Plymouth A-body 69 (318LA) vs. Hooker 5901

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja busgods, 19.7.2018.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    Ajattelin tässä jakaa muutamia huomioita liittyen Hookerin 5901 pakosarjan asennukseen Moparin pikkulohkon jatkeeksi. Näin jos tulee jollekin muulle vastaava homma vastaan ja jos jollakulla sattuisi olemaan vinkkiä muutamista kohdista minullekin.

    Kone on auton alkuperäinen 318LA ilman modauksia. Kärry 69 vuosimallin Barracuda. Lienekkö A-bodyissä pakosarjan asennukseen liittyviä eroja jos vuosimalli liikkuu samalla alueella 67-69 tms.? Pakosatsi päällisin puolin ihan vankkaa tekoa, maalia on haukuttu huonoksi joka pitäisi poistaa ja käsitellä uusiksi. Jätin itse nyt tässä koeasennusvaiheessa värin vielä sikseen ja puhallutan sarjat paremmalle maalille kun istuvuus on havaittu toimivaksi. Tämän hetken havaintojen perusteella sanoisin että lähinnä hämmentää miten tämän tyyppistä tuotetta voidaan myydä näinkin edulliseen hintaan. Näin sunnuntaivirittäjän näkökulmasta oli vaikea perustella lisärahaa jonka joutuisi käyttämään esim. hyviksi haukuttuihin TTI satseihin. Voi olla että muutamat tässä myöhemmin mainitut epäkohdat olisivat tuolla investoinnilla poistuneet samantien mutta menkööt nyt tässä kohtaa harrastuksen piikkiin.

    - vakiokansilla varustetun 318 koneen kanssa laipat joutuu snurraamaan parista kiinnikereijästä jotta saa paikalleen. Näistä taisi olla maininta ohjeissa joten ei sinällään yllätys. Tätä ominaisuutta ei liene ole jos asennuksen tekee esim. 360 koneeseen?

    - Ulompien pakokanavien sisemmät kiinnityspultit joutunee nyt jotenkin modaamaan tai hankkimaan pienemmillä kannoilla olevat kiinnityspultit jotta saa kiinni. Tilaa pulteille on aivan älyttömän vähän laipan ja putken sisäkurvissa ja mukana tulleet pultit ei mene edes satsit irrallaan siihen kohtaan josta kiristyksen pitäisi tapahtua. Täytyy nyt ihmetellä tallilla lisää miten saan tilanteen ratkeamaan näiden osalta. EDIT: "Degeneratedin" suosituksella alkukäyriä näiden kanavien lähdössä vähän taputeltu ja tilaa tuli melko helposti riittävästi jotta mukana tulleet kiinnityspultit mahtuivat paikalleen.

    - vaihteistotyynyt parasta olla vakiopaksuiset. Jouduin vaihtamaan ns. "heavy-duty" versiot vakioihin kun kollektorin jatkeena oleva 3>2.5'' supistinpätkä osui takakannattimen kohdalla runkopalkkiin. Myös apparin puolella vääränpaksuiset tyynyt aiheuttivat liian pienen välyksen pakosatsin ja alustan pitkittäisen jousitangon väliin. Luulen että tämä osio voi olla hyvinkin yksilöllinen autosta ja siihen aiemmin kohdistuneista korjauksista johtuen. Sivusuunnassa pienetkin muutokset moottorin sijainnissa auton keskilinjan suhteen muuttavat satsien istuvuutta melkoisesti.

    - Asennusohjeiden mukaan satsit heilahtivat itselläni paikalleen melko kivuttomasti. Moottorikannakkeet tyynyineen jouduin irrottamaan koneesta ja korista jotta koneen sai liikkumaan sivusuunnassa riittävästi. Lisäksi apparin puolen satsi meni paikalleen vasta kun olin irrottanut suodatinjalan lohkosta. Syystä tai toisesta minulle ei auennut vaihteistovivuston modaaminen eikä se mitä sillä haetaan. Kuskin puolen kollektori putkineen väistää vivuston varsin etäältä eikä ainakaan omasta mielestäni aiheuta mitään ongelmia enkä siksi tarttunut koko hommaan. Muutoshommasta on asennusohjeissa oikein erilliset diagrammit jne. Jos tulee mieleen aiheesta jotain niin herättäkää ihmeessä.

    - Jotain olin jo etukäteen lukenut että tämän satsin huonona puolena on sen maavaraa pienentävä ominaisuus. Näyttää tosiaan tulevan kuskin puolelta aika alas, tämä lienee korjattu paremmissa sarjoissa niin että putket kääntyvät kollektorin suuntaan aiemmin. Itselläni vakiokorkuisessa kärryssä tästä nyt tuskin on haittaa mutta jos madaltaa niin taitaa jäädä melko alhaalle tuo mutkan kohta.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.7.2018
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi ns paremmat sarjat eivät kierrä raidetankoa alapuolelta, vaan ovat kokonaan ylhäällä. Laipat on pakusmpia, eivät notku ja taivu. Sellaset TTI:t ku keran roiskasee paikalleen, niin niiden olemassaolon voi unohtaa. Noitten halpissarjojen kansa tuppaa olee aina enempivähempi jatkuvaa jumppaa. Yks mitä ite oon tehny, et hitsannu K-palkin pohjaan Skid platen et siit tulee kea kohta joka ottaa kiinni maahan. Säästää todennkäösesti monelta aggressiolta.
     
    busgods tykkää tästä.
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Lyö tuurnalla kunnon lommot niiden pulttien kohdalle ni mahtuu. Kato myös että laipat tosiaan tiivistää pakoaukot kannessa. Oon joutunut hitsaamaan sarjojen reikiä laipoissa pienemmäksi ettei jää supsuttamaan. Oikaise myös laipat pitkällä hiontalossilla ja älä käytä tiivisteitä vaan ohuesti kuumankestävää moottorisilikonia jos sitäkään.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja varaudu siihen että laippat/kollektorit vuotaa aina kun vähänkin ottavat johonkin kiinni.
    Tiivisteet on tosiaan ihan turhat, eivät pidä ja eivät pysy. Itse vedin jollain punasella moottorisilikonilla ja siihen loppu vuodot.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi siinä mitään jumppaa olis sen enempää kun ne on paikalleen kerran saanu?
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Laipat on ohuita ja riittävästi kun noita takoo asfalttiin niin aika solmuun ne saa muutenkin
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Niil on taipumusta alkaa vuotamaan omia aikojaan ohuiden laippojen ja osumien ansiosta. Kantsii kysyä ihmisiltä joilla on kokemusta miolemmista. Mun mielestä hyvin sijoitettua rahaa ostaa kunnon peltisarjat. Noiden halpisten hinnalla ei saa motonetista edes sellaseen tarvittavaa määrää suoraa putkea, se kertonee jotain niiden laadusta.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Ainut syy miks ne yleensäkkään rupee vuotaa on kun ihmiset on niin kädettömiä eikö tee joustopätkiä putken alkuun vaan kiinteet putket...
    Siinähän kiristelevät niitä sit uusiks aina.

    Aivan rahantuhlausta kalliit pakosarjat, ihan sama jos 20 vuoden välein joutuu uudet ostamaan kun on "halppikset".
    Liekkö niinkään usein tosin.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itse kokenut asian eri tavalla ja pidän kunnon pakosarjoja hyvänä sijoituksena. Mut jokaiselle tietty tarpeensa mukaan. Sul varmaan kokemusta molemmista myös. Huolettomuuden lisäks, ilman joustoputkia, pidän tota ohjauksen yläpuolelta menemistä ja kompromissitonta maavaraa suurena etuna. Se vaatii tarkemmat jigit hitsatessa mikä tarkoittaa enempi aikaa tekemiseen ja sitä kautta lisää hintaa. Noi 5901:t keraamisella pinnalla maksavat 565$ ja esimerkiks TTI:t keraamisella pinnalla 752$. Onks se ero iso vai pieni; mun mielestä pieni etuun nähden.
     
    Muokattu: 20.7.2018
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kätevästi häviää halpis-tunnelma kun ottaa nuo parin satasen Hookerit pinnoitettuna:
    Hinta melkein kolminkertaistuu.
     
    busgods tykkää tästä.
  11. busgods

    busgods Gearhead

    Hinnan osalta "Shining Whit" hyvinkin oikeilla jäljillä. Suoraan tilattaessa noita keraamisarjoja olisin varmaan päätynytkin TTI käyttäjäksi, verrokkihintoina itselläni olivat lähinnä kotomaan putiikkihinnat; jäi näiden satsien osto sen verran myöhäiseksi keväällä. Ja ilman tuota pinnoitelisää ero on kyllä merkittävämpi mikä sen valinnan ratkaisi jo aiemmin. Mutta hyviä pointteja kyllä herroilta näihin laipan tiiveyksiin ym. Tämänkertainen asennus on kokolailla testiluonteinen että pääsen nyt sitten varmaan tsekkaamaan että onko ne tiivisteet myös omasta mielestä turhakkeet. :D Konetta vaihdetaan näillä näkymin seuraavalle kaudelle joten tällä kaudella lähinnä sovitellaan tämä paikalleen ja ajellaan testiajot jos luoja suo.

    Tuota moottorisilikonia jäin miettimään että mahtaako se aiheuttaa päänvaivaa irrotellessa? Voisi kuvitella että joku tiivistetyyppikin välissä voisi toimia tai näin ainakin on ollut kun vastaavien ongelmien kanssa on aiemmin tullut painiskeltua. Muutamissa konetyypeissä hyviksi on haivaittu esim. pääosin kuparista prässätyt tiivistelevyt. Esim. MrGasketillä näyttäisi löytyvän vastaavia. Toki jos nämäkin pitävät lähinnä vain paksummilla laatulaipoilla niin fyrkathan niissäkin hukkaan menee. ;)

    Onko Xarper tehnyt joustot suoraan kollektorin jälkeen? Otollinen kohta voisi olla omassa satsissa esim. 3>2.5'' supistimen ja X-osion välissä. Täytyypä mallailla pakosatsin loppupäätä kohdilleen ja katsoa mihin kohtaan se parhaiten istuisi.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Oon aina katkassu kollektorista sen laipan pois ja muhvilla jousto heti perään siihen ja siitä sit normaalisti eteenpäin.
    Jos tekee alle 3" putket ni saa niitä helvetin hyviä liitoksia mit vedetään vaan putken päälle ja itessään on ne pannat vielä millä kiristyy mutkun ei vaan saa 3" muuta kun muhviliitoksia :(
     
  13. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    ...ja halpisfiilis varmaan palautuu hienosti kun antaa niille lekaa että saa ne paikalleen
     
    Muokattu: 20.7.2018
    artsiracing tykkää tästä.
  14. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Itse kun Swingeriä rakensin päätin että paremmat pakosarjat pikkulohkoon pitää saada niin metsästin 68-70 mallisen 340 magnum pakosarjat juuri maavaran/vuotojen sekä äänen takia.Eivät silloinkaan halvat mutta olin erittäin tyytyväinen että löytyivät.Tulevassa isolohko pelissä tulee kans magnumin valusarjat pysymään
     
  15. RKo

    RKo 1st gear

    Itsekin mietin valusarjojen käyttöä omaan pikkulohko B-bodyyn yllä mainituista syistä, mutta Santalan dyno kevät talvella paljasti, että 360 tyyppisillä valusarjoilla hävittiin noin 100nm vääntöä alakierros (2400-3000) alueelta halpis peltisarjoihin verrattuna. Koneena oli hiukan piristetty 360:n. Ehkä 68-70 tyyppisillä 340 valusarjoilla vääntö häviö ei olisi ollut niin suuri, mutta merkittävä silti. Niin paljoa ne eivät kuitenkaan 360 valusarjoista eroa. Hevosvoimia ei hävinnyt kuin noin 20-30 koko alueelta, mutta väännön häviäminen oli merkittävä. Koska auto on cruising peli, asensin halpis sarjat (en tiedä merkkiä, mutta ovat ulkonäöltään Hooker -hinnat alkaen sarjojen näköiset). Ne roikkuvat matalalla ja säännöllisesti joutuu fiksaamaan vuotavia kollektoreita pohjakosketusten vuoksi. Ajaessa joutuu varomaan kynnyksien sekä hidastetöyssyjen ylityksiä. Auto on vakio jousitus korkeudella ja 235/60-15 eturenkailla. Suunnitelmissa on hankkia TTI:t niiden tilalle jossain vaihessa tai askarrella TIG:llä oma valmisteet ajan kanssa.
     
    Muokattu: 20.7.2018
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    TTI:t ostettu 2010 eikä paluuta halpissarjoihin kyllä ole..
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite jonkinverran dynotellut noit valu vs peltisarja, myös 340 '68-70 sarjoja, ja sellanen nyrkkisääntö verrattuna pieniprimäärisiin halpis peltsareihin on ollut et alavääntöö katoo 10% ja huipputehoo 5% samoilla putkistoilla/vaimentimilla.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ootko testaillut eroja halppis ja kalliimmat sarjat? Perus flowtech vs.TTI?
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä ne tiivisteetkin toimii, kun vaan käyttää peltisarjojen kanssa peltisarjojen tiivisteitä, ei valusarjojen tiivisteitä. Ja jälkikiristys kun on lämmennyt.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eri kokoja oon testaillut jonkinverran, ja lopputlema et mieluummin liian pientö kuin isoa.
    Suurin tiiviysongelma nois halpiksissa jois on ohuet laipat ja hitsipeti kanavan ympärillä on yleensä keskellä, voi olla kombinaatio kieroa laippaa ja sit vuodon paikkuuta ylikiristämällä jolloin keskikohta vääntyy ulommas. Tukeva, suora laippa aikalailla poistaa ton ongelman, eikä tarvi mitään hitsipetiä joka edes vähän tiivistettä painais. Toinen kohta on kollektorilaippa, jos se on muutaman millin irtolaipalla hitsatun tukevan sijaan, niin sielläkin on jossain vaiheessa herkkua odotettavissa.
     

Kerro tästä muillekin!