Olds 307 remontti ja piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SauliK, 25.2.2018.

  1. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Niin ja kannet samat 5A. Ovat juuri koneistamolla ja näytti siltä ettei tarvitse mitään uusia. Milli pois, ilmatuubien poisto ja tulppaus, pakoaukkojen kohdistus peltisarjoihin, katkenneiden pakosarjan pulttien poisto ja venttiilityöt. Hinnaksi sovittiin max 500€
     
    Muokattu: 1.3.2018
  2. Nobody

    Nobody 1st gear

  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Käy
     
  4. Nobody

    Nobody 1st gear

    Sitten tilaukseen. Mitä tulppia käytätte näissä. Löytyy ja kuuluu niin ristiriitaista tietoa.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    AC Delco R45S taisi näin ulkomuistista olla, 8 kesää ajettu noilla ilman mitään ongelmia. iso ja pikkulohkossa sama korkeilla ja matalilla rutuilla
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    kansihommat edistyvät pikkuhiljaa, alkuviikosta iski kyynärpäähän jokin tauti ja turposi helvetin kipeäksi. koittanut piettää levossa sitä mutta tänään riitti ja oli pakko lähteä jotain tekemään. ajattelin että jos valelis ne crossoverit umpeen niin siinähän ei käsi liikoja rasitu eikä tulis turhaa sairasloman jatkoa

    tilanne on nyt siis se että toisen kannen karkea leikkuutyö on suurinpiirtein tehtynä, kanavien putsaus vielä jäljellä. toiselle kannelle en ole kerennyt vielä mitään tekemään

    siinä uhrattava alumiinikappale, muistaakseni 2009 audin etu tukivarsi. vai mikätuo on

    [​IMG]

    siitä laikalla palasia ja sen jälkeen..
    [​IMG]

    vanhassa rosterisessa maitokauhassa noita sulattelin

    sinnehän ne meni, eka satsi oli vähän liian pieni mutta toka tuli jo sopivasti yli. kaatelin siis vaan suoraan pakokanavan puolelta, taskuhan tuossa jää aika epämuodostuneeksi mutta kyllä se minulle kelpaa. sehän riittää

    [​IMG]

    [​IMG]

    siinäpä se tältä erää. pistän vielä pari fiilistely kuvaa tuosta suurinpiirtein portatusta kannesta, pakokanavien puoli muuten näyttää minusta siltä että liekkö tuon air bumbin poistamisella juuri hyötyä? minusta tuntuu että sinne pitäisi ennemminkin lisätä tavaraa eikä hioa pois.. no pois ne kuitenkin lähtivät.

    niin ja pari imu seetiäkin vingutin niin vituiksi että toivottavasti vielä saa samalle venttiilikoolle tehtyä uudet, minusta näissä ei ole juurikaan ylimääräistä tavaraa venttiilitaskuissa. ei ainakaan läheskään siinä määrin kuin mitä olen isolohkon kansissa nähnyt. olikohan näissä nyt 1,75 ja 1,50 kokoiset venttiilit

    kymmenkunta saunakaljaa tässä imuroinut ja biisit alkavat viemään jo kaiken huomion joten hyvät laulantait vain kaikille moottoripäille!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    DX, Camino'79, cutlass cruiser ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    päivää. pikku olds projekti on edennyt erittäin hitaasti mutta varmasti, kansille en ole tuon maaliskuun päivityksen jälkeen tehnyt yhtään mitään. kerran taisin kesällä käydä kattomassa että löydänkö niitä edes mistään.. tallessa olivat :D

    no alakerta alkaa olemaan nipussa, tähän tuli sittenkin uusi kampura laakereineen kun rokkiautosta edullisesti sai ostaa koko läjän. 010 alikoossa kaikki kaulat, taisi tulla alle koneistuksien+laakereiden hinnalla suomesta

    eli tämä on nyt .030 ylikoon sylintereillä ja ihan perus varaosa männillä, kampuran kaulat .010 koossa, uudet nokkalaakerit ja dekkitasoista milli höylättynä. tuli aika justiin nolladekkiin männät

    nokka akseliksi tuli sittenkin compin xe262, ei pitäisi olla liian överi. 050 asteita 218/224, luvattu vetoalue 1200-5600. kai tuota viitisen tonnia uskaltaa kierrättää.. jakopää ja sytkäkamppeet ovat vielä ostossa, kai ne rokkiautosta tulee nekin kohta tilattua. alunperin oli tarkotus käyttää orkkis jakopään rattaita uudella ketjulla mutta minusta ne olivat kuluneet senverran että ne pitäisi uusia, lisäksi kulumisjäljet eivät edes passanneet uuteen orkkis ketjuunkaan joten aika silppuna ne varmaan kohta olisivat olleet. sama laittaa joku perus rulla jakopää sitten

    kannethan ne sitten ovat vielä erittäin keskeneräiset, ajattelin kuitenkin isommat venttiilit niihin asennuttaa. uudet retskut, lukot ja jouset varmaan kanssa.

    venttiileitä olen summitilta katsellut

    https://www.summitracing.com/parts/slp-v-1772
    pako

    https://www.summitracing.com/parts/slp-v-1773
    imu
    noita venttiilien pituuksia en muuten ole vielä verrannut orkkiksiin, no kohtahan tuokin selviää.

    pannaan aamun ratoksi vielä parit fiilistely kuvat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    DX, FeV-8, toyopet ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Hyvältä näyttää. Mulla on noissa 7- kansissa nuo vakiokokona 1772 ja 1773 vastavaat venttiilit, rokkiautosta löytyy nuokin erullisesti.
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    ai hitto kiitti vinkistä! sinnehän ne ostoskoriin rämähti
     
    speedy tykkää tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Mä luulen, että tolla nokalla ja jos venttilit vaihdat isompiin, niin konetehon rajana on ennemmin 250 kuin 200 heppaa.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    veikata voi monenlaista, puristukset nimittäin jäävät aika valitettavan alas. no sen siitä sai kun pihistelin halvimmat männät mitä löysin. männät nolladekissä ja palotilat kiillotettuina millin pahvilla todellinen ruttu on 7,7-1

    hieman se tuosta vielä nousee jos uudet venttiilit asettuvat palotilan puolelle enemmän kuin vakiot, no eipä siinä. ei tästä isompia virityksiä haaveiltukaan, kansia en ala sen kummemmin enää höyläyttämään koska dekistä on jo milli otettu. milli vielä kansista niin imusarja ei mahdu, tönärit varmaan jää pitkiksi yms yms. pistän sen noilla rutuilla ja tuolla nokalla kasaan ja katson millainen tulee.

    [​IMG]

    tuonverran jäi jakopäänmerkit heittämään, puoli hammasta suuntaan tai toiseen. tuossa olen heittokellolla määrittänyt ykk. ykköspytystä

    mietin vain että ei tainnut olla aivan tarkka tuo menetelmä suoraan vain männästä kattomalla kun astelevyn olin hukannut, hommasinkin uuden astelevyn tuossa ja joulun aikana täytyy tarkistaa tuo homma vielä mihin asettuu. jakopää on mellingin edullinen rokkiautosta. jakopään kopan tietysti kerkesin jo liipata paikoilleen prkl, niin huolella vielä öljypohjan kanssa etten mielelläni sitä enää irrottaisi. minkäs teet

    [​IMG]

    öljypumppu on uusi melling std volume, en vaihtanut jäykempää jousta paineensäätöventtiiliin vaikka sellainen mukana tulikin. ennen muuten ei ole tullut, imusihdin käytin vanhan ja heitin mikillä pikku hepin vielä että varmasti pysyy kiinni ja on vielä mahdollista joskus irroittaakin

    [​IMG]

    kansista vähän lisää, hitsasin pakokanavaan nuo latikat peltisarjoja ajatellen. toinen meni hieman vinoon mutta katselin tiivisteen kanssa että tiivistää vielä aivan hyvin. hitsisausjäljestä en edes viitsi laittaa mitään kuvia

    [​IMG]

    tottapa se koneistamo höylää suoraksi nuo tasot.

    [​IMG]

    toinen kansi valmis koneistamolle, toisessa "enää" kaivuut ja kiillottelut jäljellä. 70cc oli muuten tuon kiillotetun palotilan koko, tehdas taisi väittää 67cc. siitä parit ylimääräiset sentit, halvat lyhkäset männät ja vakioa paksumpi kansipahvi niin avot. ponneton moottori ompi rakennettu

    [​IMG]

    siinä vielä hahmotelmaa heddmanin lyhyen peltisarjan kanssa, ei pitäisi ollaa maavaran kanssa niin saikkaamistä enää verrattuna perus pitkiin sarjoihin. tunnistaako joku muuten tuon öljypohjan että onko diesel malli vai mikä? tässä lohkossa oli pienemmällä sumpulla alunperin

    olis mulla sitten vielä suodattimen siirtosarja joka tuli joskus ammoisina aikoina isolohkon matkassa, saanähdä laitanko sen vielä. saisi ainakin suodattimen laitettua hieman mukavammin vaihdettavaan paikkaan. ehkä, letkut aika vitun paksut ja jäykät eivätkä varmasti taivu mihin vain

    no homma jäi tältä erää tuohon ja kun joskus jouluisista iloitteluista pää selviää niin koitan kattella tuota nokan ajoitusta ja saada toistakin kantta edistymään, paljoa muuta tässä ei sitten olisikaan isompia

    hyvät jolot vain kaikille
     
    hevimies, jariha, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    tällä viikolla pari iltaa koittanut mittailla venttiilien aukeamis ja sulkeutumis ajankohtia ja repinyt hiuksia päästä.. no kun huuhtelin nokasta asennusrasvat pois ja tein kovan nostajan johon vielä pitkä pultti jatkoksi niin lukemat alkoivat noin suurinpiirtein olemaan järkeviä.

    tuolla yllä olevan kuvan asetuksella nokka oli ihan vitun aikaisella, en muista nyt paljoa mutta niin paljon että aloitin koko homman alusta.. joten hyppäytin ketjua hampaan verran myöhäistääkseni nokkaa ja alarattaan laitoin 4 astetta aikaisemmalle, älkää kysykö miksi tein nämä yhtäaikaa. asennuskaljat kai.. no lopputulos oli että ykkösen imu sekä pakoventtiilin aukeamis ja sulkeutumisajat 0,15mm nostolla ovat 5-6,5 astetta aikaisella. lähes hyvä, harkitsin jo tähän jättämistä

    no kokeilin vielä siirtää alarattaan nolla asentoon ja kaikki arvot siirtyivät melkein 10 astetta myöhäiselle joten saman verran ohi toiseen suuntaan

    olen siis mitannut astelevyllä ja heittokellolla tarkan yläkuolokohdan, ykköspytyn imu sekä pakoventtiilin aukeamis ja sulkeutumis ajankohtia 0,15mm nostolla. eli sillä ,006 tuumaa mitä comp ilmoittaa

    pistän tähän ihmeteltäväksi nuo 4 astetta aikaisella olevat mitatut luvut(suluissa valmistajan ilmoittama)

    imu auki 30´btdc (25) pako auki 77 bbdc (71)

    imu kiinni 50,5 abdc (57) pako kiinni 18 atdc (23)


    varmasti jokunen aste mittavirheitä löytyy suuntaan jos toiseen mutta täysin kohdalleen tuota ei taida saadakaan, joku halappis melling jakopää ja compin xe262 nokka

    kumpaa raati suosittelee? aikaiselle vai myöhäiselle, ite kallistun varmaan aikaisen puolelle jos venttiili ei ota mäntään kiinni. kyseessä aika perus motti 7,7 puristuksilla ja noin 5000max kierroksilla

    vielä en tosin jakopäätä sinetöinyt ja varmasti vielä pyörittelen, ihmettelen ja päivittelen tätä asiaa joten jos jotain kummallista tässä on niin sanokaa toki
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samaa mieltä että vähän aikaisella on parempi, varsinkin kun noin matalat puristukset.
     
  14. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Osaakos täällä joku kertoa paljonko noista 5A kansista uskaltaa höylätä tasopinnasta pois ennenkuin tulee ongelmia imusarjan ja venttiilikoneiston kanssa? Kone on väkivahva 307y
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Oldsin koneissa on se etu että kansikulma on 90ast. Joten niistä voi surutta ottaa reilustikin pois. Muistelisin että subi aka. Paulip ois joskus puhunu että 2mm voi ottaa ennenkun tulee edes venakoneiston kanssa ongelmia mutta siihenhän toki vaikuttaa sekin että kuinka syvälle venat on jo painunu kanteen jne.

    Mutta sekin ongelma on ratkaistavissa kun laittaa shimmiä keinuvipupukkien alle jos oikein pahalta näyttää. Joku joskus antoi mitankin että paljonko pitää tulla preloadia mutta en oo tajunnu laittaa minnekään ylös mutta eiköhän senkin joku kerro :)

    Ite otin millin verran sillonkun tein capriceen konerempan
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se ketju varmaan löytyy jostain (muistaakseni minun aloittama) mutta taisi mennä niin, että millin höyläyksellä ei vielä ole mitään kriittistä tiedossa. Paulin omassa 307:ssa taisi olla 1,5mm ja muistelen, että silloinkaan ei vielä tullut minkään välysten tai edes imusarjan sopivuuden/kohdistuksen kanssa ongelmia. Nokka taisi olla aika ränttätänttä ja se ei mahtunut sen takia 80-luvun kopassa (cutlass)päästöihin. Vai oliko ne jopa ne uudemmat 7a kannet.

    Kone taisi työntää liki 300hv, muistaakseni joskus siellä tallilla semmoisesta oli puhe.
     
    Muokattu: 8.2.2019
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    venttiilikoneiston osalta milli menee virinokan kanssa ilman ongelmia jos on pienempi perusympyrä, ehkä kakskin

    pari millia jos höylää niin tuskin imusarja enää menee paikalleen, omasta isolohkosta piti ottaa kansien imupuolelta 2mm että sain imusarjan mahtumaan massatiivisteiden kanssa. en tiedä paljonko niitä oli laskettu kun halusin vain suoristuksen..

    tätä mottia en varmaan ala enää höyläilemään edellä mainituista syistä

    muutenkin voin tässä vaiheessa jo todeta että tähän mennessä kuluneet höyläys rahat kun olis sijottanu kunnon mäntiin niin varmaan oltais samoissa puristuksissa ja mulla olis lujemmat männät koneessa!
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ihan uteliaisuudesta mutta miksi se imusarjan "istuvuus" muuttuisi? Kun tavallaan sehän jää "vakiokorkeudelle" leveytensä takia mutta kansien kanava vaan putoaa alaspäin? Ja noissa kansissa kyllä yleensä riittää vara surrailla kanavaa ylemmäs niin että istuu imariin o_O
     
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks imusarjan kiinnityksen pultinreiät oo kans kansissa, eli nekin putoaa alaspäin?
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    kyllähän se muuttuu kun kannet laskeutuu alemmas sekä lähemmäs toisiaan

    mulla ei pultin reiät olleet enää sinne päinkään ja nuo paksummat massatiivisteet vielä korosti ongelmaa
     

Kerro tästä muillekin!