Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oho. Ai joku tosiaan korjaa noita startteja. Ittellä ollu 1 kiinalainen ja ny on "tehdaskorjattu".
    Kiinalainen kesti 160000 km ja "tehdaskorjattu" meneillään, tiä minkäverran,,,. Lintalla on kuiteski ajettu sen puoli milliä maileina.

    Tiedän että "tehdaskorjattu" startti menee paskaks aika äkkiäkin, vaan en tiedä miksi.
    Kaverin 96 kärsii noista ongelmista, oma 01 ei.

    Sen verran vielä, et vedän omalla ramilla 70ooo km vuodessa, ainaski 20 starttia päivässä, joka vitun arkipäivä. Varmaan hirmu säkä , et on sattunu just ne kiinan/ "tehdaskorjatun" startin myöjät myymään mulle toimivat startit.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se fostertruckin jamppa sanoo sivuillaan” dont throw this starter away” elikä luulen että tarkoittaa että on korjaamisen väärti mieluummin kuin ostaa se kinkki. Lisäksi sanoo että original hiilet on kestäneet jopa yli 200000 tuhatta mailia joissain tapauksissa. No tossa oli 227000 mittarissa ja denson alkuperäiset hiilet joten joko tehtaalta lähtöisin tai sitten on koko ankkuri vaihdettu joskus koska oli pistehitsaamalla johdot kiinni. Siitä kestosyystä otinkin ne osat autosähköliikkeestä. Niissä ei ainakaan lue china.

    Jotenkin luulen että nykyään kaikki vaihtaa uuteen eikä korjaa itse kun se alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. No vanha koira ei pääse tavoistaan.

    Netissä on korjausvideoita joissa yks sun toinen laittaa milloin mitäkin rasvaa rattaisiin. Molybdeenisulfidirasvaa sinne kuuluu laittaa kuten tässä sanotaan.

    http://72.172.135.185/denso_osgr_exploded.htm
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla on vanha startti hyllyssä odottamassa korjausta. Ostin uuden kiinalaisen, kun tarvitsi päästä äkkiä liikkeelle.

    Korjaan tuon vanhan (ei kiinalaisen) kyllä.

    Mulle on ihan sama millanen etninen tausta startilla on kunhan pyörii.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siinä se onkin nykypäivänä kun ihan oikeissakin korjaamoissa on vaan niitä osanvaihtajia. Löytyykö mistään verstaasta edes peltiseppää joka tekee osan itse suorasta pellistä. Taitaa ne olla kunnalliskodissa tai tuhkattuna jo. Harrastuspiireissä taitaa olla enää tekijämiehiä. Enää ei korjata mitään vaan otetaan hyllystä uusi osa tai tehdaskorjattu. Työ maksaa Suomessa ja kiinalaislapsi kynttilänvalossa on tehnyt huokean varaosan jolla pääsee taas palan matkaa. No se kyllä valmistusmaa ei ratkaise vaan se paljonko valmistuttaja maksaa valmistajalle. Esim dormanin kiinassa tehdyt jotkut osat on vitsi.

    Ps. Itellä kun on ollu joskus verstaalla töissä ja kaikkea korjannut on niin kauhean korkea kynnys ostaa jotain palvelua tai osaa jonka pystyy itte laittamaan.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  5. smgt

    smgt 3rd gear

    Osanvaihtajista tuleeki mieleen. Kaikilla korjaamoilla ei oikeen ahkerasti vikaa etitä. Talvella jos tulee auto tyhjällä akulla huoltoon, niin vaihetaan pelkkä akku. Ite ainaki ennen akun ostoa jo katon onko latausjännite kunnossa ja purkaako auto akkua. Ei uus akkukaan kauaa tarttaa jos lataus puuttuu :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yleensä se johtuu siitä, että asiakas haluaa uuden akun, ei muuta. Sitten kun se tulee uudestaan hinurilla, sitten on vianhakua pyydetty. Niin se vaan menee...

    Perusteli tämä tosikko...
     
    ReDDot, Cumminski ja kapa73 tykkäävät tästä.
  7. smgt

    smgt 3rd gear

    Tuossa tapauksessa myödään työtä todella huonosti asiakkaalle. Kyllä asentaja sais myydä suoraan vianhakua ettei siitä koidu huonoa mainosta firmalle, kun auto tulee kahesti korjattavaksi. Säästyy samalla väännöltä kuka korvaa ja kenen vika se on... Mutta en ole yrittäjä enkä asentaja niin en tiiä mikä se on bisnekselle se kannattava keino :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, mutta ilmatteeks saat tutkia ihan kuinka paljon vaan. Mutta jos asiakas sanoo, että vaihda akku, niin ei siinä ole paljoa vaihtoehtoja, kun maksaviakin asiakkaita on jonossa... Niin se vaan menee, jos ei asiakas anna lupaa tutkia, niin why bother, kun ei siitä makseta. Eri asia sitten jos asiakas antaa luvan, saa veloittaa ja silloin tietenkin tutkitaan.

    Selvitti tää tosikko...
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vähän kakspiippuinen juttu. Nuorna miesnä ollessani vanhempi pena-setä neuvo minua. Tehtiin kuormitusmittaus akulle joka selvitti onko sökö vai ei. Uusittiin jos oli huono. Voipi riippua niin monesta syystä vika jos pyörittää huonosti. Aloittelija ostaa heti akun kun pyörittää huonosti. Valveutuneempi tietää että latausjännite pitää mitata ja lepojännite seisonnan jälkeen. Laturissa voi olla siis feelua. Voipi olla jännitevuotoja tai virtalukonpohja huono. Startti voi olla ehtoopuolella ja syö virrat. Ammattimies korjaa vian selvityksen jälkeen eikä varuiksi vaihda kaikkia kilkkeitä yksitellen kunnes vika löytyy.

    Totta on sekin että tekee sen mitä pyydetään ja mistä maksetaan. Talkoohenki kuoli talvisovassa. Toisaalta minulle kävi niin että puhelinverstas ei vaihtamut akkua minulle ennen kuin teen asetusten palautuksen ja selviää onko softavika vai oikeesti huono akku. Tuo oli mielestäni hyvän palvelun merkki ja asioin uudestaan siellä.

    Ratkaistaan asiakkaan ongelma eikä rahasteta turhasta.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Noin sen pitäis mennä, tuohon pyritään, mutta se maksaja on se este, kun yhtään ylimääräistä ei saa euroja tuhlata/veloittaa, niin vaikea se on sitä talkoilla tehdä, kun ei se S-market anna ruokaa talkoilla sekään, vaan vaatii niitä euroja. Ihan tarpeeksi kumminkin tulee tehtyä ilmaista työtä, kun ei vaan kehtaa kaikesta veloittaa ja silti mutistaan, kuinka se taas tuli kalliiks ja toivottavasti ei nähdä kovin äkkiä. Yritä siinä sitten noilla tiedoilla olla asiakaspalvelija/asiakashaluinen. Kiittäisivät ja olisivat noitumatta sitä kalleutta tai sanomatta että toivottavasti ei nähdä, olis seuraavalla kerralla vähän enemmän intoa tehdä sitä talkoohommaa...

    Talkoita teki taas tämä tosikko....
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Perjantai oli hyvä malliesimerkki, 9.50 töissä --> 14.30 asti paskanjauhantaa puhelimessa (ilmatteeks) + asiakaspalvelua myynnin merkeissä (välillä oli kolmekin asiakasta tiskin takana yhtäaikaa, nää sentään tuottaa sitä leipää) ja sitten reilu pari tuntia kerkes tehdä veloitettavaa jossa osa ajasta osien metsästystä (kun pojan kaverin Nissanii työstin leimakuntoon päästöjen osilta ja ei mulla Nisun osia oo hyllyssä (onneks), ei tästäkään ihan täyttä hintaa saa) + -50 Chryslerin jarrujen tekoa (ihan veloitettavaa, mutta ongelmaa ongelman kanssa, vasemmalla vasenkätiset pultit vanteen kiinnityksessä ja rumpu sillä kartiolaipalla kiinni vetarissa, nyt on sopivat ulosvetopultit olemassa ja kartoitin osia että muutetaan molemmat takarummut stud/mutteri kiinnitykselle vanteet, ihan oikeakätisille kierteille, oli ne vasurikierteet jo niin huonona että hyvä että sai rummun irti). Ja sitten vielä sen pojan Opel sylkäs jarruputkesta mällit pihalle, onneks firman pihalla, taakse meni kaikki uusiks paitsi kengät ja rummut ja se kuormantunnistusventtiili, talkoina sen mitä jeesasin, itse se sen ropas, osat kustansin ja neuvot ja autoin kun tartti, sillä mitään rahaa oo... Eli talkootyötä suurin osa päivää.... 19 aikoihin pääs lähtemään syömään, piti mennä rouvan kanssa uimaan, mutta vittu mihinkään uimaan keretty, syömään BK:lle ja sitten ruokakauppaan ostamaan viikonlopun ruuat ja ei saatu ruokaa talkoilla, rahaa ne halus...

    Avautui tosikko....
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sain tarkistettua tallista ne laakerinumerot. On ne samat mitkä ilmoitin eli muistin oikein. Oikeestaan ne muut oli hyviä paitti se mikä oli siinä bendix laitteen nokassa mikä vetolevyä pyörittää. Suojaamaton laakeri eikä rasvaa siinä yhtään. Mikähän on rikkonut? Kaikki hankin kyllä yksintein.
     
  13. Ranee

    Ranee Gearhead

    Hep jep, nyt taisi sitten lootasta jotain porsia.
    727 joka rempattu joskus ehkä. Itse ole ajellut jo 50 000km ja kerran laski jäähylinjasta öljytkin pihalle.

    Oireena väkivaltainen nakutus kolkotus joka muuttuu nopeuden mukaan, ei äännä vapaalla eikä parkilla. Jakolaatikko ei ole syyllinen.

    Jospa saisi viikolla rassattua irti ja viikonloppuna palasteltua.
     
  14. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Äkkiseltään välähti jos se parkkilukko pääsee vapaana höllymää siellä? Jousen katkettua? Vai oliko siellä edes jousia, muista nyt. Mutta tuli mieleen
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Overrunning clutch, parkkilukon kieli, jompi kumpi pannoista tai niiden kiristysmekanismista. Ainakin. Ääntääkö joka vaihteella vai vain joillakin?

    Tarvis dd:n taakse jarrusatulan, sekö rockauto ei edelleenkään ota corea vastaan ulkomailta?
     
  16. Ranee

    Ranee Gearhead

    En äkkiseltään osaa sanoa ääntääkö kaikilla vaihteilla kun tuo on melkein aina kolmosella.
    Ilman kardaaneja naksuttaa heti kun loota lähtee pyörimään.

    Kaikki pelaa ja vaihteita on.
    Kerron lisää kun olen saanut tuon palasteltua
     
  17. Ahto_paine

    Ahto_paine 1st gear

  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Laitetaas tännekin jos on menny ohi. Käyttäjä tsipille laitettu yksityisviesti sunnuntaina ja nyt toinen tiistaina siitä startista. Edelleen tarviis osia että sais yhden toimivan kunnollisen.
     
  19. Ahto_paine

    Ahto_paine 1st gear

    Ei tarvii enää.
    Audi luovutti 06e905163 hall anturin ja liittimen.
    Kytkentä 1-1, 2-2, 3-3 navat suoraan ja pikku modaus kiinnikkeelle ja eikun ajoa
    Jatkossa jos tarvii anturin uusia niin ~23e, tai audi romukoneista (joita riittää ;))
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Paljonkos 12 tappisen omaavilla on latausjännitteet? Meikäläisellä lipuu jännitteet koko ajan ylös ja nyt on tullu nähtyä jopa 16v, mikä on ollu vähän niinku henkilökohtanen maksimi. Pienellä kuormituspiikillä saan usein pudotettua jännitteet alle 15, mutta ne lipuu pikku hiljaa 15.5 kantturoihin...

    Hyvin paljon käyty kontakteja läpi pcm, laturi ja maita. Laturi alle 6tkm vanha. Kukaan viritelly ulkosia jännitteen säätimiä?

    Yks mikä tulee mieleen on että mulla ei oo sitä akun lämpötilan anturia, mutta toisaalta sitä ei oo kyllä tässä laitteessa koskaan ollukaan... Viime kesänä muistan pari kertaa hieman korkeita jännitteitä, mut tänä keväänä en oo ajossa ollu juurikaan alle 15v...
     

Kerro tästä muillekin!