Korien puurakenteisiin liittyvää tietoa, kiitos.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Lancer 225 2d, 17.8.2004.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Taitais olla Panu Kailan "Talotohtori"-kirja olla paikallaan tässäkin. Hakemaan vaan tiheäsyistä sydänpuuta joita vanhojen talojen ikkunakarmeihinkin on käytetty.

    Toinen on sitten vaikka tuo: http://www.puuvene.net/ . Puuosiin lienee öljykyllästys esim Owatrolilla parempi keino kuin lakkaus tuollaisessa runkokehikkojutussa. Tätä tapaa käytetään mm. veneissä.


    Linkin lisäys: http://www.dickspadaro.com/page_58.html
     
  2. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    No nyt on haettu tavallista koivulankkua riittävä määrä ja hiukan ylikin Puukeskuksesta. Ihan nättiä ja mielestäni suht tiukkasyistä. Annan tuon nyt kuivua rauhassa.

    Sovin tänään myös yhden metsälöydön osista, että saan noutaa ne pois. Kyseessä on edellisen omistajan muistikuvien mukaan noin vm.`37 Studebaker. Tuosta olisi tarkoitus poimia sopivaksi katsomiani osia (ainakin maski) tähän T-malliin pohjautuvaan systeemiin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Hep. Taas kannattaa romunhaaliminen :rotfl: : Mulla olis 60 vuotta vanhoja ikkunakarmeja, jos niistä saa apuja. Löytyy vanhempiakin, ja nämä ovat tiheäsyistä sydänpuuta!
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  6. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Nyt on noin puolet korikehikon puista sahattuna ja höylättynä. Ens viikolla olis tarkoitus liittää kalikoita toisiinsa T-mallin alkuperäistyyppisillä liitoksilla sekä taivuttaa muutamia puita höyryttämällä. Nuo korin takapäästä aina tulipeltiin asti ulottuvat puut (joihin kaikki pystypuut liittyvät) meinaan tehdä vanerista.

    Jossain vaiheessa kyllästän puuosat ensin ja lakkaan ne vasta sitten, eli käsittelen kehikon samalla tavalla kuin puuveneiden rungotkin yleensä käsitellään.

    Osa korin pelleistä on jo tiedossa. Peltien saumoissa olen ainakin alustavasti päättänyt käyttää perinteisiä rautaniittejä, eli siis sellaisia vasaralla naputeltavia eikä mitään poppareita. Saumat meinasin viimeistellä tinaamalla jättäen niitit näkyviin. Siis ainuttakaan hitsaussaumaa en meinannut koriin tehdä!

    Kommentteja?
     
  7. Otto

    Otto Gearhead

    Hienoa että projekti edistyy!

    Kui varte?
     
  8. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Siksi vaneria, että luulisin sen olevan hieman vahvempana ja paremmin muodossaan pysyvänä parempaa tuohon tarkoitukseen. Tuo on mielestäni aika kriittinen palikka tuossa kehikossa, varsinkin avokoppaiseksi muutetussa. Pituutta sillä on noin 2,3 metriä.
     
  9. Otto

    Otto Gearhead

    No joo, kyllähän ton mittainen puu saattaa mennä kierteelle.
    Eihän asia tietenkään minulle kuulu, mutta itse tekisin sen liimaamalla kahdesta (tai useammasta) lankusta. Omassa rojektissa ei noin pitkiä pätkiä ole, mutta esmes oven alareunassahan on aika leveä puu, sen meinaan tehdä liimaten.

    Päivitäs meille Lanseri tietoja kun rojekti edistyy?!
     
  10. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Lanceriprojektin kanssa en ole oikein mitään kunnolla näkyvää saanut aikaiseksi. Viime kevään jälkeen oon kunnostellut sinkkipainevaluosia, kunnostanut/verhoillut takapenkkiä, rakentanut kick-down -vivuston, oikonut alumiinisia kynnyslistoja yms. pientä säätämistä.

    Nyt menee autoharrastukselle varattu aika pääasiassa tuohon rodiprojektiin, joka toimii eräänlaisena terapiaprojektina tuolle Lanceriprojektille. Saattaa toimia jossain vaiheessa myös toisinpäin...
     
  11. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  12. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Mielenkiintoisia pelejä, ei muuta kuin potkuri perään ja vesille...

    Oma projekti on siinä vaiheessa, että puukehikko on n. 90 prosenttisesti valmis oviaukosta taaksepäin. Kyllä se koivu näköjään höyryttämällä taipuu, mutta rimojen syyrakenteen suoruus on todella tärkeää, muuten rimat menevät suht helposti poikki. Toisena vinkkinä muille kokeilijoille mainittakoon, että kiehuvan vesikattilan päällä höyrystettäessä ei ainakaan 20mm paksumpia rimoja kannata yrittää taivuttaa. Itse tein taivutetut osat kahdesta ohuemmasta rimasta, jotka sitten liimasin ja ruuvasin kiinni toisiinsa. Luulisi tuolla tavalla tehtyjen osien kestävän myös paremmin muodossaan.

    Olen myös vääntänyt jo noin puolet takapään pelleistä muotoonsa. Päivitän tietoja projektin edistymisestä tämän otsikon alle jatkossakin. Tarkoitus olisi laittaa myös projektikuvia johonkin nähtäväksi, kunhan ehdin.
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    puuosista

    Hämmästyttää hiukan tämä ahkerampien into tehdä puukehikko rodiin.
    Ajelin parisen kesää rodilla puujäykkärikopalla ja pikkulohkolla. Melkoisen letku peli sanoisin, se kiertyi melkoisesti jos ajoi viistosti kumpareen tai korkean kanttarin yli. Eräänä talvena puut läks ja korvautui metallisilla hitsatuilla rakenteilla ja lattialla. Ilman runkomuutoksia piili oli tosi paljon jäykempi sen jälkeen.
    Kokonaan puukoppa, woodie wagon olisi kyllä hieno.
     
  14. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Kiitti kun kerroit kokemuksistasi, Anti-Midas. Eipä tuota T:n orkkiskehikkoa voi kovin jäykäksi sanoa, varsinkaan roadsteriksi muutettua coupen kehikkoa. Tarkoituksenani on hieman vahvistella tuota, mutta kuitenkin siten että muutokset eivät "hypi silmille". Vahvistetulla rungollakin saa varmaan lisää jäykkyyttä, myös peltilattia on harkinnassa...

    Mulle toi puukehikko on vaan se juttu joka kolahtaa. Olen sen vuoksi pienestä notkumisestakin valmis kärsimään. Ja kyllä tuohon rodiin on näillä näkymin hieman woodie-vaikutteitakin tulossa...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. Cuda

    Cuda 1st gear

    ..ja tuossa mielestäni maailman upein "puu-auto". Toki perinteiset 40's 50's woodietkin upeita ovat, mutta tuo nyt vain on kolahtanut.


    http://www.vintageweb.net/ccpa/pbdues.htm


    Se on se Franayn korittama siellä alimpien kuvien joukossa. Penkit strutsinnahkaa ja vaikka mitä. Näyttäähän se vähän pianolta ja on enemmän esine kuin auto - niin tai näin niin yksi kauneimpia teollisen muotoilun tuotteita (Spitfiren ohella) maailmassa silti.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

  18. Flathead

    Flathead 1st gear

    Lancer 225 2d, miten projekti edistyy?? Itse olen puolivalmis puuseppä ja alkoi kiinnostamaan vähän liikaakin.. Jos jossain vaiheessa ehdit, niin pistäs kuvia näkyville!
     
  19. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Ovista taaksepäin puuosat ovat noita "normaaliauton" kynnyskoteloita lukuunottamatta pintakäsittelyä vaille valmiit, kuskinpuoleista ovea väsäilin juuri tänään. Pellit olen myös taivutellut valmiiksi noista ovista taaksepäin ja yhdistin niitäkin tänään toisiinsa niittejä naputtelemalla.

    Olen tässä tekemässä autoharrasteaiheisia kotisivujani, ja olen tuonne jo laittanut paljon kuvia myös rodiprojektista. En kyllä vielä uskalla luvat ajankohtaa, koska saan sivut julkaisukuntoon.
     
  20. Flathead

    Flathead 1st gear

    Ok! Jään/jäämme mielenkiinnolla odottamaan sivujen valmistumista!
     

Kerro tästä muillekin!