Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Ompahan siistin näköistä entisöinti jälkeä.Isäni kertoi,että Mersuja oli -50 luvulla Hakkilan romiksella Vantaalla riveissä odottamassa sulattoon menoa.
    Siivet irroitettuna tietty.
    Mitä haaskuuta,mut saattoihan siinä ryssälläkin olla sanansa sanottavana.
    Mielestäni Mersuja oli viljalti,sen jälkeenkin kun niillä lopetettiin operointi,vaikka niitä paljon särjettiinkin.
    Ilmailumuseolla Vantaalla, taitaa olla huhtikuussa jonkun sortin Mersu konferenssi
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. ramman

    ramman Double Gearhead

    Jossain kirjassa nähnyt kuvan noista romiksella olevista mersuista. Varmaan joku Hannu Valtosen kirja. Tuohon maailmanaikaan noilla ei ollut mitään museoarvoa. Onneksi edes kaksi saatiin pelastettua romutukselta. Olishan se ollut kiva saada säilymään joku koneyksilö jolla olisi ollut paljon ilmavoittoja takana. Vaikka joku Illu Juutilaisen nimikko.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Mersussa nerokkaita oivalluksia jo -30 luvun loppupuolelta.Automaattiset jousikuormitteiset siiven etureunan solakot("slatit" niinkuin varmaan nykyään sanottaisiin).
    Tai siis en ole varma ovatko jousikuormitteiset,kun en ole enempää niiden rakenteeseen perehtynyt,mutta ulos pamahtivat tarvittaessa,ja kuski saattoi keskittyä enempi ryssän tappamiseen.
    Utin Mersua kun viimeksi vähän tarkemmin katsoin sivuperäsimen osalta,niin sehän näyttäs olevan tarkotuksella"vinoksi rakennettu"
    Kompensoi moottorin ja potkurin vääntöä.Tästä en ole mistään lukenut.
    Tottakai suhari joutui enempi jalkaa antamaan startissa,vaikka sivuperäsin kiero näyttäs olevan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    no jopas oli piirretty :D
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. ramman

    ramman Double Gearhead

    Tuli kyl korkeajännitys vahvasti mieleen tosta piirretystä. Himmel ja Meingot vaan. Eipä siinä hyvinhän tuo oli tehty ja tekijä selvästi tutustunut aiheeseen.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ebayssa on myynnissä paljon kaikenlaisia vanhojen lentokoneiden nopeusmittareita.
    Tuollaisen Boeing 747 jumbon mitskun saisi parilla sadalla.
    Olisi mukavan retron näköinen jonkun aikakauden - 70 luvun harrastejenkin kojelaudassa. Toki vaatisi jonkun asiantuntijan auttamaan kytkennässä. Ja kun se ei tietenkään onnistu, niin käyttää tuosta vain taulun, kehyksen ja osoittimet.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.4.2018
  7. ramman

    ramman Double Gearhead

    ^ Kellon koneisto sisään ja kojelautaan kiinni. Olisipahan vähän erikoisempi ajannäyttäjä.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Saahan niitä ihan aitoja toimiviakin lentokoneen kelloja.
    Ebayssakin on niitä joka lähtöön
    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Mikäs siinä,ei muuta kuin pitotputki vaikkapa sit keskelle konepeltiä,ja staattinen aukko esimerkiksi takalokkariin.Mittarin sisäinen valaistus on noissa 28 vdc,mutta eiköhän se 12 vdc:lläkin vähän loimota.Eikä lopu mittarissa skaala ihan heti kesken,et saa olla sitten vähän rajumpikin isolohko ja harvahko välityskin!!.Mihis ruuvataan kiinni?
     
    Muokattu: 4.4.2018
  10. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Tai vois ettiä jonkun hekon nopeusmittarin, jonka skaala loppuu johonkin 180 solmuun. Ne yleensä alkaa näyttämään suht oikein jo 20 solmun kohdalla, joten sellaisella vois saada jo vähän osviittaa oman autonsa ilmanopeudesta.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niin. Näin jälkiviisaana, olisi pitänyt suomen säilyttää piiloon valvontakomissiolta monenlaista kalustoa. Dornierit, Brewsterit, Ju-88t, Blenheimit, DB.t, Mersut, ja monta muuta, mitä ei lentävänä maailmalla muualla ole. Nyt olisi hienoa tavaraa ilmailunäytöksiin lainaksi.
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vaikka ei sotakone olekaan, niin nimimerkki ”max”, lienee ainoa, overdriven porukasta osaa kertoa, mitä nuo nappulat, mittarit ja kytkimet tekee.
    Ne mittarit ja kahvat mä suunnilleen tiedän, mitä on lentäjien paneelissa 747-200 koneen lentäjien edessä.

    [​IMG]
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei Suomen hävittäjäkalusto paljon valvontakomissiota kiinnostanut, kun oli jo ajastaan jäljessä. Aika vain oli sellainen, ettei vanhalle nähty mitään säilytystarvetta. Edessä päinhän oli vasta se, missä Stalin ei onnistunut, eli Suomen rakennuskannan tuhoaminen neukkukuutioiden tieltä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Larry

    Larry Double Gearhead

    Minulla on hyllyssä 30-luvun itänaapurin lentokonekello. Siitä on jousi poikki, eikä uutta ole tullut hankittua.
    Tuolla siitä tuli kyseltyä. Ehkä kuvatkin vielä näkyvät.
    Olisi kyllä mukava saada tietää missä koneessa/koneissa on ollut käytössä. Melko varmasti tuotu rintamalta muistoesineenä, eli sotakoneesta lienee peräisin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Noita kelloja ei tehty vain yhtä lentokonetyyppiä varten, vaan sama kello oli käytössä monessa laitteessa. Ja tuo sisäinen mittarivalo, kuten autoissa ei ollut yleistä lentokoneissa, vaan koko ohjaamotaulun valaistus oli muutamalla spottivalolla hoidettu. Usein punaisella valolla. Tai sitten UV valolla, jolloin pimeässä näkyi ainoastaan UV maalilla maalatut numerot ja osoittimet.

    Näistä on useita eri versioita niin brittien venäläisten ja sakujen laitteissa.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuossa näkyy Halifax pommikoneen nokasta, että ainoastaan tärkeimmät nappulat on valaistu.
    Sama juttu ohjaamossa. Piti olla mahdollisimman huomaamaton, sakujen yöhävittäjien varalta.

    [​IMG]
     
  17. Larry

    Larry Double Gearhead

    Eipä siellä tosiaan paljon valoja näy.

    Tuollainen samanlainen 900km/h nopeusmittari minulla on hyllyssä kellon kaverina.

    Löytyi kuvia netistä etsiessä hieno rannekellokin.
    Veli WBBC:hän taisi harrastella näitä?
     
    rane58 ja WBBC tykkäävät tästä.
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    En halua aloittaa mitään kiistelyä, mutta vilpittömästi kysyn, miksi juuri köyhässä ja ahtaalle ajetussa Suomessa olisi ollut paremmat edellytykset noita säilyttää, kun niitä ei saatu riittävästi tänne tuotua silloinkaan kun niille olisi ollut tosi tarve ryssän hyökyä pysäyttämään?
    Eikös noita kaikkia tyyppejä jäänyt sodan loputtua liittoutuneitten käsiin moninkertaiset määrät Suomen kalustoon verrattuna? (Minulla ei ole tilastotietoa, vain looginen oletus)

    Tästä samaa mieltä. Kun mietitään jälleenrakennuskauden ja sitä seuranneiden teollisuusyhteiskuntaa rakentaneiden vuosikymmenten aikaa ja mentaliteettia, niin tuhottin silloin paljon muutakin kuin vanhentunutta sotakalustoa. Kanttiautojen rungot ja taka-akselit tarvittiin sontakärryiksi, oli aihio sitten hoppa tai Packard, ei väliä. Satoja vuosisadan vaihteen komeita ja hyvin rakennettuja taloja purettiin elementtilaatikkojen tieltä...
    Vielä 90-luvun alussa näin, kuinka Puolustusvoimien varikolla pilkottiin priimakuntoisia vuosisadan alun Bilnäs toimistokalusteita polttopuiksi, koska prosessiin ei kuulunut noiden ohjaaminen edes ylijäämähuutokauppaan. Paljon on mennyt kultaa pesuvedessä paskakaivoon, eikä sitä sieltä seulo ukko ylijumalakaan. Way of the world.
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ei kai tuo vanhan säilyttäminen ole edelleenkään muodissa, esimerkkinä vaikkapa Malmin lentoasema.
     
    onoff road, rane58 ja WBBC tykkäävät tästä.
  20. ramman

    ramman Double Gearhead

    Hyviä uutisia museokonerintamalla. Siivet lehdestä:

    Brewster sai jatkoaikaa Suomessa. BW-372: vuokrasopimuksen Floridan National Museum of Naval Aviationin kanssa oli määrä päättyä alkavana kesänä, mutta se saikin jatkoa aina vuoteen 2020.
    Maailman viimeinen Brewster 239 on siten ihailtavissa Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella ainakin muutaman lisävuoden ajan.

    tuossa kuva muutaman vuoden takaa kun kävin tuota brewsteriä kattomassa

    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.4.2018
    rane58 ja tinareki tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!