G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. pataatti

    pataatti Gearhead

    On ne joo huomattavasti arvokkaammat,mutta säästää paljolta vaivalta ja työltä ja harmilta. Mulla oli iskarit siirretty tukivarren takapuolelle. Oikeestaa ainoo mihin sen sai vähänkään järkevästi. Taisin vähän joutua rajoittaa renkaiden kääntämistä sen takia. Ja yksi iskari meni solmuun ja kerran katkesi 6mm raudasta tehty iskarin siirtopalikka ku vaan väsy. Mulla sai ohjattua joka nurkan erikseen. Niinhän ei enää saa luvallisesti toimia ainakaan katsastuksessa. Ja meni yksi etupussikin puhki vaikka oli palkkia avarrettu mielestäni riittävästi. Takapään tekemisessä ei ole mitään vaikeutta. Ottaa vaa vanhat osat pois ja laittaa uudet. Siellä ei tarvii mitää ihmeitä
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä en edes tienny tota ettei sais erikseen säätää ku leimasin pussit tuohon 63 fordiin... No eipä katsuri siitä mitään sanonu, ja ne on nyt saanu olla tommoset... Ainoastaan laitoin pussien käytön p/n kytkimen taa, eli säätö onnistuu ainoastaan p:llä ja n:llä. Sitäkään ei ole katsuri testannut, koska ei ole koskaan koskenut säätöihin.

    Nelipyöräsuuntauksestakin selvisin puhumalla, eli ei tarvinut sitäkään..
     
  3. pataatti

    pataatti Gearhead

    Nyky vaatimusten mukaan samalla akselilla olevat täytyy toimia samaan tahtiin. Mä tein muutoksen 15 kesällä ja just silloin tuli tämä sääntö. Multa ei kyselty suuntauksista mitään. Otteeseen merkittiin vaan että ilmapalkein säädettävä jousitus ja mitta navasta pyöränkaareen ajokorkeudessa. Mulla oli 9 nappinen ohjain jota pysty säätää vaikka ajon aikana.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Viimesin tieto oli että KOKO auton täytyy liikkua samassa tahdissa. Eli ohjaus pitäs olla ilmeisesti käytännössä yhden napin takana ja sekään ei vissiin sais toimia kun nss-kytkimen takaa tai parkilla :rolleyes:

    Mutta kannattanee kysästä henk.koht. katsurilta että kuinka nuuka se asian tiimoilta on koska sehän on ihan tulkintakysymys että kuinka hyvin niiden pitää katkasijoita tutkia/etsiä jne. ;)
     
  5. pataatti

    pataatti Gearhead

    Kyllä ne kaiken kivan kieltää :) No tuskin itse alan enää toista ilma-alustaista tekemään. Tai jos teenkin niin monta asiaa täytyy tehdä ihan toisella tavalla. Mutta tulihan kokeiltua tämäkin.
     
    tsipi tykkää tästä.
  6. T-top

    T-top 1st gear

    Hjälp!
    '86 Olds 442 lähestyy.
    Kuulin että katin poistaminen ennen rekisteröintikatsastusta olisi mahdollista.
    Jos näin tehdään, niin ajaudunko ongelmiin lambda-antureiden tms. moottorin ohjauksen kanssa, katsastushenkilön kanssa, museorekkari-tarkastajan kanssa???
    Entäs plussat?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei katti ole pakollinen jos auto alittaa sen vuotisen päästömääräykset. Eikä sen poisto vaikuta moottoriinpäin mitenkään paitsi ehkä positiivisesti.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Oletan että tässä vähän kautta rantain haettiin sitä että jos sen katin heivaa veks ennen tyyppäystä ni saisko sen sit menemään jatkossakin päästöjen suhteen ei-vähäpäästöisenä ilman merkintää katista yms.? Niinku noita leppäjeeppejäkin on samanikäsiä tuotu sekä vähäpäästösenä että ilman? Toki tuon ikäisen nyt luulis olevan ei-vähäpäästöinen mutta jos siellä katti lojuu putkessa ni vittumainen katsurihan laittaa sen otteeseen ja sit se pitääkin mennä tiukemmilla päästöillä jatkossakin läpi? o_O
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kait -86 mallin autolta voi millään vaatia uudemman auton päästörajojen alitusta. Tappelin joskus 30v takaperin kun menin leimalle Camarolla jossa katti luki otteessa mutta se oli otettu pois. Leima tuli ilman kattia kuitenkin.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nokun tää on kekkoslovakia ni kaikki on mahollista... jos ne kirjaa otteeseen kolmitoimikatalysaattorin ni veikkaa millä arvoilla ne päästöjä alkaa ottamaan :poff:
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos auto on vuodelta 86 ja vähäpäästöinen, ni sitte se on vähä päästöinen. Eli minun mielestä voi olla vanhempiki vähäpäästöinen, jos se on aikanaan myyty semmoisena.

    Minä ottaisin ehdottomasti sen katin pois. Omassa chevy k1500 lukee otteessa: "mallivuodesta 1992 alkaen katti ja plaa plaa" joutu muutaman kerran vääntää kättä tästä ku omani oli 1991. Katsurit väittivät, että voi olla 1992 mallia tehty 1991. Loppuviimein oli vin koodin purku tulostettuna aina hanskalokerossa, ni ei tarvinu tapella...

    Minä ottaisin sen pöntön pois sieltä. Ei tarvii miettiä, ja ei sitä ykskään katsuri tiedä onko siellä ollu semmosta. En meinaa itekkää uskos ton ikäisestä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Katista on saanut veroetuja autoverossa aikanaan jolloin se ei ollut pakollinen, eli 80-luvun lopussa.
    Jos se on ollu autossa autoveropäivänä ja siitä on saanut autoveroalennuksen, se on edelleen oltava siellä vaikka vuosimalli olisikin sellainen ettei sitä vaadita.
    koskee pääasiassa henkilöautoja koska pakut oli autoverottomiatuolloin ja katista ei veroetua saaanut
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi veroalennus tuli -90 .
     
  14. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Itsellä on Camino -85, pakettiauto jossa on kat putkessa. Kysäisin viimeksi katsastaessa onko katti pakko olla. Katsuri sanaili jotain tähän tyyliin: kuoret pitäis olla. Otteessa on vain maininta että käytettävä lyijytöntä katalysaattorin vuoksi. Auto on kait suht kunnossa, Päästöjen kanssa en ole taistellut. Viimeksi päästöt CO 1.5,HC 150, O2 1.
    Perusterveen auton kanssa ei tuosta kannata päätään vaivata. HC:n raja-arvo 1.10-86 asti on 1000 ja CO 4.5.
     
  15. T-top

    T-top 1st gear

    Kiitokset kommenteista.

    Jutun juoni on juurikin se, että jos jätän katin paikoilleen, niin onko riski että joku herttainen katsuri laittaa rekisteriotteeseen jotta vähäpäästöinen, vaikka käyttöönottovuosi on 1986. Ja sitten on mentävä kireillä päästörajoilla maailman tappiin.

    Jos tulee vain merkintä katti (mutta ei vähäpäästöinen), niin sitten päästöihin jää pelivaraa ja katti voi olla vaikka rautakangella avarrettua mallia.

    Vois tietty heittää katin mäkeen ja mennä sitten rekisteröintikatsatukseen. Ei pitäis tulla vähäpäästöinen-merkintää.
    MUTTA, kun ei ole yhtään käsitystä miten nihilistinen museotarkastus on, pitäiskö silloin löytyä kattikin tai edes sen kuoret. Auto pitäis olla täysin originaalissa kunnossa, joten museotarkastuksen pitäis mennnä muutoin aika kivuttomasti läpi ja senpä takia se houkutteleekin.

    Huomenna pääsen ehkä hyvällä tuurilla jo hakemaan auton, siitä se lähtee!
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuota.. jos aiot sen museoida. niin eiköhän silloin ole ihan sama onko siinä vähäpäästöinen tai katalysaattori leima.. sen katin pitäs siinä olla että on kuin "tehtaalta tullut". ei pitäisi olla mitään syytä edes sitä kairata tyhjäksi jos aioit museoautoksi sitä rekisteröidä.

    jos auto on museoautokuntoinen, ja sellaiseksi rekisteröity, sen pitääkin mennä niistä pakokaasupäästöistä läpi. kun kaikki osat on alkuperäistä vastaavassa kunnossa eikä autoa ole mitenkään viritetty tai rikki. se ehjä ja kunnossa oleva menee kyllä niistä aikakautensa pakokaasusäädöksistä läpi, ei ne niin kireitä ole.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Museotarkastuksissahan on tunnetusti eroja tämän valtion sisällä. Omassa museotarkastuksessani ei kyllä juuri alapuolelta syynätty. Olis kyllä ollu aivan uusi orkkis putkisto.. Auto oli tosin 69 riviera gs, eikä g-body.

    Minä ite tykkään käydä ihan katsurin juttusilla etukäteen. Ihmettelisin kyllä suuresti jos joku museotarkastaja olisi sun autosta niin kärryillä, että tietäs miltä sen pakoputken pitäs näyttää...

    Tuskin sulla on sitä kattiakaan ollu enää vuosikausiin, sikäli mikäli omat kokemukset amerikan joen käsittelystä pitää paikkaansa...
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Minäkin olen laittanu -50 luvun autoon -90 luvun vaihdetoosan ja silti se meni museoleimasta läpi.
     
  19. T-top

    T-top 1st gear

    Soittelin juuri yhdelle konttorille.
    Siellä tulkinta meni niin että he selvittää mitä saastelaitteita autossa on ollut tehtaalta lähtiessä ja ne samat pitää olla siinä toimintakunnossa rekistöröintikatsastuksessakin.
    Kuitenkaan katin olemassaolo ei aiheuta sitä että 80-luvun auto merkattaisiin vähäpäästöiseksi ja siltä odotettaisiin 1992 päästöarvoja. Eli worst case scenarion ei pitäISI toteutua...
     
  20. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Kaikki tieto ei välttämättä ole rekisteriotteessa, mutta mun -85 Trans amissa ei ole mainintaa katista. Joku on kuitenkin vaihtanut sen uuteen. Auto on tuotu käytettynä maahan. Ei tule wcs:ta jos ne ei ole keksineet mitään ihmeellistä.
     

Kerro tästä muillekin!