Kaasari ropleema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja henkka82, 20.5.2018.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kieltämättä toi on vielä ihmeellisempää miten tyhjäkäynnin jutut vois vaikuttaa siihen miten cruice/power säädetään...
     
    artsiracing tykkää tästä.
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kaikki muut keinot kun on kokeiltu, niin jousien vaihtaminen astetta jäykempiin saa moottorin tyhjäkäynnilta paremmin vastaamaan buuaamatta ja aivastelematta kaasupolkimen painamiseen.
    Jousien jäykkyydellä saadaan niikun se tyhjäkäynniltä heräämishetki oikeaan kohtaan, mutta se onkin sitten henkimaailman juttu kuinka neulat käyttäytyy eri kuormitus tilanteissa.:confused: Neulaprofiilia ja suuttimia muuttamalla voi löytää kompromissin moottorin käynnin suhteen.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yhtään vakiosta poikkeevan koneen kanssa toi homma saattaa vaatia pinnaa ja hieromista ihan oikeesti. Ja pitää ostaa niitä osia hierontaan, sekä ajatella.
    Mutta yleensä se kannattaa. Sekä oppimisen, että käyttömukavuuden kannalta. Toki vaatii myös sen opettelun, miten kaasari ja sytkä vaikuttaa toisiinsa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. henkka82

    henkka82 1st gear

    Tänään oli taas hetki aikaa hieroa autoa... Eipähän enää toimi sitä vähääkään kun mitä aikasemmin viikolla :D Taas kun lämän lyö pohjaan niin sammuu ja kiihytyspumppu ei ruikkaa mitään koneeseen kun kurkkuun kattelee. Laitoin vanhan pumpunkin takasin kun aattelin, että sillä se toimi aikasemmin, no ei mitään vaikutusta... Imuvuotoja en paikallistanu starttipilotilla koittaessa ja seoksiakin väänsin rikkaammalle. Mikäs viddu tuon tekee? Kaasarista ei siis ole vaihdettu mitään muuta kuin tiivisteet ja putsattu carbcleanerilla, muuten samat kilut sisällä ku aikasemmin toimivassa setupissa.
     
  5. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Jos ei purkaussuuttimilta ruikkaa, ni siellähän on joko tukos, tai kaasarissa ei oo bensaa. Entäs kiihytyspumpun kalvo? Onko tiivis? Kohon säädöt? Voiko bensan pinta olla niin alhaalla, ettei yletä sinne kiihytyspumpun hahloon? Liekkö semmonen edes mahollista.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ekana pitäis saada se kiihdytyspumppu ruikkaamaan. Tulikohan kaikki osat samalla tavalla kuin ne oli aikaisemmin. Imuvuodot ja hieman laihalle säädetyt ilmaruuvit ei aiheuta moista yskimistä kaasuttaessa jos tyhjäkäyntiä ja tasakaasua käy kunnolla.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Eiks nää Edelit pitäny olla helppoja säätää vrt Holley? Mä oon jo nähnyt unia Edeleistä välillä kun ton E85 kanssa säädelly Holleytä.
     
  8. henkka82

    henkka82 1st gear

    Kyllä siitä semmonen "spruits" ääni kuuluu kun sitä pumppua painelee alas, mutta ei se kyllä bensaa ruiski... Täytynee ottaa koko roska pöydälle ja purkaa taas atomeiksi ja puhaltaa kanavat läpitte.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Onko siellä kaasarissa varmasti edes bensaaa? Onko sähkönen pumppu?
    Ensin kyllä varmistasin että sitä bensaa tulee edes.
     
  10. henkka82

    henkka82 1st gear

    Tulee bensaa, painemittari regulaattorin jälkeen näyttää n. 4psi ja kohot säädin tuon purkamisen yhteydessä ohje arvoihin... Toki voihan se olla että nuo ohjearvot ei päästä pintaa tarpeeksi ylös, mutta soppaa on kammioissa joka tapauksessa jos sinne sisään kurkkaa
     
    xarper tykkää tästä.
  11. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Aika yksinkertanen tuo kiihytyspiiri. Täytyy sieltä se vika löytyä. Kansi vaan irti ja tutkii tilanteen.
     
  12. jpalvima

    jpalvima 3rd gear


    Koitin penkoa intternetsistä tuota säätöperiaatetta mutta ei sitä ainakaan Edelbrockin sivuilta löytynyt joten lienee jokin näppituntumaohje. Äkkiseltään luulisin että tuo jousivalinta täytyy ensisijaisesti tehdä niin ettei se rikasta vaihde-päällä-tyhjäkäynnillä tilanteessa ja se kohta missä tasaisesti kiihdyttäessä rikastus tulee mukaan, tulee ikäänkuin sivutuotteena koska eihän tää säätöpiiri ymmärrä kuin yhtä muuttujaa = alipainetta. Jos on nokalla kutiteltu kone niin säädöt on taatusti erilaiset kuin vakiolle, omassa FEssä rautainen dual plane--> single plane-alusarja muutti perussäätöjä kauttaaltaan ( löysemmät jouset, isommat ensiöpiirin suuttimet, eri neulat) vaikka muuta muutosta ei tehty. Kunnolla jos tekisi niin pitäisi olla alipainemittari ja AFR näkyvillä, ja hakea optimisäädöt tien päällä tai dynossa (sille ajotavalle joka eniten kiinnostaa)

    Henkka82, tod näk jossain pienessä putkessa pyörii pieni roska...joskus oli kiilautunut paskanokare niin lujasti ensiöpiirin venturille menevään pilliin että täytyi rassata kuparilangan säikeellä auki jotta toisetkin 4 pyttyä alkoi käymään
     
  13. henkka82

    henkka82 1st gear

    Kannen kun otin pois ja käsin pumppua painelee niin kyllä sieltä tavaraa ruikkii... Kansi takasin, kamat nippuun ja koeajolle. No sama homma jatkuu, kun kaasun junttaa pohjaan niin sammuu... Ei vittu tajua kyllä ollenkaan, siinä pumpussahan sen vian on oltava kun muuten käy ihan nätisti.

    Voiko sillä jousella joka siihen pumpun männän alle tulee olla jotain tekoa tämän kanssa? Sen nakkasin uuden paikoilleen kun tuli korjaussarjan mukana. Käsinhän sitä mäntää ei aivan samalla lailla saa painettua jos vertaa siihen, että se mekanismi sitä painaa.

    Heräsi myös ajatus että pitääkö kohoja säätää ylemmäs niin paljon yli ohjearvojen jotta sinne pumpun sylinteriin pääsee bensa valumaan esteettä? Nyt piti vähän kammioon lorauttaa bensaa että sai testattua sen toiminnan (vahva veikkaus että nyt ropatessa piti kaataa siyä bensaa kun auto on keula ylämäkeen pihassa)
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Bensapintoja ei kannata muutella siitä ohjearvosta juurikaan, koska sitten tulee uusi muuttuva tekijä ja ongelmat lisääntyy. Kyllähän sen kiihdytyspumpun pitäisi saada bensaa bensapinnan normikorkeudella.
     

Kerro tästä muillekin!