Slantin männänrenkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tonmar89, 8.8.2018.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ohjuri suoraan valussa, ylikokosella venttiilinvarrella korjattavissa tai sit K-linerilla, jos tuntuu että liian väljät, vaikee näkemättä sanoa. Mittaamalla tai jonkun noita tehneen kokemuksella ois jo viisaampi, että kuinka paljon hemppuu?

    Tossa muuten slanttiin mittoja ja välyksiä yms:

    https://www.allpar.com/mopar/V6/slant-six-specs.html
    Porauksesta senverran, kyllä vakiomoottori sietää sitä kulumaa jonkun verran, aika paljonkin ilman että vaikuttaa toimintaan, mutta jos haluaa kestävän ja sellasen johon ei heti tarvitse puuttua niin se 0,1-0,15mm kulumaa on sellanen siedettävä pytyn kulumisessa, siis sen verta sais olla rappua olla maksimissaan. Enempi vähempi mielipideasia mutta noin tuollaiset mitat olen ite todennut että mitkä pelaa ja toimii pitemmänkin päälle, kunhan pytyt on pyöreät, vakiokoneessa.
    Aia jollain hoonilla kantsii pytyt pyöräyttää, vakiorengas ei ole niin ronkeli että siinä hommassa menee vaikka biltsikan vispilä.

    Hyvä vinkki tuli jo aikasemmin jos ei ole mittavälineitä niin mittaa sen renkaan katkosvälyksesta sitä kulumaa rakotulkilla. Ainakin jonkinlaiseen käsitykseen sillä pääsee.
    Esimerkkinä, vanha rengas pytyn kulumattomassa osassa välys 0,7mm, ja kuluneimmassa kohdassa 1,1mm -> pytyn kuluma 0,127mm.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja sateenvarjo-tyyppisillä venatilkkeillä joku moottori toimii ihan hienosti täysin hölpillä ohjureilla.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    ite oon joskus ottanut raput pytyn yläpäästä pois kolmilapasella hoonilla, kieppi sähköteippiä palojen alapäähän eikä ajele rapusta yhtään ohitte sisälle pyttyyn ettei syö varsinaista "kulutuspintaa" enempää kartioksi ku on pakko.
    sanomattakin lienee selvää, että ko kivet ovat sököt tollasen operaation jäljiltä
     
  4. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Sylinterit mitattu renkaan avulla ja väli oli 1.7mm ylhäällä ja alhaalla eli oletettavasti suhteellisen suorat.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Kuulostaa aika isolta? Oliko mittaa ihan sylinterin yläreunasta rapun päältä ja vähän alempaa rapun alta? Paljonko siinä eroa?
    Vanhat koneistajat sanoo et vakiokoneissa 0,1mm:ä jokaista porauksen tuumaa kohti eli 4 tuuman poraus 0,4mm. Toki männän valmistajien ohjeissa 4" männille on myös 0,6..0,7 välyksiä ilmoitettu.
     
  6. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    En hoksannu mitata rapun ja sylinterin eroa. Männät on ainakin ihan vakio kokoiset. Meneekö siis vakio renkaat vai ylikokoiset?
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Vakiomännälle vakiorenkaat tietty.
     
    jariha tykkää tästä.
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    rupee tuntuuu että nyt pitäs käyä ensin hiukan moottorin perusteita läpi eikä vaan ostaa uusia renkaita.... se ei siitä parane jos on väljä:confused: väittäähän ne papat että laita ylikokorenkaat ja aja maaliman tappiin muttakun ei sellasia enää saa?? ainakaan viimeaikoina oo saanu? myy lohko mulle ja laita tilalle kasi koska "tosi"harrastajia ärsyttää nää kutos topikit:) ( toivottavasti et laita)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Pyh hyvin toimii vakiorenkaat vaikka sylinteri ois vähä kulunukki isommaks.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä tehdä kartoitusta, että miten paljon kulunut, jos ei pahasti niin uudet renkaat, joissa riittävä päittäisvälys, ettei leikkaa kiinni ja ajoon.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vanhalla männänrenkaalla välys on luonnollisesti suuri, koska rengas on myös kulunut ohueksi. Uudella samankokoisella renkaalla päittäisvälys on kyllä pienempi.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Täällä jo slanttia kairataan.

    [​IMG]
     
    Tonmar89, Camino'79, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Perkele meni kierteet vituiks keinuakselin takimmaisesta josta öljy tulo. Millä kierteellä? Otattaakohan vielä kannen pois uudestaan että saa tehtyä kunnon kierteet??? helicoil? Perkele että ottaa pattiin!
     

Kerro tästä muillekin!