Erilaisempi Sevrolee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Rautamäen ensi-ilta, mutta tätä kirjoittaa 3135 viestin entinen Rockmaple. Sori vaan kun sotken, mutta nyt kun joillakin tahoilla on huoli suomen kielen rappeutumisesta, niin päätin tässä kohdassa kantaa oman korteni ja vaihtaa nimimerkin suomenkieliseksi. En siitä syystä ettenkö seisoisi melkein kaiken kirjoittamani takana, vaan jotenkin tuo Rockmaple kuulostaa ja näyttää vähän hölmöltä suomeksi ajateltuna ja kirjoitettuna. Ei ole tarkoitus käyttää kahta käyttäjätunnusta tästä eteenpäin

    Tämän projektin alkupisteenä voi oikeastaan pitää kesäkuuta vuonna 1982, jolloin ostin ruotsalaisen Wheels-lehden, jossa oli muutaman sivun artikkeli Corvairista. En ollut moisesta kulkuneuvosta varmaan aikaisemmin kuullutkaan, enkä peruskoulun kutosen arvoisella ruotsinkielen taidolla jutusta puoltakaan ymmärtänyt, mutta jotenkin alkoi aihe kiehtoa. Ei Corvairista varsinaisesti mitään unelmien kohdetta tullut, lähinnä kai silloin unelmoin niistä suuren yleisön suosikkimalleista, joiden kerrottiin olevan kaikkien harrastajien haaveideen kohteena. Pari vuotta sitten alkoi tuntua että aika kypsä seuraavalle projektille, ja kun sopiva Corvair oli myynnissä, niin hain sen kotiin. Tästä varmaankin tulee tylsähkö kertomus tavallisesta autorempasta, kun ei nyt ainakaan tässä vaiheessa ole tarkoitus ryhtyä autoa sen kummemmin kustomoimaan. Tässä topicissa tuli jo vähän mainittua projektin aloituksesta: https://www.overdrive.fi/forum/threads/kiinnostaako-corvairit.302497/

    Kertauksen vuoksi kuva aihiosta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Näyttää kaukaa katsottuna melko hyvältä, ja vähän erehdyin itsekin hämärässä hallissa ennen kaupantekoa autoa vilkaistuani kuvittelemaan ritsaa paremmaksi mitä se olikaan. Olisi tuon ajoon saanut luultavasti aika helpolla, ainoa ilmi tullut käyttöä rajoittava vika oli hukassa oleva Powergliden kakkosvaihde. Talvi-illoiksi puuhaa kuitenkin lähinnä oli tarkoitus, niin enempiä ihmettelemättä laitoin kotteron osiksi. Sisustan purkamisen jälkeen takapenkin alla näytti tällaiselta:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Veivattavien takasivuikkunoiden korppuuntuneet tiivisteet olivat vuotaneet vettä helmakoteloihin ja takalasin tiivisteen alla oli ruostereikiä joista vesi oli valunut penkin alle. Maaliakaan ei tehtaalla ollut riittänyt ihan joka kohtaan.

    Tekaisin nurkista löytyneistä romuista tällaisen korkean teknolokian autonkorin korjaustelineen. Tuolla voi työntää romun ulos esim. hiekkapuhallusta varten ja nostella trukkipiikeillä tarpeen mukaan, ja kun kääntää kotelon kylkiasentoon ja tuuppaa seinä viereen niin sopii tekemään tallissa muutakin, kun ei se vie tilaa kuin alun toista metriä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Silmä lepää tyhjäksi puretun hylsynkin kauniissa muotoilussa.:)

    Ensimmäiset paikat takalattioihin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Mullahan ei ole mitään varsinaisia peltityökaluja. Kanttikoneeni on kaksi 10 cm:n välein reijitettyä kulmaraudan pätkää joiden väliin kiristän pellin ja vasaralla takoen taivutan. Nuo lattian jäykistyspokkaukset tein niin, että ruuvasin pöytälevyyn kaksi lattarautaa sopivalle etäisyydelle toisistaan, pelti niiden pälle, pellin päälle laudat ohjuriksi ja lautojen välissä pärryytin menemään paineilmatalttavasarassa terän paikalla olevalla sopivasti muotoillulla raudanpalasella. Käden kääntessä syntyy uraa.

    Samalla talttakoneella piikkasin kivettyneet alustamassat pois:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Teränä on pakkelilastan pala, sen kiinnittäminen on vähän ongelmallista kun se aika nopeasti väsyy ja murtuu hitsiheppien vierestä. Mitä enemmän hitsaa niin sen huonommin kestää. Tuo taltan varsi on rälläköity halki ja pellipala on urassa.
     
    Muokattu: 11.11.2018
    sleepercooler, usvamoppe, Roberto ja 20 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hyvää työtä.
    Ja hyvän näköinen auto.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Mielenkiintoista. Mullekin kelpaisi tuollainen corvairi.
    Itse just värkkäilin sikkikoneella ekaa kertaa pokkauksia. No sehän taittaa tietysti pellit käyräksi. Tuolla systeemillä pysyy varmaan paremmin muodossa.
    Hyvältä näyttää.
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eipä kyllä pysy.
     
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Jostain syystä ei näy kuvat mulla ollenkaan. Tuohon pellin mutkalle menoon sikatessa auttaa paljon jos löytyy vaikka englanninpyörä. Venyttelee ensin aluetta, mistä aikoo sikata, niin sikki vetää pellin takaisin suoraksi.. Tietysti nyt harvasta tallista englannin pyörä löytyy, mutta kuitenkin. Omasta kokemuksesta voi taas sanoa, et jos tuohon pellin muotoiluun hurahtas enempi, niin äkkiä saa menemään tuhansia euroja pelkkiin työkaluihin
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä näy mullekaan kuvat.
     
    Camino'79 ja jariha tykkäävät tästä.
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eikä Minulla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    Eilen näky tänään ei.
     
  9. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Ei näy kuvat mullekaan
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiinnostava projekti ja hyvää tekstiä, jatka vaan! Ei kaiken kiinnostavan tarvitse aina olla äärimmäisen kustomoitua tai äärimmäisen suorituskykyistä.

    Kuvat ei tosiaan näy. Minä olen käyttänyt tämän lyhyen puolentoista vuoden overdrive historiani ajan aijaa.com. Jostain syystä ei ole temppuillut kertaakaan (kop kop)! :)
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Laitoin kuvat Aijaahan, jokohan näkyisi.
     
    Muokattu: 11.11.2018
    Gary Grand ja Rotten tykkäävät tästä.
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Hyvin näkyy nyt
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyvän näköistä jälkeähän siellä on alkanut tulemaan, tsemppiä projektille!
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    peukku korikrillistä,
    home made low tech toimii useimmin paremmin kuin kiinan high tech.
    Corvairit on siistejä, ramp side pikkis olis kyllä kuul.
    Tässä parinkilsan päässä yhel jo eläköityneellä automaalarilla oli turbo corvair
     
    palontie ja toyopet tykkäävät tästä.
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tsemiä projuun :)

    Corvairi on sellainen auto minkä vois ostaa kun sattuis sopivasti kohdalle, aika epätodennäköistä tosin :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kauneimpia korimalleja kyllä ehdottomasti.
     
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu tuo on kyllä hyvinkin hintansa (kympillä ostin kierretankoa) väärtiksi osoittautunut. Toisen pään akselissa on kampi ja sitten siellä on pyöreä vanerikiekko minkä reikiin voi lykätä kammen varren läpi lukitustapin ja voi valita hyvän asennon kotelolle. Ja kun hetken veivaa rivakasti hiekkapuhalluksen jälkeen, niin aika hyvin tyhjenee kaikki kolot hiekasta. Painopiste ei ihan osunut nappiin, akseli olisi saanut olla aika paljon alempana koriin nähden.
     
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kuten aiemmin mainitsin, niin helmakoteloihin oli päässyt vettä. Niiden takapäät oli jo Amerikan konstilla korjattu, eli uusi pelti heppailtu päälle ja kitillä siloiteltu.

    [​IMG]

    Tuosta kun jatkoin kittien kaapimista, niin paljastui "korjattu" kolarivaurio kyljestä.

    [​IMG]

    Mustat pilkut on reikiä, niihin on kai ruuvattu peltiruuvit joista on yritetty nyppiä lommoa suoraksi. Tämä kuva on itseasiassa toiselta puolelta auto kuin helmanpaikkauskuva, mutta jotta kokonaisuus säilyy tasapinoisena, niin edellisen omistajan rouva oli peruuttanut Lincolnillaan toisenkin kyljen sisään.:)

    Repaleet pois rälläkällä, ruosteet sekä muut skeidat hiekalla ja sinkkimaalia perään:

    [​IMG]

    Sisempi pelti paikattuna:

    [​IMG]

    Tee- se-itse (peltisaksilla, vasaralla ja rälläkällä) pintapellin korjauspala:

    [​IMG]

    Helmapellistä lattian suuntaan seuraava kolmionmuotoinen pala ei ollut ruosteinen, mutta olivat molemmilta puolilta tunkilla murjotut ikävän näköisiksi.

    [​IMG]
     
    sleepercooler, JouniK, Seevu ja 23 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hianoo työtä näyttäs olevan.
     
    Pertti K, LPV, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Komeeta jälkeä ja pointsit autovalinnasta!
     
    Pertti K, isalmela ja palontie tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!