Mercruiser pakoläppäventtiilien poisto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 20.7.2018.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Eli onko täällä joku joka on poistanut veneenmoottorista kyseiset läpät (exhaust shutters).
    Omat alko ääntämään ja piti vaihtaa, mut tuli väärä osa.
    Netistä lueskelin et esim volvopenta ei enää uusiin koneisiin näitä asenna ja suosittelee poistoa vanhoista koneista (jostain ulkomaiselta foorumilta luettua).
    Näiden tarkoitushan on venemoottorissa estää laiturissa olevassa veneessä ettei aallokossa vesi pääse lyömään pakoputkea pitkin sylintereihin.
    Vanhuuttaan nämä voivat irrota ja tukkia pakoputken tai alkaa kolisemaan kuten mulla kun läpän ympärillä oleva kumi kuluu pois.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noitten tarve riippuu siitä minkänlainen pannu/kippoyhdistelmä on. Jos on täysrautanen isolohko jossain ~20jalkasessa pikkupuikossa niin voi olla että ne olis hyvä olla. Samanlaisessa veekuukka niin tuskin on bärsse niin syvällä että olis tarvetta. Toi tsydeemi että pakokaasu pakotetaan vetolaitteen läpi on aikamoinen tehojarru.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kuten Muddis kirjoitti, miten kone/ pakomutka/ vesiraja on, 100% vesitiivishän tuo ei ole, olen niitä poistanut, mutta jos laituripaikalla jättiaaltojo, voivat pelastaa vesipaukulta ;)
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Otin vanhat irti ja niistä nypein vanhat kumit pois ja jäljelle jäi pelkkä metallilevy johon sptay kumimaalilla betäsen uuden pinnan. Katotaa mite pysyy.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, se vesi putkistossa kummittelee usein yllättävän korkealla.
     
  6. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Onko mudracerillä kokemusta mitä volvon dp290 syö tehoa vetolaitteen kautta mennessä?
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Tämä itseäkin kiinnostaisi
    Tai yleensä mikä on tehohäviö vetariputket vs suorat putket
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Dp:n toisessa päässä voi olla 140 hv nelonen tai 454 isolohko, eroa näissä ainakin on ;)
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    No itsellä 4.3 205hv kutonen niin siihen sitten;)
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veneestä riippuen +-5 solmua ;)
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Ei nyt oikeen vakuuta toi kumimaalin kanssa leikkiminen;)
    Onko kukaan kuullut et olis päässyt vesipyttyyn läppien poiston takia?
    Venealan tutun kanssa juttelin ja hän kuullut ainoastaan et lyhytrikisessä perämoottorissa vasta aallokkoon peruuttaessa verkon nostossa olis vesi päässy lyömään alimpaan pyttyyn, mut siinäkin pytty lähtenyt hetkenpäästä käymään.
    Nyt kun pakomutkat irti ja vene vedessä niin vesirajasta n.35cm pakomutkan alareunaan.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se rikin pituus vaikuta oikeastaan mitään vaan se että kuinka syvällä perse on paikalla ollessaan. Toi 35 senttii kuulostaa paljolta mutta vesi liikkuu helposti toista metriä kun joku akselivetoinen uppotukki ajaa ohi puoliplaanissa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Tässä vielä sellainen läppä joka itsellä paikoillaan oli, kyseessä siis orkkis osa joita ei enää saa/valmisteta. Kuvan läppä einole omasta koneesta ja tuosta on palanut kaikki kumi pois, mut näkee idean:
    [​IMG]

    Korvaava tuote joka näyttää hiukka ahistavammalta...:
    [​IMG]
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyllähän tuo pelkkä läppäkin ilman kumia estää isomman hyökyaallon. Ohivuotavat pikkulirut ei nouse 35cm.
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Estää se, mut pitää kalkatusta tyhjäkäynnillä kun kolisee päin putkea.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos ei pidä mahdotonta ääntä konekoppa kiinni, anna kilkuttaa ;)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Minkäs takia sitä tarvii käyttää tyhmällä?
     
    hantta tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja jos itse nyt harrastaisin v8 veneilyä, laittaisin Pachanga- tyyppisillä pöntöillä pakoputket takakulmista, loppuputki väh. 120 mm, jolloin ääni muhkea, eikä naapuria häiritsevä. Myös ainakin Vetukselta löytyy pönttöjä, joista vesi ei ihan helposti pääse takaisinpäin.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, vaikka ihan vaan sen ahistuksen takia, jos ei ääniä kaipaa. Mulla kerran levis pakoletkut plaaniajossa ku vetolaitteelta kilpeen tuleva vesiletku oli laitettu väärän mittanen ja meni liian tiukkaan ruttuun yhdestä kohdin, kone ei vielä kuumunu, mutta pakoletkut otti ihteensä. Ja olivat muuten aika pullistuneita ennen puhkeemistaan.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Ääni ei kuulu kun koppakiinni, mut mialuummin kuuntelee nättiä kasin eiku siis kutosen:(:) ääntä ilman kilkutuksia.
     

Kerro tästä muillekin!