Pintaruosteisen alustan maalaaminen hiekkapuhaltamatta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja henrik14, 19.7.2018.

  1. henrik14

    henrik14 3rd gear

    Autoni alusta on vahvassa pintaruosteessa, mutta ei läpiruosteessa. Haluaisin maalata sen mutta mikä olisi paras maali ruosteen päälle. Ajattelin raapia irtoroinat teräsharjalla ja pestä alustan painepesurilla ja sitten maalata. Kannattaako laittaa Ferrexiä vai mitä pohjaksi ja mitä päälle. En haluaisi hiekkapuhaltaa tuota kun sitten on hiekkaa joka välissä.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tossa tapauksessa kannattas varmaan sit harkita kemiallista ruosteenpoistoa esim. Annitrolia tms. Jos meinaat jokatapauksessa sen teräsharjalla raapia puhtaaks?

    Ja jos ei kiinnosta niin sit joko happoväri plus pinta tai kaippa siellä hammeritekin menestyisi o_O
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Maalien käyttöohjeiden mukaan ruosteen päälle ei saa maalata mitään. Kotelosuoja ruosteenestoaineiden käyttöohjeessa on maininta ja lievennys, käsittely mahdollista vähäisen ruosteen päälle. Kotelosuoja-aineen päälle voi maalata kiveniskumassalla tai muulla vastaavalla. Pikkuhiljaa se ruoste kyllä siellä maalin alla muhii olipa se maalattu miten vaan, mutta ehkä ruostumista voi näin hieman hidastaa...
     
    Poke ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Por15 saa ohjeen mukaan maalata ruosteen päälle.
     
    Rotten ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja hammerite käy ruosteen päälle
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus on ollut Isotroll- merkkistä lakkaa, jota sai levitellä ruosteen päälle, itsekin sitä tuli kokeiltua, mutta autot vaihtuivat sen verran useasti, ettei varsinaista pitkäaikaista kokemusta ehtinyt tulla, mutta takahutlarin pohja sisäpuolelta ainakin pysyi samassa kuosissa käsittelyn jälkeen Datsunissa pari vuotta , lienee pellavaöljypohjaista, google ei enää tuntenut k.o merkkiä ;)
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiveniskumassat, alustamassat ja ferreksit huonoja ruosteen päällä, kalvon alla ruoste muhii paremmin ja ruostuu läpi piilossa.
    Vuosien varrella vähän kaikkea kokeillut. Toimiva lopputulos (ilman hiekkapuhallusta) tullut kun 1.rapsinut mekaanisesti puukolla, taltoilla, ja teräsharjalla, 2.vesipesulla suolat pois, 3.kuivatus, 4.mastonin rost stop, 5.hammerite, 6. viimeiseksi ml-kotelosuoja.

    Tietysti annitrolilla tai vastaavilla saa vielä paremmin ruosteen pois jos jaksaa nähdä vaivan.
    Vaihtoehtoisesti myös POR-15 (MVE-online) käsittely ohjeen mukaan kolmella aineella tulee hyvä lopputulos.
     
    Muokattu: 19.7.2018
  8. three hundred

    three hundred Gearhead

    Mä olen suossinnut ihan öljyämistä vuosittain. Pysyy hyvänä.
     
    Poke ja Rotten tykkäävät tästä.
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ruostumista ei ilman happea voi tapahtua joten jos siihen vain maalin saa pysymään kiinni niin ruostuminen loppuu pakostakin. Se vain että yleensä jo pienikin ruostetäplä on aidosti läpi ja se happi tulee sitä pikkuista reikää pitkin toiselta puolen peltiä.
     
    Belve67 tykkää tästä.
  10. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mä oon tehny niin että mekaaninen ruosteenpoisto.........fosforihapposively (laimennettu).......pohjamaali.......pintamaali x2...... Massasively.

    Jos fosforihapotuksessa syntyy valkeaa pintaan kun hapotus kuivaa,happo on ollut liian väkevää valkoiseen ei maali tartu pitää poistaa ja hapottaa uudelleen. Pohjamaali ei tarvi välttämättä olla happomaalia 2k-kylläkin samoin pintamaali.
     
  11. Hemibee

    Hemibee Gearhead

    Terva?
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onko kyseessä käyttis vaiko kesäauto? Kesäauton alustassa käyttäisin mielummin ei sottaavia mömmöjä, koska auton alla on miellyttävämpi touhuta jatkossakin ja se ruostuminen on hitaampaa verrattuna käyttikseen ja suolakylpyihin.
     
  13. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Täältä ääni Annitrol + maalaus. Camaro oli pohjasta lähes kauttaaltaan pintaruosteessa kun joku aiemmista omistajista oli alkanut putsaamaan ja oli jäänyt peltipaljaaksi. 6 vuotta sitten tehty, eikä ole tullut mistään läpi.

    Testattu myös käyttöauton lokarin reunaan eikä sekään alkanut uudelleen ruostumaan sen parin vuoden aikana mitä se mulla käsittelyn jälkeen oli.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Seejii

    Seejii Gearhead

    Laittaisin pellavaöljyä tai vernissaa pintaan.
    Maalauksella voi saada pellin pinnalle mikroilmaston. Vedellä kastuneen ruosteen kuivuminen estyy.
    Oliko millaiset tulevaisuuden suunnitelmat autolle?
     
  15. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Mulla on jonkilainen pitkäaikaistesti tai paremminkin kokemus tuosta kotelonsuojasta ja ruosteesta.
    Korjailin noin vajaa 15 vuotta sitten traktorin hytin, ranskalaista valmistetta ja todella ruosteessa. Hytissä on ovien sisällä umpinaiset kotelot, joissa vedenpoistoreiät ja kotelorakenteita tietysti muuallakin. Ulkopuolelta kaikki ruosteet pois ja uutta maalia päälle. Jonkin verran uutta peltiä. Koteloita en aukonut sen enempää, mutta aina jostakin näki sisälle ja siellä paksu tasainen ruostekerros. Varmaankin alunperin täysin käsittelemättömät pinnat.

    Lopuksi sumutin koteloihin suoraan ruosteen päälle kotelonsuojat ja tuumailin, että kauankohan kestää tällä tyylillä kun raktori jäi tosiaan itselle.

    No ei ole vieläkään kotelot pehmenneet ja ruosteet tulleet läpi. Katsoinkin tässä kerran jostain reiästä oven sisälle ja näytti aivan samalta kuin ruiskutuksen jälkeen.
    Näin ollen vaikuttaisi olevan jonkinlaista vaikutusta. Ei ainakaan mitenkään pahentanut asiaa.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itsekin olen semiharrasteiden pohjia, joissa jo paikoitellen pintaruostetta, niin suojauttanut sillä ohkaisemmalla, kltelosuojan tapaisella aineella. Kulutustahan se ei kestä niinkuin kiveniskumassa, mutta ei tee irtokuortakaan ruosteen päälle. 12 v on aikaa tuon nykyisen laitteen ensimmäisestä käsittelystä ja kuluneiden kohtien paikkaus pari v sitten. Hyvänä on pysynyt.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika turhaa on putsaamatta maalata, jos ei haluu esiintyä hetken totuutta parempana.
    Öljy/koteloöljy on minusta ainoo järkevä, jos putsia ei haluu tehdä. Kaikki täydellistä puhdistamista lukuunottamatta on työnä hukkaan heitettyä energiaa. Jos siihen ei ole valmis, niin kermavaahdottaminen pinnasta sopii myyntitilanteeseen.
     
  18. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    En suosittele ainakaan Hammeriteä. Missään se ei oikeen taho pysyä jos maalipinta on jatkuvaan märkänä. Tosin kokemusta vaan Hammerista. Liekkö aito Hammerite sitten parempaa. Kannattaa maalata 2k maaleilla.
     
    Filth tykkää tästä.
  19. passerby

    passerby Gearhead

    Ei kai mikään 1k maali kestä jatkuvaa kondenssia jos siitä oli kyse. Alusta kyllä kuivuu sadekelien välillä.
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ruoste ei ole stabiili yhdiste, vaan muuttaa muotoaan vielä maalikalvon allakin. Siinä siis vapautuu happea jo olemassa olevasta ruosteesta, joka tietysti muodostaa uutta ruostetta terveestä teräksestä. Nämä yhdisteet vie moninkertaisesti enemmän tilaa, kuin terve teräs, eli maalikalvo pullistuu ja halkeaa, ja lisää happea alkaa tulemaan. Mikäli maali kestää halkeamatta, ruostuminen kyllä loppuu, kun ei happea loputtomasti riitä. Siksi kotelosuojat pysäyttää ruostumisen paremmin, kuin maalit. Itse en laittaisi mitään maalia ilman puhallusta tai mittavaa hapotuskäsittelyä. Käyttiksissä on tullut tehtyä niin (milloin ei ole ruosteita poistettu), että on ruosteiden päältä kaavittu massat ja moskat pois, ja sumutettu kotelosuojalla. Käsittely vain pitää uusia aika usein, mutta sillä on päästy vuosikausia eteenpäin ilman hitsaustarvetta.

    Ne "ruosteen päälle maalattavat" maalit voi maksimissaan sietää vain melkoisen ohuen ruostekerroksen. Yleensä ei yhtään, ja purkissa oleva ohje "voidaan maalata ruosteen päälle" tarkoittaa enemmänkin sitä, että mikään ei estä näin tekemästä, vaikka se tyhmää onkin.
     
    Poke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!