Jarrulevy halk.255mm ja 20mm paksu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja toyopet, 30.1.2018.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyselyikä taas menossa...
    Nyt kysyttävä vähän neuvoja.
    Onkohan missään vehkeessä kelluvia levyjä, joissa halkaisija 255mm eli 10" ja levyn paksuus 20mm sekä pulttijako 5x4.5"/114.3mm? Pitäisi olla aika syvällä kupilla mutta jos tuota kokoa löytyy, jostain, niin voisi testailla.

    Tai sitten systeemiä, missä on laakerit siinä levyssä itsessään eli napa samaa pakettia ja laakereina jenkeissä yleiset A2 ja A6.
    Sekään ei suoraa sopivuutta takaa mutta tuurilla voisi käydäkin.
     
  2. auburn

    auburn Gearhead

    Lincoln Versaillesin takalevyt on vähän tuonnepäin, 5X4.5 jako, halkaisija 10.68", paksuus 23 - 24mm valmistajasta riippuen
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!AsHzGXluKfFD7HPIcK8igcZF4Kv1
    Tuossa noita olkia on ja ongelma on se, että ne on 4x114.3/4.5" jaolla ja aika mahdoton muuttaa minun mielestä tuolla navalla 5-pulttiseksi. Kun pitäisi muuttaa navan pyöränpulttijako sekä levyjen jako. Vai onko joku koneistaja sitä mieltä, että helppo homma? :)
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VW:llä löytyy 256mm x 20mm levy, mutta ne on 4 x 100 Golf II-III tai 5 x 100 jaolla Golf 3 8v GTi.
    [​IMG]
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noissakin jää tuo offset huomattavan liian pieneksi. Ja mikä se pitäisi olla, on vielä arvoitus.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Sierra ja Rotten tykkäävät tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiitos!
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Näin yht äkkiä ajatellen ei kai tuo pulttijako ole ongelma pulttien määrän osalta.....yks pultti sopii aina ja jos tekee uusista reijistä aavistuksen suuremmat onnistuu se käsikoneillakin. Tosin pallografitti valu on siitä vittumaista että se hylkii leikkaavaakin terää enmpi kun uskoisikaan.
    Keskirejästä ei tieten välyksiä sa olla eli pienemmistä saa sorvattua isommaksi. Ongelmallisin taitaa olla tuo levyn etäisyys kiinnityspinnasta pienempi se ei kai voi olla kun alkuperäinen ......mutta ehhkä vähän suurempi kyllä.......joka korjataan satulan väliin asennetuilla prikoilla. Asian laillisuudesta en mene takuuseen......enkä ajatusvirheestäkään kun pitäis samalla tuijotella niitä osia käsissään niin hahmotuskyky tuplaantuu monesti.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tuossa navassa kun on levy neljällä pultilla ja niiden välissä pyöränpultit,niin arvelin vaan että hankala tehdä viiden jakoa. Jos onnistuisi mahduttamaan jotenkin tuohon 5x4.5" pyöränpultit muuta muuttamatta,niin sehän olisi hienoa mutta ei taida vaan mahtua.

    Tuolla on jotain crownin napoja, missä toisilla laakereilla (keskireikä, siis akselin koko ja pituus täsmää) saa navan istumaan ja kelluvan levyn saisi päälle mutta taitaa tulla niin syvä siitä levystä, ettei semmoista ole.
    Tosin noita satuloitakin on näköjään kahdenlaisia, sekin vähän vaikuttaa

    Näitä rojuja on tuolla pyörimässä, niin ajattelin saisiko ihan bolt-on systeemillä rakennettua toiseen crowniin levyjarrut (toisessa on jo) mutta ei se taida ihan niin onnistua.

    Mitenkäs muuten jäähdytetyn levyn pienemmäksi sorvaaminen käytännössä?
     
  11. cdi

    cdi Double Gearhead

    Enköhän hahmota rakennetta,mutta eikös se levy pysy niillä pyöränpulteilla kiinni? Ja levylle on yksi pieni kiinnipitoruuvi.
    Oikeastaan tuon tarkemmin en osaa kuvitella,vaatis pyörittelyä omissa käsissä javähän mittaamista.

    Ei kai se sorvaus tuota mitään ongelmaa pitää vain terottaa leikkaava terä ja ajonopeus pieneksi ja samalla asetuksella ajaa niinkauan kun terä ei enää ota.
    Tuossa levynreunassa oleva silloitus täytys jäädä ehyeksi,ei auta vaikka levy olis uusi jos silloitus poikki se potkii jarrupolkimeen vaikka sorvais mitenkä suoraksi hyvänsä.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kelluvalla levyllä näin.
    Noissa kuvissa olevissa vaan on semmoinen rakenne, missä levy on pulteilla navan takana.
     
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on omassa lelussa C-Kadettin napa ja Omegan levy. Levy taitaa olla Omegassa navan päällä mutta mulla se on C-Kadettin tyyliin navan takana. Ei ollut paha rasti sovittaa. Satula toki on radiaalikiinnitteinen Brembo joten sen sai sitten passattua levyyn. Keskireikä vaati pientä virittämistä. Liian ison keskireiän saa korjattua tarkalla holkilla.

    Yhdet BMW:n ISOT jarrulevyt olen sorvannut ja niissä oli tosi kova materiaali. Muuten muut levyt (Opel, pikku BMW sun muut) on olleet aika helppoja sorvata.

    Yksissä jarruissa levy oli takana mutta ne pultattiin navan läpi niin kuin sunkin tapauksessa. Siihen tuli jäähdytetyt levyt tilalle joka kuului navan ulkopuolelle (mitä ilmeisesti tarkoitat kelluvalla). Tuollaiset levyt on yleensä luokkaa 6-7 mm paksut laippapinnaltaan eikä siihen oikein saa kunnon kierteitä. Mä sorvasin vanhoista levyistä laippakehän irti ja käytin sitä levyn takapuolella. Eli napa, levy ja irrallinen pulttikehä. Pikkuisen pidemmät kiinnityspultit. Toimi ihan hyvin. Kuvakin varmaan löytyis jostain...
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hmm...
    240 volvon levyt, ainakin jäähdytetty on 263mm halkaisijaltaan, taitaa kiinteäkin olla. Ja sen paksuus on 22mm.
    Jäähdyttämättömän paksuutta en löytänyt, tietääkö joku.
    Semmoisen levyn offset on aika likellä, oli sitten jäähdytetty tai umpilevy ja viidellä pultilla, jako tosin 5x108 mutta sen voisi saada viilattua. Ja navasta 6mm pois halkaisijasta...

    Jos jollain tässä Laukaa-Ä:ki-JKL alueella olisi volvon vanhaa levyä, niin voisinpa kokeilla?
     
  15. mikka

    mikka 3rd gear

  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei käy, pitäisi olla olka-akselit ja navat siitä kanssa ja nuo raidetangonpäät ainakin. Sitten olisi melkein bolt-in mutta ei ihan kuitenkaan.

    Tosin tämäkin vaihtoehto on tuloillaan. :)
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Fiat Croma/Lancia Thema turbo jonnekin -89 asti taisi olla 257/20mm, jos oikein muistan. Myöhemmissä vuosimalleissa pari milliä paksumpi. Jäähdytetyt levyt siis. Pulttijako 4x98mm, eli menee uusien reikien teoksi, jos sellaista meinaa.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    N5-hilux on nyt sen verran liki tuossa, että sopivat alapallot kun löytää, niin ne on siinä.
    Siis hiluxin olka-akselit ja navat jarruineen sekä hiluxin rt-päät.
    Tod.näk. alapallo käy uudemmasta crownista mutta vahvistus asiasta vielä puuttuu.
    Joutunee kuitenkin käymään konttorilla vielä rumpujarruilla, eka yritys meni vähä pieleen, kun lähti apumiehen puolen kengistä pinnat.
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, brembon sivuilta tutkailin, ei löytynyt.
    Mutta kyllä tämä tästä nyt, kun vaihdetaan vähän järeämpään akselistoon.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!