Kauhava. LSK Businesspark ja muutakin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja enzo, 28.3.2018.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mielenkiintoinen kysymys. Piti ihan kaivaa tieto esiin. Kyllä täällä suomella pärjää, mutta kun laskee kaikki muut yhteen, pois lukien Saame ja Ruotsi, niin onhan noita outoja ihan yhden kaupungin verran.

    Vantaan väestön äidinkieli vuodenvaihteessa 2014/2015 (Lähde: Wikipedia)
    Äidinkieli Lukumäärä
    Suomi 174 815
    Viro 6 537
    Venäjä 6 436
    Ruotsi 5 704
    Somali 2 188
    Albania 1 705
    Arabia 1 270
    Vietnam 1 179
    Englanti 1 064
    Kurdi 978
    Turkki 815
    Kiina 715
    Thai 667
    Persia 500
    Espanja 341
    Pandžabi 311
    Tagalog 293
    Saame 22
    Muu 4 735
    Tuntematon 528
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Hyvä että tuli muutettua ylihärmään noin 20 min ajomatka tulevalle radalle
     
    Mikkis tykkää tästä.
  3. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Espoostakaan ei ole kun rapsakat n.5h.
    Sen nyt ajaa äkkiä ja mielellään jos homma toimii pelipaikoilla.
     
    pantteri95 tykkää tästä.
  4. josu

    josu Gearhead

    tärkeintä ei ole päämäärä vaan matkaan lähteminen...
     
    Pertti K ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  5. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Hemmetti soikoon. Etelän jätkät on panostanut jenkkikatiskaansa useita euroja, mutta silti sillä ei uskalla muutamaa tuntia putkeen ajaa? Hä..?

    Mikäli Kauhavan lentokenttä on estynyt ottamaan koneita vastaan, niin Seinäjoen tai Vaasan kenttä varmaan palvelee. Ja jos sieltä on oikeasti lentokoneellinen harrastajia saapumassa, niin eiköhän bussikuljetuskin järjesty.
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Varmasti näinkin, mutta matka itsessään on suhteellista, koska itse tarjottu tuote=vastine vasta määrittelee sen onko matka ”lyhyt” vai ”pitkä” (”kiimasen kilometrit tunnetusti lyhyitä"...).
    Tässäkin pätee tarjonnan ja kysynnän kristallin kirkkaat lait, eli jos tarjottu tuote on +400km:n ajomatkan väärtti, niin siinä tapauksessa tapahtumiin tulee väkeä myös pidemmänkin ajomatkan takaa.
    Mikäli tarjottu tuote ei vastaa siihen sijoitettua aikaa, rahaa ja vaivaa, siinä tapauksessa yleisö katsomoihin pitää kerätä yhä pienemmästä ja lähempänä olevasta piiristä.
    Kilpailijat kyllä saapuvat paikalle pidempääkin, se itsessään ei ole haaste jos baana ja faciliteetit ovat kohdallaan.
    Eli itse tuote ei katsojien näkökulmasta ilmeisesti ole ollut ihan kondiksessa ainakaan
    SM-kisojen osalta, kun moni muuten aihetta seuraava on katsonut 50km olevan liian ”kaukana”?
    Heti kun luvassa on ollut Natikoiden ”pauketta ja vauhtia”, jengi kyllä saapuu paikalle jopa kymmenkertaisen matkan takaa.
    Pelkkää vaimennettua ”tarkkuusajoa” ja kilpailijoiden keskinäistä ”kivan pitämistä” tuskin kukaan jaksaa kovin montaa kertaa lähteä katsomaan satojen kilometrien etäisyydelle.
    Ok, hyvät katsomot ja faciliteetit taas lisäävät punnuksia lähtemisen vaakakuppiin, mutta sekään ei katsomoja täytä maailman tappiin +200km:n ajomatkalaisista.

    Eli nyt kun faciliteetit saadaan oikeasti kuntoon ja ajopäivä+äänirajoitukset historiaan, nyt olisi aika tehdä myös itse lajiin päivitystä vuoteen 2018 ja eteenpäin niin, että lajia rakennettaessa mukana painoittuisi enemmän myös katsojanäkökulma.
    Minkäänlaiselle ”ankeutukselle” ei nyt ole tarvetta eikä oikeasti tilaustakaan, koska jos "slaavikyykyssä" halutaan ihan välttämättä kuitenkin olla, meillä on joka tapauksessa hopealusikka suussa suorituspaikkojen suhteen.
     
    Muokattu: 5.4.2018
    Jukka 63, bogge ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. homer

    homer Double Gearhead

    Kimppakyydillä ei pääkaupunkiseudultakaan päivän reissu Kauhavalle nyt kamalia maksaisi. Vielä kun jollakin sattuisi olemaan vähäruokainen diesel käyttöautona.
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    VeeäRrän sivut kertoo että pendoliinolla huitasee 3 tuntia ja 30 minuuttia, eli ei oo pakko lentääkään.

    Sen verran tuosta radasta tuli pähkäiltyä, että ei ole täysin mahdotonta että vois houkutella lisää jopa tiimejä lakeuksilta, varsinkin jos huhut pitää paikkansa että botniaringillekin olis tulossa varttimailimahdollisuus.
     
  9. Käyn säännöllisesti meidän firman pääkonttorilla Roihupellossa. Tuommosella perus dieselautolla matka on jotain 720km edestakaisin (sjk-hki-sjk). 5litraa sadalla = reilu 35litraa dieseliä.
    Ei ole kustannus vaikka ajaa yksin. Jos siihen ei ole varaa, pitää hankkia rata kotipihalle tai pleikkariin ja pelata sillä.

    Olen huomannut että harrasteautolla moni ei pidempiä reissuja aja. Yleensä kun käy jossain jenkkinäyttelyissä (esim. oulu) tai kalajoen kisoissa, tulee harrastajat uudenkarheilla porvarikolhoosikieseillä tapahtumaan vaikka niitä hienoja siipijenkkejä, muskeleita ja muita ameriikanrautoja on tallit pullollaan. Yleensä rahamiehet ei vaivaudu harrasteautolla lähtemään, persaukiset tulee viimeisillä rahoillaan ja jenkillä......
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kauhavallahan on juhannusneitojakin kruunattu monesti, tämähän ois fhra:lle uutta miss hot rod:in tilalle. Muistan ku joskus 70/80 luvulla koko maakunta osti arpoja ja äänesti neitoaan voittajaksi.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vandaalina toteaisin, et helvetin hyvä juttu. Mikä näkyi myös ACS:ssä FHRA:n vastuuhenkilöiden kasvoilta, sontaa tuli niskaan oikeen urakalla, aiheetta. Nyt vaan sit odotellaan et mikä seuraavaks on sammutettu väärin.

    Mut tost sijainnista. Mua se ei haittaa, enkä usko että muitakaan, vaikka ovatkin sen esille tuoneet. Sitä kun ihmisellä on usein tarjolla monenlaista aktiviteettia ja rahamenoa, niist sitte täytyy latoo prota ja connia listaan ja valita omansa.

    Yks tekijä on matkan pituus. toisilla se ton muutoksen myötä pitenee ja toisilla lyhenee, ja noissa listoissa mahdollisesti asiat vaihtavat paikkaa. Ei se sen kummempaa ole. Itseasiassa pk-seudulta Alstarokin on jo sellaisen matkan päässä että sinne "pitää lähteä".

    Se et onks se kuljettava matka sitten tuplamäärä vai ei, ni ei varmaan niin paljoa vaikuta. Eniten tietysti vähentää täältä päin yhden päivän vierailuja, mut vielä enemmän se koskettaa niitä jotka tähän saakka ovat asuneet kisapaikan naapurustossa.

    Eiköhän toi sekä katsojien että kisaajien osalta tasota ite tilanteensa, ja toivottavsti vielä petraa. Pohjanmaa on aina ollut aktiivista harrastealuetta ja toivottavasti kalustosta aletaan jo pyyhkiä pölyjä sekä uutta rakentuu, ja niit nähtäis tositoimissakin.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  12. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Toivottavasti uusi rata tuo uudenlaisen tekemisen meiningin myös kisojen järjestämiseen.

    Itselle jää Alastaroon n 60m2 maksettua sileää kiihdytysasfalttia. Ja mitä tällä "sijoituksella" lajiin sain? Muutamat enemmän tai vähemmän käteen menneet Nitrokisat, melkoista vääntöä selvistä asioista täällä palstalla ja paljon "ystäviä".

    Joten ei homma ainakaan huonommaksi voi mennä. Nyt vain pitää kattojärjestönkin muistaa että yhteistyössä kun mennään jotain tekemään se myöskin tarkoittaa sitä. Vastuut ja velvollisuudet. Ei talossa voi renkinä huudella isännän äänellä.

    Onnea ja menestystä tuleville kiihdytyskausille!
     
    pantteri95, Kylmit, qwerty123 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Uusi paikka, toivon että 2019 Natikoissa jätetään se "kolmosen hakeminen" ja keskitytään että homma toimii kokonaisuutena.

    Mä ainakin katsojana tykkään enemmän että line-up täynnä ja vetoja tasaisesti läpi päivän kun että haetaan kolmosta ja hierotaan rataa puhtaaksi tuntitolkulla.

    Vahinkoja tapahtuu aina, se on oleellista miten vahinkoihin suhtaudutaan.
     
    emil knievel, Kylmit ja GS tykkäävät tästä.
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt jos kaikki mitä on julkaistu toteutuu niin todella hieno juttu lajille ja seutukuntahan on sellainen että jos kaikki kalusto talleista tulee radalle niin toiminta on taattu.Mutta nyt on sitten se kuuluisa toiminnan aika ja toivotaan että saamme kohta kuvia kun aluetta rakennetaan kovalla vauhdilla että pääsemme lajin harrastajat elokuussa paikalle ja toteamme suuren unelman täyttyneen.Uskon että Pohjalaiset homman hoitaa oman homman maaliin eli loppu jää kilpailun järjestäjän vastuulle eli toivotaan että riittää tekijöitä tarpeeksi sillä kun katsoin tämän vuoden tapahtumia niin hommaa on näköjään haalittu reilun puoleisesti eli kyllä kaikki lomat jne paukkuu tosi aktiivisilta varmasti!Ps.tämä on varmasti toteutuessaan parasta mitä laji voi toivoa eli toivotaan hienosti järjestettyjä kisoja elokuusta 2018 eteenpäin loistavissa olosuhteissa vuosikymmeniksi!
     
    pile tykkää tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Näin...tai sitten reilun pelin hengessä jo kilpailun ennakkomainoksissa ilmoitettaisiin että tässä kisassa nyt haetaan niitä ennätyksiä ja rakennetaan ennätysnopeaa rataa(...jopa ulkolaisten asiantuntijoiden voimin), jolloin katsoja voisi itse päättää haluaako hän nähdä ennätysnopean radan, vai paljon kisalähtöjä?
    Olen kuitenkin melko varma siitä että jos ennakkomainonnassa tuodaan ilmi joko ”ennätysnopeaa rataa” tai sitten ”mahdollisimman paljon ajamista”, valinta katsojien suuren enemmistön näkökulmasta kallistuu kyllä sen ajamisen puolelle.
    Ok, turvallisuudesta ei tietenkään voi tinkiä, mutta prioriteetin pitäisi olla ajamisessa ja sitten jos/kun lineup virtaa katkeamattomasti, vasta sen jälkeen haetaan ennätyksiä?
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  16. pile

    pile Gearhead

    Kyllähän meillä FHRA:laisilla on nyt pitkästä aikaa sellainen johtokunta ja päälliköt että kaikki tarmo /rahat pistetään jäsenistön hyväksi. Nyt ei ole enää piiri pieni pyörii johtikset siinä hyörii teema päällä. Lasse ja kumppanit on saaneet fhran talouden käännettyä oikeaan suuntaan ja nyt on aktiivisesti lisätty tapahtumia kaikille. Viime talven Alastaron lopetus ilmoitus kun tuli kansan tietoisuuteen . Niin taas ja ensimmäisenä kaatui paskaa poikain niskaan oikeen roppakaupalla. Mutta tämän paskankin he selättivät oikein kunnolla. Tässäkään ei jääty tuleen makaamaan vaan kun tarjoutui täydellinen yhteistyö kumppani niin tartuttiin härkää sarvista kiinni ja puskettiin täysillä. Tulosta syntyy niin että paukkuu. Tälläistä porukkaa jäsenistö tarvitsee. Uskon ja elän siinä uskossa että meille kiihdyttäjille on nyt vasta aukeamassa oikea kiihdytys taivas ja laji saa lisää osallistujia. Vielä jos ja kun Jurvaan saadaan rata ,mistä kans liikkuu huhuja puoleen ja toiseen . Niin mikäs täs on kiihdytys harrastajana elellä. Motoparkkiin kun löytyisi vielä sellainen yrittäjä joka saisi aikaiseksi uuden pinnan rataan sekä aluetta hiukan päivitettyä niin avot. En tierä olisko tuonne mahdollista saada jotain EU tukia. Tai jotain muita tukia. Voisin kuvitella että rahaa löytyy tuonnekin jollain tapaa. Vaikka pienellä osakeannilla. Elämme mielenkiintoisa aikoja. Hyvää kevättä kaikille. Ja ei kun tallille mars.
     
    Mikkis, Pate-68 ja Hegemon tykkäävät tästä.
  17. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Tässä asiassa on kaksi osapuolta. Tavalliset katsojat ja kilpailijat/tiimiläiset.
    Jälkimmäiset tuntuvat olevan enimmäkseen äänessä. Jonkin verran on intressit ehkä erilaiset ja mulle katsojana tärkeintä olisi sujuva toiminta ja paljon autoja radalla. Komppaan tässä Araldite73:a. Nitrot on nyt vähän asia erikseen, tarkoitan SM-kilpailuja lähinnä. Kävin viimevuoden finaaleissa ja laimeeta oli. Kauhean kauas en sellaisen takia matkusta.
     
  18. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Uusi yrittäjä on panostanut Motoparkkiin suhteellisen paljon tässä reilun vuoden aikana mitä rataa on pitänyt mutta ei varmasti edesauta uuden pinnan hommaamista, jos kattojärjestö siirtelee kisapaikkoja miten haluaa ja lyhyillä varotusajoilla esim.helmikuussa Motoparkki oli saanut 2 kilpailua järjestettäviksi nyt ainoastaan yhden. Ymmärrän kyllä jos finaalit järjestetään jo Kauhavalla mutta ymmärtäisin myös sen, että Alastaron radalla järjestettäisiin ainoastaan nitrot
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  19. pile

    pile Gearhead

    Niin eihän epäkurantilla radalla ajeta kuin silloin jos ei ole muita vaihtoehtoja. Nyt viimeistään pitää myös motoparkissa herätä. Eli rata kuntoon ,niin tulee kisoja helpommin.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Toisaalta, muutamalla joitain Drag Race kategorioita uusin säännöin 1/8-mailille, Motoparkinkin rata nykykunnossakin ja tarjolla olevat melupäivät saavat varmasti täytettä?
    Samoin kuin monet muutkin radat Kauhavan ”ulkopuolella”?
     

Kerro tästä muillekin!