Capricen cruise + Edelbrock

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tomtomi, 4.9.2018.

  1. tomtomi

    tomtomi 1st gear

    En löytänyt (tai en osannut etsiä) haulla juttua aiheesta. Toivottavasti tämä meni oikeaan paikkaan.

    Auto on -89 Caprice Olds 307:lla, josta on riisuttu kaikki saastehärvelit pois ja kaasuttimeksi on vaihdettu uusi Edelbrock 500cfm ja jakajaksi alipaine HEI.

    Cruisen kello on tällä hetkellä rikki eli se vuotaa, joten vakkaria ei ole päässyt edes kokeilemaan. Kysymys kuuluu, että toimiiko tuo alkuperäinen vakkari ollenkaan ton Edelin kanssa? Pitääkö se alkuperäinen ECM boksi olla paikallaan, jotta cruise toimii?
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Olettaisin että tarvii kaasunasento- ja nopeustiedon vähintään. Tää siis täyttä mutua
     
  3. tomtomi

    tomtomi 1st gear

    Niin no kaasun asentotieto nyt ainakin meni sen Quadrajetin mukana..
     
  4. tomtomi

    tomtomi 1st gear

    Ei vissiin kellään sitten ole cruise toiminnassa korvauskaasarin kanssa?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    se oli mahdollista saada toimimaan mutta vaati joitain vastuskolvailuja muistaakseni kun asiaa joskus selvitin.

    TPS tiedon voit tehä kiinnittämällä jotenkin kaasuvivustoon säätövastuksen.

    Mut sen ECM boksin tarttet 99% todennäkösyydellä ja orggis mittarin mistä saa nopeustietoa.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä oo koskaan tullu tutkittua ton ikäsen cruisee, joten paha siitä sanoa mitään.
    Mutta 80-luvun alun cruisen kyllä saa aika helposti modattua sinne, jos sattuu osaluovuttaja käsille. Se ei tartte tietskoja ja osa osista on varmasti samoja.
     
  7. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ainakin vanhemmassa mallissa oli systeemi, jossa vakkarilla oli omat aivot, siinä lokarin päällä semmoinen mötikkä, mihin tuli vaijeri lootalta ja sitten se jatkoi toisella vaijerilla eteenpäin mittarille. Oli siis ihan erillään muista härveleistä. Ainakin 83:ssa buickissa ja oldsissa oli tuo.
    Jossain vaiheessa se on muuttunut, veikkaan sitä '86/'87 vaihdosta, kun chevyyn tuli oldsin kone, uudemmassa systeemissä on yksi vaijeri suoraan lootalta mittarille ja jossain päin autoa vss-mötikkä. Onko se vielä kytkeytynyt ecm kautta, sitä en tiedä.
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    VSS on mittarin päässä sähkökaasarillisissa.

    Se vanhempi cruise oli sähkö-mekaaninen ja uudemmissa sitten sähkö-pneumaattinen.
    Vanhempi pelaa siis nopeusmittarin vaijerin välissä ja kytketään vaan sähköisesti.
    [​IMG]

    Uudemmassa alipainetta ohjataan sähköllä ja nopeustunnistus VSS:ltä.
    Ei kuitenkaan mun käsittääkseni vaadi kytkentää ECM:lle. Cruisella on oma pikku piirikortti kojelaudan alla johtosarjassa kiinni.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla on tuollaisen sähkökaasarisysteemiin kaikki saastehilut, letkut, ventiilit yms. imusarjaa, kaasaria, tietsikka v-jakajaa, ilmapumppua yms. myöten isossa pahvilaatikossa, jos päätät palauttaa orkkis systeemin toimivaksi. Eli kaikki hilppeet imusarjasta ilmanputsariin.
    Joutaa myyntiin kun pelkkä moottori meni sellaisenaan eteenpäin.
     

Kerro tästä muillekin!