Ilmalämpöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Deltapete, 2.11.2011.

  1. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Täällä ollut vuoden verran Panasonic NZ9 lämmittämässä rivarikaksiota.

    https://www.lämpöpumppuhuolto.com/i...ut/ilmalampopumput-panasonic/panasonic-nz9ske

    Plussina 4 vuoden takuu, uusi kylmäaine jolla luvataan tuottoa -35 asti.

    Ainut miinus on heppoisan tuntuinen sisäyksikkö joka ilmeisesti seinärakenteen eläessä pitää natinaa. Ilmeisesti ainakin vanhemmissa malleissa ollut pienoisia ongelmia sisäyksikön puhaltimen laakereiden kanssa jotka kannattaa vaihtaa teflonisiin.
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    On mulla tässä asuintilassa johon pähkäilen ilppiä tulisijoja 3kpl.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Itselläkin menee varmaan Ultimate vaihtoon? Sisäpuhallin kiljuu aina silloin tällöin, mutta ei jatkuvasti. Olen koittanu kuunnella, mistä ääni tulee, mutta en ole syytä löytäny. Joku resonanssityyppinen? Laakerivika ei pitäis olla, koska on ihan hiljanen aina silloin tällöin. Ääni häviää aina hetkeks, kun muuttaa puhaltimen nopeutta.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joissain malleissa puhallin pysähtyy jos haluttu lämpötila on saavutettu. Niin silloin takan tms. lämpö ei leviä niin tehokkaasti asunnossa.
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tossa mun 9 vuotta vanhassa Panassa on jo teflon laakerit, ei pidä puhallin mitään ääntä vieläkään ja tollasen mäkin ostasin kun toi vanha vaan hajois eka, mut saa nähdä kauan se vielä jaksaa jauhaa.
    Sehän noitten käytössä kannattaa muistaa ettei käytä sitä auto toimintoa kun sit turhaa jäähdyttää talvella jos tulee vaikka takasta lämpöä eli lämmitys tai jäähdytys.
    Puhaltimen nopeuden oon kyl pitäny automaatilla.
     
    palontie tykkää tästä.
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mites toi ulkoyksikkö kantsii sijoittaa hyötysuhteeltaan?Oisko hyvä toi etelä -länsi seinusta johon paistaa aurinko iltapäistä iltaan ja seinusta on lämmin?
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Jos Ilpu on lämmitykseen, niin ehdottomasti paikkaan, johon aurinko paistaa. Näillä helteillä jäähdytysteho ei ole siinä kummonen, jäähdyttää kumminkin. Ei tämmösiä helteitä montaa ole kesässä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on kumpikin pohjosen puolella, mut seinään se kannattaa laittaa ettei mitään maatelinettä kun sitä vettä ja jäätä tulee talvesta riippuen aika paljon, mulla sellanen vanha vauva amme kummankin alla minkä aina kippaa tyhjäks kun täyteen jäätyny ja asennus sen verran korkeelle ettei pääse pohjasta jäätyyn vannaan kiinni.
    Mä oon myös johtanu talon jäteilman toisen ulkoyksikön taakse niin saa siitäkin loput lämpöenergiat talteen, enerventin pyöriväkennoinen ilmanvahtokone.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Sulta se idea mullekkin tuli, ja toteutin heti, mutta etelän aurinkoiselle puolelle. Varmasti useiden kymppien, tai jopa satasien säästö vuoden aikana. Jäähdytys ei ole minulle tärkeä.
    Ylin lämpötila ikkunattomassa hallissani on ollut 22 astetta. Jäähdytystä en juurikaan ole käyttänyt. Varjon puolella 32. Etelän puolen räystään alla varjossa 45. Seinässä 60.
    Voi, kun tuon lämmön sais talteen talven varalle.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin sulla on nyt kans jäteilman hyötykäyttö ulkoyksikölle ? hieno homma
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Lisäks mulla ottaa Enerventti talvella ilmansa sieltä seinäpellin takaa. Aina, kun pakkasellakin aurinko lämmittää sen pellin, niin sisälle tulee 20-40 astetta lämpösempää, kuin ulkoilma. Eli joskus pitää kenno pysäyttää, ettei se paina lämmintä takasin ulos. Toki Ilppu tykkäis siittäkin....... Lähellä ilmaisenergiaa!
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sullahan ei oo enään vain paljon puhuttu nollaenergia ratkaisu vaan kohta voit myydä ylimäärästä lämpöä naapuriin :D
    Toi Enervent on kyl pirun hyvä laite näin helteelläkin kun siirtää ulkoilman kuumuuden suoraan jäteilmaan ja sisälle puhaltaa pari astetta viileempää kuin ulkona ilma.
    Mä oon kans miettiny olisko mitään hyötyä ottaa vintiltä ilmaa ilpon ulkoyksikölle kun vanha talohan vuotaa lämpöä ylöspäin, mut on toi vintti niin matala ettei sinne edes mahdu menemään, niin ei oo tullu moista testattua, hyöty voi kyllä jäädä aika olemattomaksi.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Meillä on eteläpäädyssä parvekkeen alla silleen että kun aurinko paistaa korekealta niin on varjossa. Lämmin paikkahan se on silti. Mutta aina se sijoitus on jonkinlainen kompromissi ulko- ja sisäpuolen sekä lämmityksen ja jäähdytyksen välillä. Siis meinaan sisä- ja ulkopuolella sitä että ulko- ja sisäyksikkö ei voi kovin kaukana toisistaan olla, ei sitä ettei osais päättää laittaako pömpelin ulos vai sisälle.
     
    palontie tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Meillä oli 4 astetta tuloilman lämpötilaero LTO (tai siis KTO) päällä ja pois. Lisäksi se jakaa vähän ilpon tuottamaa kylmää muihinkin huoneisiin. Yksi Enerventin hyvä puoli on myös se että talvella se palauttaa huoneilman kosteuden takaisin sisälle.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Jep. Saunominen saattaa pikkusen kostuttaa ikkunoiden alareunoja hetkeks kovilla pakkasilla. Enervent ei jäädy koskaan varsinkaan, jos on eristäny koneesa kaikki kylmät pinnat. Ei tarvi kondenssiveden poistoa. Mulla on hallin Pingviinin lisäks kotonakin LTR3. Yhden toimivan koneen ostin Torista 150 eurolla varaosiks, jos niitä tarvii.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Joo kompromissiin joutuu päätymään,annan ison arvon jäähdytykselle.tosta ulkoseinästä joutuis vetämään sellaiset 2m putkistoa sisäyksikköön,kellariin menevien rappusten katossa.
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Täytyy varmaan joku amattilainen tilata katsomaan mihin sijoittaa.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu LTR-3 täälläkin ja ei tosiaan jäädy vaikka kovilla pakkasilla kuinka saunoo ja se kondenssiveden poisto putki on täysin turha vaikka tuli tehtyä.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Panasonickkeja asentelin 5kpl tässä kuukaus takaperin,ainai ne oli hiljaisia ja hyvin jäähdytti. Sitä en tiedä onko se uusi kylmäaine R32 mistä kotoisin.
     

Kerro tästä muillekin!