Lincoln-66 pakokaasujen päästömittausarvot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lincoln2dht-66, 28.4.2018.

  1. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Terve. Käytin tuossa ihan mielenkiinnosta tuota Lincolnia päästömittauksessa,että saisi osviittaa moottorin säädöistä.Auto on Lincoln Continental 2dht -66. Moottori vakio alkuperäinen 462cid.Kaasari alkuperäinen 4-kurkkuinen Carter AFB.
    Mittausarvot tyhjäkäynnillä:CO% 0,30 Kierroksilla: CO% 2,30
    CO2 4,90 CO2 4,80
    HC ppm 70 HC ppm 65
    O2 13,80 O2 13,20


    Katsuri sanoi,että happiarvot on korkeat. Miltäs nuo raadin mielestä näyttää ja onko kone säädöissään?
    Toimii mielestäni oikein hyvin kyllä.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Co ja hc lähentelee katalysaattoriauton lukuja :D
     
    jariha tykkää tästä.
  3. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Tulipas nuo nyt vähän sekavasti tuohon.Eli vasemmanpuoleiset arvot on tyhjäkäynnillä mitattu ja oikeanpuoleiset kierroksilla.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onks siinä ilmapumppu saastelaite kun happea noin paljon ? vai minäs vuonna ne tuli
     
  5. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Kyllä siinä on uutena ollut Thermactor ilmapumppusysteemi,mutta se on poistettu jo vuosikymmeniä sitten. Auto on tuotu Suomeen 90-luvun alussa Californiasta.
    Voisiko tuo suuri happiarvo johtua pakoputkiston/pakosarjan tiivisteen vuodosta? Molemman puolen putkista tuli samat mittausarvot.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joku vuoto siellä täytyy olla putkistossa, onks sen ilmapumpun suuttimet tulpattu pakosarjoista ettei niistä vuoda ?

    Vai voiko olla mahdollista et imasee happea toisen puolen putkesta kun on tuplaputket ? tästä ei oo kyl mitään tietoa mulla
     
    Muokattu: 28.4.2018
  7. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Joo,kyllä on asiallisesti tulpattu.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aika iso vuoto täytyy olla pakoputkistossa mielestäni mikäli pääsee tollasiin happiarvoihin.
     
  9. username

    username Gearhead

    Happiprosentti on kyllä tosi korkee ja HC pieni, jossain (pakoputkessa) paha vuoto/
    ulkoilmaa sekoituu mittausanturin virtaukseen n. 50%?? Tuo ulkoilman laimennusvaikutus
    selittäisi myös matalat HC arvot, koneesta tuskin ulos tulee tuommosia happipitoisuuksia,
    ei varmaankaan pysy edes käynnissä tuolleen että polttaa vaan puolet hapesta, AFR pitäis olla
    varmaan 30 tjsp?
     
  10. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Mielenkiintoista.Katsurikin ihmetteli suurta happiarvoa kun ei isompaa vuotoa tuplaputkissa ole kuultavissa. Pienehkö vuoto tuntuu supsuttavan takavaimentimien liitoksissa.Tuplaputket siis on ja mittaustulokset olivat samanlaiset molemmilta puolilta.
     
  11. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Sytytystulpat,virranjakajan kansi,pyörijä,kärjet,konkka,ilmanputsari ym.on äskettäin uusittu.
    sytytysennakko säädetty suosituksen mukaan 10 asteeseen. Alipainemittari näyttää todella tasaista 18in.hg. lukemaa imusarjasta mitattuna tyhjäkäynnillä ja moottori kyllä toimii virheettömästi muutenkin.Ehkä siellä sitten on pakoputkistossa kuitenkin enemmän vuotoa kuin kuulostaa.
     
  12. Hillbilly89

    Hillbilly89 1st gear

    Ettei olis nyt mennyt happi ja hiilidioksidi arvot sekasin keskenään??? Silloin olis jotain järkeä noissa arvoissa;)
     
  13. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Plus Katsastuksella käytin ja kyllä ne mittausarvot on noin tuossa tarkastuskortissa.Mittaus tehtiin tosiaan molemman puolen putkista ja samaa näytti lukemat. tuossahan ei ole kuitenkaan mitään H-yhdysputkea vaan molemmat puolet on omana putkenaan pakosarjalta asti taakse.
     
  14. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Mitäs nuo muut lukemat kertoo moottorin säädöistä?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko sulla katalysaattoria? Co2 sais olla 14 luokassa jotta palaminen ois hyvää.

    Hc arvojen puolesta vähäpäästösenä läpi ja co tyhkäkäynnillä. Yleensä ei ihan onnistu ton ikäsellä.
     
  16. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Muista arvoista ei pysty päättelemään mitään, koska korkea O2 sekottaa kaikki tulokset.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. Lincoln2dht-66

    Lincoln2dht-66 1st gear

    Ok. Kiitoksia asiantuntija raadille vastauksista. Hyvin tulee vastauksia ja tietoa. Jyväskylän Vappu Cruisingiin sitten tiistaina :)
     
  18. rouskut

    rouskut 1st gear

    Pakosarjat noissa rupeaa vuotamaan mutta kuuluu kyllä selvästi säksätyksenä konehuoneessa.
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuollaisia lukemia saa käyvästä moottorista vain jos pitää mittarin letkua noin puolenmetrin päässä pakoputkesta, olisko mittarin letkusta ollu joku liitos löyhällä tai sitten mittari rikki.

    Jos putkista aidosti tuollaista tulee niin lienee vähintään tuumainen reikä putken kyljessä, tai sitten sitten noin puolet sylintereistä pumppaa puhdasta ilmaa läpitte (siis pelkkää ilmaa ei piskoakaan bensaa seassa)
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Imusarjan vuotokin korottaa happiarvoa.
    Mutta, ylipäätään pitää varauksella suhtautua näihin mittauksiin. Eräässä, nimeltämainitsemattomassa Uudenmaan Fixus- liikkeessä kävin mittauttamassa päästöt, juurikin kohonneen happiarvon vuoksi.
    Autoa ehjättiin ja menin uudelleen, samaiseen paikkaan. Nyt oli kaikki arvot päin peetä.

    Aloin ihmettelemään että miten mahdollista, kun ei ole tehty muutakuin vaihdettu imusarjan tiiviste ja pakoputkea vähän ehjätty. Siis kaikki arvot oli yli sallitun.

    Menin leimakonttorille, ja kas kummaa. Kaikki arvot olivatkin ihan priimaa. Ja ajoin siis mittauspaikasta suoraan konttorille, kiroten jo etukäteen...

    Ja mainitaan sitten nimikin, missä siis ei ainakaan kannata käydä mittauttamassa. Plussana ettei maksanut mitään, koska ei läpäissyt heidän mielestään.

    http://www.nummelanautohuolto.fi/
     
    Muokattu: 29.4.2018

Kerro tästä muillekin!