Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Aslak

    Aslak Gearhead

    Jos niihin oviin meinaa vähänkään työkaluja ripustaa niin keittiökaapit kannattaa kyllä unohtaa. Yllättävän paljon painoa tulee ihan jo meisseleistä ym "pikkuvermeistä", saranat korkkaa mellilevystä samantien jos ei sitten läpipultilla ja isoilla korilaatoilla asenna..
    Itte lähtisin kyselemään esim ylijäämäpaloja vaneria joista koppuloida kaappi, ei maksa paljoa, kestää varmasti enemmän kuin melli ja itte tehden saa just semmosen kun sattuu tulemaan :D
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yks mitä ei voi koskaan olla liikaa on Nm

    Jollain 300Nm koneella kun aikansa naputtaa ja vitutusta kerää, sit hakee sen 60cm vääntimen ja kerran napauttaa niin on auki, sit alkaa se ihmettely et miksiköhän se 300Nm ei kelvannut


    Jos ois rahaa hommaisen sellaisen 1800Nm vääntävän tuumasen jolla napsauttelisi kaikki pultit/mutterit auki sit kasata voikin 29,90 maksaneella lidl;in ilmapulttikoneella
    Sellainen iso kahden käden kone on siitä kiva et se skippaa sen kyselyn haluuko vai ei napsahtaa parikertaa ja sit lopsuttaa pultia auki
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä se kunnollinen 400nm riittää normaalisti autoremonttiin. Volvo v70 koneen vaihto ja esim kytkinremontit ja alustaremontit. Harvoin tarvii enempää henkilöautoissa.
     
    sdfsd ja Karpov tykkäävät tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nokun ei riitä.... ei edes vähänkään ruosteisen napamutterin avaamiseen. Ei kai kukaan hommaa pulttimopoa semmosiin hommiin missä selviää räikällä vaan nimenomaan se hommataan niihin tiukempiin kohteisiin kuten napamuttereihin, renkaanvaihtoon ja jumiutuneiden pulttien avaamiseen?

    Tai siis ainakin itse tykkään että iskevä wurthin 1/4" palaistukalla oleva (muistaakseni)45nm kone on näppärä kaikissa pohjapäreiden yms. Irroittelussa ja mahtuu kohtuullisesti moneen muuhunkin mutta kyllä se pulttikone on sit nimenomaan tiukempiin kohteisiin.

    Ja työkaluneppailusta sen verran että kun työkseen tekee asentajan hommia ja on kohtuulliset työkalut niin ei kotonakaan jaksa tehdä paskoilla vehkeillä + että aina se on mukavaa kun on kunnon työkalut eikä tarvii joka saatanan välissä säveltää omia kaluja ;)
     
    palontie tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin pitää olla kunnollinen pyssy josta tulee sen 400nm ja enemmänkin. Yleensä se tarkoittaa että pitää laittaa vöväh enemmän rahaa kuin 29.90e. ja ei ole yhtään napamutteria jäänyt aukaisematta minun 400nm koneella.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No mikäs se sun 400nm kone on?
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Tuhannen Nm momenteilla 1/2" vääntiöt ym. tuppaa tulla silmille jossain vaiheessa, vaikka olisivatkin laatumerkkiä. Noilla momenteilla mielestäni järkevämpiä olis 3/4" . Kaikki ylimääräinen koneen, ja hylsyn välissä aiheuttaa joustoa, eikä tahdo saada momenttia. Harvoin autohommissa tarvii noin isoa. Teollisuus erikseen, mutta siellä ei juurikaan sais noita hakkaavia käyttää enää.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Kawasakin komposiitti pyssy,ollut yli 15 vuotta.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ja maksais nykyään saman kuin 1knm pyssyt joten missä se järki taas oli? o_O
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Se järki oli markka-aikaan että ostin muutaman tuhannen markan japsi pyssyn enkä ostanut kätsykallea tai odottanut 15v että ostan sitten joskus eli lainaan kavereilta. Oliko sinulla markka-aikaan komposiittipyssyä? Ja muistettava aina että ne arvot mitä luvataan voi pitää paikkaansa tai ei.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu mun pointti olikin että miks vitussa ei vois nykypäivänä investoida suhteessa saman verran ku se sun iänikunen komposiittipyssys makso sillon vuonna keppi ja kirves? Eli ostaisi kunnollisen merkkipelin jossa yli 1000nm vääntöä ja unohtaisi sen vitun hyvän ja kalliin vaan 400nm omaavan koneen kattelun?

    Anteeksi kielenkäyttöni mutta kun välillä tuntuu ettei aina jaksais vääntää rautalangasta o_O

    Ps. Markat oli ja meni suunnilleen samoihin aikoihin kun menin yläasteelle joten annetaanko niiden nyt sentään olla....
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    On minulla ir titanium 1000nm + ja monta muutakin pyssyä,pari akkukäyttöistä ja muutama 3/4 ja 1tuuman. Ja 3/8 ir titanium. Mutta silti tuo Kawasaki aukaisee ja laittaa niitä pultteja kiinni ja auki normaali autoremonteissa.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai kukaan sitä pulttimopoa osta muuta kun nopeuttamaan hommaa? Kyllä mä käsin auon silti ne tiukimmat pultit aluks jos ei tuo reilu 400nm riitä. Sit se riittää kyllä ja se paskin osuus hoituu vieläkin sillä koneella sit.
    Kyllä toi akkukone on itellä ihan vaan sen takia ettei tartte sitä räikkää ottaa käteen jos ei aivan pakko ole.
    Muutenkin nuo paineilmavehkeet niin helvetin kömpelöitä kun se letku roikkuu siellä perässä kokoajan, akkukäyttöset huomattavasti mukavempia.
    Mutta minä nyt muutenkin vaan "harrastuksena" korjaan näitä romuja kun ei muutakaan tekemistä ole vapaa-ajalle.
     
    f34 tykkää tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä nimenomaan nopeuttamiseksi ja akkukone on hyvä nykyään.
     
  15. kuula

    kuula Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mä hommasin pulttikoneen vittumaisille pulteille. Niitä joita joutuu loppuun asti voimalla aukomaan tai kirimään kiinni.

    Joku vagin napapulttikin pyörii vauvan sormilla irti kun naksahtaa isolla jatkolla auki alkumomentin.


    Toi 400nm on renkaanvaihtoonkin riittänyt vallan hyvin. Auki on lähtenyt 90% ja kiinni ei parane paukuttaa kun jokusen liipasellisen
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitäköhän merkitystä silläkin on onko pyssy komposiittinen vai rautanen?

    Mulle ei ole kukaan sanonu muuta kuin painon ja jossain mutteripyssyssä ihan yks hailee mitä se mopo painaa.
     
    Muokattu: 28.8.2018
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan 400nm kai rajana sille tekeekö pyssyllä mitään vai ei. Meillä yhdessä akkukoneessa 300 vai 350nm vääntöä ja sillä ei kyllä tee autorempassa mitään. Edes moottorista ei saanu kaikkia pultteja (poislukien kansipultit) auki. Renkaatkaan harvemmin tolla aukee. Meteliä kyllä saa tehtyä sillä.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Sinä varmasti kun armeijan olet käynyt ymmärrät että jos on tyhjä tetsari tai täysi ja kenties telamiinat kädessä ymmärrät että on sillä vähän eroa.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Tähän asti en oo pulttipyssyä tarvinnu.
    Jos semmosen hommaan, niin mahdollisimman pieni kokoinen, muuten en sillä tee yhtään mitään. Ainakin aukaisumomentti 600Nm nurkilla, eli silloin kaatuu paineilmaan. Korjaamomessuilta niitä saa ostaa laatumerkkisiä alle 150 eurolla.
    Kalut aina sen mukaan mitä tekee, ja miten.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!