Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. K_Sa

    K_Sa Gearhead

  2. valpas

    valpas Gearhead

    Kun vakuutuksia ottaa, niin vaaditaan kaikenlaisia lukituksia, jotta ei vahinkotapahtumassa pienennetä korvauksia.
    http://www.finanssiala.fi/vahingontorjunta/dokumentit/Riippulukot.pdf
    Esim. varastokontti pitää olla peltivuorattu niin, ettei sinnepääse ulkopuolelta purkamalla, ja sen ovi pitää lukita kahdella nelosluokan riippulukolla!
    Se ei merkkaa mitään, että murtomiehille kaikkien luokkien riippulukot ei ole mikään hidastekkaan. Eihän ne niitä tiirikoimaan rupee....
    Tuo vaatimus on vain, ja ainoastaan siksi, että vakuutusyhtiöllä on peruste alentaa korvauksia, tai jopa evätä ne.
     
    Muokattu: 13.5.2018
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    Tallin parioviksi on määritetty paloluokka EI30 ja ovien koko on 2500x2300. Ei ainakaan oviluetteloista löydy tuollaisia ja luulin tekeväni ne itse mutta paloluokan täyttämiseksi pitääkin olla joku hyväksyntä joten enpä taidakaan... Onkohan tuohon paljon vaihtoehtoja toteutuksen suhteen?
     
  4. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Laittaa sähkölukon metalliseen ovenkahvaan jonka voi kytkeä päälle/pois kaukosäätimellä niin ei tartte kauaa hipelöidä kahvasta.
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Alkaa olemaan tuo oman tallin rakentaminen kohta lähempänä kuin koskaan. Koska kimppatallissa, jossa on monia muita talleja samassa rakennuksessa, uusitaan katot tuoleineen päivineen. Lie vuokra nousee reippaasti? Tällä hetkellä maksan kattolainaa okt:sta 300€/kk + tallista keskimäärin 130€ sähköineen/kk.

    Meillä on myös rintamamiestalon pihapiirissä vanha talousrakennus, p*l*k 10*5*5m, joka sekin vaatii jossain vaiheessa täysrempan, mm. Sokkeli on toiselta reunalta murentunut. Sijainti talousrakennuksella on pääty sekä toinen sivu tästä tontista lohkotun naapurin ns. kirvesmiestontin ajotiessä kiinni. Tosin- tässä nykyisessä talousrakennuksessa sijaitsee ulkosauna, ja aina kun lämmitän sen ja saunon, olen huomannut että uudet vihertietoiset korkeakoulutetut naapurimme häipyvät visusti sisätiloihin. Tämän perusteella veikkaan että saisin heiltä hyvinkin luvat tehdä tuosta tallin, kun heidän pääovensa edustalta häipyisi meitin ulkosauna, jossa estoitta jäähdyttelen omalla pihallani :p
    Saunan siirtäisin sitten alatontille, ostaisi jonkun hirsisaunan sinne tjsp.

    Talousrakennuksen muuttamista talliksi puolustaa a) sinne tulee jo vesi, sähköt ja viemäröinti, b) sijainti tonttiin nähden, ja c) ei vie rakennusoikeutta alatontilta, jossa on lohkomisoikeus. Tuon pelkän alatontin maan hinta on tällähetkellä sama kuin koko paskasta maksettiin. Ja halutulla paikalla. Mitään suunnitelmia, eikä edes haluja ole sitä myydä niin että sinne tulisi naapureita, mutta toisaalta olisi tyhmää sulkea se portti rakentamalla sinne, koska ikinä ei tiedä jos joskus on " elämä kiinni" siitä tontista..

    Niin, kunnostamaan tuota ei kannata alkaa hirveämmin, tai muuntamaan talliksi, koska kuten mainittu, sokkeli on toisesta päästään murentunut, ynnä se mitä löytyy saunan ja vierashuoneen seiniltä, ei välttämättä ole mieluinen yllätys. Ja kaikki lattiat eri tasossa, osa puisia, osa betonista.
    Ynnä se että sinne tosiaan jo tulee vesi, viemäröinti ja sähkö ( 16A voimavirtakin on 10 metrin päässä kun jaksaa vähän kaivaa).

    Mikäpä olisi valistunut veikkaus hinnasta pystyssä, itse talli sähköt laitettuna, ja eristettynä niin että olisi lämmin ( +10c ainakin ). Päijät-Hämeen alueella. Ilppiä meinasin lämmitykseen, semmoisella lämpiää meiän rintamamiestalokin ympäri vuoden. Alustavana suunnitelmana purkaa itse, maatyöt saanen omakustannehintaan, ja talli valmiina puuelementteinä pystyyn, yhdellä päätyovella. Pihapiiri säilyttäen, puiset pariovet kyseessä. Ja ulkona puuverhous pystyssä, ajan hengen mukaisesti.

    Saadaanko sellainen 20k€ pystyyn? Ajatuksia, hajatelmia?

    Oikeastaan jo nyt kannattaisi tehä tuo temppu, kun menee kattolainan jämään ja tallivuokraan liki 450€ kuussa, mutta vielä jos se nouseekin, ei ole enää mitään vähäistäkään järkeä, kun 500€ kuussa vähentää jo vitullista lainaa. + Se on oma ja nostaa kiinteistön arvoakin.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä idea varmaan, koskaan kannata vuokria maksaa, jos voi käyttää sen oman rahoitukseen.
    Mutta tuo hinta. Mulla meni jo vuonna -90 110000 mummoo vähän isompaan aikas isolla omatyöpanoksella. Siinä on nimittäin niitäkin kuluja yllättävän paljon, joilla rakennus ei etene yhtään.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Pistä kuvia tänne, niin varmasti tule kommentteja laidasta laitaan, kuinka olisi hyvä tehdä.
    Vastauksissa pitäisi kertoo rahamäärä, joka kommentoijalla on käytettävissä, niin se kertois vähän näkäkulmaa, josta kommentoija katsoo....:D
    Siittä muutoksesta, jakorjauksesta kun kertoilee viranomaisille joka paikkaan, niin se voi nostaa kuluja, kuten kiinteistöveroa.
    Yhdessä paikassa, kun uudisrakennusta ei voinut tehdä, jos vanhan olis purkanu. Nostivat koko talon ilmaan, ja tekivät uudet pohjat, ja perustukset. Sitten peruskorjasivat talon muualta uusiksi.
     
  8. viijari

    viijari Gearhead

    Toi vanhan korjaaminen on varteenotettava vaihtoehto. Ei tule lupien kanssa ongelmaa . Itsellä tällainen edessä. Mitään vanhaa ei kyllä jää lopulta.
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Meillä päin aikoinaan yks suoralahkeinen yritti polttaa tupansa vakuutusrahojen toivossa mutta palokunta ehti sammuttaa eikä tuli päässyt alkua pidemmälle. Sit se pyysi rakennuslupaa tehdä samaan paikkaan uus tupa ja kun se ei saanu uutta lupaa, niin rakensi kaikessa hiljaisuudessa uuden tuvan vanhan sisälle purki sitte vanhan ympäriltä pois ku uus pienempi sisällä oli valmis.
     
  10. Reivn

    Reivn 1st gear

    Tuotahan ne monet on käyttäny rantasaunojen kanssa kun eivät ole saaneet lupaa rakentaa uutta vanhan tilalle siihen -1m päähän vesirajasta. Ei muuta kuin peitto vanhan lahon rakennuksen niskaan, käytännössä alusta asti uus peiton alla pystyyn ja sitten rakennustarkastajalle pokkana väittämään, että vanhaa siinä on vaan korjattu. Jos rakennus löytyy maanmittauslaitoksen maastokartoista niin mahollisuudet läpimenoon on ollu hyvät, jos taas on sattunu toimitusinsinööri tai ilmakuvien tulkitsija kattomaan että vanha rakennus on poistunut ja se on poistettu myös kartalta niin sitten pitää perustella vähän enemmän :D

    Tuohon vanhan rakennuksen käyttöön, ni omasta mielestä olemassa oleva sähkö, vesi ja viemäröinti helpottaa asioita niin paljon, että kannattaa hyödyntää niitä jos suinkin vaan mahdollista. Jos ite on valmis tekemään ja osaa tehdä niin sinne vanhan rungon sisään saa kyllä piikattua ja raudotettua vaikka mimmosen lattian, samalla saa myös korjattua & tuettua vanhaa sokkelia ja runkoa sekä valettua tarvittavat anturat. Osissahan sen joutuu tekemään ja tukemaan sitä sokkelia esimerkiks poikittaisilla rautapalkeilla, mutta ei oo tekemätön paikka. Eristämättömät seinät voi purkaa ihan runkopuihin asti jollon siitä vähenee kuormaakin sen verran, että työskentely ja rakenteiden tukeminen helpottuu.

    Omalla asialla kyselisin, että mitä maalia täällä porukka suosittelis autotallin betonilattiaan ja lecaharkkoseinään? Ei saa toimia ilmeisesti kosteussulkuna koska lattiabetonin alla on styroxit ja muovi, eikä tartte kestää nastarenkaitakaan kun tulee kesäauton rakennus/säilytystilaks. Itsetasottuva on tietysti pro jotta on helppo sit lastalla vetää vedet lattiakaivoon tai harjata hiekat pihalle :)
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Niin ei kai siihen vanhan korjaamiseen tarvi rakennustarkastajaa mitenkään sekottaa
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mä muuttaisin tarvi sanan muotoon kannata.
     
    Rotten ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  13. Reivn

    Reivn 1st gear

    Onhan siitä hyvä ilmotella jos kovin isoja muutoksia on tekemässä, mutta silti se valvonnan taso on kevyempää kuin uutta rakentaessa. Vanhaa 'korjatessa' ei ole samanlaisia vaatimuksia esimerkiks rakenteiden energiatehokkuudelle, ilmanvaihdolle, jne kuin uudisrakentamisessa. Saattaapi suurin osa muutoksista mennä läpi ihan vaan niin, että teet muutostyöilmotuksen ja valvoja tarkistaa mitä oot tekemässä sekä miten meinasit tehdä ja iskee puumerkit papereihin. Uuden kanssa joudut hankkimaan väkisin mestarin siihen hommaan ja rakennustarkastaja käy työmaalla vähintään neljä kertaa ennen kun on katto niskassa ja viimeset lattiatasotukset valmiina.
     
  14. -kk-

    -kk- Gearhead

    Vanhan korjaamisesta ja muuttamisesta...
    Kannattaa ainakin jollain lailla konsultoida rakennusvalvonnan kanssa.
    Ihan vaan jotta saa sitten sen "uuden" rakennuksen vakuutettua arvonsa mukaisesti.
    Ja tietty rakennuksen käyttötavan muutos jne.

    V#ttumaine tilanne jos 20 - 30te korjattu rakennus kärähtää kivijalkaan ja jää vakuutusrahat saamatta, koska vakuutusyhtiö ei ole tiennyt sen nykyarvoa...
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa nuo ilmoitukset tehdä harkiten.
    Isossa remontissa saattaa kiinteistöverokin nousta?
    Vakuutusyhtiön suojeluohjeita, ja muita sääntöjä olen lueskellut nyt yli puoli vuotta. On monta juttua, jotka vähentävät korvauksia. Eivätkä liity rakennustarkastuksiin......
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos kiinteistövero nousee 50-100€ vuodessa, ei kuule ihan hirveesti kiinnosta
     
  17. Tapi

    Tapi Gearhead

    Tuli tehtyä tallisuunnitelmissa nimeksi korjaamo/tuotantotila ja se, tai sitten autokatoksen sijainti heti ovien jälkeen, aiheutti tallin paloluokaksi EI30. Ovet 2 kpl pitää nyt olla tuolla paloluokalla. Ehdotuksia 2,5mx2,3m pariovista ulko-oviksi EI30-luokituksella otetaan vastaan. Yhden tarjouksen jo kysyinkin ja hintaa kertyi yhteensä miltei 4 tonnia...
     
    Muokattu: 12.8.2018
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Jaahas....
    Pitää itsekkin katsoa oviensa paloluokka. Lähinnä vakuutusehtoja silmällä pitäen. Helppo parantaa, kun on teräksiset pariovet. Nosto-ovien kanssa on vaikeempaa.
     
  19. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kyselin jo itsetekemisestä ja vastaus oli että onnistuu jos hyväksyttää ovensa niillä jotka hyväksyntöjä saavat antaa tms. Eli rivien välistä luettuna ei tule onnistumaan. En tiedä pitääkö paikkansa.
     
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Teet ite ja vanhennat niitä ja sanot et ostin ne vanhasta tallista!?
    Tiiä meneekö läpi tai pitääkö niissä lätkät tai pystyykö niitä väärentää / nykäsee jostain!?

    Ei tullut kysyttyä, miten se meni, kun vaan tein töissä, et menikö vain vanhan kaavan, hyvän konepaja käytöksen mukaan tai vai jotain muuta!?
     

Kerro tästä muillekin!