Riivatut startit jäävät päälle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Powerstroke, 6.8.2018.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo on, tosin sen suurelta osin eliminoin jo mahiksena. Pitää vielä testailla lisää.
    Kaksi eri starttia siis tehnyt tän eri autoissa, eli kaksi ihan omaa tapaustaan. Viimeksi heitin toisen startin tilalle sen enempää ihmettelemättä ja homma bueno, eli vika oli silloin selkeesti startissa.
    Nyt toinen auto teki saman tempun. Ei viittis taas vaan heittää sinne uutta starttia, alkaa oleen iso kasa melkeen uusia startteja mitkä jumii päälle.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Liekö tämmönen vuoto pitokäämiin sitten tavallistakin, paitsi tällä tontilla?
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla on challengerissa isolohkossa startti josta se "veto"käämi jäi vuotamaan joko plussasta tai miinuksesta, en muista enään kumpi oli. Jokatapauksessa startti jäi aina päälle vaikka päästi avaimen ja piti kiskoa akunjohto irti. Korjasin napsaamalla sen vetokäämin toisen piuhan poikki startin sisältä juotin siihen johdon joka tulee napille kabiiniin.

    Eli nyt startatessa täytyy näpäyttää nappia samalla kun kääntää avainta että solenoidi jaksaa puskea startin hampaalle. Menee kyllä ilman tuota "vetokäämiäkin" mutta tällöin täytyy renkata ja naksuttaa jonkin aikaa että startti saa taottua hampaalle pelkällä "pitokäämillä"

    Näin on ajeltu jo 10v. Uuden magnumin ministartti on oottanu hyllyssä jo varmaan 5v että jaksais vaihtaa mutta ei oo tullu tarvetta
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kyllä oikein tavallista ole. Ainoo vaan, mikä ton hyvin selittää. Vaan voihan siinä Fordin startissa olla joku altistava rakennemoka.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Testailtu lisää.

    Oikeanpuoleinen, se pari vuotta sitten juminut, jää joka kerta pörräämään ilman herätettä kunnes ottaa virrat pois.

    Vasen, eilen juminut, toimii tänään normaalisti (ihan ekalla kokeilulla tuntui että jäi hetkeksi päälle). Niinhän se toimi kyllä eilenkin kunnes kuumeni.... tossa autossa on solenoidi kivasti y-putken haarassa niin että on tuuma tilaa välissä kumpaankin haaraan.

    [​IMG]

    Mittailen kaikenlaista, onko tuo nyt sitten normaalia että ton ison nastan ja herätenastan välillä tuntus olevan yhteyttä? Eli osoittaako että iso nasta vuotaa herätteelle kunhan saa virtaa?
    Molemmista starteista tuli sama lukema.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.8.2018
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    On normaalia että on yhteys.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tässä tuli itse asiassa uutta, en ollut tajunnutkaan että siellä olis veto ja pito erikseen ja mikä niiden funktio oikeestaan on.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Maan kautta ne on toki yhdessä, siitä pieni ohmiluku. Kuten urho sanokin.
    Siinä solenoidissa on vetokäämi, joka maadottuu siitä moottorille menevästä nastasta, eli on ensalkuun sarjassa moottorin kanssa. Sit kun solkku vetää, niin mottorin nasta nousee plussaan ja vetokäämi tippuu virrattomaksi ja sen jälkeen siinä on herätteen ja normi maan välissä ohutlankanen pikkuvirtanen käämi, mikä pitää solkun vetäneenä. Tämä sen takia, että vetoon kaikkia jousia ja kitkoja vastaan liike pitää olla tuhti ja vetää rattaan varmasti perille, mutta sitä tarvittavaa virtaa ei kestä paikat ku hetken. Pidossa se sit pysyy pikkuvirralla ja virtalukko ja käämi kiittää.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ahaa... no ilmankos ei tapahtunut mitään kun annoin herätteelle virtaa niin että itse moottoriin menevä piuha oli irti. Tai kuului pieni naps mutta mikään ei liikkunut. Se oli ilmeisesti sit se pitokäämi kun yritti jotain tehdä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, se pitokäämi ei jaksa ku pitää.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Huh ompas taas ollut oppitunti vaikka luulin sentään tietäväni miten startti toimii. Mutta ei enää tunnu oudolta että virtaa voi vuotaa väärään paikkaan kun siellä on tonkin verran hienomekaniikkaa.

    Tilasin uuden solenoidin. Lisäksi tontilta löytyi orkkis (ei tehdaskorjattu) startti varamoottorista, mikä toimi kun kokeilin.... taidan tökätä sen kiinni toistaseks.... sais kyllä olla laitimmainen kerta kun jää pitokäämit päälle, jos ei huomaa kun lähtee suoraan ajoon niin palaa varmaan koko läjä.

    Tossa työkohde vaikkei ketään kiinnostaiskaan.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.8.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Eiköhän se siitä ala rokkaamaan. Se näissä tämmösissä ketjuissa on hyvä että ku näitä lukee ni oppii tosiaan itsekki aina uutta.

    Hieno pickuppi! Mä oon jotenki aina digannu noita foordin lavavehkeitä. Haluttais tommonen itelläki.
    Jotenki meille tuntuu vaan kasautuvan aina vaan Mopareita.. :D

    Ps. Onkos näitä isoillakin pa-tankeilla alunperin?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hieno lippa. Ihan soviteltu varuste.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiitoksia!
    Tuossa on 2 tankkia, noin 70 litraa kappale. Menee kyllä pitkän matkaa per tankkaus.
    Ei mopareissakaan mitään vikaa ole, helpottaa kun on useampi kpl oli se merkki sit mikä vaan.
     
    Muokattu: 7.8.2018
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo on varmaan ollut uudesta asti, kenties jopa diileriasennus, saa olla :odcool:
     
    Muokattu: 7.8.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jatketaan lätinää starteista, onko kellään kokemusta Powermaster starteista. Hinta ei paha reilu 200, made in USA, ja koko disaini ihan erilainen kuin noissa vanhoissa, varsinkin solenoidi-osasto uppo-outo verrattuna vanhaan, mikä ei voi olla huono asia. Itse asiassa liki Denson starttia mitä oli ilmeisesti joissain versioissa.
    Näkyy olevan GM, mopar ja Ford dieseleille ja myös bensakoneille.


    https://www.jegs.com/p/Powermaster/Powermaster-Ultra-Duty-Diesel-Starters/755520/10002/-1
     
    Muokattu: 7.8.2018
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No mulla on tos lättäpäässä powermasterin startti. Pirun rumahan se on tollaseen vanhaan moottoriin, mut toimii! Tämän kokemuksen perusteella uskaltaisin sanoa, et eiköhän ne sit muissakin moteissa toimi.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Piti oikein katsoa minkä näköinen.... just samanlainen konstruktio kuin tähän teollisuusnokilekaan tarkoitettu...:rotfl:. Noh, kunhan pelaa...

    Näköjään niitä onkin melkeen mihin vaan vehkeeseen.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jossain vaiheessa esim. Tojotalla oli tollasta startin rakennetta. Jossa solenoidi on pääakselilla ja moottori sivussa. Välityksellä tehdään sitten pienen moottorin kierrosluvusta voimaa.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosiaan Nippon Denson teos on yksi natikassa käytetty malli, samaa sukua varmaan kuin tojotassa ja kenties powermaster on siitä ottanut mallia. Omissa orkkis startit on olleet Mitsubishin tekemiä ja välityksellä. Kuvassa ollut pienempi startti lienee suoraveto, pyöri ilman kuormaa hiton paljon kovempaa kuin Mitsun välitetyt. Eri asia pyöriikö kone sillä yhtään nopeammin. Jossain oli planeettavaihteisto moottorin jatkeena, aika kompaktin näkönen.

    Mutta olis kiva kokeilla tommosta missä ihan eri solenoidi ratkaisu.
     
    Muokattu: 8.8.2018

Kerro tästä muillekin!