360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Miks just Edelbrockin nokka? Nuo Compin XE sarjalaiset on kivoja.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan se kieltämättä aika rauhallinen tuo edelin 2177 nokka, sopii lähinnä jokapäiväiseen käyttöautoon jolla ajetaan paljon.
    Esimerkiksi se compin xe262 on jo enemmän performance nokka ja sopis kyllä hyvin sun koneeseen.

    Työntötankojen uusiminen ei välttämätöntä jos ovat hyväkuntoiset, mutta uudet nostajat ja jakopää ehdottomasti.

    Tasapainotus ei ole koskaan pahasta, varsinkin jos painot muuttuu paljon.
    Hieman kevyemmät männät ei kuitenkaan välttämättä sitä vaadi.
     
  3. Cctas

    Cctas 1st gear

    Kiitos vinkeistä!
    laitetaan tulemaan xe262 nokkaa, siihen varmaan sopii nuo comp camsin High energy hydraulic flat tappet nostimet osanumerolla 822-16?
     
    xarper tykkää tästä.
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Talvi tuli ja taas vois kehitellä viritystoimenpiteitä 360seen.

    Kyssäri..
    Eikö uuden jakopään ketjun pitäis olla täysin tiukka?
    Mulla oli reilusti löysää ketjussa kun kasasin moottorin pari vuotta sitten.
    Kokeilin silloin kahta eri comp camsin high energy jakopäätä. Toinen ajettu, toinen uusi, sama vaiva.
    Ketjut oli löysiä toiseenkin 360 kokeiltaessa.
    Joskus vaan kattellu jotain rebuilt moottorin lehtiartikkelien kuvia, niin ei niissä ketju ole löysältä näyttäny.

    Mietin, että onko muilla ollu samaa vaivaa compin ketjun kanssa?
    Ja jos tulee pata aukastua, niin tilaanko uuden jakopään esim hughesin tms..?

    Moottori: porattu 0.03 ylikokoon, 9.6:1 puristus, vakiokannet kanavat siistittynä, vakio venat, peltisarjat, comp xe262, valurauta imusarja, holley 600 vacuumi.

    Käyntiin kaipaisin hieman sitä muskeliauton saundia.
    Lääkkeeksi ajattelin edelbrockin rpm imusarjaa ja compin magnum muscle 268/276, .05" 222/226 nokan heittäs sisään. Overlap olikohan 52 astetta.
    Toi nokka ihan sillä, että nosto jää kohtuulliseksi .464". Pysyy mun venakoneistokin mukana (vakio kamoja siellä).
    Nii ja joka toisella on aina xe268. :D
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se ketku voi kovin piukassa olla tolla rakenteella. Jos painat sormin vuorotellen sitä ketkua molemmilta puolilta niin ei nokka liiku mihinkään. Sen takia sillä pienellä löysällä ei ole merkitystä.
     
    JR35 tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    ...Ja jos se häiritsee niin tuosta lääke: http://www.manciniracing.com/timchainten.html Saa myös rockautosta.
    Edit. Niin kyllähän se ketju löystyy aika nopeasti ja ajoitus alkaa muuttumaan, ainakin "american Joe" on tullut siihen tulokseen. Näinpä päätin ainakin itse kokeilla tuota kiristintä kun olisi muutenkin tarkoitus tehdä moottori josta on mahdollisimman paljon hävikkejä poistettu.
     
    Muokattu: 16.11.2018
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Rockautosta tosiaan v6 dakotan tjsp alta bolt on kiristin eikä oo kallis, itelle tuli samanlainen.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    High energy ja magnum jakopäät ovat ihan toimivia, mutta sitten kun vertaa niitä compin hi-tech tai vastaaviin true roller ketjuihin niin eroa on sekä tiukkuudessa että kestävyydessä.
    Useamman kymppitonnin ajelujen jälkeenkin hi-tech on vielä vähintään yhtä tiukka kuin vähän halvemmat uutena.
     
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kävin autotallissa kaivelemassa laatikoita, niin löyty se toinen käytetty jakopää. Ne olikin Magnumi jakopäitä. Mutta joo, samaa kuraa.
    Tossa linkki youtubeen. Tuli sillon kuvattua toi jakoketjun löysyys, kun se ihmetytti. No, semmoseksi se jäi..

     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika moneen eri merkkiseen koneeseen on magnum jakopäitäkin laitettu, mutta en ole yhdessäkään törmännyt noin väljään...

    Oliskohan tuo lohko nähny jo linjahoonauksen niin että kampura ja nokkalinja ovat lähempänä toisiaan.
     
    Muokattu: 17.11.2018
    jariha tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Cloyesilta löytyy ketjua linjahoonattuun. Yks sellanen löytyy omastakin hyllystä.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kummallista tässä oli, että kaksi eri magnum-jakopäätä ja kaksi 360 moottoria ja ketjut oli yhtä löysiä molemmissa.

    Ensimmäisen moottorin kohdalla epäilinkin kampuran ja nokan etäisyyttä. Mutta myös ostamaani jakopäätä. Voihan se uusi osakin olla viallinen. En vaivannut itseäni asialla, kun uusi moottori oli suunnitteilla.

    Sitten nykyistä moottoria tehdessä tapahtu sama juttu taas, ja uudella jakopäällä.
    Siinä kohtaa luovutin ja totesin, että nää nyt on tämmösiä.

    Perehdyn talven aikana asiaan ja
    tilaan compin hi-tech jakopään. Jos sekin vielä jää löysäksi, niin sitten mulle on sattunut käsittämättömällä munkilla kaksi moottoria, mitkä on linjahoonattu tai mitä lie tehty..
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tota kiristintä pariin mosaan laittanut, mut en oo avannut käytön jälkeen. Mun mielest se ei kauheen hyvin sovi tollasen rullaketjun kanssa, enempi tarkotettu vakiotyyppiselle Morselle. Mä en ylipäätään ooollu kauheen huolestunu pienestä ketjun löysyydestä. Joskus olin, ja sen korjatakseni laitoin Pete Jacksonin ratasjakopään. Ei siin mitään, se kyl toimi aikansa. Sit kävi niin et kaverit kasas mottia mis oli sellanen ja ne oli alkamas syventää venttiilikoloja männissä ku satuin pohtimaan et ei kyl pitäis olla tarvetta? Ne oli kattonu muovailuvahalla sen välyksen pyörittämällä mottia vastapäivään. Silloin sytty lamppu et onhan siin tuplarattaallisessa ratasjakopäässäkin ihan helvetisti väljää. Sitä vaan ei sillee noteeraa kuten ketjussa. Ketjukin kyl vetää sitä nokkaa ja olettaisin et ketju on ihan tiukkana siltä puolelta motin käydessä.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, mutta se muuttaa ajoitusta hiukan käsittääkseni.
     
  16. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Mä kasasin yhden motin, tommosella kiristäjällä ja rullaketjulla. Pari tonnia ajoin ja aukasin motin, kun muuttelin sitä vähänsen. Kiristäjän muovi oli kyllä aika pahoin jo kulunut, joten kasasin uudelleen ilman kiristäjää. Eli tosiaan se "sileämpi selkäinen" ketju toiminee tolla, rulla ketju syö kunnon urat nopsaan.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mihin se muuttaa sitä? Jos sä vedät jotain tavaraa maata pitkin narulla , sit laitat siihen toisen narun joka kiertää jonku kauempana olevan pisteen kautta ni muuttaaks se tilannetta? Ja muuttaakse se tilannetta et onks se toinen naru löysällä vai kireellä? Se jakopään löysä ei oo siin vetopuolella eikä se kampuran ja nokan välinen etäisys muutu mikskään. Tehtaan kirjan mukaan muistaakseni hylkyraja on 3/8" nokkapyörän kehältä mitattuna.
     
    wiwwe tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kannatan tätä, true roller tyyppinen jakopää maksaa vain reilu kakskymppiä magnumia enemmän ja sen jälkeen ei tarvi miettiä ketjun venymistä, ajoituksen muuttumista tai kiristimen kuntoa kun sitä ei edes tarvitse.
     
  19. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kiitos vinkeistä.
    Koitan uutta jakopäätä ihan sillä, etten tällä kertaa lähde korjaamaan ongelmaa, vaan yritän poistaa sen.

    Mistä voi hankkia astelevyn nokan ajoitukseen?

    Nokka vaihtoehtoja saa ehdotella.
    Jos jollain on ylimääräsenä rpm imusarja ja/tai sopivaa nokka-akselia, niin tarjota saa.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Astelevyjä myy varmaan likimain kaikki autovaraosaliikkeet. Itse ostin US-Partsilta kun siellä oli kilpailukykyiseen hintaan iso levy.
     

Kerro tästä muillekin!