Töhnää käkkylän motissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RömpötiPöts, 4.9.2018.

  1. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Onko muut törmänneet seuraavanlaiseen? Elikkäs avasin mun '67 käkkylän mottia vähäsen jakopäärempan yhteydessä, ö-pohja pois ja venakopat. Ö-pohjassa oli klimppi jotain omituista, harmaata saven oloista tahmaa, erittäin tahmeaa ja pistää jarrukliinerillekkin kovaa vastaan. Samaa tavaraa löytyi venakoppien aukaisussa keinuvipujen rakosista ja tönäreitten "luolista" eli niistä reijistä jotka menee kannen läpi keinuvivulle. Mitä on tämä töhnä? Ehkä hieman vaikeasti muotoiltu kysymys mutta en pysty parempaan
     
  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    STP smoke stoppia?
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Se on sinkistä ja epäpuhtauksista tulevaa tahmaa.
    Vanhoissa öljyissä käytettiin sinkkiä voitelun parantamiseksi kun se on halpaa ja hyvää siihen tarkoitukseen.
    Jos öljyn vaihtoväli on useamman kerran venähtänyt esim. USA:ssa, niin monesti löytyy tuota jankkia. Usassa kun auton huolenpito ei ole ollut niin tarkkaa kun täällä kalliiden autojen maassa. Öljyjä ei välttämättä vaihdettu vaan lisätty tarvittaessa.
    Kannattaa putsata pois mahd. hyvin ettei tuki öljykanavia.
     
    RömpötiPöts tykkää tästä.
  4. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Joo, karstaa on kyllä reippaasti ja tässä kokoajan niitä putsailenkin. Auton mukana tuli amerikoista kyllä iso nippu kuitteja huolloista yms. ja pikaisen selailun jälkeen tuorein huolto olis tehty 2007, mikä taas viittaisi siihen ettei huoltoja olisi laiminlyöty. Seissykki on aika kauan, liekkö sitte 2007 alkaen. Mutta mitäs tuo, eikö sitä sinkkiöljyä suositella vanhoihin autoihin? Hyllyllä oottelee nimittäin gulfin mineraali 20w50 sinkkiöljypänikkä. Ps:kiitos hyvästä vastauksesta!
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    sdfsd ja RömpötiPöts tykkäävät tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuumassa myös suositus on 15w-40.

    Mut toi on joku suomalainen ilmiö että noihin pistetään kendall tai gulf 20w50. Joka amerikanlossissa kun on itellä ollu on kuitteja 20w-50 öljyistä ja kendallia tai gulffia. En tiiä miksi koska ne koneet ei ole kolisseet tai kadottaneet paineitaan ohemmillakaan öljyillä.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On kyllä hyvin uponnu näiden tervahöyryöljyjen markkinointi suomessa, täytyy sanoa.

    Tuo 10w-30 tuli tuosta cadin oppaasta, 15w-40 ei puhuttu siinä kyllä mitään. Tosin sanottiin että jos pakkaset on -18c tai alle niin 5w-20.
     
    xarper ja sdfsd tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    69 mallisen ohjekirjassa on muistaakseni sellanen taulukko missä muistaakseni oli myös 15w-40 mainittu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Tuo öljypaasaus lähtee kylä jokakerta niinku lumipallo rinnettä alas. Niistä on jokasella oma mielipiteensä. Kiitän kuitenki inffosta, mutta tässä keskustelussa ei ollu kyse siitä mitä öljyä mun pitää käyttää..
     
    Pertti K, caprice305 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ite läksit :D
     
  11. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Asia kunnossa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oliko muute siinä jakopäässä vielä muovit paikallaan jos orggis?

    Jos ei niin mulla ne oli siellä öljypumpun imusihdissä.
     
  13. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Olet oikeassa. Alkuperänen suunnitelma oli että avaan vaan venakopat ja öljypohjan tarkistus ja puhdistusmielessä, mutta sitte paskansin housuuni kun huomasin että öljypohjassa on sirpaleita. Olin että nonni, kone valmis ku on noin paljon metallisilppua. Sitte huomasin että ne onkin muovia ne sirpaleet. Parin puhelinsoiton jälkeen sain tietooni että jakopäässä nokka-akselin ratas on nylon-päällysteinen. Ei muutaku vähä lisää remonttia :odbiggrin: Jakopää auki ja se oliki aika huonona, ihme ettei ketju ollut hypänny ylitte. Onneks en saanu kuskia edelliselle viikonlopulle, olis varmaa tullu kallis ryyppyreissu :lol: Mutta nyt uudet jakopään palikat odottelee auton katolla asennusta.
     
    Norri ja sdfsd tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En muista millanen imusihti cadillacissa on mutta se kannattaa tosissaan tsekata ellet ole jo tarkistanut.
     
  15. RömpötiPöts

    RömpötiPöts 1st gear

    Hoidossa on. Seki oli melkein tukossa kaikesta silpusta. Kreivin aikaan pääsin hätiin
     
    DX tykkää tästä.
  16. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Toi harmaa töhnä oli ihan vakiokamaa 70-80 luvuilla näissä Suomi koneissakin kun lukemattomia koneremppoja tuli tehtyä.Dieseleissä ei ollut joten bensaan liittyy.Niin ei niitä koneita tuon töhnän takia mennyt töhnä vain paljastu kun autoja tuli koneremonttiin.
     
    Norri ja RömpötiPöts tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!