Zil-V8 salat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 1.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jenkithän ne sitten on sinunkin jumalia :odroll:
    Siellä kun on kanssa kaikkea kivaa kuten "demokratia",teloituksia,vankileirejä ja näitä jenkeillä on ympäri maailman,aina kuubassa ja irakissa asti.
    Lisäksi ne harrastaa KOKO maailman kiusaamista.Juovat mitä lie paskaa ja ovat läskejä.Tunkevat sotajoukkonsa joka helvetin rakoon ja ovat niin suurta.
    Mistä noita amerikkalaisuuden ihannoijia aina mönkii esiin??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest


    Vapaassa maassa saa tehdä niinkun itte huvittaa. Kommaritkin tykkää tehdä niin jos vaan on varaa...Olisit vaan ittekin mennyt neukkulaan jos siellä oli kerta kivaa...Ei sinne niin vaan päässy. Ja jos pääsi niin ei päässy pois. Se on ihan kiva että Jenkit Rules. aatteleppa muita vaihtoehtoja...
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Herneet pois nenistä! Tämä väittely ei kuulu harrasteautokeskustelupalstalle!
     
  4. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Ainakin Venäjällä olis hieno herrastaa autojen rakentelua,sillähän ei varmasti olis rajoituksia niin verojen kun päästöjenkään puolesta.Katsastuskaan ei olis ongelmallista.Neuvostoaikana auton kilvetkin oli henkilökohtaiset,ei autokohtaiset.Armeijan kalustosta sen verran että nehän on suunniteltukin vain hetken käyttöö varten/tuhoutummaan.Kyllä se niin on että missään maailmassa ei rangaista autoharrastajaa kuin FINLANDIASSA.MUTTA MEHÄN NIELLÄÄN KAIKKI , PURISTETAAN VAAN NYRKKIÄ TIUKEMPAAN TASKUSSA.
     
  5. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Meidän mummo vetää teidän mutsii lättyyn.Zilit,marssit ,kuu,punainentori,raketit ja soomi on per,,,stä.
     
  6. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Ite oon ajanut Vekarajärvel pioneeri E-kuskina kerran jos toisenkin Zilillä,talvet ja kesät..kova peli se on kuitenkin maastos..samoin kuin Krazitkin,jos joku niitä tuntee..
    Aina sanoin intis jätkil et Zilit ja Krazit on parhaita vaik kukaan ei tahtonut sitä uskoakaan..
    Zil muuten käy ihan kauniisti vaik ottaa puolet tulpanjohdoista pois..
    ja putkessa ne osaa polttaa..ja myös putken ulkopuolellakin,kun ei ollu muuta tekemistä niin leikittiin venäläisillä vehkeil,ku mein yksikös oli melkein kaik ryssien laitteet mitä Vekaral oli.. 8)
    mut edelleen ylistän Krazien nimeen..14,9litranen diesel V8..suurta ja karua neukkuvoimaa.. :mad:
     
  7. barfly

    barfly Gearhead

    Meillä Hämeenlinnassa oli Krazejakin. Aikamoisia epäkeskoja ne kyllä oli.
    Zilit toimi ihan hyvin ja niillä pääs eteenpäin mettässä hyvin.
    Ja oli se mukava käynistää, kun kasi hörähti! 8)
     
  8. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Missäs neukkukasissa on sekä lohko, että kannet alumiinia? Koneen perässä on automaattilaatikko. Tuollainen paketti olisi ylimääräisenä jos tarvetta löytyy.

    Löytyykö linkkejä, joista vois selvitellä koneen alkuperää? Tälläinen numero löytyy koneen etupäästä oikean kannen edestä: 24241026537
     
  9. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Mul on PV:n ajolupa Krazeille eli ponttooni ja siltakalusto..ne on kovia vehkeitä..on tullut ajettua keskellä talvea useampia satoja km:jä..ponttoneita on kiva nostaa järvestä kyytiin ku vehkeet rupeaa keulimaan..ei tarvii mennä linnanmäelle.. 8)

    Krazi kun kuitenkin ponttooni päällä painaa sen lähemmäs 10t,niin silti sil pääsee sen 80-90km/h alamäkeen..ja meteli on mitä mukavin..peltorit tuli kyl tutuks välineeks..pelkkä pontooni painaa jo 6-7tonnia..venäjällä ei oo säästetty raaka-aineissa.. :p
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    Oliskos Tsaikasta?. Siinä oli 5.4 (?) Litrainen kansivenakasi + tomaatti. 1=1 jenkkikonseptin kaltainen. Ja Tsaikoja oli suomessa edustusajossa, sekä valtiolla ja suurilla idänkauppaa käyneillä firmoilla - se bilateraalinenkauppa you know. Kyllä Tsaika aina valurautapannut ja perseenpäristimet voittaa, kun kaikkia voittoja idästä ei saatu kotiutettua öljynä..
     
  11. maardu

    maardu 1st gear

    Luin tässä mietteitä zilistä-olen virosta kotoisin ja olen 80-luvulla 5 vuotta semmosella ajanut,
    1. mootori pyöri ihan oikein päin, huonot akut olit ja talvisin lähes päivitäin piti kammista käynnista.Tuli joskus sormillee.
    2.jos sytytys ei ole kohalla (myöhäinen) niin pakkuu kun piru.Nuorina poikina alamäessa virta pois ja kaasu pohjaan ,sitten virta päälle ja pamahta.Muuten oli kyllä hyvä käynnistymään. Armeian versio on Ural ja se kulutaa virallisesti 100l/100km.
    3.jenkki kopio se on varmasti,mulla on jossain tietoa,
    4.BMW R75 suora kopio on veneläinen M-72 sen jälkeen tuli K750 ja sitten Dniepr k650.
    5,Ural on 500 -n ja sillä on pikkasen MZ-verta ja on paljon myöhäisempi tuotanto.
    Venejän teknikasta voin puhua pitkään.
    :D
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    moottoriAu täällä ite myös...ja ryssäjoukkojen johtaja :)

    Joo noitten ryssien jälkeen ymmärrän kyllä että mutaraaseri siirty offroadiin....kaikilla millä on hirveää ajaa asvaltilla soveltuu siis offroadiin :rotfl: noi koneen säädötkin menee yks yhteen mutiksen tekeleitten kanssa :soosoo:
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitähän kaikkea mielenkiintoista itänaapurissa onkaan tehty? Onko neuvostotuotteista kaikkia ollut Virossa? Ja miten noita mahdollisesti saisi suomeen? Joku sellainen itälimousine kiinnostaisi, tosin maksaahan ne nekin. Onko vielä suhteita Venäjän puolelle?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suhteita on seka virossa että venäjan puolella.Kyllä sieltä saa hommatuksi vaika mimmosen vehken .Juuri nyt meneen yhta Volga tarkistaman,pitäis olla alkuperäiskunnossa ja maalissa.Jos jotain kiinnostaa niin kulno59@hotmail.com ja katotaan mitä löytyy.
    8)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Khölleviestiä!

    Saisin hommattua sulle paljon tehokkaamman DX:n koneen! 1.3 raketti. Se on nelonen eli käy edes vähän tasaseen! No mitäs sanot ostakko? Siitä vois tykätä jopa härski piia täti! Mihin jenkeissä katoaa tehot? Meinaanku jenkeissä 5.0 litranen on sama ku japsi 1.3? aika typerää! Jenkit on laivoja! Olis edes nelonen ni kävis sentään vähän tasaseen.

    Moikkelis ja koikkelis khölle terkkuja virtasen terkku khölleltä meinaan virtasen khölleltä moro khölle virtanen khölle moi khölle.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Lähinnä ne isommat kiinnostaa ZIL henkilömallit vai onko ZIM.
    Niihinhän on sovellettavissa mahdollisesti toisenlaista tekniikkaa.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest


    No ZILit olivat vain politbyroon käytössä, joten eipä sellaista juuri taida löytää.. Tsaikoja taas oli Suomessakin siviilikäytössä isoilla idänkauppaakäyneillä firmoilla (Neste, Rautaruukki, Wärtsilä, Nokia??)

    Ja mikäs se siihen vanhempaan Tsaikaan (1=1 1956 Pacard) , joka prässättiin Pacardin konkkapesäsätä ostetuilla prässeillä tai siihen uudempaan on jenkkikasia pistää.. Oma kone kun on 5.4L kopio jenkkikasista..


    Zim taas on kevyemmänsarjan pikkulimo, jota valmistettiin paljon enemmän kuin Tsaikaa tai ZILiä. Taitaa se olla itsekantavakorinen ja noin 3.4 litraisella sivuventtiilikuutosella (kopio Continentalista tai vastaavasta??) . Kaipa siihenkin kasin saisi ihan +25% säännöllä..

    Muutenkin tuo ZIM on kaikkein parhaiten saatavissa, sillä niitä oli Suomessakin 50-60-luvulla ihan tavallisessa taksiajossa..
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuvia vekaran kalustosta..

    itse olin moto-AU:na vekaran H- ja KuljK:ssa saapumiserässä 2/03. Tuli näppäilyä joitakin kuvia kalustosta ja ne löytyvät täältä: http://mbnet.fi/pyryl/intti/ kuvii löytyy mm. Krazeista, Zileistä, Protoista jnejne...lähes kaikki vekaran kulkupelit tuli ajettua prätkistä eemeliin ja hauskaa oli :) Kraz on kyllä IMO kovin kulkemaan vaativassa maastossa...ongelmana siinä tosin on leveys(en nyt muista kuinka paljon, mutta se on standardejen mukaan "ylileveä" ja sen vuoksi siinä on reunoissa sellaset ylimääräiset merkkivalot) mukava ominaisuus on myös se, että ohjaustehostin toimii kunnolla vaan vasemmalle käännyttäessä. Ts: vasemmalle mentäessä riittää pieni näpäytys rattiin ja se suorastaan imasee täböön vasuriin, mutta oikealle käännyttäessä on roikuttava ratissa kaikin voimin. Hassua on myös paineilmapyyhkimet "tssh--tsssh---tsssh", joita käytetään sellaisilla ruuviventtiileillä. Vakiovarustukseen kuuluu höylä, jolla voi häylätä turvonneet puiset ovenkarmit kondikseen :D Mielenkiintoista oli myös paahtaa satkua 6x6 Zil:llä alamäkeen...kyydissä ollut jääkäri kieltäytyi tulemasta enää kyseisen laitteen kyytiin, sen verran pelottava kokemus kuulemma oli...itse pidin sitä suorastaan nautinnollisena ;) Voi kun tuli ikävä noita neukkulaitteita...niillä ajaessa oli aina hymy korvissa ja mielessä oli "ei oo todellista, siis ei tällasia laitteita voi oikeesti olla olemassa!". jos jollain on kysyttävää tai muuta läppää aiheesta, saa meilata: mcwacko_ät_jippii.fi
     
  19. Kimi

    Kimi 1st gear

    Muistaakseni ei TM Elite 1500:n koeajossa väittänyt moottoria BMW-kopioksi, vaan nimenomaan todisteli sen olevan omanlaisensa tiettyjä ratkaisuja lukuunottamatta (urbaanilegendat olivat jo liikkeellä). Baareissa sen sijaan kehuttiin uudessa mossessa olevan "pemarin kone".
    Luotan tässä muistiini, enkä lähde asiaa tarkistamaan vinttiarkistosta.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Varmaan jo kolmas tai neljäs kerta tässäkin keskustelussa jauhetaan sama asia, mutta bemumossen legendan taustalla lienee kuitenkin tieto, että Mossen 1500 moottori olisi BMW:n suunnittelema, eli siten sitä voi pitää BMW:n koneena. Melkoinen kvanttihyppy olisikin työnsankarilta muuttaa 1300 kuutionen tiesmistä evoluution myötä työntötankokoneeksi muuntunut rautamöykky täysalumiiniseksi SOHC-semihemiksi, kun auto ei muuten muutu miksikään. Ja kyllähän se TM artikkeli tuohon suuntaan viittaa, joskus senkin kirjastossa lukenut.
     

Kerro tästä muillekin!