Mopar 360 vakio käyntiinlähtö oikkuilee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Unique387, 29.5.2018.

  1. Unique387

    Unique387 1st gear

    Tämä on -73 fury 3:ssa ja siinähän on jo kärjetön sytytys. Auto ollut viime kesästä ja silloin jo tarttoitti säännöllisen epäsäännöllisesti. Arveltiin ensin, että ryyppy ei oikein toimi. Putsailtiin ja rasvailtiin kaikki liikkuvat osat ja ihan kuin se olisi siitä vähän petrannut käyntiin lähtöä kylmänä(välillä). Lämpöisenä lähtenyt hyvin käyntiin. Talven aikana kaasari paloiteltiin tehtiin ultraääni pesu ja uusi tiivistesarja sekä mukana tulleet lelut uusittiin. Bensatankki on puhdas, uudet bensat, bensansuodatin on uusittu, bensapumppu toimii, ilmanputsarikin on uusittu. Tulpat on uusittu, tulpanhatut on uusittu, tulpan johdot on uusittu. Periaatteessa mikään noista asioista ei muuttanut sitä kummemmaksi? Useimmiten, siis kylmänä, se ei varsinaisesti startatessa käynnisty, vaan kun avaimen kääntää jo poispäin, niin se hörähtää käyntiin. Tulisi mieleen virtalukko, mutta kun se aina lämpöisenä kuitenkin lähtee melkein moitteitta . . . . Kiitoksia tietäjille mahdollisista vastauksista.
     
  2. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Voisiko olla et syttyvirta olisi otettu virtalukolta semmosesta kohdin jotta starttaus asennossa ei tule virtaa vaan sitten kun vapauttaa starttaus asennosta pois nii tulee virtaa …? (ainakin minä löysin moparista semmosen johdon virtalukolta et tuli virrat päällä virta mutta starttaus asennossa katkaisi virrat kyseisestä johdosta)
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Koita käynnistää niin että väännä virtalukosta virrat päälle ja käyt starttaamassa konehuoneesta siitä starttireleestä joka on tulipellissä kuskin puolella. Siitä etit eka kuuman navan ja yhdistät sen jollain ruuvarilla startille menevään. Poissulkee virtalukon.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai sitte, näissäkin vissiin startatessa etuvastuksen ohitus, eli antaa täydet jännitteet puolalle. Tulee mopsissakin ilmeisesti starttireleeltä? Mittaa tai koita valokynällä mitä puolan plussalla tapahtuu startatessa. Sytkäboksihan noista myös joskus menee, mut taitaa oikutella just toisinpäi, et kuumana ei starttaa. Voi sen boksin maadotuksenkin kyllä varmistaa.
     
  5. Unique387

    Unique387 1st gear

    Joo, on se mahdollista. En ole päässyt tutkimuksissa vielä niin pitkälle. Taitaako olla aika purkaminen, että pääsee näkemään virtalukon johdotukset? Mutta just sellanen tuntuma olisi, että vasta starttauksen lopettaessa se sais virran, kylmänä. Tosin lämpöisenä sitä "tunnelmaa" ei ole. Vielä sellaista hassua se tekee, että kun kylmänä sen jättää käymään tyhjäkäyntiä, niin se alkaa pikkuhiljaa kelata kierroksia lisää ja lisää ja sen saa lopettamaan niitten noston vasta polkaisemalla, että ryyppy lähtee pois päältä. Mutta eikö sen kuitenkin pitäis esim. jäädä alussa käymään vähän korkeammillla kierroksilla ja pikkuhiljaa sitten laskevan kierroksia . . . . Vai miten se toimii ns. Tehdasasetuksilla?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Startatessa tippuu jännitteet sen verran ettei jaksa antaa enää tulpille kunnon kipinää.
    Onkohan starttimoottori ja akku tikissään.


    Se ryyppy saattaa tosiaankin tehdä tuollasta jos se pitää sen nopean tyhjäkäynnin päällä ryyppyläpän avautumisesta huolimatta.
     
  7. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Minulla dartti teki ihan samaa. Sytty boksin vaihdolla korjaantui. Ois muuyen jouten moparin oranssi boksi, kun vaihdoin hei tyyppiseen ratkaisuun.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  8. Unique387

    Unique387 1st gear

    Kyllä starttimoottori kuuluis olevan ok. Ja akku on viimevuotinen.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Riippuen kaasarista niin näissä on yleensä sellanen porrastettu pylpyrä korotetulle joutokäynnille, sen kytkee päälle sama bimetallijousi mikä sulkee ryyppyläpän kylmänä kun kaasua polkaistaan kerran ennenkuin autoa käynnistetään. Kun auto käynnistyy niin siellä on semmoinen termovastus mikä on imusarjassa, sen kautta alkaa koneen käydessä mennä jännitettä siihen bimetallijouseen ja se lämmitessään alkaa vetämään ryyppyä pois päältä ja samalla tyhjäkäyntiä alaspäin, MUTTA vain kun kaasua painella, vrt. että autolla ajetaan. Joskus se termovastus on ohitettu ja auton käynnistyttyä menee suora 12v metallijouselle ja ryyppy putoaa heti kokonaan pois kun kaasua pienen ajan kuluttua painaa.
    Tyhjäkäynti kiihtyy sen takia et moottori alkaa lämpeämään ja käy sen takia koko ajan ”kiihtyen” vaikka kaikki kaasarissa onkin samassa asennossa poislukien ryyppyläppä joka kääntyy auki. Ainakin holleyssä mitä näissä on ollut, useampaa ryyppyyn liittyvää asiaa voi säätää.
     
    Muokattu: 29.5.2018
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Oliko huomattavaa parannusta omiin vehkeisiinsä? Joskus kun foortiin vaihoin orggis kärettömän tilalle kiinan hri tyyppissen jakajan ni ero oli ku yöllä ja päivällä.
    Ite suunnitellu kanssa tota hei muutosta tähän chevyn osilla.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Samaa ruukasi tuo avattaren Mirkku tehdä... Ei kiinnostanut tutkia mikä perimmäinen syy kun aina lähti. Virtalukkoa epäilen. Startti ja akku uusia ja HEI-konversio sytkässä järeällä/omalla syötöllä...
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eikös se mopen syttyboksi ainakin 4-johtonen tartte kans hyvän maan runkoon kiinnityspulttien kautta. 73 taitaa ollasytkän esivastus jo 2-osainen, eli isompi vastus ajolle ja pienempi starttaushetkelle. Sen saisi mitattua ihan yleismittarilla eikä uusikaan maksa juuri mitään, samalla johtojen tarkistys kytkiksiä varmaan löytyy. Voi olla myös rintapellin läpivienti se kohta missä jännite tippuu. Ja tietenkin moottorin maadotus pitää olla kunnossa.
     
  13. Unique387

    Unique387 1st gear

    Kylmänä koitin startata suoraan siitä starttireleestä (ryypyn läppä oli kiinni, virta oli päällä) . Ei inahdustakaan. Hetken päästä virtalukosta, avaimella, lähti sitten käymään ja jäi juputtamaan paksuja. Polkaisemalla ryypyn läppä palautui kyllä normi asentoon.
     
  14. Unique387

    Unique387 1st gear

    Jakajan sisällä kaikki näytti olevan ok. Välyskin 0,2 mm.
     
  15. Unique387

    Unique387 1st gear

    Esivastuksesta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta rintapellissä, kärjettömän boxin kuskin puolella, on pieni musta mutikka jossa kaksi 6-7mm. piippua, siinä lukee CARB. Pelkääjän puoleisesta lähti kumiputki, joka olikin salakavalasti poikki sen ensimmäisen kaksiosaisen pidikkeen alta. Pikkuisen ylempänä siinä rintapellissä oli kaksiosainen piippuasetelma, josta toinen oli ilman kumiputkea, yhdistin sen siihen. Siitä se ymmärtääkseni kurvaa kaasarille. En voi varmuudella tietää onko se sen paikka mutta . . . Kuitenkin ensimmäisen kerran se starttasi kylmänä 3 eri kertaa käymään, niinkuin auton pitääkin.
     
  16. Unique387

    Unique387 1st gear

    Hinkkasin ja suihkautin WD40, kaikki mahdolliset maatoitukselta näyttävät kaapelien päät. Puolan plussan tapahtumia en tullut koittaneeksi.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tuleeko kipinä silloin kun ei lähde käyntiin? Mulla teki joskus ihan samaa, korjaantui kun vaihtoi sen jakajan HALL-anturin.
     
  18. Unique387

    Unique387 1st gear

    En ole katsonut kipinän tuloa, siinä tilanteessa, mutta jään kuuntelemaan mitä se tekee seuraavan kerran kylmänä startatessa.
     
  19. Unique387

    Unique387 1st gear

    Mistähän näkisi -73 plymouth fury 3: sen rintapellistä otetun selkeän kuvan, koko leveydeltään, niin voisi nähdä mikä putki on alunperin mennyt mihinkin ?
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!