Vakionopeudensäädin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Janneman, 8.4.2018.

  1. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Mikähän se vois olla vikana 6.5td tahoessa kun vakkari menee päälle joka kerta ensimmäisellä yrityksellä mutta sen jälkeen ei millään.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko jarrupolkimen nostojousi lerpahtanut, siellä voi kait olla 2 katkaisijaa, toinen vakkarille ja toinen jarruvaloille
     
  3. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Elikkä se vakkari vois luulla että jarrua poljetaan? Pitääpä tutkailla. Kiitoksia
     
    impala67 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eihän oo mitään ledimallisia takavaloja asenneltu?
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ittellä oli vika takajarruvalojen kannoissa, ne oli niin hapettuneet ja loppu että cruise päätteli että koko ajan jarrutetaan, ja kokeile nostaa jalalla jarrupoljinta ylöspäin kun painat cruisen päälle.... silleen niinkuin 60-luvun dartin kytkintä piti aina nostaa
     
  6. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Aamulla pelas koko matkan töihin mutta tullessa taas sama vika vaikka nosteli poljinta. Saako se tiedon jarruvalolta vai miten ne lampun kannat liittyy vakkariin? Ja ihan normaalit hehkut pitäs olla paikoillaan.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Eikös noilla vakkareilla ole oma kytkimensä polkimella? Ja lisäksi vielä menee jarruvalojen katkaisijan kautta? Eli tuplavarmistus. Näin olen antanut joskus itseni ymmärtää.
     
  8. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Minäpä tutkin ne kytkimet. Onko muita mahollisuuksia mikä vois aiheuttaa tuommosta käytöstä?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]

    Kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat...kytket cruisen päälle, entä sitten...painatko viiksen päästä SET, ottaako se nopeuden normaalisti muistiin ja pitääkö se sen vai tippuuko cruise itsekseen pois ?
    Jos, niin modulissa vikaa tai nopeussignaali pätkii.

    Kytketkö sen pois hipaisemalla jarrupoljinta/jarruttamalla vai katkasijasta, onko eroa kummalla tavalla se kytkeytyy pois ?
    Jos vain jarrusta, niin voisi viitata jarruvalokatkasijaan, jos ei eroa, niin ei liittyne siihen.

    Kun haluat kytkeä sen taas uudestaan päälle, niin napsautatko R/A (Resume) vai mitä teet...siitäkö se ei enää kytkeydy uudelleen päälle ?
    Viiksi voi olla rikki tai moduli vika.

    Pitääkö auto sammuttaa kokonaan vai riittääkö että käytät katkasijasta OFF:lla, että se rupeaa taas toiminaan ?
    Kokonaan sammutus voisi viitata moduli vikaan.

    Toimiiko nopeuden lisäys katkasijasta R/A = Accelerate ja vähennys SET-napista silloin kun Cruise toimii, 1 napsu = 1 maili ?
    Jos toiminnot toimii, niin viiksi on todennäköisesti ehjä...jos ei, niin viiksi voi olla kulunut ja uusittava.

    Jos tuntuu että viiksi toimii, niin on mahdollista että itse Cruisen moduuli on rikki...näissä on ollut jotain vanhemmiten piirilevyissä, myös mekaaninen vika siellä karassa joka vetää vaijeria mahdollinen.

    [​IMG]

    Tuolla ihan hyvä video mitä sieltä modulin liittimestä voi mittailla yleismittarilla...

    1-osa


    2-osa...vaihtaa modulin (älä välitä kiroilusta)...


    Mahdollisia vikoja :
    - Cruise moduli rikki
    - Cruise katkasija kulunut/rikki ( viiksi)
    - Jarruvalokatkasija
    - VSSB-nopeusmoduli temppuilee, mutta jos nopeus-/matkamittari toimivat oikkuilun aikana normaalisti, niin epätodennäköistä.
    -VSS-nopeusanturi/anturit vaihdelaatikossa temppuilevat, mutta jos nopeus-/matkamittari toimivat oikkuilun aikana normaalisti, niin aika epätodennäköistä.

    VSSB
    [​IMG]

    http://www.uniquediesel.com/drac/

    VSSB:n kaavio, C14 Cruiselle lähtevä nopeussignaali...pitäisi näkyä kanttiaaltona modulin liittimessä kuten videollakin.
    [​IMG]
     
  10. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Kun autolla lähtee liikenteeseen ja laittaa cruisen päälle se toimii kaikin puolin normaalisti. Mutta kun kytkimestä tai jarrulla pudottaa cruisen pois se ei sen jälkeen mene päälle ennenkuin auton sammuttaa. Täytyy tutkia asiaa. Kiitoksia vastauksesta.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Veikkaan modulia...
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se jarruvaloltakin ottaa tiedon. Ja jos on ledivalot tai hapettuneet kannat (polttimot puuttuu...), niin siellä saattaa lillua haamujännite, josta se luulee jarrutettavan.
     
  13. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Voikohan tuo liittyä ongelmaan cruisen kanssa että vetokoukun töpseli on jääny johonki kannon nokkaan edellisellä omistajalla? Piuhat roikkuu irtaallaan vielä puskurin takana. Ja miten ne lie kytketään kun tais olla 11 piuhaa ja mulla olis nyt 7 napainen rasia menossa paikolleen.
     
  14. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Nyt se alko toimiin aivan itekseen. Oisko ollu käytön puutetta.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tai sitten koukun johdot heilahteli sopivasti ettei oikosessa ole enää
     
  16. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Eipä alkanukkaan pelaan. Koukun tötseli asennettu mutta ei vaikutusta.
     
  17. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Mahtoiko tähän löytyä ratkaisu?Minulla on suburbanissa ihan sama vika. Ekan kerran käynnistyksen jälkeen toimii vakkari, kerran kun kytkee pois viiksestä tai jarrupolkimesta niin ei enää mene päälle.
     

Kerro tästä muillekin!