Maalaus ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. v.isoaho

    v.isoaho Gearhead

    Onko tätä kukaan kokeillu vesimassalla
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    vesimassa toimii lievänä eristeenä maalauksenaikaista korkkailua vastaan, muttei ajan myötä tapahtuviin.

    ite oon epämääräisissä tapauksissa laittanut alimpaan pariin hinkkavarviin reippaammin ja ylempiin niukemmin muovipuskureiden korjausmaalauksiin alunperin tarkoitettua elastoa, eli joustoainetta, tällöin sen alla oleva maali ei esmes laajetessaan vedä hinkkaa halki.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Elastoa ei missään tapauksessa pidä käyttää ns.kovilla pinnoilla hiontavärissä eikä missään muuallakaan. Mikäli näin tehdään, silloin hiontavärin tärkein tehtävä menetetään, eli erityyppisten materiaalien (teräs+kitti) ”betonointi”/=sulku epäonnistuu.
    Hiontavärin tehtävä on nimenomaan luoda täysin elämätön+kutistumaton pinta pintavärimassalle ja lakalle. Vain solidille ”laatalle” voidaan rakentaa ylöspäin.
    Mikäli ”pohjilla elää/”laajenee” jokin, eikä solidi hiontavärikerros kykene sitä estämään, kaikki vauriot lopulta syntyvät sitä kautta lakkapintaan.
    Hiontavärikerros on maalijärjestelmässä ne koko talon perustukset ja valettu laatta. Mikäli nämä tieten tahtoen jätetään ”eläviksi”, kaikki ongelmat ovat välittömästi talon rakenteissa.
    Mikäli hiontaväriä ei koveteta täysin kitti+peltipinnoilla, mm.kittirajat ja pohjien hiontaskraadit nousevat lakkamintaan ennemmin tai myöhemmin, pilaten lopputuloksen.

    Eli ei näin, eikä missään tapauksessa elastoa silloin jos=kun hinkan alla eri tahtiin eläviä on kitti+teräspintoja. Elastoa vain silloin jos alla on tasaisesti elävää muovipintaa. Edes lasikuitupinnalle ei voi suositella mitään ”elastoja", koska pohjat näkyvät pinnassa muutaman vuoden kuluttua todella helposti. Tosin lasikuitupinnoilla tälle ei ole yleensä tarvettakaan.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Reksulla onkin sen verran nuukasti kokemusta maalihommista, et kyllä sitä voi yrittää ohjata oikeaan suuntaan... Minä voisin olla sopivampi kohde, mutta en minäkään nyt niele tota GS:n paatosta.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    voi toki, emmä tekisi tästäkään mitään arvovaltakysymystä, mutta olen vaan joistain asioista hieman eri mieltä ja kerron oman mielipiteeni,
    kova hinkkakerros ei ole vastaus kaikkiin ongelmiin, esmes thermoplastin päällä se menee kappaleiksi ennenku kovettuminen ehtii oikeastaan edes alkaa kun hinkka pyrkii kutistumaan ja alla oleva maali turpoaa kuin pullataikina, 30% elastoa kiertää ongelman, ei toki poista sitä, se jää ja pysyy, peltikirkkaaksi hiominen poistaa ongelman.

    tämän kerroksen kovettumisen jälkeen on tarpeeksi sitkeä ja solidi eristepinta johon voi jatkaa.
    menetelmää ei voi suositella, mutta tolleen thermon päälle saa paikkamaalattua, elastoa lisätään myös pintamaaliin tai/ja lakkaan

    hinkka on kuin betonilaatta ilman raudoitusta,
    hinkan vetolujuus ei yksinkertaisesti riitä ihan kaikkeen, korkea puristuslujuus sen sijaan aiheuttaa sen, että hinkan alla oleva kova/joustamaton vanha maali halkeilee kun se kylmässä yrittää kutistua hinkkaa enempi ja jos hinkkaa ei ole lutattu vitusti, se ajan kanssa alkaa sortua halkeamiin ja krokotiilisuomukuvio kopioituu lakkapintaan asti.

    välissä oleva elasto pienentää hinkan alla olevan maalin halkeiluriskiä, se on kuin betonilaattaan lisättäisiin raudoitusta.

    muovipuskurien tapauksessahan muovin venymä kevyessäkin pusussa ylittää "solidin" hinkan vetolujuuden ja maalipinta menee säpäleiksi, halkeilu on sitä todennäköisempää ja voimakkaampaa mitä paksumpi kova kerros koska murtopintojen etäisyys kasvaa,
    elaston kanssa tätä ei niin herkästi tapahdu,
    noin 20% pitoisuudella hinkka kestää jo elää ja vääntyillä todella löysänkin muovin mukana (esim 80-luvun fox mustang) sen mitä kappale muodonmuutoksitta kestää.
     
    Muokattu: 15.11.2018
  6. GS

    GS Gearhead

    Paatosta?
    Ok, kun nyt tuossa jo aiemmin kukin kertoili kauanko on näitä automaalaustöitä tehnyt, niin ehkä se muuttuu minulla ”paatokseksi” siinä kohtaa kun ennen ”rukkasten pudotusta” 30-vuotta tuli täyteen automaalarinhommia?
    Eli vastuu on toki aina lukijalla ja jos tässä nyt pitää valita puolia, niin senkin voi ihan vapaasti tehdä kukin tykönään kuten nettimaailmassa aina.
    Melkoisen monta näyttelyissäkin pyörähtänyttä autoa ja prätkää on tässä kuitenkin vuosikymmenten saatossa tehty, ihan miljoonan perushumpan lisäksi ja kaikkea siltä väliltä joten jokin kalpea aavistus on minullakin miten näitä töitä tehdään (paljon on myös nähty omia töitä jotka on tehty yli 20-vuotta sitten, joten sitäkin kautta jokin kalpea aavistus on löytynyt sille mikä toimii ja mikä ei).
    Kaikki tietenkin tekee juuri niin kuin parhaaksi näkevät ja jos ulosantini kysyjälle on ”paatosta”, niin sekin on ihan ok...vastu on kuulijalla.
     
    Holley tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tyylis on melko jyrkkä. Ja monasti on monta oikeeta tapaa, tai ainakin se oikee joustaa tapauskohdin.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Usko pois, mutta monasti näissä automaalaushommissa juurikin ei ole monta ”oikeaa tapaa”, on vain oikea ja väärä.
    Tehdä toki voi monella tapaa, mutta mikäli lopputuloksesta halutaan mahdollisimman laadukas ja aikaa kestävä, kotona tai ammattitiloissa, on pääosin vain oikea ja väärä tapa.
    Varsinkin tässä harrastemaailmassa näkee niitä tehtyjä ”monia tapoja”, jotka pääosin ammattilaisen silmin nähtynä ovat vääriä ja se ikävä kyllä näkyy myös lopputuloksessa.

    Ok, kaikki ei tarvitse olla näyttelytasoa, eikä sitä tarvitse tavoitellakaan, mutta kun sen melko hyvän saa ihan samaan hintaan kuin täyden sudenkin, ei ainakaan minun mielestä kannata tehdä kuin sillä ”oikealla tavalla” ja näin mielummin hyvää kuin huonoa.
    Se taas on selvää, että kun asioista puhutaan näin ruudun takana ja näkemättä oikeasti lähtökohtia livenä mistä puhutaan, ajatuksia tekotavoista voi olla monia jolloin sen ihan oikean tekotavan valinta ilman livetutustumista on vain suuntaa antavaa.

    Kyllä, ”tyylini voi olla jyrkkä”, mutta se on sitä vain kun tiedän oikeasti miten asia on. Tämä tieto taas perustuu siihen ammattikokemukseen millä on tullut itsensä 30-vuotta elätettyä ja siihen että ne ”monet tavat”...oikeat ja väärät on jo tullut aikaa sitten kokeiltua.
    Kuulijalla on toki edelleen täysi vapaus valita juuri ne tavat/menetelmät mitkä itsestä parhaimmalta tuntuu.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Nyt alamme olemaan jo niin eri sfääreissä että tätä lienee minun kohdaltani turha enään jatkaa. Tapoja on siis monia, kuten tuossa jo tulikin ja vastuu viime kädessä on kuulijalla.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    oli kumminkin sikkens/lesonal valmistajan teknisestä neuvonnasta hankittu ohje esmes polyurtsikappaleita varten...

    järkikin sen sanoo, että kova ja täyttävä hinkkakerros vetelässä kappaleessa halkeilee ennemmin tai myöhemmin kappaleiksi, tai kaksi kovaa jokseenkin eri tahtiin lämpöelävää kerrosta rääkkää toisiaan aikalaillakin ja kerrosten kesken tulee vetolujuuksien taisto,
    joskus kestävän pinnan aikaansaamiseksi on aika perusteltua tinkiä joustamattomuudesta, siitä omastakin,
    tai tosiaankin tehdä se homma oikein ja alottaa kirkkaalta pelliltä.
     
    Muokattu: 16.11.2018
  11. stealth

    stealth Gearhead

    Itse oon vetänyt alle ihan tikkurilan epoksi pohjaa, useina kerroksina, höylännyt, vesihionut, antanut kovettua parista viikosta kuukauteen, jonka jälkeen vielä hionta vesissä, sen jälkeen vasta pintavärit, sanoisin että talli maalauksena ihan kelvollinen, toki kevyt kiilloitus ja roskien poisto on aina ollut tarpeen.

    Niin tosiaan, pintamaalina käytin tuohon caprieen ihan kiiltävää polyuretaania kaks tai kolme kierrosta, annoin kovettua, hioin vesissä, jonka jälkeen vedin vielä polyuretaani lakan.

    Ostin noita pintavärejä, lakkaa ja kiiltävänmustaa molempia 10L, ei tullut maalaus hinnan kiroihin.
     
    Muokattu: 16.11.2018
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Voisin myös heilutella maalarikorttia, ainakin vähän... :poff: Deeäksää kompaten ohessa käyttämäni tuotteiden tiedotteista lainaukset:


    15% of Standox Plasticizer can be added to the Filler before adding hardener,
    but mixing ration will change.

    ja

    Elastification is mandatory for rigid & half rigid types of plastics.

    Komiaa vääntöä... Oletko aina maalannut väärin? :rotfl:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Joku saattas ihmetellä että, miksi käytin värinä suorakiilto väriä niin, syynä oli että kun väri on kiiltävän musta niin, se paljastaa virheet ja ne on korjattavissa helposti ennen lakkausta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Taas rusinat ja pullat sekaisin (luetko oikeasti mitä kirjoitan?).
    Tottakai elastoa käytetään ”elastisissa” pohjissa, ei kai tästä nyt sentään voi olla mitään epäselvää?

    Minä kirjoitin...”ei pidä käyttää kovilla pohjilla”...eikä varsinkaan pohjilla joissa on kitin ja pellin rajapintoja, koska vuoden kuluttua alkaa kittirajat helposti näkymään.
    Tämä on kuitenkin täydellisesti eri asia kuin käyttää elastomeria mm.pvc puskureissa ja kaikkialla muualla kuin ns.”kovilla pinnoilla”.

    Käsitteesi tuntuu hieman olevan muutenkin hakusessa, koska 2k hiontavärihän ei ole itsessään ”kova”, mikäli sitä verrataan esim.pintalakkaan.
    Eli pintalakka murtuu joka tapauksessa ennen kuin hiontaväri sen alla koskaan ja tätäkään kautta hinkkavärikerros ei käytännössä tarvitse koskaa elastoa.
    Mehän olemme käyttäneet Debeerin hinkkavärejä myös puupinnoilla, jotka taatusti elävät kosteuden vaihtelujen myötä, eikä mitään ongelmia ole koskaan syntynyt, mikäli kerrosvahvuudet ovat tolkullisia.

    Eli en nyt käsitä lainkaan käsitystäsi 2k hiontaväreistä....aivan kuin puhuisit ruiskukitistä???
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Elastomerejä käytetään aina ns.pehmeillä pinnoilla. Ei kai tästäkin ole ”monta muuta tapaa tehdä”?
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    rusinapulla on hyvää,
    sori, ymmärsin sitten kontekstissaan aivan väärin sen: elastoa ei missään nimessä kovilla pinnoilla, eikä missään muuallakaan.

    mutta joo, näillä mennään, leuka rintaan ja sateessa kohti uusia vastoinkäymisiä ja mukavata alkavaa viikonloppua kaikille
     
    Camino'79 ja 401 tykkäävät tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Ei, en todellakaan sanonut etteikö elastoa käytetä elastisilla pinnoilla, vaan sitähän varten se on olemassa. Kovilla pinnoilla (mitä on siis myös kittipinnat), elastoa ei ole mitään syytä käyttää koska siitä on systeemissä enemmän haittaa kuin hyötyä. Pinnassa oleva kirkaslakka on joka tapauksessa se koko systeemin kovin elementti ja mikäli hiontavärikerros pettää, lakkapinta on ollut pettänyt jo jonkin aikaa aiemmin.
    Hiontavärikerros on se ”laatta” minkä päälle rakennetaan ja vaikka se itsessään on erittäin luja/stabiili, ei se kuitenkaan ole ”kova”. 2K hiontaväri on se koko systeemin pohjalta pintaan kasassa pitävä elementti koko järjestelmässä, niin kemiallisesti kuin rakenteellisestikkin.

    Sen verran vielä jottei jäisi muistakaan sanomisistani epäselvyyttä, niin raakakitattuja ja ruiskukitattuja pintoja ei pidä vesihioa, eikä näiden pintojen päälle pidä ruiskuttaa vesiohenteista värimassaa, ainakaan kotitalliolosuhteissa ilman uunitusta.
    Heti kun näiden päälle on saatu yhtenäinen ehyt 2K hiontavärikerros, pohjat ovat lopullisesti suljettu niin epäpuhtauksilta, hapelta, liuotteilta(pohjat ei enään keitä latoi päälle mitä tahansa) sekä vedeltä.
     
    Muokattu: 16.11.2018
  18. DX

    DX Double Gearhead

    pullanmuruja siivoutuu siinäkin, että minkäkovuisena esmes kittipinnan itse kukin tulkitsee

    veden suhteen siis ei olle ihan samaa mieltä, olen nähnyt esmes, että pintalakka alkaa kuplia irti väristä kosteutta imasseen kittiläntin ääriviivoja myötäillen, vaikka värin ja kitin välissä olis kaks milliä hinkkaa ja kitti häivytyshiottu 10 sentin matkalta läpikuultavaksi,
    eli kitin sisältämä kosteus on ulkoseisotuksessa ja ajan hinkan läpi saatossa pumppaantunut ja kondensoitunut heti lakan alle ja pakkasilla kiteytyessään painaa sitä irti väripinnasta.

    nopeimmillaan toi tapahtuu yhdessä talvessa

    jos kyse olisi pelkästään lakan läpäisystä, se ei tunnustaisi hinkan alla olevan kitin olemassaoloa
     
    Muokattu: 16.11.2018
  19. DX

    DX Double Gearhead

    mitä ite olen lastuja väännellyt, niin paksuusvakioituna käyttämistäni aineista hinkka nasahtaa säleiksi selkeesti herkemmin kuin lakka
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. DX

    DX Double Gearhead

    kerro omin sanoin GS miten teet hinkkapohjustuksen vaikkapa solidin pellin päällä olevan aktiivielastothermoplastin päälle ainoastasi oikein.

    anna ku veikkaan, joko laitat tinsun plokkaavaan eristeen ja/tai sitten harsotat hinkkaa, venaat, venaat lisää ja taas venaat ja sitten harsotat taas, venatakses ja sit se kuitenkin halkee

    joke
     

Kerro tästä muillekin!