Mopar 440 tehoton

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jhm1978, 18.6.2015.

  1. jhm1978

    jhm1978 1st gear

     
  2. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kiihtyykös se nyt lainkaan jos ei runno sitä kaasua heti pohjaan??Eli jos kiihdyttää rivakasti mutta niin että annostelee sitä pedaalia progressiivisesti eikä kaikkea heti??Sillonhan se aika varmasti olis bensapuolella se häikkä?
    Ja kaipa se nokka tuli nyt kellotettua kohdalleen,kun jos jakoketju oli aika horolöysä niin eipä se ihme jos ei oikein lähde kun nokka on myöhäsellä ties kuin paljon?Että eihän vaan enää ole?
    Miten 4-5cm?Avaimen varresta mitattuna,vai miten?Sitä vaan yritän selvittää että onko se nokka ollu myöhäsellä jonku 20 astetta esim.?
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Juuh,kiitos ja luinkin näitä ketjuja jo pitkän kaavan mukaan mutta jotenkin tuntuisi että ei siinä kuulu olla mekaaniset toisiot kun yleensä se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että automaatti ja tuon kokoluokan autossa on vacuumit.
    Noh,onhan mahdollisuus että se vacuumi Holley jolla olet koittanut onkin kulunut vanha vai oliko sekin uusi? tai oisko muuten väärissä säädöissä.

    Meinaan kun lähtökohta lie että kumminkin alipainetoiminen järjen mukaan kuuluisi tuohon,Pertronix hyvä valinta ja jos jakopääkin uusi(mikä kyllä ei oikein selitä että mikään muuttuisi jos se vanha oli suht ehjä ja jaotkin tehtaan jäljiltä)meinaan nuo niin tarkkoja ole jos puhutaan käyttömoottorista,kilpurit erikseen mutta täytyy olla tosi venynyt ketju tms häikkää jos se avaamatonkin oli ja harvemmin noilla "miljoona mailia" on ajettu,hyvä jos sata-150tonnia max,ei siis 440 vakioiselle mitään.
    Mistä sen tietää koska nokka on vähän kulunut,liian kulunut vai vielä ihan ok,en osaa sanoa kun ei kokemusta.

    Jos imusarja alkuperäinen ja ei ilmavuotojakaan saati bensan tiputtelua(tai vanhojen kumiletkujen ongelmia) ja sytytyksen ennakonsäätökin toimii oikein,käy kaikilla,tulpat ok eikä venttiilivikoja ja puola kait semmoinen 8 pyttyisiin tarkoitettu+mieluusti sekin uusittu(kaiken varalta kun ne mystisiä vehkeitä)niin eihän siinä voi enää vikapaikkoja olla??
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jah,näytti olevan tuo bensapumppukin uusi ja linjat puhalleltu,säädelty bensapintaa,kiihdytyspumppua,sytytystä moneen otteeseen ym mutta mites tuo jarrutehostimen vuoto,onko sille tehty mitään,uusittu tai koitettu tulpata/poistaa koko vehje edes tilapäisesti?
    Voihan toki paikallaan käydäkkin hyvin ja kiekaista iloisesti mutta kun vaihde on päällä ja olosuhteet imupuolella erimoiset niin tuo tehostinvuoto voikin tehdä jos vaikka mitä.
    Pakko ruveta tuumimaan jo moista kun itse konepuoli tuntuu olevan läpikäyty noin niinkuin suht alustavasti :odroll: :odroll:
     
  5. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    pitää koittaa!Toinen kansi oli irti 3vuotta sit,kattelin et
    mitä ihmeen villaa on imusarjan alla ja nakkasin menemään.Oli aivan
    tehtaalla laitettua!Sen jälkeen sai aina suorittaa lämpimänä
    startin kaasu pohjassa!
     
  6. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    Kyllähän tuo kiihtyy,mutta ei mitenkään niinkuin tollasen motin pitää.
    kyllä on yritetty annostella kaasua kaikella tavalla.Nokka on kohdallaan!
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Jaa että sieltä on poistettu tehtaalla asennettuja "osia"... Laitappa takaisin ja kokeile, saattaakin yllätys yllätys toimia. Jos ei vieläkään sitten vasta bensapintojen kimppuun.
     
  8. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Niinhän mäkin luulin kun näitä niin kehuttiin kovasti. Sitten laitoin omaani Pertronix ykkösen ja Flame Throwerin siinä toivossa että käynti olis tasasempi (pientä värinää) ja kulutus tippuis hiukkasen. Paketin asennusohjeilla ei lähtenyt edes käyntiin enää... :poff:

    Vähän piuhahommia, sytkän tarkistus lampulla ja käy niinku ennenkin, mutta kulutus nousi reippaasti. :poff: :poff:

    Eikä jaksa enää lähteä niinku ennen Pertronixin vaihtoa. Ja mitään muuta muutosta autolle siis ei tehty. :poff: :poff: :poff:

    Kaikkea muuta on koitettu paitsi palata kärkiin (kahta eri kaasariakin) mutta tehot on tästä monimonikymppisestä hukassa ja seuraavaksi kärjet takasin ja ans kattoo mitä tapahtuu...
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tarkistitkos sen sytkän kierroksilla vai tyhmäkäynnillä? Kierroksilla menee kohilleen... Saattaa se Pertronix muuttaa dwelliä.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ikävä kuulla ettei Mokaman ole ollut tyytyväinen Pertronixiinsä,täällä taas aikoinaan 1 tyyppinen perusmalli oli 100%parannus vanhaan 1 kärkijakajaan ja seuraavaksi vaihtui orkkisjakaja sen klapin vuoksi Pertronixin FlameThroweriin jossa 2tyypin moduli ja saman firman vähäohmiseen puolaan ja ei moitteen sanaa kuten ei tuossa perusversiossakaan ikinä ollut.

    Kaikenmoinen nykiminen,käynnistysmurheet pitkine sahailuineen tai epätasaiset ontuvat käynnit joita oli kärkijakajan kanssa on historiaa,ei huollontarvetta käytännössä tai kärkien säätelyä,kylmäkäynnistys kohdillaan ym. Minusta kärjet kuuluu museoon tai 100%entisöintijuttuihin ,ei ajoautohin enää kun parempaakin on halvalla ja huomaamattomassa muodossa sinne jakajan kannen alle piiloon tai koko jakajia(eri merkeiltä) joita niitäkään ei ainakaan koneen takaosasta erota orkkiksesta kun ei näy putsarin takaa.

    Kulutuksista en osaa sanoa,en ole mittaillut tai tehosta,mutta ei se ainakaan laiskempi ole,ehkä himpun verran päinvastoin.

    Toki kukin taaplaa tyylillään,mitäpä tuo minulle kuuluu :D
     
  11. BBC

    BBC Guest

    Onhan kärjetön aina kärjetön jos se on oikein asennettu.
    Itsellä 2 x petronix tuossa tuplatulppakantisessa motissa ja toimii kuin tauti. Ei heitä ajoitus, käy ja vetää hienosti.

    409cid koneeseen asensin joskus Cranen vastaavan, joka toimi hienosti.
    Veti 1500rpm ylemmäs kun kävin vähän lökäpöksyjen turbovehkeitä vastaan kisaamassa ohitustiellä ja tuntui että löytyä on vähintääkin se mitä on koneesta luvattu. Ei vain kestänyt kuin 400-600km kun hiljeni ja syy oli se että en lukenut ohjeita (ei rautajohdoille). Se siitä, mutta pelitti hienosti.

    Nyt on sitten jatkunut kärjillä ajaminen, vaikka toimii silläkin hyvin, tosin eroa on aivan varmasti.

    a
     
  12. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Juuh, voihan se olla tuo mun kappale ainoa maanantaina tehty... Asennuksesta ottasin mieluusti syyt päälleni, mutta pertronixin omien ohjeiden mukaan asennettuna ei toiminut lainkaan. Idioottivarma muttei näköjään Mokamanvarma. :poff:

    Autosähkömies (oikea sellainen) paikalle niin saatiin 440 höpisemään, ei tosin laitteen ohjeiden mukaisesti kun ei niillä kerran toiminut eli yks ylimääränen piuha piti vetää (laittasin kuvan guruille tänne jos osaisin).

    Tervetuloa Coccobill tai kuka vaan lakeuksilla käymään ja laittamaan pertronix pelittämään niinku pitääkin, tarjoan kaffit vaikkei onnistuskaan ja kossupullon jos onnistuu. :D

    Sorry topicin aloittajalle omista murinoista, mutta samaan aiheeseenhan tää liittyy... Tehoton mikä tehoton.
     
  13. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Perus-Pertronix nyt on niin yksinkertainen asentaa ettei voi mennä pieleen. Musta johto puolan miinuksen ja punainen puolan plussaan, johon tulee sytytysvirta, siinä kaikki. Virranjakaja pitää tietysti maadoittua niin että se Pertronixin kiinnityslevy maadoittuu. Minusta kyllä ihan mahtava laite kärkien tilalle, antaa varmasti paremman kipinän ilman mitään säätöjä. Tai no se väli sen laitteen ja pyörivän magneetin välillä pitää säätää alle milliin tai sinnepäin.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kiitoksia Kutsusta ja Lapuahan on tuttu paikka nuoruudesta pimpparallin kierrossa jos Latosaarestakin sekä ammattikoulustakin,siis 80-luvulla :D

    Pertronix asennus nyt ei herkästi pieleen voi mennä jos huolellinen,2 johtoa taisi olla ja elintärkeää oli niiden oikeinkytkennän lisäksi ilmavälin saaminen suht oikein annettuihin mittoihin siellä jakajan sisällä että vehje toimiikin.
    Se siis joko toimii tai ei, sinnepäin tai huonosti ei ole vaihtoehtoina.

    Saattaapi toki laatukonterolleista huolimatta olla maanantaikappaleita oli tuote mikä tahansa,ihmisten kyhäämiähän ne on nekin ja massatuotettu elektroniikka on vikaherkkää niin TV,Ratio kuin vaikka auto ja konepuolella+matka tänne on pitkä+olosuhteet mitä on.

    Näitten elektronisten vehkeiden kytkeminen onnistuttava ns kerralla oikein,muuten voi hajota kertalaakista ja ohjeet luettava etukäteen eikä niinkuin IKEA:n lautakasoista kotona kun allekirjoittanut kasaa komeroita/sänkyjä tms valokuvasta niin irtotavaraa lentää ja lopputulosta kyhätään pura-kokoa systeemillä tuntitolkulla eikä mene ollenkaan niinkuin Markulla Huutokauppakeisarissa.

    Onneksi niissä ei ole kuin kiinalaista lastulevyä ja käsittämättömän huonoja ruuveja,ei elektroniikkaa :oops:

    1 hieno ja oikein Summitilta tilattu "laatu"ajoituslamppu tuli tässä taannoin ja vaikka miten koitti,sääteli nappuloita,nyki johtoja ja vähän koitti tutkia vikoja päällepäin(ja lopulta purkamalla..)Ei se ikään välkäyttänyt yhtään valonsädettä,ei mitään elonmerkkejä joten laatutuote lensi Amerikasta suoraan suomalaiseen romukoppaan eli Kiinan laatu oli rikki jo tullessaan,liekö ikään toiminutkaan..ja meni raaka-aineet kuin meikän rahat tyystin hukkaan,takuujutut liian hankalia tuossa tapauksessa+kallistakin.

    Marssin Biltemaan ja jo pelitti uusi halppislamppu :lol:
     
  15. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    No niin!Mun ignitori oli käytetty ja sain sen yhdeltä tutulta mopar
    harrastajalta ilmaiseksi(Kiitos vaan paljon).Toissa talvena se siihen laitettiin
    kera uuden edelbrockin ja käyntihän parani aika mukavasti,ei sylkenyt välillä
    putkista niinkuin kärkien kans teki,mutta tais olla että tämä laiskuus silloin
    paheni,siis paikaltaan kiihdytys!Muutenhan se toimii ja käy oikein nätisti.Jotenkin vain epäilen ettei vika siinä ole,voihan sitä kärjetkin vielä takasin laittaa ja koittaa,mutta jos se nokka kumminkin on loppu,kun jakopääkin oli niin horo.Kohta loppuu ajokausi niin otetaan konetta vähän enempi auki niin selviää se nokankin kunto!
     
  16. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    No juu!!muutama vuosi vierähtänyt viime marinoista.sama auto edelleenkin alla ja samat ongelmat piinaa!talven aikana otettiin 440 kymppiä vähän auki,kannet pois nokka ja nostajat.nokka todettiin ehjäksi,venttiilit oli hakannut seetipinnat leveäksi(vuotaneet).no,kannet ja venttiilit koneistettiin.vaihdettiin compin xe268 nokka,uudet nostajat,siistittiin kansista kanavat ja venttiilitaskut.kannet laitettiin kiinni kera ohuiden peltitiivisteiden.nokan sisäänajo ym.no,paskat!!ei mitään vaikutusta voimapuoleen!!seokset laitettiin kohdalleen laajakaistalambdalla.viimein ajattelin et no joo,männänrenkaita poikki ja mittaamaan puristukset.no,12 bar joka pytyssä!kaikki mekaaniset hommat on nyt katsottu paitsi virranjakaja,jossa edelleen sama ignitor 1 ja flamethrower 1.5 ohm puola.mekaaninen ennakko toimii ja alipainesäädin myös!kuka keksii mikä tätä konetta vaivaa??
     
  17. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mulla oli sama juttu 440:ssa ja holley 0-3310 750cmf kaasarilla.
    Kaasu pohjaan ja ensiksi empi ja sitten lähti hitaammin kuin luulisi.
    Piti vaan suurentaa kiihdytyspumppu piiriä niin kauan ettei empinyt enää. Kiihdytyspumpun suutin (nozzle) piti suurentaa pari numeroa vakiosta, pääsuuttimet pari numeroa isommat vakiosta, kiihdytyspumpun se muovi cam jyrkemmäksi, että antoi enemmän bensaa kuin vakio.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  18. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    Tämä käyttäytyy samoin,kun paikaltaan polkaisee.edelbrock vaan kakkua syöttämässä!kuulostaa siltä kuin pyttyjä tippuis pois pelistä.paikallaan kiertää ärtsysti,kuormittaessa aika kaukana ärtsystä.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kovin vaikuttaa ettei kiihdytyspumpun ruikkaama bensamäärä riitä, edellyttäen että seokset oikeasti kohdillaan...

    Vaan onkos bensapinta kohdillaan? Ja bensanpaine ei notkahda läppiä avattaessa?
     
  20. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    Seokset on oikeasti nyt kohdallaan.bensanpinta myös.tuossa edelissä mitään muuta säätöä kiihdytyspumpulle kuin tangon siirto??bensanpaineesta ei ole tietoa vielä.
     

Kerro tästä muillekin!