6.2D hehku polttaa sulaketta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jusssi, 19.1.2005.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joskus hehkutuksen loppuvaiheessa hehkunvalo rupee välkähtelemään,ja sammuu sit kokonaan ja sitten sulake palaa.Tätä tapahtuu satunnaisesti,josks pelaa pitkään hyvin.Oisko vika releessä vai missä?
     
  2. Beauville

    Beauville 1st gear

    Satunnainen vika
    Tarkista ensimmäiseksi koneesta hehkujen ja hehkunreleen johdotukset.
    Joskus voi olla johto hankautunut kuorestaan rikki ja aiheuttaa satunnaisia oikosulkuja.
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    No nyt se teki niin että sulake palo jälkihehkun aikana, ja sit laitoin uuden sulakkeen ,se palo samantien vaikkei hehkuttanu enää.Se näköjään vaikuttaa muuallekin se sulake,öljynpaine ja volttimittari meni nollaan ja pa ja lämpö nousi ku auto kävi ilman sitä sulaketta.
    Ja nyt se perkele toimi taas normaalisti.Millä tota korjaat,ku vika ei oo ku joskus,eikä ainakaan sillon ku meinaa korjata!
     
  4. wili

    wili 3rd gear

    Maadotus viturallaan jossain päin jos mittarit heittelee noin.
     
  5. Havu

    Havu 1st gear

    Joku virtajohto ottaa maihin välillä.. Mulla ainakin edellisessä Vanissa oli hehkujen virtajohto hankautunu konekoppaa vasten ja viittävaille eriste puhki.. Sähkökuvista näyttäis, et "fast idle solenoid" ja "cold advance solenoid" olis hehkujen kanssa saman sulakkeen takana..
     
  6. Havu

    Havu 1st gear

    Korjaus edelliseen.. Hehkujen virta menee suoraan releen kautta hehkuille, ilman sulaketta.. :oops:
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    Se sulake on"gauges 20a" ja tänään se palo kesken ajon,ja vaihdoin auton käydessä uuden se palo saman tien.Sitten sammutin auton,vaihdoin uuden sulakkeen,hehkutin ,auto lähti normaalisti käyntiin ja jonkun ajan päästä palo
    taas.Voi vi??u!
     
  8. rimpula

    rimpula 1st gear

    pistä rautanaula siihen nii ei pala enää :D

    saattaa olla että koko auto palaa sen jälkeen :rotfl:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mun lavikses just sama saatanan vika ! sulake palaa heti ku lähtöö käyntihi ei hehkuttaes mittarit ei tiärä mitään ja ilmeisesti pumpulle ei mee virtaa ennakko syreemille.... eikähä teherä oikeen kunnon palo vakuutukset
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jos hehkureleen käämin rinnalla on diodi niin kannattaa tarkistaa sen toiminta.
     
  11. Havu

    Havu 1st gear

    Joo.. Tutkin tuossa sähkökuvia ja ko. sulakkeelta lähtee mittaristolle 2 johtoa väriltään vaal.pun/ must. 1 johto turvavyön merkkivalon aikareleelle +summerille 1 johto brake switch (tcc sw.) ja fast idle & cold adv. temp switch -> fast idle solenoid ja cold advance solenoid ja hehkujen releen ohjaus. Se diodi on hyvä pointti! Sähkökuviin on piiretty jakobloki, mistä noi johdot haarautuu.. Kaikki johdot on väriltään vaal.pun /must. Toivottavasti tästä on jotain apua.. :odroll:
     
  12. Havu

    Havu 1st gear

    Olen edelleen sitä mieltä, että jokin noista johdoista ottaa maihin ja polttaa sen sulakkeen. Kuitenkin on niikin iso sulake...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se diodi joko toimii tai ei toimi (on pysyvästi joko poikki tai oikosulussa), eli ei kovin todennäköinen vikamahdollisuus tässä tapauksessa.
     
  14. scfcc

    scfcc 1st gear

    Vanha ketju, mutta saitko selville mistä vika johtuu?

    Mulla täsmälleen sama juttu. Kaiken lisäksi moottoritilasta nousi vähän savua, mutta en ehtinyt paikallistaa mistä. Palaneita johtoja ei kuitenkaan löytänyt. Ja kaikki toimii taas hetken normaalisti uudella sulakkeelle.
     
  15. scfcc

    scfcc 1st gear

    Tutkailin johtoja lisää ja yhdestä oli eriste hankautunut rikki. Väliaikaisesti teipillä korjasin ja näyttäisi ainakin toistaiseksi toimivan.
     
  16. scfcc

    scfcc 1st gear

    Vika luultavasti löytyi.

    Mikäs mokkula se on, joka löytyy vänkärin puolelta, moottorin takaosasta, samassa linjassa hehkutulppien kanssa. Siihen menee 2 johtoa, vaaleanpunainen ja vihreä. Auto on siis Fleetside pick-up vm. 1991.

    Tämän liittimestä nousi savua hehkutuksen aikana ja sulake poks. Repäisin johdot irti ja nyt näyttäisi toimivan.
     

Kerro tästä muillekin!