454 750db aina vaan laihalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Skigu, 22.8.2018.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mulla tää holley on ryyppytornilla ja sähköryyppy, mikä on auki koko ajan, ei siis käytössä.
    Dynossa ei mullakaan tarvinnut koskea kaasarissa mihinkään. Vakiona tässä on 73/80 suuttimet ja 28/31 nozzlet.
    Ruuvasin kotona perstuntumalta ja varmuuden vuoksi paikalle 73/84 suuttimet ja 35/37 nozzlet.
    Penkissä todettiin, et menee vähän rikkaalle lämä pohjassa ja tuli silmin nähden pöläys mustaa.
    Penkittäjä kysy laihennetaanko vähän, mut sanoin pidetään ne niin ollaan turvallisella puolella. Sen verran jännää on näis penkki sessioissa kumminkin aina..

    Hyvin mahdollista, että vikaa on jossain..
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta mitä siellä dynossa oikeesti käytännössä tehdään? Tuskin siellä paljoa tommosta todellista tilannetta voi simuloida niinkun tässäkin kyseessä?

    Eihän noi power valvet oo ku reilu kympin kipale kokeilla.

    Jos se matka on liian pitkä vaan sieltä 18hg sinne 7.5hg kummiskin vaikka lyhyeltä tuntuiskin?
    Tai voisko auttaa ensiön kiihytyspumpun nokka 2 reikään? Eikös tällä saada huikkaa vähän myöhäsemmäks? Jos ei aiheuta ongelmaa pienellä kaasulla sit.
    Varmaan se 50cc pumppu toisiopuolelle auttais kanssa.

    En kyllä mistää mitään tiedä, yritän vaan järkeillä asiaa.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Mitäs jos paat sen voimaventtiilin umpeen ja vielä neljä numeroa isommat ensiöt. Mites toi tyhjäkäynti, voisko vielä rikastaa? Kun toi on DP, niin onhan toision läpät yhtä paljon auki kuin ensiö puolellakin? Kuinka paljon on välystä kiihdytyspumppujen käyttövivuissa?

    Noista yhdistelmistä pääsee tuomaan sitä lisä bensaa kiihdytys tilanteeseen. ArtsiRacing osaa vielä paremmin selittää mistä lähteä liikkeelle.

    Tyhjäkäynti seos vaikuttaa yllättävän pitkälle kun aletaan kiihdyttämään. Vanhan ajan vinkit oli: aloitus ensin ilman kiihdytyspumppuja, niin että kärsii rauhallisesti painaa kaasun pohjaan ilman poksuntaa (kun ei ollut vielä lambdaa keksittykään). Sen jälkeen pumput mukaan ja sitä kautta lisää, sinne missä ruokaa tarvitaan. Toi kuulostais nopeen nokan tarpeelta ensiö puolelle, mutta kokeilemalla sekin selviää, kunhan saat sen ensin muuten nöyremmäksi.

    t. AM
     
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    9.5 voimaventtiili kokeilu varmasti hyvä idea, kunhan ei pahasti sekota tyhjäkäyntiä.
    Taidan tilata huomena 9.5 valven ja 50cc setin.

    Nokassahan imuventtiili aukeaa ja sulkeutuu kohtuu myöhään 0.050 asteisiin nähden . Tämän takia tosiaan voi vaatia paljon huikkaa juuri silloin, kun nopeeta vaudista polkaistaan.

    Tyhjäkäynti seosta voi kyllä paksuntaa.

    Vähän ensin meinasin onko liian raju keppi näille puristuksille.
    Kokemus ja dyno kumminki näytti sen olevan ok. Vääntöä tosiaan on 2500-6000rpm koko ajan 600nm ja jossain välis 750nm
     
    Muokattu: 22.8.2018
  5. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Eihän läpät ole liikaa auki? Ruuvaa takaläppiä hieman aukipäin ja vastaavasti etuläppiä pienemmälle. Jos hyvin virtaava yläkerta niin kannattaa myös kokeilla sitä 50cc pumppua.
     
  6. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Toision läpät säädin kaasari irrallan niin, että slotit näky neliöinä. Lämpimäksi ajon jälkeen jouduin toisioita vähän pienentään, kun kävi vähän korkeeta tyhjää. Nyt toisiot on ehkä vähän enemmän auki, kuin ensiöt.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Dynossa ajetaan nokka sisään,säädetään venttiilit(omassa tapauksessa mekaaninen nokka),säädetään jakaja ja kaasutin.
    Dynossa yritetään moottori saada toimimaan käytössä olevilla komponenteilla mahdollisimman hyvin;tuottamaan voimaa.
    Mottia ajetaan myös osakuormilla,ja tutkitaan kuinka se toimii eri tilanteissa.Santala ainakin allekirjoittaneelle esitteli moottorin toimintaa kuinka se toimii kadulla/ja mitkä ovat sen heikkoudet ja vahvuudet.
    Nimenomaan kyseessä simulaatio.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käytännössä ongelmat useimmiten kohdistuvat tilanteisiin joissa kaasu painetaan pieniltä kierroksilta nopeasti pohjaan ja samalla on myös sitä kuormaa. Dynossa harvemmin edes yritetään matkia juuri tällaista tilannetta.

    Itselläni oli samanlaista kruising nopeudesta nyökkäämistä kun nopeasti painoi kaasua, kyseessä tosin etanolimuutokset miedohkoon sbc 383:een.
    Nyt siellä on 10.5 power valve ja sininen nokka 30cc pumpulla, suutin tais olla 35.
    Kun kruising seokset on mahdollisimman taloudellisessa säädössä, niin pw:n ja kiihdytyspumpun täytyy olla "hyvässä valmiudessa" heti kun pyydetään lisää.

    Kun tyhjäkäynti on säädetty oikein ja siirtymävaihe toimii oikeassa kohdassa, saa se powervalve olla varsin aikaseen aukeava vaikka tyhjäkäynnin alipaineet olisivatkin huonot. Pw antaa rikastuksen pääpiirin kautta ja toimii siis vasta kun pääpiirikin.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tarvii kyllä seuraavaksi vaan vielä isontaa sitä voimaventtiiliä.
    Paikalta poljin pohjassa lähdettäessä toiminen tosiaan viittaa voimaventtiilin liian hitaaseen aukeamiseen. Tyhjäkäynnillä ne alipaineet, on 10 in hg heikommat vs cruise

    Cruisella olen pitänyt seokset vähän päälle 13 afr. Omasta mielestä turha karstottaa paikkoja turhan takia.
     
  10. Väne

    Väne Gearhead

    Minkä kokoiset emulsio suuttimet?

    http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=36018

    Tyhjäkäynnillä pääsuutinpiirin kaivo on täynnä emulsiosuuttimien kummallakin puolella, mutta cruisessa ,liian isoilla emulsioilla, ilmakehän paine työntää bensaa pois emulsiosuuttimien takaa (ja rikastaa cruise seoksia) jolloin kaivossa on vähempi bensaa silloin kun sitä tarvittais eli kun polkaistaan kaasu pohjaan. Eli emulsiosysteemiä pitää hidastaa sen verran että bensa siirtyy emulsioiden läpi vasta kun rikastusta tarvitaan, ja ettei bensapinnan alle syötettävä ilma rikasta seosta vielä cruise alueella..
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Emulsio suuttimet ei ole vaihdettavat tässä mallissa, enkä tiedä kokoa.
    Koitan nyt vielä ensin vaihtaa voimaventtiilin aikaisemmin aukeavaksi(tilattu).
     
  12. niclas

    niclas Gearhead

    Paria tuollaista uutta suoraan boksista 750 ultra dp:tä ihmetellyt tässä lähiaikoina, niin niissä on molemmissa ollut ihan liikaa välystä kiihdytyspumpun vivustoissa, kiihdytyspumpun suuttimet ollut väärinpäin, eli ensiöpuolen suutin toisiopuolella ja toisiopuolen ensiöpuolella. Muutenkin laatu mennyt vähän halvan oloiseksi kun vertaa esim. 2012 valumerkinnällä olevaan.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja aina voi toki kokeilla kokonaan toisella, suunnilleen samanlaisella kaasarilla, jos sellainen sattuu jollakin olemaan siinä lähistöllä. Jos sillä toimii, eikä nyykähdä, niin vika todellakin on kaasarissa. Vai voiko se edes olla muualla? Sähköpuolella esim?
     
  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tuli iskettyyn paikalle 10.5 voimaventtiili. Hitaasti vauhdista kiihdytettäessä parani kyllä ja seokset pysyy nätisti 12.4-12.6 afr. Nyt reagoi myös ns. normaaleihin kaasupolkimen liikkeisiin hyvin, eli ei vedä laihalle. Vaudista kun potkasee läpät seläälleen stumppaa edelleen, tähän muutos 7.5 -> 10.5 ei paljoa vaikuttanut, ehkä vähän parani. Cruise-seokset pysyy edelleen nätisti vähän päälle 13 afr.
     
    xarper ja max tykkäävät tästä.
  15. 383

    383 Gearhead

    Oletko kokeilut pink nokaa ????
     
  16. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mulla kanssa ls moottori kaasarilla miettii hetken ku polkaisee pintakaasu ajosta kerralla pohjaan. 4779 750 db squirtterit on molemmat 35. Alun perin on just ne pinkit nokat niin mitä kannattais niiden tilalle kokeilla? Vaihepäällä alipain 10hg ja powervalve on 6.5, kannattaako kokeilla 8 valvea ku yleensä toi 6.5 toimii aika monessa kokoonpanossa
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Millain ne nokat menee, holleyn graafista oon käsittänyt, et sininen rajuin 30cc pumpulle? Nyt kumminki just luin jostain pinkin olevan 30-37 nozzelle, eli rajuin?
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Sininen on se jyrkin nokka eli sillä kokeilisin.
     
  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Näin olen ymmärtänyt ja myös sitä käyttänyt. Miksi siis pinkkiä?
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ootko kokeillu kiihytyspumpun nokkaa 2 asennossa? Ihan huvikseen ja mielenkiinnosta vaikka, tällöin huikka tulee vähän myöhemmin vissiin?
    Ensiöpuolella vaan.
     

Kerro tästä muillekin!