Jarrujen ilmaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kime2, 1.9.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melamiinipintanen lastulevykin toimii teräksen tilalla hyvin, reikään ei tartte edes jenkoja ku kiertää ilmaliittimen siihen :)
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Aikanaan kun ryhdyin harrastamaan amerikanihmeitä, en totisesti tuntenut jarrujärjestelmän saloja tahi metodeja, jonka vuoksi ensimmäisen kevään ilmasinkin Camaron jarruja kotomäellä, siitä kirjasin ylös tämän surullisen tarinan joka taitaa vähän naurattaakkin jo: http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11

    Nyttemmin homma sujuu jo rutiinilla. Minullakin on itse tehty ilmauskansi, johon olen liittänyt ihan tavanomaisen polkupyörän pumpun tuottamaan painetta. Lisäksi kannessa on kierrettävä korkki josta lientä saa lisättyä.

    Mahdollisia sudenkuoppia:
    • Pääsylinterin seinämät syöpyneet, jolloin männän/sylinterin välistä pääsee ilmaa piirille. Hankala havaita muuten kuin avaamalla pääsylkkä.
    • Proportioning valve on entinen. Etenkin GM:n alkuperäisissä siellä on iästä johtuvista syistä melko haperot O-renkaat tiivistämässä, plus venttiili kerää ajan kuluessa paskaa sisuksiinsa. Tappelin aikani ja ostin uuden. Siihen loppui ongelmat, kunhan muistaa lukita aina sen painikkeen pohjaan ilmatessa.
    • Jarrupoljinta painellessa ei kannata hätäillä, sillä sen avulla saattaa pahimmassa tapauksessa hajoittaa vain isommat ilmakuplat pieniksi mikrokupliksi.
    • Esimerkisi C3 Vetten levyjarrujärjestelmässä ei polkimeen saa koskea lainkaan, riittää että avaa ilmanipan auki ja antaa valua. Levy+rumpu tyyppisessä järjestelmässä en ole todennut tämän toimineen ainakaan omalla kohdallani.
     
    f34 tykkää tästä.
  3. JTE3

    JTE3 Gearhead

  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo bensakrematorio juttu suntuubissa on kyllä mainio. Juttuna kelpaisi harrastelehtiin tai mielestäni parempi kuin lehtien jutut. Selvästi on Jakulepissa verbaalista lahjakkuutta.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Mutta ei ole montaa euroa tuokaan edellisen sivun migueloksen linkkaama paine-ilma ilmain tilattuna ebayn kautta kiinasta.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Tommonen kyseinen gunson on tallissa. Muutaman euroauton nesteet sillä vaihtanu ja ilmannu. Ihan soiva peli. Dodgesta taas tämmösellä:

    https://m.ebay.co.uk/itm/Hand-Held-...179668&hash=item2829d2e94d:g:x1kAAOSwOVpXc-Kg

    Tällä pysty alipainetehostimen vuototestinkin tekeen eli soiva moneen hommaan.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Olipas melkoisen hersyvää tekstiä ja tuli niin paljon mieleen Novani ilmausongelmat, joista aiemmin ketjussa mainitsinkin. Nova ja Camaro taitaakin olla ihan yks yhteen samanlaisilla jarruilla. Nykyään osaan jo luovuttaa tunnin sisällä ilmaushommissa todeten pääsylinterin olevan kaput. Se kun ei tarvii kun sen yhdenkin kerran käydä lattiassa jos boori on huono.
     
  8. petrib1

    petrib1 Gearhead

  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa on vaarana, että vetää ilmaa ilmaruuvin kierteiden välistä ja näkyy kokoajan pientä ilmakuplaa, vaikka systeemistä se olisi jo poistunut.
    Tuossa miguelon linkkaamassa ei sitä ongelmaa ole ja siinä ei niin helposti jarrunestesäiliö pääse tyhjenemään.
     
    Muokattu: 3.9.2018
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Imasee puollitraa kertapainasulla, niin pikkuset ilmatippaset ei haittaa

    Tai sit kuten jossain autossa piti vaseliinilla tiivistää sen nipan, eli nippa raolleen ja vaseliinia nipan ympärille
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tuossa, kun laittaa vaseliiniä ilmausnipan ympärille ja pyorittelee nippaa edestakaisin saattaapi olla vara, että vaseliiniä kulkeutuu jarrunesteeseen. :eek:
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Ja sitte alkaa jarrut luistaa ku niissä on vaseliiniao_O
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sen vähän mitä olen pelaillu autojen kanssa sekä jarruja ilmaillu noin 40 vuoden aikana niin ikinä ei ole haitannu jos nippa on ollu vähän ns. horo siihen kierteeseen. Imaissu ei ole ilmaa takaisin päin ikinä. Kerrankin tein luupää datsuniin m8 kierteen jarrusylinteriin ja pultin laitoin siihen sekä laakerikuulan pohjalle. Hyvin tiivisti ja ilmat tuli näin kierteen välistä ilmatessa eikä imeny takaisin päin ilmaa eikä mitään muutakaan. Ei ne jarrut mitään rakettitiedettä vielä ole.

    PS. paitti joku vuosi sitten oli jarrumysteeri joka olis vissiin tarvinnu poppamiehen tai sen rakettimiehen. Rupes nääs vaimon primeran P11 jarrut edestä laahaan vähän. Pikkasen lämpes ajellessa. ei paljon. Vaihdoin jarrusatulan tiivisteet tietty ekana, sitte levyt ja palat, sitte pääsylinterin kumit, sitte tais mennä männätkin niihin satuloihin, sitte jarruletkut, sitte lopulta vaihoin koko auton pois. Mikään ei auttanu ja edelleen tulee uniin välillä että mikä vittu siinä oikein oli......
     
    Muokattu: 4.9.2018
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Minä kyllä tarkoitin, että kun vedin alipaineella, niin huomasin, että pienen pientä ilmakuplaa vetää nipan juuresta ja sitä ei pidä luulla, että se tulisi jarrujarjestelmästä.
    Lähinnä huomioksi muillle jos käy samaa, ettei turhaan vedä turhaan nestettä läpi järjestelmästä. Ei kait kukaan ole tässä topikissa kirjoittanut takaisin päin imaisusta ollenkaan.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, se epäily vaseliinin kulkeutumisesta jarrunesteen joukkoon tarkottaisi ellei ollut kieli poskessa heitetty, varmaan että ollu nippa auki ja poljin laskettu ylös jotta ryystäisi takaspäin. Muuten lienee mahdotonta ja jos näin joku tekee kannattaa ulkoistaa muille homma. Ja kyllä joskus pullolla kun on ilmannu ni sieltä nipan juuresta sitä ilmaa vuotaa joka letkussa näkyy sitten muttei vaikuta mihinkään siis. Paras ilmauskaveri on ollu aikoinaan sillon 80/90 luvun taitteessa yli 80 vuotias mummoni. Teki sen mitä pyysin ja piste. Muut aina rupee ”ajattelemaan” itsenäisesti ja homma venyy. Mummo on/oli paras.
     
    kime2, Gary Grand, Nikuzai ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. JK311

    JK311 3rd gear

    Niinkin yksinkertainen asia kun jarruvalokytkimen "kantaminen" poljinta vasten, eli pääsylinterin tanko/mäntä ei päässyt avautumaan kokonaan meinasi aiheuttaa ranteiden aukomisen... ei sitten ilmaantunut mitenkään millään metodilla ennen kun huomasi puolivahingossa ko. ongelman.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tämä vinkki laitettu korvan taakse.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tää oli erään vanhemman legendaarisen varaosakauppiaan vinkki kun tuskailin kun ei saanu enää mistään uusia sylinterejä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Vihreä Camino työn alla oletettavasti :odwink: Pitkään se on sulla ollut, harrastuksen alkuajoista lähtien. peukku tähän kohtaan :odcool:
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep,vihreä on ollut työn alla ja jatkaa nyt matkaansa ihan vakiolla 305:lla pussihousujen toimiessa ajoasunperustana
    Pitkään on ollut ja ulkosäilytyksessä jatkuvasti ja yllättävän vähän siitä johtuvia korjauksia siinä on joutunut tekemään.

    Mut jarrut nyt meni sitten lopulta täyteen korjaukseen eli uusi pääsylinteri,etusatuloihin korjaus-sarja(oli kyllä männät ja sylinterit hämmästyttävän hyvässä kunnossa,mut tiivisteet uusin),eteen ja taakse uudet jarruletkut ja taakse tuli myös uudet putket,sylinterit(vanhat olis vaatineet puhdistuksen ja ehkä uudet kumit,mut nää oli rockautossa halvat,niin tuumasin et uusimpa nuokin.),jarrukengät,rummut sai kevyen hionnan osakseen.
    Tämän ensimmäisen pääsylinterin ilmasin hyvin varovasti ensin pelkän sylinterin ja sitten kun varsinaisia jarruja alettiin ilmaamaan niin kappas vaan poljin kolahti pohjaan ja takapäähän vaikuttavasta männästä ilmeisesti hajos kumi ja homma jäi siltä osaa siihen.
    Nyt olis taas uusi pääsylinteri,jospa tällä nyt homma onnistuis ja projekti valmistuis jarrujen osalta.
    Tuntuu vaan ihmeelliseltä tuo uuden tai tehdaskorjatun pääsylinterin hajoaminen suunnilleen "kättelyssä"...
    Koskaan aiemmin ei ole uusi sylinteri vaatinut mitään muuta kuin paikoilleen ja nesteet sisään ja ilmaus.
    Näin g-bodyssakin kun aiemmin ei tullut mitään ohjetta mukana,samoin on ollut lukuisten autojen kohdalla tässä reilun 30v uran varrella.
    Välillä ihan ammatikseenkin näiden kanssa on tullut touhuttua ja aiemmin oli tapana säästää lähes kaikki vähänkin mahdollisesti myöhemmin hyötykäytettävät osat ja nyt kun paikkoja siivoiltu niin on mennyt romumiehen lavalla huomattava määrä esim.just pääsylintereitä ja satuloita,jopa yks oikein satulakin meni
    Toivottavasti jarrujen takia ei tarvitse tänne palata,joten kiitoksia hyvistä neuvoista tähän asti ;)
    Tein yhden pääsylinterin kannesta sellaisen "erikoistyökalun" johon liitin tubeless-venttiilit.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!