Harrasteajoneuvoja koskeva uusi laki etenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kartsa67, 4.8.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyl minä ainakin rutisen siittä että en aja mihinkään, auto ei aiheuta mitään haittaa kellekkään vaam seisoo pihassa ja silti valtio vetää multa xxx senttiä päivässä rahaa vain siittä että auto on liikenteessä vaikka sillä ei ajeta. Mun mielestä en saa mitään vastinetta tossa kun pensapumpullakin saan jotain vastinetta rahoilleni, tosin hyvin vähän kun valtio siinäkin nappaa 3/4 itelleen.
     
    duel ja Pertti K tykkäävät tästä.
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ennen oli itellä usein pari harrastetta samaan aikaan käytössä käyttöauton lisäksi, nykyään en viitsi enää edes katsastaa kuin yhden harrasteen vuodessa. Muut seisoo tallissa ja odottaa vuoroaan. Siirtokilvetkin on menny niin pelleilyks ettei niitäkään juuri tuu käytettyä
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ajatuksen hyvä, mutta jos vaikka sitten pienellä pilataan, niin kuin moni suamalaasen poliitiikon räpeltämä asia...

    Esim jos tuo erillinen uusi harrasteautoluokan osoittava kilpi tulee pakolliseksi, niin eihän tuossa ole mitään järkeä, kun joissakin kotteroissa on ikivanha auton alusta asti mukana keikkunut rekkari. esim HDX-1 mun Hornassa... Jääpi tuokin sitten pois harrasteluokasta ja menee museoksi tai jää talliin...
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Mä en oikein ymmärrä kesäajelua jollain käyttiksellä muulla perusteella, kuin että on tullut ostettua joku helkkarin kallis käyttis, jonka km-kulut pitää väkisin saada pienemmäksi paljon ajamalla... Mutta kukin tyylillään. Minulla se halvat-kilsat-laite on 900-kuutioinen moottoripyörä. Monillahan nekin seisovat 350 päivää vuodessa.
    Pelkään tähän topicciin palatakseni, että ne laittavat tähän jonkun päivämäärärajoitteen ja samaan aikaan ne todella tekevät jotain toimenpiteitä, että kaikki tämän ja mr-rekisterin ulkopuolella olevat vekottimet saavat todella tuntuvat vuosimaksut. Mutta toivon olevani väärässä ja asian etenevän suotuisasti... 60 päivääkin (vapaavalintaista) olisi muuten hyvin paljon eri asia, kuin vaikka 30 päivää liikenteessä..
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No mulla on halpa käyttis joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin tän kesän kesäharraste, harrasteeseen ei vaan mahdu tavaraa, eikä sillä vedetä perävaunua. Enkä viitti sitä jättää kadunvarteen ihan joka paikkaan.

    Lisäks siitä harrasteesta puuttuu ilmuri, niin senkin takia tänä kesänä enimmät ajot tuli tehtyä käyttiksellä. Mut joo kaikki tyylillään, en mäkään ymmärrä miks sitä harrastetta pitäis väkisin käyttää käyttöautona
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No kannattaako autoa pitää liikennekäytössä jos sillä ei aja?
     
  7. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Väännetäänpä ny niin rautalangasta notta tuo Tauskiki ymmärtää...

    Jos ajat autollas satunnaisesti, sanotaan vaikka kerran viikossa tai kahdessa, niin ei oo mitään järkee pistää pois liikennekäytöstä välipäiviksi, nää maksuminimit pitää siitä huolen. Maksat siis joka päivä autoveroa/vakuutusta vaikka käyttöö kotterolla ois kuinka vähän.

    Tommonen harrasterekisteri ja könttämaksu koko vuodelle vaikka tuosta eellä puhutusta 60 ajopäivästä ois oikeen hyvä systeemi toteutuessaan järkevällä tavalla :rolleyes:
     
    viikinki75, buick71 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin eli just nää sunnuntaiautoilijat jotka ajaa vähän ja kaiken pitäs silti olla ilmasta.
     
  9. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kuka ilmasesta on puhunu?

    Jos se harraste ei oo samalla käyttis, niin pakostaki sille tulee vähempi kilometrejä.

    Jotenki kohtuutonta notta vähän ajava joutuu maksaan samat verot jne. ku se, joka rällää vuorokaudet ympäriinsä.
     
    viikinki75, passerby, duel ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt kysyt ihan väärältä henkilöltä, olen kuorma-autonkuljettaja. Osoita kysymyksesi Kokoomuksen Timo Heinoselle joka tämän aloitteen on tehnyt. Kannatetaan.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    En minä kysynyt, lähinnä ihmettelin vaan...että miksi pitäisi olla joku kilpi. Ajatusta ylipäänsä kannatan kyllä :D:)
     
  12. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    En jaksa ymmärtää näitä nutisijoita. Jos harrasteautoilu olisi tämän lain myötä joillekin nykyistä halvempaa, niin keneltä se on pois? Mielestäni autoilua verotetaan kaikissa muodoissa jo vähintäänkin tarpeeksi.

    Ihme kitinää.

    AHi
     
    viikinki75 ja Lowry tykkäävät tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No harraste jolla ajetaan parin viikon välein on varmaan sillon kesäharraste. 5kk varmaan yleine ajokausi eli ei ole täysiä maksuja menossakaan. No joo oishan se kiva ettei tarttis siltä 5kk maksaa kuin ne 10-20 ajopäivän maksut.
    en mä kitise siitä, että se olis väärin maksaa vaikka 20 päivältä kesässä jos ajoa tulee 1-2viikon välein. SE huvituttaa mua just kun nää vähän ajavat penää pienempiä maksuja vaikka jo alunperin maksavat veroja ja vakuutuksia esimerkiksi 5kk:sta 12kk sijasta. Ja tankkaavat ehkä 1-5 kertaa kesässä/ajokaudessa se sijaan että tankkauksia olisi 51kpl.


    Ei kukaan varmaan tajua mun pointtia täällä... Mut kun sillä autolla oikeesti ajaa niin vakuutus ja vero tuntuu vitun pieneltä kuluerältä vaikka mun mielestäkin on paskaa että autoilua verotetaan ja se on kallista.

    Tuntuuhan se 50€ katsastuskin kalliilta jos ajaa 1000km vuodessa.
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mutta entä jos käyttiksestä menee jo se 12 kuukauden maksu ja tankkauksia 51 kpl sekä siihen vielä päälle vaikka kolmesta harrasteesta 3 x 5kk vakuutukset+käyttömaksut ja tankkaukset laskukaavallasi 3-15 kpl?
     
    duel ja Pertti K tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Harrastus maksaa. Hyvä pointti tosin. Toki ihan köyhä ei voi olla jos neljä autoa kesälläkin ajossa samaan aikaan.
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mutta viestissä oli 8 kysymysmerkkiä. :eek:
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    No kun semmonen "ihmetys"merkki puuttuu.:oops:
     
  18. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Huh, onneks mullon vaan 3 samanaikaasta, eli voin pitää köyhän miehen titteliä...

    Nooh, ens viikolla pakko leikkiä varakkaampaa, ku pitää ainaki hetkeksi ottaa neljäs pirssi ajoon ja alottaa siis maksuruletti sen kohdalla alusta, kiitos nykysten säännösten :D
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entä jos olis neljä asuntoa samaan aikaan ja käyttäs kolmea vaan sillon tällöin. Pitäshän vastike olla vaan käytön mukaan ja maksakoot ne pirut jotka kehtaa asua niissä 365.
     
  20. GMies

    GMies Gearhead

    Nii, ja, kun ajattelukin maksaa. :(
     

Kerro tästä muillekin!