Chevyn V6 4.3 käynti ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sutinen, 11.3.2018.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Se hei on kärjetön jakaja....
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä tietskan ohjaamaa sytkää kun säädetään, niin se säädetään nollaan. Eikä lampussa saa olla mitään ennakon korjausta päällä. Siis oikeaoppisesti se säätöjohto irrotettuna.
     
    Camino'79 ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. sutinen

    sutinen Gearhead

    En ainakaan minä enää johtoo irrota. Mut katsokaas joku mitä se kutonen näyttää ennakkoa kun käy tyhjäkäynnillä. Luulen et joku 10 asteen ennakko paljoo vakio koneessa heitä. Kuplassa keskipako säätää 34 asteeseen alkoholilla eikä nakuta. Pitää vielä yks kansi ja pyörijä setti tilata.
     
  4. sutinen

    sutinen Gearhead

    Huono kokemus johdon irrottamisesta. Mut noin se menee ;) Hyvin toi pelannut monta vuotta mitä ite säädellyt. Sen voi karkeesti säätää aikasella et potkii takasin startattaessa ja siitä hiven myöhästää. Liian virkeesti käy niin on aikasella.Lampulla loput.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mutta kun se sun ajotus ei korjaannu ilman sitä johdon irrotusta... se on elektronisesti ohjattu joten se hakee kuitenkin itsensä takaisin samaan ellei sitä "kalibroida" se johto irroittamalla. Eli jotta sä pystyt oikeasti sen säätämään niin se vaatii sen johdon irroituksen o_O
     
    atobee tykkää tästä.
  6. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Yhdestä kutosesta sytkän katoin niin että oli johto kiinni niin ei sitä ajotusmerkkiä oikein pystynyt seuraamaan kun vaelti kokoajan ja joku edellinen oli sen ilmeisesti säätänyt johto kiinni katsomalla vaan että merkki on suunnilleen siinä seilausalueen keskellä.

    Päin vittuahan se oli. Oikeaoppisesti kun otti johdon irti ja kävi kurkkaamassa lampulla uudestaan niin ajotus olikin sitten ~30° vituillaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juurikin näin ^
     
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Ja tosiaan näyttää datalokin perusteella tyhjäkäynnillä ennakko seilaavan kokoajan miten sattuu, että saa melkoinen tuuri käydä jos sen saat johto kiinni säädetty niin että on nollassa kun johdon irrottaa....
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. sutinen

    sutinen Gearhead

    Miksi se ei mun autossa seilaa. Katsoitteko video. Siinä se pysyy paikallaan ja kierrosta antaa niin muuttuu kuten kuuluukin.
    Hoh hoijaa :) Osat kuitenkin vielä tilasin. Mut johtoon en kyllä koske. Se on seuraava omista tai sit vaihdan tohon joskus kärellisen jos nostan koneen pois. Nosto kalusto vasta joulukuun lopulla kotona :D
     
  10. sutinen

    sutinen Gearhead

    Eli säätää 30 + 10 niin on oikeessako ? 10 perus ennakko minkä arpoo 0 säädön jälkee.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi olla vaikeeta löytää tähän pannuun kärjellistä jakajaa kun niitä ei ole koskaan tehty.

    Silloin kun ostin ton pikkuplatserin niin vikalistassa oli vitunmoiset päästöarvot. Joku oli vääntänyt sytkää vissiin korvakuulolla kun lamppu näytti 35° tyhmäkäynnillä. Säädin perusennakon 5° paikkeille ja päästöt tipahti pelkästään sillä, siis piuha irti!
     
  12. sutinen

    sutinen Gearhead


    Siinä valkee merkki pysyy paikallaan missä kohtaa se seilaa...
    Olisko joku kytkenyt ajotus piuhan runkoon tai pakoputkeen mun autossa. Mut tämä taitaa toimia päin vastoin kuin teidän autot.
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Et sä voi sitä oikein säätää noin kun ei se merkki siellä paikallaan pysy vaan se säätää sitä kokoajan.

    Kaiva vaan se johtoliitin esiin jostain niin saat sen kerralla oikein.

    Noissa on vakio ennakko 0° ja suosittelevat että siihen montaa astetta lisää laiteta. Ite oon pitänyt ne tossa 0°, joskus kokeilin 4° ennakkoo mutta en huomannut eroa niin laitoin takas.

    Edit: jaa ei se sulla näköjään seilaa, no hemmetti
     
    sutinen tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja alipainesäätöinen jakaja ei varmaan tee hyvää jos ruisku ja tietokone jää paikalleen .. sellastahan sentään sais.
     
  15. sutinen

    sutinen Gearhead

    Mulka oli veneessä sama kutonen kaasarilla ja kärellisellä sytkällä. Miks ei kärellistä jakajaa löydä tai miksei se tähän käy. Osaatko kertoa lisää ?
    Katopa mitä blaseri näyttää nyt lampulla jos sulla sellainen ajussa. Ilman johdon irrottelua. Missä lie minun johto ja minne liitettynä. Pitäskö löytyä jalkatilasta purkamatta ? Joku tietty pätkinyt poikki.
     
  16. sutinen

    sutinen Gearhead

    Hei kaasari tulis veneeseen ei ruiskua. Tietysti ei sekaisin toimi :(
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oliko varmasti 4.3 eikä 3.8 ? Mutta saattaa veneistä karkijakaja löytyä mutta se on taas melko huono autokäyttöön kun puuttuu alipaine-ennakkotsydeemi.
     
  18. sutinen

    sutinen Gearhead

    Ei seilaa ei :D Onneksi video tositteena niin ei tarvii sanoo et vaari jo horisee
     
  19. sutinen

    sutinen Gearhead

    V6 4.3 ja Renken veneenä. Vene nyt myyty ja oli ihan rekisterissä ja ohjekirjat jne. 175 hp ilmotetut kaakit. Luki putsarissakin V6 ja kone koko ja tais tehokin olla siinä. Oli sitten orgis vene ja minä toinen omistaja.
     
    Muokattu: 19.11.2018
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voit pyöritellä sitä jakajaa maailman tappiin asti, mutta ECM säätää sen sytkän takaisin missä oli ainakin niin pitkälle kun pystyy tapauksessa että olet kääntänyt sen jakajan jo ihan persiilleen.

    Sytkä säädetään näissä vehkeissä käyttämällä moottori normaalilämpöiseksi, sammutetaan ja otetaan EST-liitin auki, kone käyntiin ja säädetään perusennakko 0 BTDC.
    Jotkut koneet saattavat toimia paremmin pienellä perusennakolla esim 4 BTDC, mutta ei juuri enempää, koska siihen päälle tulee ECM:lta ennakot.

    Google kertoo EST sijainniksi apukuskin jalkatilan, lämmityslaitteen kotelon alla tai kohdilla, missä matto kohtaa koelaudan, siellä matonreunan alla on johtosarja ja sen ulkopuolelle on teipattuna musta EST-liitin...beige musta raitainen johto...se sama minkä katkoit konehuoneesta.
    Sen irrottaminen EI RIKO mitään, se on ihan normaali huolto toimenpide.
    Säätö aiheutaa SES-valon palamisen, käynti ontuu ehkä hieman, mutta ne korjaantuu kun kone sammutetaan ja EST yhdistetään säädön jälkeen...vikakoodit kannattaa nollata aina.
    Samalla ECM nollautuu ja se alkaa opettelemaan uudestaan...opittu ja väärä tieto katoaa.

    Se että auto ei enää käynnisty EST avattuna/johto katkaistuna voi tarkoittaa sitä että jakajaa on käännetty liikaa ja se on liian kaukana perusasetuksesta...toiminut ainoastaa sillä että ECM on korjannut sen mitä pystynyt.
    Koita laittaa se jakaja niin lähelle nollaa kuin mahdollista ja yritä uudelleen.

    Joissakin koneissa sytkä ajoitetaan yhdistämällä ALDL-testipistokkeelta A ja B aivan kuten lukisit vikakoodit (koodia lukiessa konetta ei käynnistetä)...silloin moottori menee Service tilaan jolloin sytytyksen ajoitus ei toimi ja siihen samaan päästään EST:n irrotuksella eli eliminoidaan sytytyksen säätö perussäädön ajaksi (0 BTDC), joka on sen jakajan perusasetus, sytkän säätää ECM.
    Olen kuullut joidenkin tekevän näin ja se saattaa toimikin, mutta en ole kokeillut, koska ei ole kuitenkaan oikea tapa tehdä sitä näissä.

    Tietenkin jokainen saa tehdä omalle autolleen mitä tahtoo, mutta en ymmärrä miksi kyselee täältä neuvoja kun toimii kuitenkin omalla tavallaan ?

    Kärjellinen jakaja voi olla tosiaan aika haastava löytää...

    Voi se uusikin kiinan jakaja hajota kättelyssä, osa ei toimi ollenkaan, komponentit kuten HEI-moduli on mikä lie sattuu, samoin Pick Up Coil...päälle mekaaniset epätarkkuudet jne.
     
    atobee, Jussi289, Z(etor)71 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!