Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tiloja on joo entisen lentosotakoulun tiloissa. Joku paikallinen firma osti muistaakseni tilat johonkin virkistyskäyttöön sillon sen jälkeen kun armeijan lennot loppu (harmittaa vieläkin), mitä sillä alueella on nyt sitten, en osaa sanoa, ehkä joku muu tietää.

    Jos haluaa lisää kiihdytyskenttiä ni seinäjoen (oikeasti Rengonharjun) lentokenttä lopetti pari vuotta sitten lennot, sielläkin on jäänyt pitkä suora käyttämättä jo pitkään. Paikalliset harrastelentäjät tosin saattais siitä ottaa pultit, ovat ns. omasta mielestään "omasta"lompakosta sen pitäneet kunnossa :rolleyes:

    Ny sielä harjoittelee kuljetuspuolen sällit. Kiihdyttelevätkö scanioilla ja volvoilla ym pitkää suoraa :D
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmasti pääsee, mutta kun on sellanen periaate että juuri se ajomatka kisoihin on puolet siitä koko "jutusta"...jos ei pääse omalla autolla ajamalla, niin en lähde ollenkaan :rotfl:
     
    kapa73 tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki, eikä siinä mitään.

    Ja jos ottaa perheen mukaan reissulle ja jos sittenkin sataa vettä, niin naapurikunnassahan on Powerparkin upea huvipuisto, jossa kersat kyllä osaa pitää hauskaa.

    Niin ja sinnekin pääsee junalla. :)

    Keski-Ruotsin mahdollisille kilpailijoille näppärin tapa saapua paikalle on tietty Uumaja-Waasa -laivareitti.
     
  4. pile

    pile Gearhead

    Hienoa että Auliskin on joskus tyytyväänen.
     
  5. pile

    pile Gearhead

    LSK Businespark oy omistaa alueen ja rakentaa areenan fhra:n myötävaikutuksella.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Tuo junamatkahan on oikeasti houkutteleva vaihtoehto. Jos niin huono tuuri käy että sade yllättää voi olla rattoisampaa tulla pois ravintolavaunussa kuin ajaa omalla autolla...
     
    Mikkis ja pile tykkäävät tästä.
  7. Nyt on puhelin soinut. Näyttää saavan "vanhoihin" vauhtia ja virtaa. Juuri viimeviikolla katselin osia ja valmista +750cid vapari konetta. olin jo päättänyt että noiden kahden työalla olevan 1932 fordin jälkeen rakennan 1967 novan.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jos hesasta liikkuu sinne härmään asti niin kannattaa tarkistaa että junassa ON ravintolavaunu. Pari viikkoa sitten tultiin tampereelta seinäjoelle ja todettiin että kaffit jäi saamati. Miettii vaan niitä raukkoja jotka körötteli vielä pidemmälle ilman kaffeja.. :rolleyes:
     
  9. notko

    notko 3rd gear

    Hieno juttu et saadaan ratoja. Miks FHRA ei panosta motoparkiin edes vähän.Tulee olemaan se kakkos Baana.Rata pienelllä panostuksella hyvä.Tietenki melurajat varmaan rajoittaa.
     
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Täytyy varmaan jäsenyys uusia näin hyvän uutisen takia.
    Pienen miehen pieni panos yhteiseen hyvään.
     
    Mikkis ja pile tykkäävät tästä.
  11. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Vaikkakin majoitustiloja ym. onkin ehkä jo tarjolla, silti tarvitaan katsomot, kaiteet, lisää ajoteitä, varikkoalueen vesi- ja sähköistys ym. Pitääkö varikkoalue myös päällystää, entä hulevesien keräily ja vesien analysointi. Radan preppauskaluston siirrot ym.

    En missään muotoa halua tyrmätä ajatusta vaan kiinnittää huomiota kustannuksiin.
    Mikä on FHRA: rahallinen rooli myötävaikuttajana. Koska radan rakentajien kuitenkin pitää saada jollain välillä sijoittamansa rahat tuottamaan tai ainakin +/- 0 takaisin.

    Kauhava on toisille kauempana, toisille lähempänä kuin Alastaro. Voin olla väärässä, mutta epäilen että kisayleisöstä suurempi osa on kuitenkin eteläisestä suomesta. Kaikki on kaikesta kiinni ja voi olla että jopa nitrojen katsojamäärä vähenee. Tämä kaikki tietysti vähentää lipputuloja, jos ei sitten nosteta hintoja joka taas vähentää katsojamääriä.
    Mikä vaikutus on esim.kilpailijoiden osallistumismaksuihin ?

    Vaikka nitrot ajettaisiin Rovaniemellä niin kyllä fanaattisimmat katsojat varmaan kävisivät sielläkin. Tämä vuodatus ei missään tapauksessa ole pohjoisen ratoja ja -kisoja vastaan tai ottelu etelä vastaan pohjoinen, vaan ainoastaan kylmän liiketaloudellisen pohdiskelun tulosta.

    Koska Alastaron kiihdytyskisojen lopettamisen pohjimmainen syy ? on kuitenkin raha (joka ehkä olisi murto-osa uuden radan ja infrastruktuurin kustannuksista) niin rahoituskuvion kriittinen tarkastelu on paikallaan. Yrittäjähän voi ottaa isojakin riskejä jos vakaasti uskoo kannattavuuteen. Varmasti alueen elinkeinoelämäkin hyötyisi ainakin vähän kisaviikonlopuista. FHRA:n rooli "myötävaikuttajana" ehkä rajoittuisi kuitenkin olemassa olevan kisojen järjestelyorganisaation pyörittämiseen ? Aiemmista kommenteista olen aistinut että sijoitettavaa pääomaa sillä ei ole.

    Kuitenkin hieno juttu että löytyy tahoja ja yrittäjiä jotka uskovat kiihdytyskilpailujen tulevaisuuteen täällä suomessa, ajetaan ne sitten etelässä tai pohjoisessa.
    Niin ja Kauhavahan on keskellä suomea.
     
  12. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Periaatteessa kaikille myös etelä-Suomalaisille, koska matka taittuu junalla samaan aikaan Kauhavalle kuin autolla Alastarolle majoituspalvelut paljon paremmat eli houkuttelee varmasti enemmän kokoaika katsojia ja sijaintina muutenkin, koska lähistöllä kaikkea mahdollista elämystä vaikka kesälomareissulle on pandaa powerparkkia itse asiassa tulee olemaan varmasti isommat kisat katsojamäärältään liki 10 vuoteen
     
    Mikkis ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  13. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

     
  14. Isoo Jussi

    Isoo Jussi 1st gear

    Nyt ei yhtään kannata näyttää hapannaamaa, kun joku yrittää ja toivottavasti onnistuu. Hyvin Oulun Kärpätkin täällä "pohjoisessa" vetää yleisöä katsomoihin, ei kaikkien tapahtumien tarvitse siellä etelässä olla.
     
    nalle71 tykkää tästä.
  15. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    On kyllä melkoisen huima uutinen !!! Tuolla kun naapuritkin on varmaan jokusen vuosikymmenen ajan tottuneet meteliin, niin eipä varmasti kiihdytyskisat haittaa. Puitteet ja mahdollisuudet ovat liki rajattomat, kisoihin voi saada iltaohjelmaakin järjestettyä ihan erilailla ja Nitrojen yhteyteen vaikka nimekkäitäkin bändejä. Koska tila ei lopu kesken niin vaikka joku "Kauhava Meet" kisojen yhteyteen tms. Hatun noston paikka kaikille hankkeen puuhamiehille !
    Täytyypä varmaankin pääsiäisen Hesan reissun yhteydessä suorittaa paluu FHRA:n jäseneksi piitkän tauon jälkeen...
     
    nalle71 tykkää tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Paljon on tietysti tekemistä, mutta alueella on jo esimerkiksi lentokoneidenkin takia ollut paljon valmista asfaltointia, eli ei Hornetteja tai Haukkoja ole rapavellissä siirrelty.

    Näistä ja muista yksityiskohdista kuulee varmasti lisää pääsiäisenä American Car Showssa.
     
  17. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Sen verran voin kertoa alueesta kun ensikerran oltiin neuvottelemassa LSK:n kanssa viikko siitä kun Lauttakylän lehtijuttu tuli ulos niin alue mahdollisuuksineen veti kyllä hiljaseks. On sitten tullut nähtyä kolmella mantereella strippi alueita niin ei vedä mikään vertoja.. ( Vegasissa en ole käynyt..vielä)

    Toivottavasti tämä on se mikä vetää lajin uuteen nousuun ja aktivoi vanhat jäsenet suurin joukoin taas jäseniksi.
     
    JuhaKuu, peltsi, skyhigh ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä jonkinlainen vertaus.

    Jos lunta sataa, eivät kaikki lähde American Car Showhun kesärenkailla varustetetulla autolla.

    Jotkut ehkä saapuvat silloin Pasilaan näppärästi junalla.

    Ei sama asia, mutta kuitenkin.
     
  19. atobee

    atobee Gearhead

    Nyt on laji saatu paikkakunnalle joka arvostaa sitä ja ymmärtää sen markkina-arvon.
     
    Catiska, skyhigh, nalle71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. homer

    homer Double Gearhead

    Samaa mieltä. Ei etelän hipstereitä taida moottoreiden pärinä pahemmin kiinnostaa. Ja mikä parasta Pohjanmaallla taidetaan toimia ympäristöasioissakin järjellä eikä tunteilla.
     
    Catiska, nalle71, pile ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!