taksiksi Alpuaan pohjois-pohjanmaalle ( Nykyään osa Raahea) Helsingistä mahdollisesti 50-luvun alussa. Ulkomaankauppaliiton johtaja myi entistä USA;n suurlähettilään vaaleanvihreää buickia. Lähettiläs oli vaihtanut maata, ja auto jäänyt. Tarinan mukaan Risto Ryti seurueineen olisi käynyt buickilla jossain vaiheessa Rivieralla asti. Buick majaili Alpuassa kolme vuotta. Ilmeisesti sitä seurasi pari chevyä, ja myöhemmin mentiin oldseillakin. Ennen buickia oli aloiteltu hommia jo yhdellä autolla. Nimi Vancouver tuli esiin, oliko se automerkki?
    Buickin rekisterinumero oli mahdollisesti OX-170, ja se todellakin oli 2 -ovinen. Buickeja tuntevat voisikin kertoa mistä auton mallin ja vuosimallin erottaisi parhaiten? Ja onko joku kuullut tällaisesta autosta.

    -Juha V.
     
    MJF tykkää tästä.
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Veikkaan Vanguard. Eli Standard Vanguard.
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Kaikki 40-lukuiset amerikan autot olivat jossain määrin "harvinaisia" Suomessa, syystä sota ja sitä seurannut valuuttapula (jälleenrakennus ja kaiken ulkomaanviennin imenyt sotakorvaussavotta ryssille).
    Suurlähettilään henkilökohtainen ajoneuvo on hyvinkin sopinut olemaan 2-ovinen, jollei herralla ollut suurperhettä mukanaan komennuksella. Tarkoituksenmukainen siis.
    Onko sinulla kuvaa tästä taksi Buickista, vai millaisten tuntomerkkien avulla auto pitäisi tunnistaa?
    40-luvun Buickit tunnistaa helpoiten grillin eli etusäleikön (maskin) mukaan. Joka vuosi maski oli erilainen, paitsi juuri vuosimalleissa 1947 ja -48 käytettiin samaa maskia.

    Noina vuosina Buick mallisarjat olivat halvimmasta kalleimpaan; 40 (Special), 50 (Super), 70 (Roadmaster) ja 90-series. Alla näytteitä 1947/48 v malleista.

    [​IMG]
     
  4. electra1

    electra1 Gearhead

    Minulla on autosta on kuva, mutta en halua toistaiseksi julkaista sitä ilman lupaa. Lähinnä meinasin oisinko saanut listoista tai merkeistä jne. selvitettyä tarkemman mallin. Kyljessä on yks lista, ei kahta päällekkäin niinkuin tuossa -48 specialissa. Netistä kattelin alunperin että vuosimallit 47-48 ois sen näköiset. Selvittelen vielä löytyykö kantakorttitiedoista jotain. Onhan tästä kauan aikaa, voi olla että tuhoutunut ajat sitten.
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Joskus 80-luvun alussa saimme kaverin kanssa vihjeen, että Raahessa Palonkylässä olisi tuollainen Buick ladossa ja jopa avomallinen. Kävimme kysymässä sitä ko. maatalosta, mutta sanoivat sen myydyn pois aikapäiviä sitten. Sanoivat kyllä sen olleen Mersun Liekkö ollut kyse tuosta Alpuan yksilön myöhaisemmistä vaiheista?
     
    electra1 tykkää tästä.
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Laita, Juha, se kuva minulle vaikka YV tai e-mail tinsled(at)Gmail.com jollet tähän ketjuun halua liittää. Katsotaan malli ja vm. Mallisarjan voisi päätellä myös akselivälistä, mutta sitähän emme saa selville ilman auton papereita tms.
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Juhan lähettämän kuvan mukaan auto on 1947 tai -48 Buick Super, malli 56S "Sedanet".
    Katso tuosta eilen postaamastani "katalookista" musta auto oikeassa alakulmassa.
    Todella kaunis ja haluttu korimalli. Taisi olla se eniten myyty malli, eli ainakaan USAssa aika yleinen auto. Kauniin korinsa takia nuo ovat ympäri maailmaa haluttuja tänään.
     
    electra1 tykkää tästä.
  8. electra1

    electra1 Gearhead

    Kiitos. Hieno homma, että sait mallin selville, nyt ollaan sen osalta viisaampia! Aika erikoiselta se vaikuttaa että 2 ovisella autolla oltiin taksiajossa. Mutta mitä tiedän, niin omistajalle ei "normaalit" ajopelit tahtoneet kelvata.
     
  9. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Eipä kestä, kiitos mielenkiintoisesta tarinasta.
    Ei toki käytännöllisin korimalli taksiin, mutta nuo olivat sellaisia aikoja että yleensä mahdollisuus minkä tahansa isomman auton hankintaa oli jo "lottovoitto".
    Autojen väliset erot ajettavuudessa olivat niin huimat, ettei nykyihminen käsitä.
    Jos pääsette "koeajamaan" esim. tuon ikäistä mossea ja buikkia, niin ymmärrätte mitä tarkoitan. Isäukko tapaa sanoa, että "Piikkinokkamossella ajo oli kuin sikaa taluttaisi".
    Kertoo aika hyvin auton ajo-ominaisuuksista...
    Useimmat Eurooppalaiset autot olivat jenkkeihin verrattuina auttamattoman alitehoisia.
    40-luvulla ei saatu edes länsieurooppalaisia isompia autoja kuin harvinaisina spot-kauppoina tai juurikin tämän tarinan kaltaisina muuttoautoina tms. onnenkantamoisina.
    Tämä Buick on takuulla herättänyt huomiota Pohjois-Pohjanmaalla 50-luvun alkupuolella!
     
  10. electra1

    electra1 Gearhead

    Muistaakseni vielä viime vuosinaan jokunen vuosi sitten omistaja ajoi tyylikkäästi cadillacilla. Buick olisi uskomaton ajettava vielä nykyajankin autoihin verrattuna. Toivotaan että asiaan tulee vielä lisätietoa, useampaan suuntaan olen kysellyt. Varmaan kun joku selaisi valtavan määrän arkistoissa vanhoja lehtiä, se buickin myynti-ilmoituskin Helsingissä jostain löytyisi.
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Olisikohan Oulun Mobilisteilla (SAHK) tuon ajan kantakortteja, joista voisi rek-nro:n perusteella jäljittää auton myöhempiä vaiheita?
    Trafin arkistoissa ei vissiin noin vanhoja asioita löydy (?)
     
  12. electra1

    electra1 Gearhead

    Tänään tulikin vastaus että Oulun Mobilisteilta löytyy buickin kantakortti. Sen mukaan vuosimalli olisi -47 ja auto ollut alpuassa rekisteröitynä joulukuusta -51 marraskuuhun -54 asti. Jos oikein olen ymmärtänyt niin kantakortit on olleet siinä läänissä, mihin auto on viimeiseksi rekisteröity ( siirtyneet siis auton mukana) , mutta katsotaan mitä vielä löytyy kun perehdyn asiaan.
     
    dart -66, tinareki, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Hieno tarina.

    Itsekkin liikun jonkin verran Pohjois-Pohjanmaalla, koko suku sieltä. Omistan '47 Special Sedanetten sarjaa 46S. Tuollakin välillä liikutaan, varsinkin vanhempi väki on tullut juttelemaan (tämä kuultu useammasta suusta) aikoinaan seudulla liikkuneesta "dollarihymystä" joka oli kuulemma samanlainen.
    Oon kuitannut asian mielessäni että jokainen Foordi ja Letukka on näyttäny rahvaan silmissä samanlaiselta. Jutuissa voi näköjään olla kuitenkin perää. Tuollainen Buick on takulla herättänyt ihmisten huomion pula-ajan Suomessa ja jäänyt mieleen.

    Mielenkiintoista paikallis historiaa jokatapauksessa.
     
    Muokattu: 4.7.2018
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Voi perhana. Mä jo luulin että nyt kun luvat vapautunu nin joku alkanu tollasella ajaa taksia. Ei sentään!
     
    miguelo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!