Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mikä auto??
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarvitsee olla ihan täyskokoinen jos 350 heppainen pickupin kone on asennettavissa. Eiks joku seitsemänlitrainen isolohko kaasarilla ihan tohon speksiin? Sukkasillaan huoltoasemalta huoltoasemalle 15 ja jos pikkuisen pistää tuulen viheltämään niin menee kymppi enemmän. Ja kylillä ei viitti edes mittailla.

    7 vuotta ajelin -76 Coronet stw:llä jossa aluksi vakio, sittemmin 4 kurkkuiselle muunneltu 360. Kaikki bensat vihkoon. Kesällä keskimäärin 23, talvella 24. Asun kaupungissa.

    Bensa oli olevinaan silloinkin jonkin hintaista. Nyt on paremmat hankkeet ja silti "en ottaisi" käyttikseksi enää.

    1988 F-150 4.9 vie keskimäärin 17 litraa. Joka ainoa tankkaus merkitty vihkoon.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Joo,harmi jos ketjun aloittaja on vaan lämpimikseen kirjoitellut.
    Voishan sitä tässä muutaman virkkeen flunssan kourissa aiheesta itsekin raapustaa.Hyvä kaverini ammatikseen rakentaa Toytotan koneita ja rajuja Toyotia.
    Aika rankkoja lukemia ukko noista moteistaan ottaa,ja pysyvät pirulaiset vielä nipussa.800 hp näyttäs olevan suht helppo nakki rivi kuutos Toyotan motista.
    Funtasasinkin hänen kanssaan että olisipas aika metka laite,jos tällaisen motin mun kevyeen -70 Camaroon viskaisi.Hyvin olis Camarossa Toyotan tekniikalle tilaa.
    Juu,ei ole enää kuumetta.
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Dieselöi samantien, laita vaikka 2000 luvun alun mersun optimoitu kissanpääkone automaatilla konehuoneeseen, niin saat enemmän voimakkaampia din hevosia kuin vanhan V8 lutkun sae poneja on ollut.
    Kulutus laskee ällistyttävän alhaiseksi ja kulkee ilosesti moottoritie nopeuksiakin.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aihe on ihan mielenkiintoinen, ja hyvin toteutettuja moottoriswappeja on aina ilo katsella. Monet kyseenalaistaa tässäkin keskustelussa koko homman järkevyyden, itse taas olen sitä mieltä että miksei? Rahallisesti ei varmaan mitään järkeä, mutta onko autoharrastuksessa yleensäkään? Jos haluaa harrasteautoaan jalostaa modernimalla tekniikalla niin miksi ei...
     
    Voliant ja sdfsd tykkäävät tästä.
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Auto-Bildissä tais olla w201 ja OM651? On suomessakin ainakin yksi w123 jossa w210 320CDI koko tekniikka, alusta ja sisusta, oli ainakin Classic Motorshowssa MB-klubin osastolla näytillä.

    Muita hienoja swappeja mitä tulee mieleen on täälläkin kirjoitelleen rakentajan B-mallin Kadett Caravan uudemmalla 2-litraisella 16-venttiilisellä moottorilla, oli hieno laite ja kulkupuoli varmasti riittävä.
     
    mpower ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onneksi jokainen saa harrastaa just sillä tavalla kun itse haluaa, jos haluaa hakata 100 000€ vaikka Challengeriin uudella Hemillä joka on kaikinpuolin puunattu ja kiiltävä, ja haluaa pitää sen tallissa paitsi nätteinä kesäpäivinä, se on ihan hänen oma asia... Ja jos joku siihen käyttää 4-5 vuoden vapaa-ajat olen aika varma ettei sitä tehdä trendikkyyden takia.
     
    Lowry tykkää tästä.
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Ja sitten on trolleja, jotka saa kicksinsä siitä, että ihmiset vastailee olemattomaan kysymykseen. Ja meitä, jotka vielä lukee näitä. Itselläni nuo moottorimuutokset ovat kaatuneet kuitenkin siihen kokonaisvaivaan ja kustannuksiin, jotka siitä muutoksesta tulee.

    Mitäs jos toi aloittaja onkin Berner itse? Sehän ehdotti vanhoihin autoihin uusia moottoreita!
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aargh :confused:
     
    ImpJay, Norri, Bukero ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    etenkin sillon tulee myös järkiaspekti mukaan jos autolla ajaa paljon mut en minäkään heti tyrmäisi mielenkiintosta swappia
     
  11. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Fiksuinta olis kyllä joku Mesen OM606 + sähkötomaatti tai manuaali tms diisseli jos haluaa halpaa ajoa. Tai emt veroista sitte, mutta tuntus että jollaki LS-swapillaki sais ihan kohtuullista kulutusta ja varsinki letukkaan idioottihelpon swapin, miksei muihinki.

    Mulla perinteinen SBF302 8-pisteruutalla, EDIS sytöllä, 3.25 ruuvilla kuluttaa n. 15l korttelirallissa, matkalla 8l jos ajelee rauhassa 110 mittariin. Seka-ajossa sitte väliltä. 10k vuoteen ni ei oo paha ajella ku muuten kustannukset aika halvat tommosessa '69 keskikoppa Ford farkussa johon nyt on tehty jo ns kaikki.

    Hintavaks tulee ruiskuttaa se orkkispannuki kuitenki, LS-swapin saa jo melko pitkälle jos meinaa sytön ja ruiskun laittaa.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mun mielestä ihan kannatettava idea, uudemman tekniikan swappaaminen vanhaan autoon. Jossain määrinhän se on hotroddauksen ideakin, vaikka toiset swapit ei toisen makuun käykään, oman maun mukaan sit vaan dieseliä tai bensaa, pääasia että itse tykkää yhdistelmästä.

    Just vaikka jo mainitut Toyota 2JZ, tai se 4L V8, Mersun CDI:t tai vaikka Bemarin kuutonen, turbolla tai ilman, olis senverran tilavuutta ettei se meneminen ihan ahdoilla olemiseen perustu. Siis suhteuttenuna siihen että mitä se tuleva laite sit painaa, ei se Punton kone siinä Imperialissa välttämättä ole kovin hyvä idea munkaan mielestä?

    Kustannuksia varmaan kuitenkin joka swapista tulee senverran ettei ihan äkkiä ole taloudellisesti perusteltua, ainakin jos hommat tekee hyvin, mutta onhan sit siinä laitteessa muitakin ulottuvuuksia kuin se halpa hinta tai käytön edullisuus. Ajattelen siis niin että jos on mieluinen kori ja siihen saa itseä miellyttävän tekniikan jossa vielä alkuperäistä halvemmat ajelukulut niin sehan on kaikinpäin onnistunut, ja tarjoaa parhaimmillaan paljon enempi omistajalleen kuin tekniikan ollessa vakio.
    Eikä sillä ettei hyvään lopputulokseen pääsis monessa laitteessa sitä alkuperäistä tekniikkaa parantelemalla, tyyli vapaa kunhan ite tykkää.

    Noiden bensakoneiden swappaamista helpottaa nykyään hyvä tarjonta aftermarketohjainalitteissa, dieseleissä commonrailien ohjainlaitteita ei niin vaan löydy järkevin kustannuksin, ainakin tällä hetkellä se tekee haastetta dieseliin vaihtamisessa, pl. mekaaniset koneet....
     
    Muokattu: 27.9.2018
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. atobee

    atobee Gearhead

    Itse vaihtaisin moottorin toiseen huomioiden kaiken.
     
    1purehell, Rotten ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Trollin tai haaveilijan tunnistaa siitä, että ei pysty kertomaan edes autoa, mihin on suunnitteilla koneswappi.
    Mutta hauskahan tätä aihetta on miettiä, vaikka aloittaja ei koskaan teekään tuota projektia.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Voihan olla kyseessä ujo runopoika,joka vaan nyt kerää rohkeutta.
     
  16. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Sitten kannattaa tehdä korinvaihto, koska siinähän vanha kone jää paikalleen. Eli esim Ford Fiestaan vaihat Chevrolet Impalan korin. Jos koppa on pitkä, otat pätkän väliltä pois. Eikös se ole siinä.
     
    Jussi289, Weijari ja Rotten tykkäävät tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos rungottomaan fiestaan vaihtaa korin niin eikönää se ole siis fiestan kone siihen ilmapalaan? Eikä tartte rälläkkääkään.....
     
  18. SMP

    SMP 1st gear

    Eikö noissa voortin koneissa istu kaavelit aika hyvin ristiin etu-ja takavetoisten välillä?
    Takavetoloota, se fiestan ahdettu(?) motti ja perää paljon tiukemmalle välitykselle. Kyllä se varmaan liikkuu jollain tapaa ja ehkä vähemmällä kuin joku väärillä säädöillä rötäävä kasi.
    Eihän se sama fiilis ole mutta näyttää vanhalta, toimii kuin ford.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Fiestahan mahtuu kokonaisena moottoreineen esim Impalan moottoritilaan. Pääsee helpoimmalla.
     
    Norri, Jussi289, Sounderi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö se ois ihan sama joku tehostartti vaan laittaa sinne vetäville pyörille, yhtä paljon tehoo kun jossai fiestassa?
     

Kerro tästä muillekin!