460 stroukkaus + supercharger

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja T5, 20.6.2018.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Ennenkuin lähden tilaamaan osia, niin kysytään viisaammilta, miltä tämä osalista näyttää?

    *Stroukkikitiksi tämmöinen
    https://www.summitracing.com/int/parts/sca-1-94855be/overview/
    Aluksi meinasin ihan 502-kittiä, mutta melkein samaan hintaan saa tuon 521-setin, joten miksei sitä ostaisi sitten samalla?
    Tuo 80-luvun kone on ilmeisesti ulkoisesti tasapainotettu, joten siksi valitsin tuon ulkoisesti tasapainotetun kitin. Vai kannattaako ottaa tasapainottamaton?

    *Yläkerta
    https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2045/overview/
    Tämä lähinnä sen takia, että tuossa tulee kaikki kerralla eikä tarvitse lähteä haalimaan osia sen enempää. Ja jos tuolla saisi koneesta vaikka sen 530hv, se riittää minulle enemmän kuin hyvin.

    *Summitin sivuilla joku on kysynyt, millaiset keinuvivut tuohon kannattaisi ostaa ja ehdotukseksi on tullut
    https://www.summitracing.com/int/parts/cca-1830-16/overview/

    Jos ymmärsin oikein, niin tuolla setillä puristukset olisi 10.9:1. Fitechin Go Efi 8 ja Hyperfuel G-Surge dual pump on jo tilattu kuten myös TorqStormin ahdin. Tuo ahdin tuottaa sen 6-8psi, joten noilla puristuksilla ja E85-polttoaineella ei pitäisi varmaankaan tulla ongelmia?

    Vaihtoehtoisista osista saa myöskin antaa vinkkejä. Tietenkin joillain A460 tai P-51 -kansilla saisi jo enemmän tehoa, mutta tuo ahdin riittää johonkin 800hv nurkille joten tuo Edelbrockin kitti olisi ihan passeli tähän hommaan?

    Yksi vaihtoehto oli myöskin se, että olisin tilannut Summitilta suoraan tämän koneen
    https://www.summitracing.com/int/parts/hpe-hp19m/overview/make/ford ja myynyt tuon nykyisen pois. Kuitenkin aika paljon on Googlen kautta havaittavissa tyytymättömyyttä tuon putkan koneisiin, joten se ei varmaan ole hyvä idea.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Scatin satsi valuakselilla on ihan jees ainakin vaparikoneeseen, mutta ahdettuun vois harkita myös teräsakselilla varustettua kittiä.

    Edelin kannet ei ole ne tehokkaimmat, mutta käyttökelpoiset sun vaatimustasoon.
    Jos nokaksi aattelis jotain vähän nostavampaa, niin sitten vaikka mekaanista joko laahuria tai rolleria.

    Linkin vipat on hyvät.
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Miettisin kyllä hieman lisää mikä on todellinen tavoite ja mihin tähtäät siitä parin kolmen vuoden säteellä. Tuleeko katto vastaan heti kättelyssä vai olisiko vielä varaa kiristää kenties?

    Linkkiesi kombolla tulee rutuksi 10,2 huitteille, edellyttäen että 10,320" lohko ja männät inauksen ale dekin. Puntitukseen mitä tulee, niin koneesi kampura ja vetolevy ovat ulkoisessa puntissa ja dampperin takana on painolimppu ja vetolevyssä hitsattu tai pultattu paino. Jos kaikki sisäosat vaihtuu niin ota sisäisesti puntitettu.

    Takokampuran valitsisin minäkin ja H-profiili kanget. Edelbrockin nokka-akseli on allaround kärsä, jonka tehtävä on toimia kelillä kuin kelillä. 2018 vuonna saa customina ihan hienoja ahtonokkia, joilla saat ehkä järkevämmän kombon. Toimii toki varmasti tuolla edelinkin nokalla. Vaparimotille paketin mukana tulevat kalikat kuten männänrenkaat, niin kuinkahan toimii, onko liian pienet välykset? Jos viilattava renkaat niin korjaa tilannetta.

    Kansista sen verran, että jos 530 hv on tavoite niin rautakansilla pärjäät pitkälle. Pakopuolen siivous pateista ja muhkuista. Jos sun ahdin tukee 800 hv asti, niin mitoittaisin koko setin vastaamaan sitä alle tuhannen kaakin löylyä. Siitä on sitten hyvä kasvattaa ahtopaineita. Imusarjaksi air-gap on ihan ok, mutta et tartte kaksitasoista imusarjaa jos tulee ahdinta, pärjää varmasti myös yksitasoisella. Venttiilijousien paineet kannattaa huomioida myös, jotta toimii ahdoilla kuten tarvitsee.

    Mielenkiintoinen rojekti kyllä sulla, mutta ehkä miettisin vielä hetken ja konsultoittisin ahtoäijiä ennen kuin ostaisin noi edelbrockin hilut.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Pisitn viikonloppuna Jon Kaaselle kyselyä sen P-51-kansista. Tai lähinnä siitä, että paljon niiden shippaus imusarjan kanssa maksaa tänne. Katostaan, mitä vastaa.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nopsalla googlella en löytäny torqstormin ahtimille mitään taulukoita tms. Että minkä verran niissä riittää höntyä? Itselle tulossa bbc 454nen ahdettuna ja tähän asti katellu vortecin ahtimia kun en ollut torqstormista kuullutkaan o_O

    Ni näky olevan vaan aina edullinen toi bbc KITTI 2800$ mutta riittääköhän semmosessa ilmantuotto kilon ahtopaineeseen? Kun sekä vortecilla että prochargerillahan malleja on miljuunia mutta äkkiseltään en löytäny kunnollista luetteloa noista torqstormeista :D
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    454 vaatii jo paljon ilmaa 1400cfm vähintään että kilon ylipaine toteutuu. Kierroksista/virtauksista riippuen tuolla torqstormin kitillä tulee ehkä 0.4-0.5 paine
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mites kansiksi AFR:ät? niitä on hehkutettu jokaisessa testissä missä ovat olleet. hinta jopa muutaman taalan edullisempi kuin edelit. venttiilit tosin eri paikassa mitä vakiona joten männät otettava sen mukaan
    https://www.carsbycarl.com/Parts.html
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juurikin tätä epäilinkin :oops:
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    En viitsi uutta topikkia tehdä, koska täällä (edellisen) auton aikana tätä ideaa jo pyörittelin.

    Oletin, että tämä yhdistelmä olisi ollut passeli:
    Kannet
    Stroukkikitti
    Nokka

    Mutta tuleeko näillä nyt puristuksia liikaa, jos polttoaineena on E85 ja ahtoja 0.6bar? Itse olen siinä uskossa, että ongelmia ei olisi, mutta ilmeisesti olen väärässä.
    Jos puristuksia pitää lähteä laskemaan, niin kannattaako vaihtaa toiseen stroukkikittiin vai ostaa 75cc kansien sijasta 85cc kannet? Vai tyytyä vaan paksumpaan tiivisteeseen?

    E: No ainakin tuo nokka näyttää väärälle näin heti alkuun.
    Mutta nyt lähinnä tuo puristussuhde. Onko se passeli vai pitääkö mennä alaspäin?
     
    Muokattu: 29.9.2020
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eipä tuohon taida kukaan haluta varmuudella julistaa juuta eikä jaata, mutta jos itteeski epäilyttää laittaa ahdettuun 12.5 puristuksia niin sitten joko 85cc kannet tai monttumännät.
     
    T5 tykkää tästä.
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kyllä toi aika kovalta rutulta kuulostaa ahdetuksi.
    Mulla oli aikaisempi 572 versio 10.5 puristuksilla, 0.6 kesti vielä ahtaa mutta vähän päälle kilon kun löi painetta niin naulas itsensä hengiltä. Ennkkoakin taisi olla vähän liikaa :D

    Nyt on 8,5 ruttu ja 0,6-0,7 ahtoa, hyvin pelittää.
    E85:llä kaikki, ja 14-71 ahtimena.
     
    T5 ja puna niska tykkäävät tästä.
  12. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    On se 12:1 ylipaineelle liian riski. Mikä toimii ja mikä ei siihen vaikuttaa paljon palotilan muoto sylinterin halkaisija ja sytytystulpan sijainti. 10:1 E85 ja yli kilon paineet menee heittämällä pienissä moottoreissa jopa sytytys ajoitukseen puuttumatta.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jännä et viellä tänäkin päivänä aina vaan puhutaan ahtopaineesta. Vaikka oikeasti se ei korreloi kovin hyvin sylinteripaineeseen mikä on se voiman tekevä asia.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai tuijotetaan jotain staattista ja dynaamista puristus suhdetta. Kun ahdetuissa melkein isoin merkitys on imuilman lämmöillä ja myöskin moni muukin asia vaikuttaa.
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Ei taas oikein meinaa ymmärtää Ameriikkalaisia. Tai sit multa on jääny jotain suurta tajuamatta.

    Kysyin neuvoa yhdeltä palstalta, että millä osilla kannattaisi kone rakentaa. Ekana tulee neuvo "ota yhteyttä siihen ja siihen jannuun, se laittaa sulle osat nippuun ja myy". Se olisi hieno homma, mutta ihan kustannusten takia haluaisin mahdollisimman paljon tilata Summitilta. Shippauskulut sieltä on todella hyvät verrattuna muihin kauppoihin.
    Vertauksena vaikka Summitilta kansipari 241$ ja Kaaselta 695$.
    Tämä selitys ei nyt kuitenkaan kelvannut, vaan nyt projekti on tuhoon tuomittu ja joudun 15k$ budjetilla tekemään uhrauksia rakentamisessa.

    No, semmosta sieltä. Otin yhteyttä sitten yhteen palstalla näkyvästi kommentoivaan yrittäjään ja kysyn siltä nokan kanssa jelppiä. Koska se niissä mainostaa olevansa paras.
    Esitän asiani, eli 514 Torqstormilla ja Efillä. Maksimihepat 750, mutta katuauto kyseessä, joten ajettavuus pitää olla kunnossa.
    Oletin, että 514 koneesta tuon olisi saanut aika helposti ahtimella, mutta ei. Vastauksena tuli, että 700hv koneeseen tulisi niin iso nokka, että ajettavuus kärsisi kriittisesti.

    Vastasin tälle jannulle vaan, että oletin sen olevan suht helppoa. Rakentaa 500hv koneen hyvillä kansilla, jonka ei pitäisi olla todellakaan ongelma noilla kuutiotuumilla. Siihen sitten ahdin kylkeen, niin oltaisiin jossain 700hv hujakoilla? Ja tähän olisin juuri sitä sopivaa nokkaa kaivannut.
    Jatkokysymyksenä sitten kysyin, että jos haluan sen 700hv, pitääkö rakentaa suoraan 557. Tähän en saanut enää vastausta.

    No mutta siis. Olikohan Roadkill Garage, joka tuommoisen samanmoisen ahtimen törkkäsi stroukatun 383 kylkeen ja nostivat hevosvoimat +300hv jonnekin 500hv paikkeille. Jos se toimii tuommoisessa koneessa noinkin hyvin, niin miksei se nyt sit minun kohdalla toimisi?
    Jotain juttua en nyt ilmeisesti ymmärrä, mutta mikä se on?
    [​IMG]
    Joku tuommoinen kone olisi minullekin ihan riittävä "pohja", johon sitten tuota ahdinta voisi sovitella. Ja luulisi, että 514 kuutiotuumaisesta koneesta saisi samanlaisella reseptillä vaparina sen 500hv kaivettua?
     
  16. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Toi edellä mainittu Torqstorm olikin uusi tuttavuus.
    En pidä yhtään pahan hintaisena vaikkapa tätä settiä isolohkofjoordiin, jos vaan toimii ja lupaukset täyttyy.
    Pitääpä perehtyä jos vaikka keksisi uusia pakottavia tarpeita :D
    http://www.torqstorm.com/kits_twin_big-block-ford.html
    [​IMG]
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuosta reseptiä. Hieman kun lieventää omaan makuun sopivaksi ja ahdin kylkeen, niin varmasti irtoaa 700hp ja näyttäs vääntöä riittävän.
     
  18. Fastback

    Fastback Gearhead

    T5 amerikan foorumeillakin tarttee tietää kenelle viestiä pistää. Sieltäkin löytyy ihan suorastaan paskan myyjää/puhujaa kenenkä toimintaan ei kukaan puutu ja sitten niitä hyviä tyyppejä. Mutta jos sulla on 514 cid sopivalla puristussuhteella mikä tuottaa vaikka sen 500 hv, niin siihen kun saat sen 0,5 baria painetta venttileille asti, niin teho tuppaa nousemaan sen 50 % jos vaan kaikki osa-alueet ovat balanssissa. Nyt liika teoria kuuseen ja toteuttamaan myllyä!!!

    Summit rahdit ovat kyllä hinnoiltaan aika jiirissä, Summitin lähetysvolyymi on aivan valtava ja valtavista volyymeistä rahtifirmat kilpailevat "verissäpäin", sillä suuresta tavaravirrasta riittää kun saa pienenkin katteen niin se tukee jo toimintaa.
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    No niinhän siinä varmaan käy, mutta olisihan se piristävä poikkeus siihen että nykyään saa kalliillakin halvan.
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Itse jättäisin stroukkauksen pois ja keskittyisin kunnon yläkertaan + nokka-akseliin.
    Jos tämänkin jälkeen ahtoja pitäisi saada, niin ei muuta kuin pankkilaina ja Procharger f1-a-94, tuuppaamaan sen barin verran ahtoja.

    Koska iskutilavuudesta ei suuremmin ole lisähyötyä, jos ei ole kansia mitkä virtauksellaan täydentää isoa konetta. Tietty vääntöä saa lisää mutta tehoa ei.

    Ahtamaan jos aletaan niin jos ei halua roots-tyylistä isoa bloweria, niin tuommoinen sentrifugaaliahdin ei ahda kovin tehokkaasti alakierroksilla, vaan siinä on nouseva ahtokäyrä. Toki moinenkin ahtaa keskikierrosalueellakin jo tehokkaasti. Riippuen tietty mimmoisella drive-ratiolla ahdinta ajaa.

    Eli, jos haluaa koneesta tehoa, niin imupuoli, kannet ja nokka-akseli on määräävä tekijä, tietty iso kone antaa isoa tehoa jne. mutta pointti tuli varmaan selväksi.

    Ahtimella saadaan sylinteriin enemmän seosta poltettavaksi, samoin saadaan stroukkisarjallakin.

    Jos tehotavoite on vain 600hv, niin itse tekisin oman turbokitin ja asentaisin e-bay gt45 ahtimen. (tämä on siis halvin resepti kuuteensataan heppaan)

    Jos taas tavoitteena on vääntöä, niin se muokkaa jutun omanlaisekseen, koska silloin ei voi käyttää kovin jyrkkää nokkaa ja kansien virtauksistakaan ei pienillä kierroksilla juuri hyötyä ole. SIlloin stroukkisetti ja sopivan mieto nenä mekaanisella ahtimella ajanee asiansa.

    Kun yksinkertaisesti 7.6L koneesta on ahtamalla aikalailla mahdoton saada niinkin pieniä tehoja kuin 600hv, mikäli kone on tehty jotensakin oikein.
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!