Slant Six PCV

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kahvipoika95, 8.4.2018.

  1. kinpin

    kinpin 1st gear

    Tyydyn siis venttiilien säätöön ja tummiin laseihin:cool:
     
  2. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Kyllä sitä tuli useempi tuhat ajeltua ilman alkuperäistä pcv järjestelmää ja mulla kerty tuolloin ihan tikkuun asti sitä kermaa. Puristuspaineet on hyvät,ei merkittävää ohivuotoa..ainoastaan renkaiden ohi,nesteet pysyy puhtaina.

    Kyllä se @kinpin kruisingit kestää
     
  3. kinpin

    kinpin 1st gear

    Kiitos tuesta ja kannustuksesta mutta ei pääse ruisinkiin Leimasedän luota palatessa käynti sekos, veto hukkus ja kolinan määrä kasvoi eksponentaalisesti.

    Ja tässä lopputulos:
    Venttiilin tanko katki. Että näin. [​IMG]
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuttua toi tönärin katkeaminenkin. :odroll:

    Innostuin kierrättämään tota omaa pikkuslanttia ni meni kans poikki. Tosin mulla se oli vaan poikki, ei vääntyny lisäks, niinku sulla.

    Jos saat jostain ehjän, ni sen laittamiseen ny mene ku suunnilleen vartti. Iteki parkkiksella turasin uuden paikoilleen, eikä kauaa menny.

    Tosin jätin välyksen aluks turhan isoksi ku naputti edelleen, mut tiukkaamalla hiljeni.

    Toiminu ny sen 5-6v, sen osalta.
     
  5. kinpin

    kinpin 1st gear

    Mutta kysymys lieneekin se, että kuinka pielessä noi venttilien välykset oli että tuommonen pääs käymään? Yks säätö kierros lämpöisenä oli tehty (ja mikä lie senkin oikeellisuus) mutta selvästi tarvetta useemmalle rundille ja jonkin sortin esi säädölle kylmänä? Auttakaa sokeaa kanaa löytämään jyvä...
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    0,25 imu ja 0,5 pako välystä. Kylmään voit laittaa vähän enemmän esiasetuksena. Kunhan lähtee käyntiin.
    Käyttö lämpimäks ja säätö speksien mukaan käyvästä koneesta.
    Voihan siellä ollut joku jousi kellua tai venttiili jumia.
    Kuka tietää miksi oli räsähtänyt.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin joo, enpä taas ajatellut. Jos on tosiaan ihan nätissä ajossa mennyt, ni sittenhän siellä saattaa olla jotain muutakin feelua...
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Jep! Slantin venttiilivälykset kannattaa säätää koneen käydessä ja käyttölämpöisenä, kuten Pietsi yllä mainitsikin. Tuumina siis imu .010" ja pako .020".
    Tällä tavalla kone käy kuin hyvin rasvattu Singer jos vaan kaikki muu on kunnossa.
    Omalle ranteelle sopii paremmin kiintoavain tuon liikkuvan keinun säätämiseen, mutta jotkut varmaan käyttää hylsyä. Pitää vain hellän otteen työkalusta niin homma sujuu helposti.
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Lenkki tai nivelellä varustettu vääntiö on hyvä.
     
  10. kinpin

    kinpin 1st gear

    Venttiilien säätö oli pielessä jo ennen kun käynti oletettava katkeaminen tapahtui, että naputti se kone ihan manittavasti. Saanko mie noi muut feilut selvitettyä jotenkin ite?

    Venttiilien säädöstä, onko käydessä järjestyksellä mitään väliä miten venttilit säätää? Sama pako ja imu kerralla mutta muuten?
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Käyvästä koneesta voit säätää parhaaksi katsomassasi järjestyksessä, kunhan pysyt kärryllä onko imu vai pakovena säädettävänä.
    Esiasetus sytytysjärjestyksen mukaan. Katso google tai korjausopas. En viitsi tähän sitä alkaa selvittämään.
    https://www.allpar.com/mopar/valve-adjustment.html
     
  12. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Varmista että ne säätöruuvit on kunnossa,pitäis olla jämäkät kääntää jos ei niin voi olla että joudut ennen aikojaan säätää uudelleen kun löystyy. Yksi keino on ottaa säätöruuvi kokonaan irti ja takoa kierteitä lyttyyn jotta kiertyy napakammin keinuun kiinni..mutta elä pilaa käyttökelvottomaks.
     
  13. kinpin

    kinpin 1st gear

    No nyt on venttiilit säädetty, vallu käy kuin viinitynnyri olohuoneen nurkassa. Siis tasaisesti :D

    Se mikä tässä on käsittämätöntä on se, että tässä vallussa on tyhjäkäynti. Ja jopa kylmänä että kuumana! Tämän lisäksi auto ei edes sammu kun lyö pykälän sisään. Mutta...

    Kun kajoaa kaasuun, vallu ottaa ja sammuu. Jotta pääsee liikkeelle pitää kaasua polkea kuin Mäkinen polki lanceria...

    Startpilotsuihkesessio paljasti että imuvuotoja nolla, ennakko on äböyt 12 ja seoksia on. Sellaista mietin, että voiko kyse olla virranjakajan alipainekellosta? Kun otan letkun irti kaasarista ja koitan aiheuttaa letkuun alipainetta (en myönnä imeneeni :odeek:) ei käynti muutu miksikään. Onko vika yksinkertaisesti tässä?
     
  14. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Liikkuuko kellon vipu kun alipainetta? Onko letku ehjä? Ettei olis esim. sulanut umpeen.
     
  15. kinpin

    kinpin 1st gear

    Letku on ehjä kun kaasarilta tulee kyllä vahva imu kaasuttaessa. Eli tuo v*tun kiinavirranjakajan kello on vissiin pimeenä. Täytyypä zoomata kun pääsee autolle jahka vr suo...
     
  16. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

  17. kinpin

    kinpin 1st gear

    Ajelin tuossa leiman jälkeen intoutuneena harrastuksesta pitkin Kuopion katuja ja huomasin seuraavaa:
    - tyhjäkäynti ja liikkeellelähtö toimii kuin unelma
    - pintakaasulla ei ongelmia
    - voimakkaampi kaasuttaminen pimentää käynnin täysin. Eli varovasti pinta kaasulta vähitellen kaasua lisäten saa auton kulkemaan maantienopeuksia

    Ennakko oli 12, laskin sitä myöhemälle jonnekin 8 kieppeille ja nopeuden kasvattamiseen ehkä tuli hieman lisäpontta mutta todellin kiihdyttäminen ei onnistu vieläkään. Kovemmalla kaasulla räkiminen/röpellys/katkominen on kauhistuttavaa.

    Mitäs sitten tehdään?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Etsitään syy sille, et bensa loppuu kesken. Joku nyt ahistaa bensankulkua.
     
  19. kinpin

    kinpin 1st gear

    Muovinen, pieni ja läpinäkyvä suodatin mallia motonet?
     
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Noi yleismallin muovifilsut riittää vähän janoisemmallekkin sankarille.
    Varoituksena niistä menee jonkin aikaa kypsyttyää velliksi tai rapsahtaa saumasta.
    Parempi aina kun ei jäis yhtään taivutukseen. Nykyjään käytän peltifilsua.
    Kato tankilta lähtien. Imanvaihto, imusihti, liitokset ettei hori ilmaa, kova letku metallia tai muovia tankin ja pumpun väliseen vetoon. Tankin ja pumpun liitokset kumiletkulla.
    Tsekkaa paineet. Pensanpinnat kaasarista jne.
     

Kerro tästä muillekin!