Lämpömittari Caprice '90 / Olds 307

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Petri R., 7.5.2016.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Otsikon autossa jäähdytysnesteen lämpötilamittari alkaa tekemään 360 asteen twistiä kun auton käynnistää, eli siis heiluu ihan randomilla kokoajan.

    1. Arvauksia, onko vika mittarissa vai anturissa?
    2. Mikä on lämpötila-anturin kierre (se ilmeisesti on imusarjassa kaasarin etupuolella?), jos tilalle laittais jonkun toisen mittarin, vaikka mekaanisen. Kenties sama 1/8"NPT kuin usein tarvikemitareissa?
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Asiaa tuli hieman tutkittua ja lämpötila-antureita löytyi imusarjasta kaksi joista toiselle ei tullut johtoa laisinkaan. Kuvien mukaan kolmas anturi sijaitsisi vielä niin ikään imusarjan etureunassa mutta vänkärin puolella, eipä itellä pistäny silmään ku on tuota letkua ja härrävärkkiä niin paljon edessä. Mikähän anturi se on mittarille, vai onko nuita viel jossain päin moottoria lisää?
     
  3. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Siinä imusarjan etureunassa pitäisi olla kolme lämpöanturia.
    Hantinpuoleinen ohjaa bensahöyrykanisterin tyhjennystä ja siihen pitäisi tulla kaksi letkua.
    Kuljettajanpuolella termarikoppaa lähempänä pitäisi olla ECM:n eli tietokoneen lämpötila-anturi ja reunimmainen on kojelaudan lämpömittarille tai ylilämmön merkkivalolle jos mittari ei kuulu varustukseen.

    Kummasta anturista sulla on johto irti? ECM:n anturi olisi hyvä pitää liitettynä jos alkuperäinen moottorinohjaus on käytössä.
    Tuolla tavalla sekoileva lämpömittari vaikuttaisi lähinnä mittaristovialta tai jostain sopivasta paikasta oikkarissa olevalta johtosarjalta.. Helpointa lienee tarkastaa johdot näkyvältä osalta ja vaikka kokeilla toisella toimivaksi tiedetyllä mittaristolla.

    Toki myös tarvikemittarin voi laittaa, muistaakseni ainakin Motonetin mekaanisessa mittarissa tuli tarpeelliset sovitusnipat mukana. Imusarjan kierteestä en osaa sanoa.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Johto puuttui keskimmäisestä, siis tuosta ECM:n anturista, eikä sitä ainakaan sillä konepellin avaamisella onnistuttu paikantamaan mistään sieltä letkujen ja muiden seasta. Autossa on siis alkuperäinen Rochester Quadrajet ja mitä ilmeisemmin saastelaitteet paikallaan (en tosin tiedä mitä kaikkea siihen settiin kuuluu), mutta joku on ruuvannut kaasarista ryyppyläpät pois jostain syystä joten ihan räpeltämätön systeemi ei ole kyseessä. Taita tämä puuttuva johto ja läppien irroitus liittyä toisiinsa...

    Motonetin mittari taitaa olla tässä se ratkaisu. Kiitos vastauksesta.
     
  5. Jake-85

    Jake-85 3rd gear

    Onko Buikissa samassa järjestyksessä? (Buick Lesabre Estate Wagon 307 -87)
    Laitoin tarvike lämpömittarin ja sen anturin termarinkopasta kauimmaisen anturin tilalle.
    Nyt sytyttää SES-valon ja antaa koodin 15: Jäähdytysnesteen tuntopää/Matala lämpötila.
     
  6. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Hmmh, lienee sitten eri järjestyksessä anturit tai muistin järjestyksen väärin. Vaikuttaa tosiaankin siltä että tarvikemittarin anturi on nyt ECM:n anturin tilalla. Kannattaa laittaa ECM anturi takaisin sillä jäähdytysnesteen lämpötilatieto on tärkeä moottorin ohjauksen kannalta.
     
  7. Jake-85

    Jake-85 3rd gear

    Soikealla liittimellä oleva anturi tuntuu olevan ECM:lle ja pyöreällä oleva merkkivalolle.
     
  8. Valtteri.sr

    Valtteri.sr 1st gear

    Samassa järjestyksessä ja paikassa anturit 305 koneella olevassa capricessa?
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ainakin vuosimallin 1985 Capricessa oli seuraavasti, vasemmalta oikealle auton edestä katsottuna:
    - EGR (imusarjassa)
    - Pakokaasun kierrätyssysteemi, eli se läppä pakoputkessa (termarikotelossa)
    - Jakajalle jonkun takaiskun tms. venttiilin kautta (termarikotelossa)

    Moottorin lämpötila-anturi on kuskinpuoleisessa sylinterinkannessa.
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    bensanhöyrykanisterin ohjaus on sähköisellä "kraanalla" '87 ja siitä eteenpäin. imusarjassa tyhjä pläntti sen anturin kohdalla
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    melkein jokaikinen nippeli on just päinvastoin 305 vs 307. ainoat osat samoissa paikoilla taitaapi olla kytkinkopan ohjuritapit
     
    Petri R. tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!