1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    No juu joku semmonen vois varauksella auttaa, mutta semmonen ei ainakaa kyllä jäykistä ohjausta... Muutenki se pudotus pitäs olla koko liikkeen matkalla... Joku seppä varmaan pudottais simpukkaa ja apusimpukkaa saman verran. Minä en. Teen mielummin jo nykyisellään todella rumaan konepeltiin lisää kyhmyä ku pilaan auton ohjauksen... Tai eihän siinö mitään pilaa jos oikeasti tietää mitä tekee.

    Sattumoisin kokemusta tuosta ku vähän pudotetaan ohjaushiluja öljypohjan takia. Mun 69 rivierassa oli vääränlainen öljypohja, minkä vuoks center linkki oli pitäny saada alemmas. Tuloksena oli auto, missä eturenkaan vinkas jokaisessa töyssyssä maantiellä... Oli ihan hanurista ajaa. Tuli sitte laikattua öljypohja auki ja käännettyä sumppu erään surullisen moottorin osto tarinan vuoksi... Cadillacin öljypohja ei todistetusti sovi buickin isolohkoon...

    Hammastanko olis oikeestaan ainoa ohjausgeometrian muutossavotta mitä voisin harkita. Mut nyt tuntus olevan riittävästi työmaata ihan ilman moisia muutoksia.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos siinä öljypohjassa olis varaa muokkaukseen, ottaisin varmaan siitä sit senverran mitä paikoilleen sopiminen muuten vaatii, räldee ja tiggiä?

    Ottaen tietysti huomioon ettei kiertokanget tai mikään muukaan pyörivä osa estä sitä öljypohjan muokkausta, ja se koneen alaspäin asettuminen on muutoin toivottavaa tekniikan sopimiseksi paikoilleen?

    Jos öljyn valuminen sumppuun muutoksen jälkeen huolestuttaa niin siitä selviää öljypohjan ulkopuolelle laitettavalla letkulla/putkella, hitsaa vaan vaikka AN-lähdöt pohjaan siihen kohtaan josta tyhjennyksen haluis toimivan, ja toisen lähdön johonkin kohtaan sumppua. Olen tehnyt sekä että, putkella ja letkulla, molemmat toimii kyllä....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu kyllä siitä öljypohjassa taisi olla tilaa ja itse mietin hätävarana samanlaisia suunnitelmia kuin 4dsedan kerroitkin, mutta nyt kun moottori asettui minun mieleen riittävän hyvin, ni jätän alumiinin hitsaukset väliin, koska se on meikäläiselle edelleenkin vähän vierasta lajia... Ihan muutaman kerran tullu jotain korjailuja tehtyä..

    Tänään tsekkasin vielä, että moottorin ja perän pinionin välillä on 1 asteen ero "oikeaan" suuntaan. Tämä riittää minulle, vaikka saisi olla varmaan pari astetta enemmän. Tai muistaakseni fordissa nelilinkeille suositeltiin 2-4 astetta. Siinä taisin laittaa 2 astetta kun ajellaan enempi pintakaasulla ku jalka tulipellistä läpi.
     
  4. ftms

    ftms Gearhead

    minun mielestäni tuo 1-2 astetta kuulostaa oikein hyvältä kunhan ei tosiaan mene astetta väärään suuntaan...
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Laitetaans vähä kuvatuksia missä projektin kanssa mennään:

    Tässä tosiaan fotoa vähän tuosta kabiinin lämmitys- ja jäähdytyskeskuksesta. Noin puolen ilmastoinnin kennon verran sipasin puukkosahalla pois ja ihan pakkausteippiä vasten laminoin.

    [​IMG]

    Eihän se kaunis ole, mutta ei siitä pitänykään tulla nättiä. Jätetään näyttelyt väliin, ni voi tehä tälleenki :)

    Matotushomma lähti ehkä vähän käsistä, koska sain yhen paketin kick standardia (4,5 m^3?) Ja puolikkaan tuota kicx optimia, eli yhteensä 6 neliötä meni pelkästään lattiaan. Ovia en varmaa vielä laitakkaan, ku ne taitaa joutua kemppiliimauskäsittelyyn ens kesänä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naama tuli sovirettua keulille eilen ku halusin nähdä minkä verran moottorin eteen jää tilaa syylärille ja välijäähylle. Ostin suoraan 600x300x75 vällärin biltemasta sillä asenteella, että se sinne laitetaan. Näyttäs sopivan aika mukavasti. Lähdöt saa hitsata kyllä uusiks. Näistäkin jäi kuvat räpsäämättä... Otan niitä kyllä.. Ja kaavelin asettumisen kuvat yritän myös napsasta tänään!

    Seuraavaks olis vuorossa kardaanijumppaa. Saa nähä minkälaiseen patenttiin päädytään.

    Mittariston kanssa näyttää vahvasti suunta menevän intellitronixin suuntaan. Löytyy jo toisesta autosta niitten mittaristo, ja oon ollu ihan tyytyväinen. Digimittaristo on kyllä mun mieleen aika väsyny, mutta ton kanssa ainaki tiedän, että saan nopeus- ja kiekkamittarin toimimaan..
    https://www.intellitronix.com/product-page/monte-carlo-el-camino-78-88-replacement-dash

    Toinen vaihtoehto on vaihtaa askelmoottori koneisto nykyiseen nopeusmittariin, tai vaihtaa koko nopeusmittari, mutta meikäinen ei löytäny aftermarket mittareista mitään tuonne päinkään... Noh, tätä voi miettiä vielä hetken. Koitetaan saada ensin kaikki hommat reilaan, että sais auton liikkumaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Nopeusmittareita on myös gps toimivia, vain -+ johdot tarvitaan. Tietty ne sit pätkii tunneleissa ym....
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Noi GPS-toimiset ei taida vaan olla katsastuskelpoisia, näin asian ymmärsin kun sitä tuossa hiljan selvittelin.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Tämmöinen löytyi overdriven vanhoista viesteistä vuodelta -07.

    "Kävin konttorilla espoossa kysymässä asiasta. Sanoivat että riittää joku nopeuden ilmoitusväline, esim riittävän suurinäyttöinen gps-pohjainen laite.
    Auto johon kysyin on vuosimallia -94"

    Sitten heti alla oli viesti että ake sanonut ettei gps-värkki riitä mutta akeahan ei enää ole joten se on vanhaa tietoa. ;)
     
  9. En tiedä, onko tämä uusin ja voimassa yhä, mutta tuskin tämä on muuttunut:

    https://www.trafi.fi/filebank/a/141...8-Autoasetuksen_liitteen_8_soveltamisohje.pdf

    17. Nopeusmittari ja peruutuslaite – 75/443/ETY
    Nopeusmittarissa on oltava km/h-asteikko, joka on jaoteltu vähintään 20 km/h
    välein ja sen tulee olla valaistu. GPS- signaalilla toimiva mittari ei kelpaa. Jos
    nopeusmittarin mailiasteikon tilalle on vaihdettu km/h-asteikko, nopeusmittarin
    näyttämä tulee tarkastaa hyväksynnässä.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu gps mittareista tuo samainen on tullut luettua. Tässä on myös tämän hetkinen mittari ihan vaijeritoiminen, eli ilman cable-x tyyppisiä systeemejä tuota ei saa toimimaan. Ja se pönttö taitaa maksaa saman kuin tuo intellitronixin mittaristo.

    Signaalia mittarille saan joko juuri hall anturilla vaihteiston hännästä tai ofgearin boksista. Ofgear tarjoaa joko jenkamittarille tai nopeusmittarille signaalia tarvittaessa. Mersun koneessa on kyllä valmiiksi jenkakellolle anturi ja 6 pykälää vetolevyssä.

    Tänää ehdin hetkisen olla tallilla. Tässä nyt kardaani vaihtoehdot, joista pitäs alkaa leipomaan yhtä hyvää:

    [​IMG]

    Vasemmalla cabelleron orkkis, josta meinasin käyttää itte putken. Keskellä mersun jordaani, mikä taitaa jäädä ylimääräseks ja oikealla sit joku pätkä rammista, missä on jo olemassa liukupätkä.

    Sotasuunnitelma on seuraava: sorvaan mersun vaihteiston laippaan adapterin, mihin hitsaan rammin kardaanista yoken kiinni. Ristikon perään heti liukupätkä ja liukupätkän häntään sitte caballeron kardaania perään saakka. Tuossa mersun kardaanissa on melkosen mikki hiiri ristikko ja superturbo miehet kiroilleet noita kuminiveliä melkosesti.

    Haasteenahan tässä on tietty kaiken lisäks se, että rammin kardaani on 3" ja caballeron 3,5" siihen tarvii keksiä joku ratkasu, poikkasta kardaani kahesta kohasta, sillä tuossa on nuo litistykset about 3" molemmissa päissä.

    Tässä vielä fotoja kaavelin sijoituksesta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaameen huonoja kuvia, mut toivottavasti niistä jotain selviää... Tai tuu kattoo paikan päälle jos oikeesti kiinnostaa.

    Välijäähy:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tarvii jostain metsästää jyrkät 90 asteen mutkat tuohon jäähyttimeen. Keulapalan leikkelyssä vähän rajoituksia ku tulee etulyhdyt heti vastaan.
     
  11. Näihin on miljoona erilaista tapaa tehdä. Minusta voisi olla helpompi tapa vaihtaa tuosta Ramin kardaanin vaihteistoon tuleva liukuyoke laippamalliseen ja fixata kardaanin pituus vain kohdilleen. Sellaiseen voisi olla helpompi tehdä sopiva adabteri, joka tulee vaihteiston häntään.

    [​IMG]
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nopeusmittari on pakollinen varuste vuosimallista 1984 alkaen.
    Ennen sitä rekisteröityihin pitäisi kelvata siis GPS-pohjainen näyttökin, kun pakko ei ole olla mitään.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Mutta kun otsikossa jo lukee 1985.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan hyvä pointti Toyopetiltä, täytyy henk koht vielä selvittää lisää asiaa, Tsipillä on siihen sääntöön liian uusi laite näköjään.

    Ihan hyvältä kuulostaa sotasuunnitelma kardaanin suhteen, ehkä ite kans ostaisin laippakiinniteisen yoken niinkuin Poropeukalos ehdotti? Vaan syntyy se hyödyntämällä Ramin osaa hitsaamallakin se muunnoskappale.

    Voithan sorvata sen 3" liukukappaleen ja 3,5" kardaaniputken väliin holkin, joka on jämpti kumpaankin ja sit vaan hitsaat sen molempiin kiinni....
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    No juu tuossahan 4d sedanilta omat ajatukset melkeinpä tulikin... Ainoa syy miksi ostaisin pultattavan yoken hitsattavan sijaan on vetely. Mitään muuta hyvää syytä en oikeastaan keksi... Jos löytyisi suoraan mersun vaihteistolähdön paikkaan 110 - 3 - 12 mm jakoinen laippakiinnitteinen, ni tilanne olisi hieman eri. Jopa helpompi valmistaa tuo hitsattava. Sorvissa vaan ura, johon hitsuuttelee yoken kiinni. Tuon voi vielä heppauksen ja hitsauksen jälkeen kellottaa.

    Pirun tiukan olosilta tuntu ristikot... Ekasta meni jopa kuppi rikki... Toivottavasti säilyy ees yks ehjänä :)

    Ja tosiaanki liian uus on gps mittarille, vaikka mistäs se katsuri sitä huomais... Enemmänkin kiikastaa siitä, että olis yks selkeästi erinäköinen mittari pelissä. Vissii jotkut vaihtanu uudemmasta pikkarin tai vanin sähkösestä mittarista tuohon sopivan tilalle. Ofgear taitais jopa mahdollistaa sille jonkulaista kalibrointiakin.. Ehkä.. Kivoja kysymysmerkkejä ku teet ison duunin metsästämisessä ja selvittämisessä ja vaihtamisessa.. Sitte ku hommat ei futaakaan ni tulee itku...
     
  16. tsipi tykkää tästä.
  17. ftms

    ftms Gearhead

    hyvä linkki...
    tällaisia muutoksia nähdään varmaan tulevaisuudessa enemmänkin
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jordaanin väkästelyä:

    Hilut:

    [​IMG]

    Adapterilaipassa lenkki kiinni:

    [​IMG]

    Tuon mittasin ihan vaan kuppien kohdista pohjaan tönärillä. Toinen suunta on vähän haastavampi. Kympin heitto siihen jäi, mutta lienee toleranssissa.

    Kardaanin ehdin jo eilen heppaamaan kiinni tuohon rammin liuku pätkään. Viikonloppuna tarvii kellon kanssa kattella heittoa samalla ku heppailee. Tuon liimaan varmaa magilla paikallaan, koska tuossa on pyörityslaite parempi ku tossa pöydällä yrittää tusata.

    Hepit menee kyllä irrotukseen, koska jäi vispiläks. Tarvii varmaan vaihteistonostimeen laittaa pari laakeria, että saa putken tuetuks ja pyöriteltyä.

    [​IMG]
     
    4d sedan, isalmela ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tampereella noita hitsailee siinä pirkkahallin lähellä yks firma. Tuli kerralla hyvä caminoon ja camaroon
     

Kerro tästä muillekin!