Myös Caprice miehet huom!!!: Olds Custom Cruiser -86?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stone, 29.12.2004.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Kun ei googelillakaan täältä löytyny sen tarkempaa spekulointia kyseisestä lotjakkeesta, niinpa ajattelinpa perustaa tähän oikein uuden threadin! :D :argue:

    Jospa tuollaisen tuosta hätäpäissäni ostan ihan jokapäiväiseen ajoon, niin mitähän siitä tulisi tietää ihan perusfaktojen lisäksi? Juu on 307 ja TH400(R4?), 5*5 pulttijako jne kuten muissakin GM:issä, mutta missä se eroaa eniten vaikka Capricesta? Pelkkä maski?

    Mistä joutuu korjaamaan (vai joutuuko) vai pistetäänkö vaan nastat alle, pensaa tankkiin ja ajellaan huolia vailla?
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ero capricen ja custom cruiserin osalla ovat melko pieniä. tietyt vuodet carprice stw-malleihin laitettiin tehtaalta jopa sama tekniikka (307/BOPth700) mitä oldsiin!
    muuten sopivat osat hyvin keskenään, mutta etulokarit, konepelti ja maski ovat erimalliset. oldsiin voi silti laittaa letukan keulapellit jos välttämättä haluaa. ovia voi vaihdella sikin sokin vm.80-90 GM farkuista.

    tiedä, että se check engine valo ei ole turhaa kojelaudassa, suosittelen vikakoodien selvittämistä vaikka pelkän mielenkiinnon vuoksi, esim. seuraavilta sivuilta:
    http://www.a1netti.com/hande/caprice/first.html
    käy katsomassa myös
    stwclubfinland.org vai mikä se nyt olikaan.

    sähköohjattu kaasari on taloudellinen toimiessaan, mutta jos se on kulunut ja anturit alkavat paukahdella, on varteenotettava vaihtoehto päivittää se tavalliseksi, ja vaihtaa virranjakaja vanhaan HEI-tyyppiin.

    korjauksia on meikäläisellä aiheuttanut ihan tavalliset kohteet; jarrut, perän stefa, sähköakkunat vanhassa capricessä, ovien ruosteisuus nykyisessä (tarkista että vesi valuu niiden hianojen kromilistojen alta pois ja että niissä ei muhi lehdet ja neulaset). Myös apukuskin lattia, ja vararenkaan monttu kannattaa tarkistaa. Bensatankki vuosi wanhassa -79 mallissa,mutta se on helppo vaihtaa.

    olen kokeillut m+s ajelua talvella, maltilla niilläkin pärjää suolatuilla teillä ja suolaamattomillakin. mutta malttia tarvitaan. tosin kyllä ne huonot nastarenkaatkin puskee ja sutii, joten lapiota ja lisähiekkaa tarvitaan. mulla on hiekkasäkki varmuuden vuoksi sika-osaston montussa.

    tuulilasinpyyhkimet on kanssa yksi tyypillinen vikakohde, kun konepelti avataan niiden päälle valuu vettä ja ne sekoilevat -varsinkin pissapoika.
    tarkista että ajovaloilla on releet, muuten hajottaa valokytkimen -varsinkin pitkiä käytettäessä.

    ilmaiskarit ovat kivat, mutta vanhemmiten letkuja joutuu uusimaan vaikka iskarit muuten toimisivatkin. uusi letkut ajoissa niin ilmaiskareiden pussit ei mene rikki.

    älä käytä vaihdelaatikon overdrive (pallodee) asentoa muualla kuin maantiellä jos haluat laatikon kestävän pitkään.

    enimmäkseen näillä voi ajella huoletta, kunhan muistaa että se on mekaaninen laite joka kaipaa aina välillä normaalia huoltoa.
    auto painaa n.1800kg tyhjänä, joten pensaa menee paljon, se on fakta. tosin 10 litran kulutukseenkin pääsee kunhan tekniikka on kunnossa ja ajelee vain maanteillä tasaisesti (lätkän) rajoituksen mukaan...
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Tulin just kattomasta yhtä -86 Oldsia, vaikutti pelleiltään ja muutenkin aika hyvältä, muutama pieni kukkanen kukki, mutta ovat fixattavissa pikkuhommalla. Edes sisäverhoilu ei repsottanut mitenkään kovin pahasti ja varapyörän kotelonkin oli joku tajunnut massata aikoinaan. Laatikkorempastakin oli kuitit tallella.
    Harmittava oli kattoluukku, joka tietysti kauhean lumikuorman alla vuosi jonkin verran.

    Oikeita epäkohtia oli muutama ja mieleen nousi myös muutama kymsymys:

    1. Virtalukko jämähti lukkoasentoon eikä hevillä auennut, kaiketi kuluneen avaimen takia. -> uuden lukon hinta avaimineen? onko vaikea asennus?

    2. pitkiä ei saanu viiksestä vaihdettua, ei naksahtanu missään, ei releessä tai viiksessä itsessään. € € € ???

    3. Mittarivalot pimeänä. Saako klusterin helposti vaihtoa varten irti? Myös mittarin vaijeri piti pientä rapinaa.

    4. Sähköantenni ei toiminu. no huhhuh...

    5. Ovien tiivisteet tietysti rapeassa kunnossa. Helppo hankkia varmaan, mutta onnistuuko vaihto kotikonstein?

    Konehuoneessa oli tietysti tukittu joku alipaineletku ruuvilla, mikähän se todennäköisesti on? PCV-letku? Onko ajatusta korjaamisessa?
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Oliko pitkille jalkakytkin? Se katkaisin ei ole viiksessä vaan lähellä jarrupoljinta ja sinne menee sitten semmoinen vipuvarsi.

    Mulla ainakin mittarivalot saa päälle ja pois pyörittämällä valokatkaisijaa, jospa ne oli vaan off-asennossa?

    Sähköantenni hajoaa ajan kuluessa.

    Oventiivisteet on pirun kalliit ne saapi väsättyä itsekin röh röhin ja metrintavaran kera, jos budjettiratkaisun haluaa.

    Jos ilmapumppu on poistettu niin imusarjojen putket on yleensä samalla tukittu, sähköhimmelit toiminevat kuitenkin tämän muutoksen jälkeen.
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    1. Käytettynäkin varmaan löytyy aika halvalla lukkoja avaimineen, vaihtotyöstä en uskalla sanoa mitään, ei välttämättä kovin mukava homma.

    2. Jos se viiksi on sellanen cruise-pitkät-lyhyet-lasinpesimet tms. monitoimiviiksi, niin sellanen uus kustantaa ~100euriboria, jos taas pitkät-lyhyet vaihtuu lattiakatkasijalla nin sellanen maksaa ehkäpä 15e.
    Tosin ekana kannattaa katto sulakkeet ja releet.

    3. Mittarivalojen säätö on siinä ratin vas.puolella nupissa, missä on valot off-park-on. Se on kulutustavaraa, jos valoja ei oo releistetty. Vaihoin omaani vähän aikaa sit uuden, ~40e. Samalla kannattaa ne releet sinne laittaa, muuten nousee taas savu....

    4. Antennin takia tuskin kannattaa jättää autoa ostamatta. Heittää sen sähkövemputtimen huithittoon sieltä ja kumipiiskaa tilalle :p

    5. Tiivisteet on jotain pyöreesti 100e kpl, mutta vaihto käy varttitunnissa, ovat sellasilla muovinastoilla kiinni. Ite en kyllä moista summaa sijottais, vaan tyytyisin metritavara-possu-patenttiin.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    BOP TH700, haluan sellaisen. Todennäköisesti kuitenkin TH200R4.

    Jos se on siisti ja toimiva, älä mieti vaan osta. Niitä ei enää tahdo alkuperäiskunnossa löytyä. Tosin kojetaulun alle kannattaa sitä johtoviidakkoa vilkaista, ettei ole kovin paljon tee-se-itse-kytkentöjä. Eihän nekään haittaa jos kaikki toimii mutta sitten kun ei toimi, niin onkin työtä vähän aikaa. Siitä puolesta on kokemusta.

    Onkos oldsin ja chevyn erona myös se sisälokasuoja. Eli chevyssä ja pontiacissa peltiä, buickissa ja oldsissa muovia? AInakin buickissa muovia. Mitä hyötyä siitä sitten on? Ei ainakaan painonsäästöä. Ei se kylläkään ruostu siitä kohti.
    Penkkien alle eli lattiaan kannattaa kanssa kiinnittää huomiota. Lattia on tehtaalta altapäin pinnoitettu jollain muovintapaisella. Ei näy allepäin pahemmin ruosteita mutta saattaa olla siivilä. Kokemusta on.

    Mutta kaikki nämä alkaa olla vanhoja autoja ja kaikissa on jotain laittoa. Sämpylät on sitten EHKÄ eri asia.
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Ei kyllä sattunu silmään sitä vaihtajaa siellä jarrun vasemmalla puolella, ja valokuvatkin perhana rajaantu just siihen jarruun tietysti. P-jarrua kyllä tilsin siinä kokeeksi. Onko jollain
    -86 mallissa vaihtaja lattialla?

    Miksiköhän hanskalokeron vieressä oli "Eighty Eight"-logo? Eipä taida autossa silti missään lukea "Custom Cruiser" muutenkaan missään, Oldsmobile taisi olla jossain...

    Mistä löytyy muuten sulakeloota ko. autosta?
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sulakkeet on siellä kojetaulun alla hankalassa paikassa.
     
  9. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Minulla on se käsitys että olsin/letukan ovet eivät aivan identtiset ole, käy kyllä paikalleen mutta pokkaukset eri kohdissa. (en lähde väittelemään..!)

    Mätäpaikkoja kannattaa vilkasta vielä takakaarista. (pyörän takana korin alareuna) Hyvinkin monessa farkussa löytyy wienerleipää.
    Ja takapilarit, ruostuu oven yläkulmien kohdilta. Vaikka ehjän näköinen niin kannattaa esim. magneetilla kokeilla. Yhdessä pontiacissa oli lasikuitukitistä tehdyt..
    Lattia saattaa olla ylläri myöskin, orkkismatto kun on paksua kumia/karvaa. Itselläni oli kuskin lattia sisältäpäin kamalan näköinen. Kumi kun ei hengitä.

    Eiköhän se vaihteisto ole 200:nen niinkuin Toyopet sanoi. Toimiva aski kun sitä käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, eli kuminpolttoa ei kestäne.

    Sulaketaulu on kojelaudan alla, kuskin puolella. Noin suunnilleen vasemman jalan kohdalla. Sieltä löytynee myös sulake kojetaulun valoille (gauges) Saattaa olla myös siinä ruuvattavassa himmentimessä fuulaa.
    Jos sitten kuitenkin on polttimot menny niin kannattaa varata aikaa jonkun verran. Mittaristojahan on erilaisia, itse jouduin aika hassuihin asentoihin vääntelemään räpylöitäni.
     
  10. Stone

    Stone 3rd gear

    Jaa, eikös ne sitten ole aika helpostikin käpisteltävissä, kun on tuo (lähes) yhtenäinen etusohva ja vielä tiltti! Siitä vaan seljälleen penkille, ketarat ulos hantturin ovesta/ikkunasta ja pää poljinten väliin! :D
    Helppoa kuin heinänteko! (ainakin työasennon löytäminen).

    Kokemuksesta tiedän itsekin, että ratin alapuolisten juttujen käpistely on kuskin oven kautta tosi v-mäistä hommaa, ainakin kun tuo selkäruoto ei tahdo kiertyä millään yli 90 asteen (jos on maassa polvillaan/perseellään kontit auton alla). Olishan se hallinosturi kiva, jolla auto nousis tohon vyötärön korkeudelle jne.

    Näistä vitsikkäistä työasennoista + niistä johtuvista venähdyksistä sais varmaankin pitkän topicin näissä autohommissa...
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Virtalukko oli pari kuukautta sitten partcornerissa n.20e, eli ei varmaan kannata käytettyjä laittaa... Jotain kiinan tarvikkeitahan noi varmaan on mut on ne mulla toiminu. Ei tarvii purkaa kun ratti pois ja ratin alta se vilkun muovihässäkkä irti, niin pääsee vaihtamaan lukon.
     
  12. Stone

    Stone 3rd gear

    Jep, 21,30. Kiitos vinkistä! :)
     
  13. Stone

    Stone 3rd gear

    Tästä ajovalojen releiden laittamisesta vielä; tietääkö kukaan linkkiä kytkentäkaaviolle? Kaikki muukin info toimenpiteestä tervetullutta.
     
  14. Kimi

    Kimi 1st gear

    2. Vika ei ole itse viiksessä, vaan ohjausakselissa olevassa katkaisijassa(johon viiksestä menee pitkä "tikku"). Helppo vaihtaa, kun irrottaa akselin yläpään kannattimen.
     
  15. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Takaluukkuakin kannattaa silmäillä tai siis lähinnä sitä lasin tiivistettä,sekä kuinka huonosti ikkuna nousee ja laskee.

    A-pilari tykkää myöskin pehmentyä ja sen korjaus onkin hieman enemmän purkamista ja työtä vaativaa.

    Ja ehkä hyvä olisi samalla kun konehuoneessa pyörii niin kurkata lataako laturi.

    By the way meidän -84 custom cruiser ei tiennyt tuosta valokatkaisija viasta..oli nääs orkkis edelleen :odroll:
     
  16. Vielä farkuista..

    Kertokaapa isot pojat että mikä olisi "paras" kombinaatio koneen ja laatikon suhteen kun suunnittelen tuollaisen farkun ostoa.
    Siis kannnattaako ostaa 305:lla vai 307:lla oleva ja mikä laatikko kun pääasiassa kaupunkiajoa ympäri vuoden?
    Onko koneissa teho/kulutus/kestävyyseroja?
    Varaosat taitaa chevyn koneisiin ainakin olla halvempia.
    Mistäs vuodesta lähtien koneissa oli ruiskuja?

    Mitkäs laatikoista on 4-pykäläisiä/kestävimpiä ja mitä ne laatikoiden lukkoturbiinit(?) ovat ?
    Kiitoksia.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    paras on vaikea määritellä, mutta koneesta ollaan kahta mieltä.
    letukan koneen hyviä puolia ovat halvat osat etenkin uudelleen kasattaessa, muuten käytännön hintaerot ovat erittäin pieniä.

    olen antanut itselleni kertoa että oldsin 307 on aavistuksen taloudellisempi. kunnossa oleva moottori verrattuna yhtä lailla toimivaan koneeseen. tietysti jos vikaavikaa tuppaa niin amerikanmoottoreilla on se ominaisuus, että ne toimivat mutta kulutus vain nousee korkeaksi.

    laatikoista paras on th700r4, ja niistäkin se tuoreempi -89 versio.
    th200r4:sta ollaan kahta mieltä, sen nelosvaihde auttaa pieneen bensankulutukseen maantiellä, mutta jos ajat vain taajamissa niin silloin suosisin ennemmin vaikka kivikautista th350 laatikkoa kestävyytensä vuoksi. loikkarista on siis apua vain maantiellä. kaupungissa käytettynä siitä on vain haittaa. toki th200ja700 laatikoita voi käyttää tavallisella deellä kaupunkiajossa, jolloin loikkari ei mene turhaan päälle.

    ruiskuja ei ollut vanhakorisissa farmareissa ollenkaan. lue suosiolla tämänkin aiheen vanhat viestit ajatuksella läpi.
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse mieluumin ostan/omistan Buick tai Olds farmarin kuin Chevyn, syitä:

    Ne on olleet tehtaalta lähtiessään kalliimpia, vaativammille ostajille suunnattuja.

    Yleensä nämä merkit eivät päädy laulukäytöön niin helposti kuin Chevy, niitä on paremmin saatavilla ja hinnat on kohdallaan.

    Tekniikka on parempi, joskin kalliimpi korjattaessa.

    Varustelutaso on parempi

    Ne ovat tyylikkäämpiä ulospäin, "jos minulla olisi Caprice, vaihtaisin siihen Oldsin keluan" :wink:

    PS tuo urbaalilegenda ison D:n käyttämättäjättämissuositus on vaihteiskorjaajien onni ja totaalinen virhe. Se iso-D (lukkopäällä) vähentää laatikon kuumenemista ja pidentää sen käyttöikää (kun toimii oikein).

    Jos autossa on kohtuumäärä vikoja, kannattaa ne korjauttaa tämän hintaluokan ja käyttömukavuuden tarjoavissa kieseissä. Ei se korjaaminen ilmaista ole, mutta sama tilanne on edessä ostaa minkä tahansa käytetyn auton, "vastavissa Eurokikottimissa (onko niitä)" on vaan enemmän vikoja ja ne on kalliimpia korjata.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    TH200-4R on parempi (joskin tästäkin on heikkoja malleja), TH700:n takaplaneetta on kulutusosa ja kallis. Tuo 200-4R vaan jäi pois, se oli kallis valmistaa. Sitähän käytettiin myös mm. Buick GNX Turbo Regaleissa ja Jaguareissa yms.

    PS kirjoittajan (laatikkoja korjailleena) subjektiivinen mielipide.
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Näkemyksesi perustelut kiinnostaa, sulla on ilmeisesti tietämystä aiheesta OIKEASTI (?), eli laatikon loikkarivaihteen käyttö taajamissa on kokemuksiesi mukaan ok.
    Millä kuormalla jättäisit loikkarivaihteen käyttämättä, vai oletko todella sitä mieltä että pallodeetä kannattaa käyttää aina, vaikka raskaalla kuormalla kaupungissa?
    Itse en ole perehtynyt laatikon saloihin suodattimien ja ilmeisten vikojen (laatikko-kiinni-autossa) korjailua enempää...
     

Kerro tästä muillekin!