Sähköinen bensapumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 22.9.2017.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Regulaattoritkaan ei taidaa liittyä kysyjän ongelmaan, mutta niistä vielä:

    TBI-pumpun painehan ei ole kummoinen, joten sen rajoittamisessa ei ongelmia, mutta sain kyllä tavallisella paluulinjallisella Holleyn 12-803BP regulla sellasen monipisteruiskun korkeapainepumpunkin paineet muutettua kaasarille sopiviksi.
    Joutui kyllä muuttamaan paluulinjan vähän isommaksi, se kun oli kyseisessä tapauksessa vain 1/4" kokoinen ja tankin luona oli vielä ahtaampi liitin.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi paluulinjaton Holleyn regulaattori on ehkä paras esimerkki siitä ettei mikä tahansa regu hallitse mitä tahansa linjapainetta. Toi Holley kestää sen 1,5-1,8bar pumpulta tulevaa painetta, ja se on siinä. 2bar kun sille yrittää antaa niin joskus pitää sen 0,5bar kaasarille, joskus ei, välillä tulvii ja välillä ei. Asiaa tuli joskus harjoteltua verraten hartaasti....
    Paluulinjallinen malli onkin pikkusen parempi, onhan se pumppuakin säästävä.

    Sellaisia reguja on esim. Aeromotivella jotka haltsaa vaikka 5bar linjapaineen, mutta ovat tosiaan hieman arvokkaampia, ovat kyllä sit muutenkin parempia/laadukkaampia verrattuna vaikka tohon Holleyhin.

    Sellasissa moteissa joissa imusarjaa lämmitettään esiintyy kyllä tota bensan haihtumista, esmes, Chevyn kutosissa ihan tuttu ilmiö.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siis sorba, kuten aiemmin todettiin niin en tuon käymisestä tiedä kun on raju pumppu. Lähinnä just tollanen baarin peruspumppu vaikka se tbin originelli, rajottuu hyvin.


    Eikait sitä kaasarin kanssa tartte 5 bar pumppua pitää edes pienessä virimotissa? Vaikka sitä kuristaiskin.
     
  4. Make.S

    Make.S Gearhead

    Vähän aiheeseen...itellä on ollut noita sähkösiä "jurisijoita" muutamassa autossa ja on ollut kytkettynä virtalukon ja erillisen vivun kautta ja hyvin on soppaa työntäneet. Autot on pysyneet vielä pyörillä, joten ei ole kokemusta noista paniikkitilanteista, aikas harvoin niitä kai sattuukin kohilleen...
    Ite tykkään perus mekaanisista pumpuista.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ölynpainekatkaisin auttaa myös ettei unohdu nappi tms päälle. Toki siihen napille voi vetää lukon kautta virrat.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    No joo, uskotaan että korkeapainepumpulle tarkoitettu regu toimii kaasareillakin.
    Itse vaan opin aikoinaan elämälle kriittisten pneumaattisten paineenalentimien kanssa touhuillessa että niissä menee mekaaninen mitoitus aina ensiöpaineen ja toisiopaineen halutun säätöalueen kanssa yhdessä. Jousia vaihdettiin niitä kalibroitaessa.

    Itse asensin autoon 12mm bensalinjan joka ei juurikaan rajoita virtaamaa noilla tehoilla ja ajattelin että bensapumpun ja regun kanssa pelaan varman päälle. On Carterin kaasarikoneelle tarkoitettu rataspumppu ja Holleyn 12-804 regulaattori. Paluulinja on asennettuna ja nyt käytössä orkkis mekaaninen pumppu. Kesällä tajusin että käyntihäiriöt jouhtui siitä että bensanpaine oli tietyissä tilanteissa isoneulaventtiiliselle kaasarille liikaa.
    Öljynpaineanturin ja releen kytkennän tuohon olen myös suunnitellut tehtäväksi talviaikaan.
     
    Muokattu: 22.9.2017
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla vähän laski paine kun anto kunnolla sikaa. En tiedä miten normaalisti mutta laitoin raakasti sen 0.45 paineeksi niin kesti joka vedossa. Joku 0.3 tms varmistelu laski liikaa kunnon vedossa vai liekö vaan halpa regu kuristanut liikaa...
     
  8. Marvä

    Marvä 1st gear

    Niin lähti sähköinen pumppu maatakiertävälle radalle. Otin mekaanisen pumpun irti joka oli tulpattu paikoilleen ja purin sen atomeiksi. Ei mitään mielestäni selvää vikaa,mutta kokeilemalla voi sen vain selvittää. Kaasarin tiivistesarja tilaukseen ja uutta matoa koukkuun. Tuo sähköinen härpäke muutenkin ilman mitään vastapaine pysäytystä. Tulvii ne joet pohjanmaallakin!

    Ainoa ihmetys mitä tuossa jo pähkäiltiin on carterin pumpun kaks porttinen lähtö. Tässä näköjään tankista pumppuun ja kaasari lähdöstä haara paluu linjaan. Sellaisia kuvia oli nähtävissä -62 vuosimallin kuvissa. No kokeilen miten pelaa ja jos ei niin uus mekaaninen pumppu.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Millaisia sähköisiä suurtuotto-pumppuja kaasuttimelle on saatavilla vai onko sellaisia ?

    Ensisijainen malli olisi tankin sisäinen, jolloin olisi käytössä hiljaisempi. Luonnollisesti tankin ulkopuolinenkin malli kävisi vai onko ainoa vaihtoehto laittaa laadukas paineenalennin + reilu paluulinja ruiskulle tarkoitetun pumpun kanssa ?

    Kolmas vaihtoehto on pysyä mekaanisessa pumpussa ja hankkia siihen toimiva paineensäädin.
    Moottori on sbc, jos sillä on väliä näiden mekaanisten pumppujen kanssa.

    Polttoainetankkia on tarkoitus modifioida ja samassa yhteydessä päivittää pumppu sähköiseen sekä laittaa tankin lähdöt uusiksi. Tulevaisuuden vara huomioiden tuottoa voisi olla +450hp saakka.

    Myös valmista turvatankkia on harkittu, mutta tässä vaiheessa takakontti olisi tarkoitus säilyttää alkuperäisasussaan.

    IS
     
  10. 383

    383 Gearhead

  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miksei, en tiedä mihin sitten esim tbin perus 1bar pumppu riittää. Siihen regu.

    Lähtisin kuitenkin joko jollain hi volume mekaanisella tai sitten 1-3bar sähkösellä. Viimiseksi ostasin sellasen sähkösen mikä antaa valmiiksi kaasarille sopivan paineen tai sinnpäin.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Miksi näin? (nimim. ostin s-pumpun, jossa paine 0.3-0.5bar. Ajattelin mekaanisen rinnalle?)
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    P4070 Carterilta pitäis riittää tuohon, tai sit jos oikeesti haluaa pelivaraa ni P4600HP, ei lopu tuotto kesken ihan heti eikä tartte reguja tms.
    Paljon hiljasempia kun Holleyt myös, ei varmana kuule auton käydessä muitten äänien yli noita jos kiukkua löytyy noin paljon.

    Molempia pumppuja saa Rockautolta halvalla.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ne ei kestäneet ja tuotto vaihteli liikaa, vaikka vakio 200hv sbc. Regulaattorin kanssa tehokkaampi pumppu toimi kuin juna vessa

    Toki kokemuksia vaan 30-50€ pumpuista mutta en näe järkeä maksaa 200€ kaasarin sähköpumpusta kun puolta halvemmalla saa jo 3bar pumpun ja alentimen
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uspartsin 30-40€ holleykin toimi ihan hyvin... Regu siis
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eikö rockautosta saa halvemmalla?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä sen netistä voi euron pari halvemmalla saada. Mutta ei sun kannata voiton riemua hirveesti jakaa jos 1/1000 kerrasta usparts pärjää
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!