SBC 350 -> 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gary Grand, 28.1.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tekeillä tuollainen stroukki-projekti(ensimmäinen) ja olisi mukava saada hiukan kokeneempien ajatuksia aiheesta.
    Lähtökohtana on -70-luvun lopun 014-lohko, joka vaati porautuksen .060 ylikokoon. Seinämävahvuudet riittivät tähän.
    Sattumalta sain vaihdossa sen .040-kokoisiin tasapäisiin vaihdossa vähän käytetyt männät kankineen sopivassa ylikoossa, vastaavat näitä: https://www.summitracing.com/int/parts/slp-h635cp60
    Eli stroukkimännät -9,5cc patilla.
    Kanget on 5.7" pitkät, kiillotetut.
    Nämä ratkaisikin sen että stroukkikone kasasta tulee. Alkuperäinen kampurakin olisi vaatinut kaikkien kaulojen hiomisen ties mihin alikokoon, niin tilasin siihen 3.75" iskulla olevan Eaglen valuakselin.

    Noiden pattipäiden takia vaan näyttää puristukset nousevan aika rajuiksi.:confused::eek:
    Minkälaisilla kansilla ja/tai nokalla noiden kanssa pärjää?
    Tietty jos tyytyy 76cc hinkattuihin rautakansiin niin ongelmaa ei ole, mutta itsellä olevat kannet on 462624-valua.. Niistä en ala ehkä konetta tekemään.:confused:

    Tarkoitus ei ole tehdä mitään kierroskonetta. Todennäköisesti kone tulee istahtamaan full size lahnaan.
    Imariksi löytyisi hyllystä valmiiksi Edelin Victor Jr. ja kaasariksi olisi 600cfm Holley, mutta enemmän ruiskuihin tykästyneenä joku Holleyn Sniper saattaisi olla vaihtoehto.

    Sellin koneremonttia on tullut silmä kovana seurattua sivusta ja iso osa asioista on samoja joihin nyt itse törmää. Tuo pidempi isku vaan nostaa puristuksia vielä entisestään..:D
     
    Muokattu: 27.2.2018
    Selli tykkää tästä.
  2. Mosse

    Mosse Gearhead

    Viinapannu?
     
    Gary Grand ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Äkkiseltään sain rutuiksi 11,6:1 noilla männillä ja 76cc kansilla, eli aika raju ruttu tulis noilla männillä, paremmin sopis monttulakiset männät cruisingreen koneeseen.
     
  4. spede

    spede Gearhead

    Hommaat vaan uudemman rullanokkalohkon. Nuo vanhat lohkot voi olla arpapeliä miten ruostuneet vesitilasta päin. Jos männissä liikaa pattia niin voihan niitä vaikka sorvata. Tai sitten hommaa tasalakiset männät ja kunnon kannet. Vaihtoehtoja on monia.
     
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Muokattu: 28.1.2018
  6. 383

    383 Gearhead

    Valuakseli :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
     
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Kimppaan Timoa tuossa käyttötarpeessa. Ite samaa pitänyt vakaasti ajatuksissa että pysyy se focus.

    Mulla oli Camarossa 383 edelin kamoilla 10,4 joka todellisuudessa vähän nousi tiivareilla. Monia nokkia siinä käytin. Käytökseltään Cranen powermax 278 oli erinomainen. Mutta Lunatin kepeillä siitä tuli brutaali. Hyvä sekin omalla kontillaan.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitäs vikaa valuakselissa?
    Halpa hankkia ja kestää kovinkin sen mitä cruisingvehkeessä tarviikaan.
    Mäntiä olis kyllä syytä hieman sorvata cruisingkäyttöön ja kansiksi vaikka edelin e-streetit ja nokaksi joku 265-280 mainosasteiltaan,riippuen mitä jää puristussuhteeksi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos yhtään kiinnostaa tuo mitä Mosse ehdotti, niin siihenhän oliskin just hyvät eväät.

    Mikäli kuitenkin pitäis bensalla pärjätä ja noilla männillä, niin sitten isopalotilaiset kannet ja hidasprofiilinen nokka leveällä lsa:lla.
    Vaikka tuon tapainen kuin Summitin 1104, symmetrinen 298 perusasteinen, 224 @.050" ja 114 lsa.
    Imu sulkeutuu myöhään joten dynaaminen ei nouse liikaa, ja on kuitenkin ominaisuuksiltaan cruising autoon kelvollinen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Omiin tarpeisiin en todellakaan näe tarvetta takoakselille. Kun ei ole tarkoitus pataa kierrättää eikä ahtaa, niin miksei valuakselia?
    Kannet isolla palotilalla tai sorvata mäntiä.
    En näe ongelmana tiputtaa pattia alemmas, tai kokonaan poiskaan, jos se koneen toimimisen edellytys on.

    Viinan polttoon en ehkä halua alkaa, kun ei sitä joka paikassa ole täällä tarjolla. Tai sitten pitäisi muuttaa reittitottumuksia niin pääsee REetä tankaamaan..
    Eihän tuosta käyttöauton konetta kuitenkaan tule, niin miksei.o_O

    Noita nokkia olen ihmetellyt muutamalla laskurilla ja niiden vaikutus on vielä vähän hakusassa..:confused::oops: Periaate on kyllä selvä, mutta esimerkiksi tää Artsin laittama vaihtoehto ei ollut pompannut vielä missään esiin. Enkä olisi tuollaisilla asteilla osannut alkaa vaihtoehtoja edes etsimään.:eek:
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Molemmissa vaihtoehto männissä taitaa olla aika paksu laki, että kyllä niistä sorvata/jyrsiä vois vähän pois laesta puristusten tiputtamiseksi. Hirmuisia kierroksia en tosiaan kans pitäis tavoitteena, aika lyhyt veivi ja painava mäntä, ne mun mielestä mielummin sitä kierrosaluetta tiputtaa kuin valuakseli...?
     
    kime2 tykkää tästä.
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep. Männän laessa on tavaraa melkosesti, niin sen puoleen patin poistollekaan ei ole mitään estettä.
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kun tässä nyt kuitenkin on käsissä korkeapuristeisen koneen ainekset, niin jatketaanpas ainakin hetki tuolla viinalinjalla..

    RE85 käyttö on itselle täysin hakusessa. Käyttis Vojakkerissa sitä tuli muutama tankillinen poltettua matka-ajossa, kun oli "halpaa". Muuten alkoholi on mennyt omaan käyttöön..:p Tiedossa on hyvät puolet turbokäytössä, mutta vaparikoneissa ei ole aiemmin tullut sen puristuskestävyyttä ajateltuakaan. Omissa rakennelmissa ongelma on ollut enemmänkin saada puristukset nostettua järkeviksi..
    Mitä nyt parina iltana olen tutkinut aihetta niin näkyy nuo Fitechin ja Holleyn ruiskuyksiköt sen hyväksyvän ja ainakin Hollikan kanssa näkyy kokemuksiakin löytyvän hyvin.

    Jos ja kun tähän koneeseen nyt uudet alukannet ostan, niin minkälaisilla puristuksilla tuon viinan kanssa voi läträtä?:eek: Tuossahan staattiset puristukset pomppaa jo 68cc palotiloilla 12.5:1 tienoille.. 64cc ->13 päälle.:confused:
     
  14. fenix

    fenix 3rd gear

    Kannattaa enemmän tuijottaa dynaamista puristusta. Nokan imuventtiilin sulkeutumisajankohta + staattinen puristus määrittää sen. Mitä isompi tuo ABDC lukema on, sitä pienemmäksi dcr muodustuu ja toisin päin. Bensalle hyvänä pidetään 8-8.5 ja yritin itse selvittää syksyllä nokkaa valittaessa, paljonko ahdettu sbc sietää e85 kanssa dynaamista puristusta. Ja paljonko ylipaine nostaa dcr:ää. Mitään yksi selitteistä vastausta en löytänyt ja muuttuvia / vaikuttavia tekijöitä useita. Liitteenä on hyvä artikkeli aiheiseen liittyen, vaikka et olekaan ahtamassa.

    http://www.onallcylinders.com/2015/...-is-safe-effective-compression-ratio-for-e85/
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä E85 kestää kovempiakin ruttuja kuin mitä tuossa esität, mutta kruisalukäyttöön vois olla syytä pysytellä alle 13:1 niin voi käyttää nokkanakin sellaista joka sopii parhaiten käyttötarkoitukseen, vaikka aika lyhytajoitteistakin nykyprofiilia.
    Dynaaminen saa nousta kympin päälle huoletta.
     
    kime2 tykkää tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ajatuksia selvitelty ja lisää hankintoja tehty.
    Tilasin koneen ruokkimiseen FASTin EZ-EFI-paketin 30227-06KIT.
    Mielenkiinnolla odotan miten alkaa pelaamaan, mutta kokemukset uudella manterella näyttäisi olleen pääosin varsin positiivisia.:p
    Näkyy olevan jonkinverran kokemuksia myös noista imusarjoista ja muutamalla rakentajalla justiin tuosta Victor Jrsta parempana kuin kakstasoisista.
    Jostain syystä tuollainen ruiskupaketti tykkää toimia pienemmilläkin kierroksilla ykstasoisella paremmin.

    Tuo ruisku on e85 yhteensopiva ja kyllä se taisi jo polttoaineeksi valikoitua.
    Kansiksi on tarkoitus haalia 64cc palotiloilla olevat pipot.:odrazz:
     
    Muokattu: 27.2.2018
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Aina ei mene niinkuin toivoisi..
    Ensimmäinen ruiskutilaus tuli parin parin päivän päästä bumerangina takaisin, kun tavaraa ei toimittajalla ollutkaan hyllyssä "inventaariovirheen" takia. Palautti maksetut rahat heti, mutta pari päivää meni ennenkuin niitä pystyi käyttämään uudestaan Paypalilla.o_O

    Toisella yrittämällä(toinen toimittaja) homma jo onnistui ja ruiskupaketti lähti tulemaan. No, UPSin seurantakoodilla seuranta onnistui kolmen osavaltion läpi joissa osassa paketti kävi kaksi kertaa.. ja sitten oli tiedoissa vain saapumisilmoitus vastaanottajalle. Kommenttina "Left on dock". :eek::confused:

    Viikko tuosta tuli kuitenkin tekstari saapuvasta paketista Suomen UPSilta.:D

    Kansien suhteen on pari ajatusta..
    Edelit Us-Partsilta:
    https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-5089-sylinterikansi#
    Saisi kotimaasta ja varastosta, eikä hinta olisi ihan mahdoton.

    Tai sitten NKB:t Skip Whitelta:
    https://www.skipwhiteperformance.co...uminum-heads-64cc-angle-plug-nkb-272-a_84997/
    Hinnaltaan ainakin kilpailukykyiset, mutta imukanava.. Meneekö liian isoksi?
     
  18. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Tulla Facebook Race romutorilla olis myynnissä aika hyvä ja edullinen sbc:n .030" lohko-aihio (ei ole mun):

    "Nyt 499 €
    1 osaisella takastefalla oleva vuoden -90 lohko joka muutettu 4 pulttiseksi billet pukeilla.
    Kevyt hoonaus, runkolinjan tarkastus (varmuuden vuoksi) ja nokka laakereiden vaihto niin sitten lohko on valmis muille osille.
    Nokka laakerit tulee mukaan kauppaan."
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Hyvä ois..
    jos ois ollu myynnissä vuosi sitten.o_O Sen jälkeen on hyllyssä ollu vaan nuo .060 männät. Ja tuli tammikuussa tilattua kampura kaksosaiselle takastefalle.
    No. Ei tuo lohko onneksi ole ongelma. Siinä riitti seinämävahvuudet tuollekin poraukselle.
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Osia on kertynyt hyllyyn lisää ja jossain vaiheessa kesää voisi alkaa konetta kokoamaankin, jos talliaikaa alkaa löytymään. Nyt on kevätkiireet ja työreissut pitäneet tehokkaasti muissa askareissa.

    Kansiksi valikoitui V8- marketissa kaupan olleet e-streetit 70cc palotiloilla. Tilavuus on vielä varmistamatta, mutta tämä myyjän kertomana. Kansien mukana tuli edelin rullakeinut, mutta niiden vipusuhdetta ei tullut kysyttyä.. :eek: Asia varmistettava. Itseltä tosin löytyy jo yhdet 1.5 vastaavat niin eivät sido mihinkään vaikka olisivat 1.6 vipat.
     

Kerro tästä muillekin!