'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 5.9.2016.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä tästä uhkaa hyvä tulla! Sitten kun toi on valmis 2D olen hippasen kateellinen :rotfl:
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Äläs nyt, hitsailet sen SS Avon sieltä liikenteeseen niin ei tarvii olla kateellinen.:odwink::rotfl: Eikä ne 4D Sedanitkaan rumia ole.

    Apukuskin puoleinen etulokari vaati vähän hitsailua. Etunurkat on joku aikaisemmista omistajista joskus hitsannut varsin siististi, niin niille ei ainakaan vielä tarvinnut tehdä mitään eikä lokarissa muutenkaan näkynyt mätävikaa missään. Mutta koska kyseessä on Chevy II 100, niin noi kerskamallin listanreijät piti tukkia.

    [​IMG]

    Helpoimmalla olis varmaan päässyt hitsaamalla vaan lapun takapuolelle ja tukkimalla reijän tinalla, mutta halusin tehdä kuitenkin kunnolla ja viilailin pellistä juuri oikeankokoisia pyöreitä paloja, jotka sit hitsailin paikalleen.

    [​IMG]

    Täytyyhän noikin saumat vielä tinailla, mutta sitä ennen tästä lokarista pitää vielä laittaa antenninreikä umpeen ja muutenkin poistaa vähän maaleja niin näkee peltien kunnon. Mutta hyvältä noi molemmat lokarit näyttää ainakin tähän mennessä.
     
    MOPOAUTO 63 tykkää tästä.
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Lokarin päältä täytyi hitsailla vielä antenninreikä umpeen. Siitä vierestä löytyi myös yksi hyvin pieni ruostereikä, niin hitsailin sen kanssa umpeen. Seuraavana sitten somalilaikka pyörimään ja hioin maalit pois kokonaan tuosta lokarista niin näkee sen kunnon paremmin. Ja kuten arvelinkin, niin ylläreitä ei löytynyt vaan hyvin on jonkun edellisen tekijän ruostepaikat tehty.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Seuraavana olis sitten saumojen tinausta ja pari pientä lommoakin tuossa oli mitkä vois siloitella.
     
    Visa ja esmi tykkäävät tästä.
  4. MOPOAUTO 63

    MOPOAUTO 63 1st gear

    Tänähän rupee valmistumaan .
     
  5. MOPOAUTO 63

    MOPOAUTO 63 1st gear

    Olisko tarvetta weld pro star vanteille 15x10 /6.5bs olisi ylimääräiset 400€ ollut tuossa mun kakkosessa
     
  6. MOPOAUTO 63

    MOPOAUTO 63 1st gear

    Niin ja kardaanikin olisi ylimääräinen
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Hitaasti mutta varmasti tääkin etenee.:odbiggrin: Täytyy koittaa nyt kun lomat alkaa niin saada rakenneltua vähän enemmänkin...

    Weldin vanteet on vähän turhan modernit tähän mun vekottimeen, ajattelin pysytellä peltivannelinjalla vaikka ne kauheen painavat onkin. Pistänpä kardaanista YV:tä, se voisi kiinnostaakin kun sellaista ei mulla vielä ole...:odcool:
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Kaasupolkimen takana lattia oli päässyt aika rapeaksi, ja tietenkin juuri tuosta kulmasta niin, että paikkapalan joutuu taittelemaan moneen eri suuntaan että saa sopivan.

    [​IMG]
    Eipä siinä auttanut muu kun leikata mätä pelti pois, tuonverran joutui leikkelemään ennenkuin tuli tervettä tavaraa näkyviin.
    [​IMG]
    Ja sitten vaan naputtelemaan korjauspalaa. Jonkin aikaa sitä saikin vasaroida ja taivutella ennenkuin se sopi hyvin paikalleen.
    [​IMG]
    Kaasupoljinhan on tässä kiinni noilla lattian läpi tulevilla tapeilla, jotka on taas kiinni lattaraudassa joka on alunperin lattian alapuolella. Leikkasin siis latan tappeineen irti vanhasta mädästä pellistä, ja noiden lattiaan piirtämieni viivojen mukaan kohdistin polkimen kiinnitystapit kohdalleen. Porailin reijät tuohon korjauspeltiin oikeisiin kohtiin, ja hitsailin latan alapuolelta kiinni ja tapit yläpuolelta parilla pisteellä vielä varmistukseksi. Nyt saa kaasuttaa ilman että nilkka menee konehuoneeseen.:odwink:
    [​IMG]

    Ja näköjään joku hitsauslanganpätkä tonne jäi vielä pystyyn, täytyy käydä vielä siistimässä se pois...

    Vielä tarvii pari pientä paikkaa hitsata lattiaan, mutta eipä onneksi mitään kovin kummallista mätäsavottaa ole näkyvissä. Pohjastakin on melkein kaikki alustamassat raavittu pois, sieltäkään ei löytynyt lisää mätäpaikkoja mitä nyt yksi pieni, jonka tiesinkin jo ennestään.
     
    esmi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. 1320

    1320 Gearhead

    No löytyihän siitä lattiasta vähän enemmän paikattavaa mitä alunperin ajattelin, mutta nyt alkaa ainakin tämä kuskin jalkatila olemaan voiton puolella. Nämä loput paikkapalat ei olleet edes kovin hankalia tehdä, kun nämä ei olleet moneen suuntaan kaarevia niinkuin toi edellisessä viestissä näkyvä pala...

    [​IMG]

    Ja viime viikonloppuna käytiin ostosreissulla Åbyn Drag Race Swapissa Ruotsissa, sieltähän löytyi kasa tavaraa tähän autoon.
    [​IMG]
    40 Litran bensatankki oli senverran edullinen, että se oli pakko ottaa kyytiin, ja bonuksena siitä löytyy bensamittarin anturikin. Sähköflekti taitaa olla joku Kiinanihme, mutta se oli kyllä niin halpa, että olkoot mistä tahansa lähtöisin.
    Sytkäboksi ja MSD:n puola on molemmat uusia, samoin kuin Proformin vesipumppu, kardaanilenkki ja jakopäänkoppa. Ja halvalla noikin vaihtoi omistajaa.
    Moonin mittaripaneeli mittareineen on käytetty, mutta kun koko setti lähti pelkästään yhden tuollaisen mittarin hinnalla, niin ostin pois. Ja sopiihan tuo hyvin yhteen mun Moonin kiekkamittarin kanssa.
     
    Make.S, hevimies ja tzampy tykkäävät tästä.
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Kuskinpuolella on nyt oviaukon hitsailut valmiit, eli takakyljen pintapellin ja B-pilarin väliset pellit on tehty ja kiinnitetty. Noiden ylimmäisten pellinpalojen tekemisessä oli vähän haastetta, kun ne piti saada aika hyvin sopimaan pintapellin sekä B-pilarin muotoihin, mutta kun teki rauhassa ja koesovitteli noita useaan kertaan niin kyllä niistä ihan siedettävät tuli.

    Seuraavana täytyy vielä siistiä hitsiknöölit ja korimassalla tiivistää kaikkien pellinpaljon liitossaumat, niin ei vesi pääse tuonne väleihin. Sitten voikin viritellä entisen takaoven sisäpuolen pellit ja takaikkunankarmin paikalleen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Visa, NorthElite, hevimies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Korimassalla tiivistelin monta liitossaumaa, muun muassa noi edellisessä viestissä tehdyt saumat ja tippalistan ja korinvälisen sauman, niin vesi ei pääse ihan jokapaikkaan. Maalia tuli myös pensselöityä niihin paikkoihin, mihin ei enää myöhemmin pääse sitä sutimaan, ja tänään sain vihdoin takaikkunankarmin hitsattua paikalleen. Samalla myös tuo entisen takaoven sisäosa tuli paikoilleen vahvistamaan koko rakennelmaa, mutta kuten tokasta kuvasta saattaa huomata, niin jonkinverran peltihommaa on vielä tuolla sisustan puolella edessä ennenkuin pääsee tekemään saman homman toiselle puolelle...

    [​IMG]
    [​IMG]

    Etuvanteet kävi kaverin faijalla hiekkapuhallettavana ja samalla kun toinen kaveri kuskasi omia vanteitaan pulverimaalaukseen, niin laitoin mun vanteet samaan kasaan. Hienothan niistä tuli ja vanteiden loppuhinta ei siltikään ollut kovin paha. Ja samalla kun kolmas kaveri laittoi käyttöauton vanteille "uudet" kesärenkaat, niin nämäkin vanteet sai Hurstin 165/80/15 kumit päällensä. Eihän noilla vielä kiire ole, mutta helpompi säilyttää noin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Apukuskin etulokari tuli peltivalmiiksi eli kaikki vanhat ja uudet hitsisaumat tuli tinattua ja siloiteltua koriviilalla, paitsi pariin kohtaan oli pakko käyttää rälläkkää ja somalilaikkaa kun koriviila oli liian isokokoinen noihin kohtiin. Näköjään molemmat kuvat on otettu ennen kuin paukuttelin parit lommotkin sileäksi...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja kun lokareiden kanssa tässä touhuilin, niin kuskinpuoleinen lokari tuli kanssa hiottua puhtaaksi maaleista. Jotain vanhoja tinauksia sieltä löytyi, mutta eipä sitä tinaa onneksi kovin paksusti näytä olevan. Tähän pitää vielä tinailla hitsisaumat, mutta kaikki valmistelut sitävarten on tehty eli kaikki vanhat maalitäplät on hinkattu hitsisaumojen "väleistä" manuaalisesti (eli siis sieltä mihin rälläkän somalilaikka ei yltänyt).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Apukuskin lokariin aloin jo levittelemään kittiä muutamiin paikkoihin. Kun tinaukset tuli tehtyä kohtuullisen huolellisesti, niin eipä kittiä tarvitse laittaa paksua kerrosta mihinkään.

    Ja samalla ajattelin sovittaa keulan pellit eli etulokarit, maskin ja puskurinvälisen pellin ja lasikuituisen konepellin paikalleen, jotta näkee kaikkien sopivan toisiinsa (kun noita on haalittu eri autoista). Hyvin näyttäisi sopivan, eli nyt samalla kun hitsailee koriin vielä muutamat kohdat, niin voi tehdä pohjatöitä näihin osiin ja suihkia sitten epoksiväriä pintaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    12345678910, Isamu, MOPOAUTO 63 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Alkukesä oli taas aika hiljaista tän projektin suhteen, mutta nyt kun suurin osa muista kiireistä on vähän hellittänyt, ja kisakausikin on hyvin vauhdissa eikä kilpurillekaan tarvii juuri nyt tehdä mitään ihmeempiä, niin jatkoin hitaasti tän turaamista eteenpäin.

    Sisustan puolella on tehty paljon ns näkymättömiä juttuja, lähinnä entisten takaovien sisäpeltien kanssa, kun ne pitäisi saada sopimaan takaisin paikalleen vielä tehdastekoisen näköisesti.

    Sunnuntaina oli niin hienot kelit, että pistin autoon pyörät alle ja rullasin sen pihalle. Samalla sai vähän siistittyä tallin lattiaa kaiken sotkemisen jälkeen (etenkin alustamassan jämiä löytyy vieläkin sieltätäältä). Kun auto nyt oli pitkästä aikaa ulkona ja pyörillään, niin piti ottaa pari kuvaakin. Tosin kaikki on nyt samalta puolelta, kun toisella puolella S10 oli senverran lähellä, että ei sieltä oikein hyvää kuvaa saanut.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Oikeastaan se syy auton työntämiselle ulos oli katon hiominen peltipuhtaaksi. Sisällä tuo pölyn määrä olis ollut melkoinen, mutta nyt pöly katosi kivasti naapureiden riesaksi.:poff: Jonkin verran tuossa katossa on pientä syöpymää siellä sun täällä, ja pieniä kuhmuja ja lommoja riittää myös. Isoimpiin jos levittelisi vähän tinaa oikomisen jälkeen, ja sitten kittiä perään, niin eiköhän tuosta vielä ihan hyvä tule.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    12345678910, Seevu, MOPOAUTO 63 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Onkos tämä edistyny?
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Siinä on Miggi laulanu vähän paljonlaisesti... :p
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, näköjään hitsaamisen määrä on vakio riippumatta siitä, löytääkö suhteellisen vähäruosteisen aihion. Ovimuutosta lukuunottamatta eihän tässä paljoa hitsailtavaa olisi muuten ollutkaan. :poff:
    Mutta toki neliovisuudesta oli päästävä eroon, sehän on selvä juttu.

    Vähän hitaanlaisesti, mutta jotain kuitenkin....

    Kesällä Forssan PickNickistä löytyi se kauan kaipaamani lasikuituinen takaluukku. Myyjällä oli myös kuituinen konepelti ja kuituovet, mutta niille ei mulla ollut tarvetta. Onneksi lopulta sain myyjän suostumaan myymään pelkän takaluukunkannen, joten se lähti matkaan. Jotta ei olisi ollut liian yksinkertaista, niin oltiin liikkeellä faijan autolla joka jätettiin alueen ulkopuolelle. Pickupin lavallehan luukku olisi mahtunut heittämällä, mutta Mersun takakontti on senverran ahdas että turha edes yrittää saada mahtumaan... Onneksi kaverin '68 Coupe Impalaan luukunkansi mahtui kyytiin, niin illalla Pickup tulille ja Espooseen hakemaan luukku kotiin.

    Alkuperäisten takaluukun saranoiden ja jousien purkamisen kanssa saikin hetken tapella, mutta lopulta kun pultit sai auki, toista saranaa hieman kääntämällä kuului kauhea pamaus ja saranat jousineen putosi takaluukun lattialle. Onneksi ei jäänyt mitään väliin... Luukkuhan sopii ihan kohtalaisesti paikalleen.
    [​IMG]

    Kesällä kävin myös Orimattilan suunnalla ostoksilla. Kardaani (joka ei kuviin näköjään mahtunut) lähti mukaan, samoin kuin itsetehdyt CalTracs tyyppiset perän tukitangot kiinnikkeineen. Ja toisesta osoitteesta löytyi edullisesti myös uudemman Pikkukakkosen mittaristo, mistä oli tarkoitus ottaa pari parempikuntoista pikkuosaa omaan mittaristoon. Sen jälkeen tuon voikin siistiä ja laittaa hyllynkoristeeksi.
    [​IMG]
    Tampereen Swapista löytyi vanhat Cheater Slicksit peltivanteilla. Noihan on tyylillisesti ainoat oikeat takapyörät tällaiseen, mutta noita ei hirveästi viitsi sudittaa (vaikka on niin kovat, että todennäköisesti mikä vaan laite sutisi noilla). Lähinnä jos tätä joskus johonkin näyttelyntapaiseen tapahtumaan vie, niin heittää noi alle. Nekin oli hinnaltaan sellaiset, että oli pakko ottaa matkaan vaikka niillä ei ihan vielä varsinaisesti käyttöä olekaan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    No joo, oon mä jotain tehnytkin enkä vaan ostellut tavaraa. Kuskinpuolella alkaa takakyljen sisärakenteet olemaan suhteellisen hyvällä mallilla. Muutama pellinpala pitää vielä hitsailla paikalleen, mutta tässäkohtaa mennään nyt. Aika hidasta hommaa, kun tavoitteena on saada noista sen näköiset, että tehdas olisi ne voinut tehdä.
    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, 12345678910, falcon1 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Mitenkä mä en ennen tätä ole nähnyt? Traumatisoiduin 12 vuoden Chevy II -omistuksen jälkeen, 14 vuotta myymisestä, enkä halua omistaa enää ikinä omistaa moista! Mutta kun ei ole mitään ikiprojektia, onko tällainen verkossa vetelehtiminenkään hyväksi, eihän se ole. Sinä sen sijaan teet jotain, hyvä!
    Chevy II-kokemuksista, ettei vakiojarruilla tee minun mielestäni yhtään mitään, mutta jos niitä lähtee muuttamaan, tai koko alustaa, niin kannattaa harkita, miten senkin tekee. Toteuttamatta jäi E34 Bemarin etupää kokonaisuudessaan, mutta mittoja otin ja pitäisin vieläkin fiksuna tällaiseen, saisit ihan ajettavan auton. Eikä olisi rahakysymys, koska aihoitahan riittää romiksilla. Tosin sinä ajat tällä ilmeisesti suoraan ja kovaa, joten väliäkö hällä sitten ehkä.
    Mutta kun kerran koria hitsaat noin näppärästi, varmaan yhdistät nuo apurungot toisiinsa, tai ainakin suosittelisin lämpimästi, toi korihan on ihan totaalisen veltto. Ja jos vauhtiin pääset, sen etupään peltien tilalle varmaan rakentelet jo muutenkin jonkun putkihässäkän. Mahtuisivat peltisarjat menemään kätevämmin, säilyisi maavara ja ehkä koneen kohdankin voi miettiä.
    Mutta sinun projektistasihan tässä pitäis kirjoittaa: hyvää työtähän olet tähän asti tehnyt ja jatka vaan innolla eteenpäin!
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos, hyviä pointteja!
    Noi vakiojarrut ei taida tosiaan mitkään kummoiset olla, mutta täytyy mennä niillä näin alkuun, kun tuota opiskelijabudjettia ei oikein saa venytettyä kaikkeen. Mutta tarkoitus on kyllä päivittää levyjarrusetti ainakin eteen, ja todennäköisesti myös taakse, on ne senverran kevyemmätkin kuin nuo rummut.
    Etupään muutokset varmasti parantaa ajo-ominaisuuksia etenkin silloin jos tähtäimessä on ajaa mutkaankin hieman reippaammin. Volvon etupäätä näissä on kai käsittääkseni jonkin verran käytettykin, eli sekin sopii pienellä työllä paikalleen. Oma käyttö tulee tosiaan olemaan katusudittelua ja suoraanajoa, eli orkkiskeula saa jäädä paikalleen. Pienet spacerit pitää vaan jousien alle laittaa, että saa keulaa hieman ylöspäin.
    Apurungot täytyy tosiaan yhdistää, niin ei koppa elä lähtöviivalla niin pahasti. Ja samalla kaaret tarvisi saada sisään, sekin jäykistää. Ja samalla kaariin etuputket tulipellistä eteenpäin keulan vahvistamiseksi. Pakosarjoja mulla ei vielä ole, mutta Fenderwell-pakosarjoista on kaupat sovittuna Californian miehen kanssa, joten etuputkia ei vielä pysty suunnittelemaan, kun pakosarjojen reittiä ei vielä voi varmaksi sanoa. Orkkis sisälokarit sun muut konehuoneen pellit on tarkoitus säilyttää, mutta tosiaan korin jäykistäminen on pakko tehdä, ja auttaahan se jo varttimailiaikaankin, kun kori on jäykkä.
     
    Pöllyttäjä-73 ja Holley tykkäävät tästä.
  19. 383

    383 Gearhead

    Onko tapahtunut mitään ????
     
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Osia on haalittu, mut ei ole tapahtunut mainittavaa edistystä rakentelun suhteen. Esimerkiksi tekniikka-aihio odottelee tuossa tallinnurkassa, mut rakentelu pääsee jatkumaan kunhan Impala ja kilpuri saadaan takaisin nippuun tässä kevään mittaan.:odwink:
     
    Pöllyttäjä-73, hevimies, esmi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!