Levitetyt peltivanteet, kokemuksia tekemisestä ja ajamisesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Jopas_jotakin, 7.11.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, mulla kun ei oo varaa uusiin vanteisiin, joihin sopisi 255-275/50/16" rengas, niin silloinhan tehdään ite. Eli ostetaan setti v70:sen Volvon peltivanteita ja katkaistaan ne sorvissa ns. matalimmasta kohdasta. Pannaan vähäksi aikaa nuo puolikkaat syrjään, sitten pannaan toinen vanne kiinni sorviin ja irroitetaan sitä matalinta kohtaa niin paljon kun sitä vain suinkin on.

    Sitten tehdään tälli, eli teline/pidin, johon ladotaan ensin vanteen takaosa, sitten irrotettu matalin osa, sitten halkaistun renkaan ulkopuoli. Sitten hitsataan heftiin vanne siten että siinä on pienet heftit vaikka kuudessa kohtaa vannetta. sitten pyöritetään sitä sorvissa ja voidaan käyttää terää merkinpiirtäjänä, oiotaan aina vähän kerrallaan vannetta niin että se pyörii niin tasaisesti että terä just ja just hipaisee vanteen ulkoreunaa, sitten hitsataan lisää, pyöritetään ja hitsataan lisää, toistetaan kunnes kasassa on joku 8-9" vanne, jossa on ulkoreunassa aika iso "huuli", siis vanteessa. tarvittaessa tämän voi tehdä myös niin että levitystä tulee keskilinjaan nähden molemmille puolille se 1½", eli jos vanne on aluksi 6½", niin käsittelyn jälkeen neljästä kapeasta vanteesta on kuoriutunut kaksi leveää.

    Nyt kun molemmille puolille keskilinjaa hitsataan samanlainen rinkula, on työssä oltava vähintään yhtä tarkka, nämä ei saa lieputtaa yhtään, muuten ne hakkaa perän laakerit ihan varmasti paskaksi sadan kilometrin aikana.
    Jos neljästä vanteesta saadaan leivottua vaikka kaksi 9½" vannetta, voitaneen niille asentaa 255/50/16" kumit ja tasapainottaa ne. Yleensä näissä levitetyissä vanteissa on meilläpäin käytetty myös sisärengasta, koska täydellistä hitsiä kahteen palkoon en ainakaan minä saa aikaiseksi vaan hitsiin jää huokosia.

    Kun tämä on tehty vanteet maalataan hopeisiksi, ja ostetaan pari vannetta lisää eteen nääs, tuommoselle v70:pin vanteelle mahtuu varmaan 215/50/16" ihan hyvin. Tässä olisi rengastusta 1120kg painavalle autolle ihan tarpeeksi.

    Vai kiertelenkö myyntipalstoja ja ostan oikeat vaikkapa 8" aluvanteet, ei nekään nykyään niin kalliita oo.

    Onko kukaan tehnyt levitettyjä peltivanteita ja sitten vieläpä ajanutkin niillä, miten on toiminut?
     
  2. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Ei toi mikään ameriikan temppu oo, ite oon omaani parit takavanteet tehny ja hyvin toimii eikä ravistele kun huolella tekee.
    Mullahan ei mitään sorvia ees oo, joten halkaisin vanteet rengaskoneessa. Asennusvarteen tein adapterin rälläkälle ja vanne kiinni pyörityspöytään, laikka pyörimään ja vanteet kahteen osaan näppärästi.

    Laitoin omiin vielä lisäksi 50mm levyisestä latasta soirot niin sai 6,5" leveistä vanteista 10" leveet kivuttomasti.
    Pyöräytin mankelissa muotoon nuo latikan soirot, hepaten kiinni tasapainotuskoneessa ja sitten kova sauma ympäri.

    Heittoa jäi semonen 0,5mm pystyyn ja pahimmillaan 1,5mm sivuun, mutta renkaat päällä tasapainotellessa pahimpaan meni 30g+15g painoja...
     
    fudge85 tykkää tästä.
  3. fudge85

    fudge85 Gearhead

    peltivanteet ei kyllä nykyään maksa paljoa , ainakaan minusta o_O
     
  4. Jos hiukan hämmenttää ketjun aloittajaa ja sen Volvo suunnitelmia, niin Pököteissä ja Sitikoissa on ollut myös 17" peltivannetta, jonka voi muuttaa yhtä helposti Volvoon sopivaksi.

    [​IMG]

    Mutta asiaan..Youtubesta löytyy videoita vanteiden levittämisestä. Mutta tämä on ehdoton ykkönen. Tässä on tekijämiehet tekemässä ja asenne on kova:

     
    Pietsi, Vuppe ja fudge85 tykkäävät tästä.
  5. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Ja iliman tuota asiaan kuuluvaa touhu sikaria , hitsaus ei olis onnistunu :D:D:D
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, 17" on jo liian iso, ajan ennemmin 16" pyörillä, ne on mukavammat mutta varmasti tarpeeksi jäykät kovaankin rata-ajoon. Joo, eihän ne peltivanteet sinällään kalliit oo mutta nuo renkaat on. Mulle varmaan takapalloiksi riittäisi 255/45/16 ja eturenkaiksi 215/50/16", nuo riittää ihan varmasti 1150 kiloiseen autoon. Renkaistahan sitten on paljon kiinni, nuo etukumithan on halvat ja löytyykin helpolla, mutta takarenkaiden suhteen tilanne voi ollakkin eri.

    Jos se on noinkin onnistunut tuo vanteiden levitys että on lattarautaa pyöritetty mankelissa, niin minähän teen itte samalla lailla, jos vanteet on vaikka 6½" leveät niin 50mm lattarauta pyöreäksimankeloituna hitsattais vanteen kiinnityskohdasta ulospäin, kun volvossa jää takarenkaat vakiona vähän liian sisään, niin sinne kyllä sopii tuommoinen 50mm levitys, tuleepahan vanteeseenkin vähän sitä "reunaa", noille 8½ leveille menisi sitten varmaan jo 255:nen kumikin.

    Tulisi halvaksi, eilen bongasin volvon 16" peltivanteita koko sarjan satasella. Sitten vaan maalaisi keskiön mustalla ja sen reunan auton väriseksi niin hyvä tulisi.

    Loistavaa, kiitoksia vastauksista.
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja sit vääntää se 255/45 rengas ehjänä vielä sen 3,5" leveän huulen yli...
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jos sitä levikepalaa niihin laittaa nii se pitäis olla siinä vanteen matalas kohdas, ettei tuu semmosta et kummaltakaan puolelta ei saa rengasta päälle.
     
    rallikuski tykkää tästä.
  9. Silleen se on tehty tuossa linkkamassani vanhojen herrojen videossakin. Mutta hyvä huomio silti.
     
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin tietty, myydäänkö vielä nykyään 15" kumeja jotakin 245/50 luokkaa, kun 15" on mun mielestä jotenkin sopivammat volvoon, nimenomaan ne 15" pyöreäreikäset, sehän on se vanteen matalin kohta yleensä aika lähellä keskilinjaa, kattoo vaan ku leikkaa että ottaa sillain että se vanne levenee ulospäin sitten ku hitsaa sen levikepalan. Miksei tommosessa setupissa muka sais rengasta päälle?
     
  11. Se ura on sitä varten, että saa latettua renkaan paikalleen. Jos se on väärässä paikassa, niin ei se sitten onnistu.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei tunnu löytyvän 15" vanteelle oikean kokoista kumia, sen sijaan 245/45/16" renkaita löytyy, nuo riittää aivan hyvin kevyeen autoon jossa on lukkoperä, eteen saa sitten 225/45/16" kumit. Saas nähä mahtuuko pyörimään, noh mä oon aikeissa ainakin taakse tehä pyöränkotelot uusiksi kuitenkin. eturenkaat ei välttämättä mahdu pyörimään se vanne voi ottaa macphersonin tolppiin kiinni, eli jos etuvanteitakin joudutaan levittämään se tulee tehdä ulospäin ja kaaret joutuu varmaan muokkaamaan siten että kumi mahtuu pyörimään.
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, mutta eikö se levikesuikale pidä hitsata just siihen matalimpaan kohtaan?
     
  14. Kyllä ja juuri siksi. Jos sen hitsaa johonkin muualle, niin ei renkaan asennus välttämättä onnistu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Okei, asia on sitten siltä osin selvä, hyvä että asiaan saatiin selvyys!
     
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    On ne isot pojat (suomessakin) tehnyt levityksiä myös "korkeeseen" osaan. Mutta se toinen korkee (lyhyt) reuna pitää jättää koskemattomaksi, muuten on ongelmia saada rengasta vanteelle...

    Ei muutaku lunttaamaan, tietty tekevät valmiiksi asti ammattiaidolla: https://www.vannepaja.fi/palvelut/#muutos
     
    Make.S ja KajS tykkäävät tästä.
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Levittämisestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta useita sarjoja olen teettänyt paikallisesti soiro väliin tyylillä. Ajokokemusta näillä 100+tkm. Yks pari on epäonnistunut, halkesivat saumasta ja ilmat pihalle. Nämä tehtiin uudenkarheista Audin vanteista, liekö ollut jotain erikoisempaa terästä? Ei ole tarvinut sisärenkaita, eikä mitään silikonikötöstyksiä hitsisaumoissa. Kunnolla hitsattuja vain. Suoriakin ovat olleet, kunhan vaan lähtökohtakin on ollut suora :)
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear


    Joo, tuolla vannepajallahan ne tekee 45€ vanne, eli ei paljon kannata ruveta ite levittelemään ja hitsailemaan. Kiitos paljon linkistä!!! :)
     
  19. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Käytin juuri vanteet tuolla vannepajalla. siirrettiin keskiöitä 15 ja 20mm. Hyvät tuli.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mikä se totuus noista vannepajan vanteista on, kun osa kertoo mainos-shop;maisesti

    Ja toinen mitä tullut vastaan on ollut kanssa näitä
    Nimet vaan puuttuu perästä make turusta ja jonne 22v. porvoosta

    Ja sit moitteet on kuvien kanssa keskiöt vinossa, levitykset hitsattu suunnilleen saumaan, mitä ny puolet menny ohi


    Sit maasturipuolella väki tekee itelleen laitteet et saa levitettyä 4 vannetta, niin onko siinäkään järkeä jos hyvää saa teetettyä saa 200e sarja
     

Kerro tästä muillekin!