Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Mercury

    Mercury Gearhead

    Ei sitä 14 kW pidä säikähtää,miettikää nyt kun se perus 5 kW on parin litran moottorissa..Onko se muka yhtä tehokas kun litroja on 7.3..Toimii se jos vaan saa sen mahtumaan pellin alle,runkopalkin kylkeen kiinni..
     
  2. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Juu sitä lueskelin et se pienempi oli alle 4l moottoreihin. Econolines o vaa toi keula aika täynnä
     
  3. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Matalilla kierroksilla "vedättäessä" tuntuu nyt lievää vapinaa kajuuttaan. Etukardaanin ristikot vaihdettu uusiin ja tarkasteltuna takakardaanin ristikot ehjän oloiset. Tuskin MT-renkaat tätä aiheuttavat? Oire tuntuu eritoten nelosvaihteella vedättäessä, OD pois kytkettynä(=korkeammilla kierroksilla) ei ole merkille pantavissa. Mistähän vikaa vois alkaa etsimään?
     
  4. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Taas vastaan itse itselleni eli ainakin jenkkifoorumien mukaan vialliset/kuluneet johdotukset venakoppien alla saattavat tätä aiheuttaa. Palataan asiaan jahka uudet asennettu...
     
  5. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Onko täällä kukaan laittanu Excursioniin tiheämpiä välityksiä periin? Kiinnostais homma ja kustannus.
     
  6. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No mika välitys sulla nyt on. Kyl see kone rupee huuta ehkkä liian korkeilla kierroksilla. Tos oli joskus muistaakseni teema, kun joku vaihtoi erillaisel stallil olevan turbiinin. Eli se nappas kii matallamilla kierroksilla kun vakio. Selas tätä topiki taaksepäin aika reilust. Oisko olnu sellainen käyttäjä kun lep-1
     
    Muokattu: 18.3.2018
  7. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vakio, eli 3,73. Nyt on isommat pallot alla. 4.11 vois toimia 37" gummeilla paremmin kuin vakio :D
     
  8. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Jahah no siinna tapaukses parane asia kyl. Isoil rattail rupee jo vaihdesto pätkii vaihdeitä ylös alas, kun kierrokset ei oo suhdessa nopeuden ja eikä varma jaksaa muutenkin isommilla nopeuksilla. Sellaist on tehty, toki kuuslitranen oli siinna konena. Ei jaksanu kans kunnol liikku. Nyt kulkee, nopeusmittari piti kalibroi ja uudet välitykset piti syöt PCMn, muuten meni ABS t sekaisin ja vaihdesto ei oikein osanu päättä
     
  9. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jaa se voi ollakin, että joutuu tuon asian kans vielä painimaan. Nooh, lähinnä pohdiskelua ainakin tällä hetkellä. Vakiovälityksillä vielä 35" boltsit pelittää ihan jees eikä loodan kans ongelmia. Lähinnä ajattelin että jos vielä suurempia laittais alle mutta taitaa olla turhaa...

    Autoa korotettiin Rough Countryn 5" setillä. Ajomukavuus parani mukavasti. Hieman etupyörät raappii lehti jousiin kun on vakiovanteet. Spacerit auttais asiaan mutta toisaalta raappiminen on vähäistä.
     
  10. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Hei arvon raati.

    Tulipa itsekkin hommattua subben "korvaajaksi" tuommoinen 7.3 Excursioni vm.2000.
    Mitään järkeä tuossa ei sinällään ollut kun subbekin helkkarin hyvässä käyttökunnossa, mutta nää on näitä henkimaailman ja harrastamisen iloja mitä ei pysty järjellä selittämään ;)
    Tähän mennessä olen huomannut, että on aika helkkarin hidas lämpeemään tai no kabiiniin puhaltaa kyllä lämpöä kohtuu hätäseen, mutta noin muuten kun mittareita seuraa ja kovilla pakkasilla monesti paikallaan ollessa tippui kuin lehmän häntä ja meni "high idle" tilaan.
    Termostaatin vaihdoin ja kyttäämällä muita foorumei niin on vissiin ihan ominaisuus näissä kun vesitilaakin on kohtuu paljon. Tietty tässä hämää sekin kun en ole vielä aikaiseksi ole webastoa saanut ja subbessa sitä käytin lähes aina poikkeuksetta. Se on vaan niin eri lämmittää webastolla 5kW vs. 700w lohkolämppärillä.
    Hyvin on kyllä pelannut ja pikkuhiljaa pääsemässä sielunelämään kiinni ja kulutuskin tuntuu olevan hyvin liki samoissa lukemissa kuin subbenkin kanssa kaupunkipyörityksessä talvella eli rankaisee jonkunkin verran kovilla pakkasilla.

    Mutta kysymys siis kuuluukin lähinnä, että onko arvon raadilla kokemusta noista tunereista tms. lähinnä kaipaisin ajatusta SCT vs. EDGE:n kapuloista. Näihin olen silmäni iskenyt lähinnä siksikin kun saisi käsittääkseni vikakooditkin ulos. DP Tunerin lastuja kehutaan myös paljon, mutta en oikein innostu kun siihenkin alkaa hintaa tulemaan kun enemmän ohjelmia haluat... Tietty noilla käsittääkseni pystyy jonkun verran peukaloimaan laatikkoakin kun nyt on sellainen, että n.70 lyö turbiinilukon päälle (lämpimänä) pienellä kaasulla ja jurnuttaa jollain 1200rpm seutuvilla ja tästä en oikein pidä. Mutta muuten toimii kyllä ihan moitteetta mielestäni ja voihan tuokin vain olla ominaisuus.
    Kokemuksia puolesta ja vastaan. Myös jos jollain on ylimääräisenä niin voisin ostaakkin.

    Jonkun verran tuota on jo peukaloitu eli vissiin jo 2001 tms. on pistetty banksin paketti, mikä nyt lähinnä käsittää turbon siiven, downpipee yms. ja uskoisin, että jotain on peukaloitu, mutta kun ei oikein tasan tiedä mitä ja miten. Joku pirun johto nyt killui ainakin ohjainboksin ulkopuolella, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi kurkata sisään mitä on syönyt.
    Tarvittavat lisämittaritkin on jo.

    - Jussi
     
    Muokattu: 19.3.2018
  11. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Tervetuloa Fordin leiriin! Siirryitkö 6.5 td -koneesta tähän seiskakolmoseen? Onhan tää Natikan pata aika järeä ja auto muutenkin työkonemaisempi, kuin Subbe. Itselläni on jo useamman vuoden ollut TS-chippi autossa. Tunerista ei kokemuksia. Chippi on mahtava, mutta koodeja se ei lue, siihen tarvitaan erillinen lukija. Hakutoiminnolla varmasti löytää juttuja(tässäkin topicissa), on näistä puhetta ollut vuosien varrella usueammankin kerran.
     
  12. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Juu siirryin.
    Taivaspaikkaa haetaan eikö niin ole sanonta kun foordilla ajaa ;)
    Subbe on ehkä aavistuksen ha maisempi kuin nää ajaa

    Niin sulla semmoinen missä muutama ohjelma ja olet joskus semmoisen tilannut kenties ?

    - Jussi
     
  13. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Joo se on se ns."TS-chip". Tilasin suoraan ohjelmoijalta jenkeistä. Pientä säätöä oli aluksi, tehtiin custom ohjelmat PCM:lle ja aluksi olivat ajaneet väärät ohjelmat sisään, ei pelittäny. Sittemmin lastu kävi siellä mutkan ja tuli takaisin uusilla ohjelmilla. Lisätehoa tuli mahtavasti ja samoin laatikon toiminta parani. Tykkään kovasti. Toki noita tunereita saa varmaan Suomestakin kätevästi ja voi olla käytettynä. Periaatteessa helpompia asentaa. 7.3:sta tulee kyllä ihan eri kone kunnon ohjelmalla vakioon verrattuna. Vakiona ihan lehmän henkäys, ruudetettuna jo varsin mukava.

    Mitä kaverin 6.5 Subbella ajelin, niin juurikin sama kokemus että olihan se henkilöautomaisempi. Nää isot Voortit on luolamiesten autoja :D
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vielä tuosta kajuutan lämpiämisestä; itse en ole osannut moittia että hitaasti lämpiäis tai olis kylmä. Mulla työmatkat hieman alle 30 km ja parin kilsan jälkeen lämmöt jo aika hyvät. Aamulla on toki DEFAn lohko- ja 2100 watin sisätilalämppäri päällä ennen ajoa. Toki emännän käytössä oleva 3 litrainen bensa-Volvo nopeammin lämpiää, mutta se onkin toinen juttu.
     
  15. J-P-A

    J-P-A 1st gear


    Tohon lämpiämiseen vastaaan kuten juhamann jo tekikin. En oo termaria edelleenkään vaihtanut joten se mulla pitää lämmöt alhaalla, max 1/4 oli kesä taikka talvi. Uusia syyläri saatto hiukan tiputtaa alemmaksi. Jos termostaatti vaihto ei auttanut niin sitten on ominaisuus. Sisälle kyllä työntää lämmitä n. 18km ajoa ja pitää laittaa viileemmälle. Talvella nousee kierrokset nopeasti tyhjäkäynnillä vaikka olis juuri paljonkin ajoa takana, esim tankilla. Kovilla pakkasilla on se pako"kaasujarru" ruvenny tappelemaan vastaan kun moottori ei oo tarpeeksi lämmin vaikk johdon päästä herätetty ja ajettu liki 20km.
     
  16. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Nelikko päällä pitää jyrrästävää ääntä moottorijarrutuksessa noin 80 km/h vauhdissa. Takavedolla jyrrästää veto päällä 90 km/h eteenpäin. Etuperä jämptin oloinen ja öljyt ihan puhtaat. Etukardaanin nivelet vaihdettu, takakardaanin nivelet jämptin oloiset. Se, mistä ääni lähtee, on vaikea arvioida sisältä käsin. Vänkärin puolen väljä vetari vaihdettu laakereinen ym.

    Oire ilmaantui korotuksen ja isompien kummien myötä. Nappularenkaista ääni tuskin tulee, koska esim.takavedolla moottorijarrutuksessa "normaali" rengasääni kuuluu ja se selvästi eroaa e.m.äänistä. Jyrrästys molemmissa kohdin tuntuu lattiassa/ratissa.

    Jakolaatikko vai mikä? Autolla ajeltu rauhallisesti, ei offia.

    Uutta osaa lähtis saman tien tilaukseen kun vaan tietäisi mitä. Ei viittis kaikkea vaihtaa "turhaan".
     
    Muokattu: 23.3.2018
  17. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    ...miten korkealle auto nousi. Tuliks tehty akseleiten kallistuksien korjaukset, eli murikan kardaaninpuolinen pää pitais noust noston myöten. Et ei menis kardaaninristikoiten kulmat liian jyrkaaksi. Oletaan et siinnä vois ol ehk pieles asiat. Katos ristikoa ooks siinnä silmukoiten ulkopinnois kosketusjälkiä. No tietty jos ne rupee ot yhteen sit saat katkee jo ehkkä ristikotkiin.
     
  18. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    1renkaat vaikka ne uudet onkin. 2Pimerooliksen manitsema ristikoiden kulma muuttunut korotuksen myötä. 3.Kartaanin kannati/tukilaakeri. 4 Iskari-erään herran dieseli vaunu täristi 60km/h kohdalla, tuntu ku joku suutin vuotas(+150orpm), etuiskarit oli kuitenki aivan loppu.
    5 aurauskulmat?

    Tota ootko kattonu paljonko ja millaset öljyt jakiksessa on ? Monelta jää kattomatta..
     
  19. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Perään omaa tärinää F250:sen hytissä.

    Täristää tuosta 65km/h eteenpäin. Helpottuu yli 80km/h vauhdissa mutta tärinä tuntuu silti lattias ja ratissa. Välillä kokoautos niin että kojetaulu resonoi.
    Uutta on kardaanin ristikot, tukilaakeri, eturistikot, vetarin ulommat päät, etunavat + laakerit, ala-ja yläpallonivelet. Iskarit on vaihdettu -11, renkaat -12, vaihteisto vahvistettu ja remontoitu-14.

    Niin tuo ristikonvaihto ei vaikuttanut mitään. Toi tärinä tuntuu välillä kovemmin lattias. Jos ei oo renkaat taikka iskarit niin onko kenelläkään mitää ideaa? Mulla siis ei vaikuta antaako kaasua vai ei, täristää silti. Toki tärinä on rajumpaa kun kiihdyttää tosta 60km/h eteenpäin 80km/h asti. On tuntunut kyllä +120km/h vauhdissakin lumisella tiellä.

    Etukartaania taikka ristikoita en oo vaihtanut. ei tuu kylläkään paljoa nelivedolla ajettua.
     
  20. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Täytyy kokeilla miedommilla renkailla kun ehtii. Autossa on nyt 5" korotussarja ja uudet iskarit. Auraus on tarkistettu. Missäs kohtaa Excursionissa on tuo kardaanin tukilaakeri? Onkos tuo akselien kulman säätö iso juttu?
     

Kerro tästä muillekin!